Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter
Ο Νίκος Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη χθες
0

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Είναι ωραίο να τιμούνται οι μεγάλοι δημιουργοί όσο είναι εν ζωή και όχι όταν φεύγουν απ' αυτήν. Ο Νίκος Κούνδουρος έχει χορτάσει βραβεία, αφιερώματα και τιμητικές εκδηλώσεις για την, ακριβώς 60 χρόνων, προσφορά του στον ελληνικό κινηματογράφο, τούτη τη φορά όμως το αφιέρωμα που του έγινε από την Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου διέθετε αυτό που λέμε concept.

 

Στο αφιέρωμα που ξεκίνησε την περασμένη Πέμπτη 2/10 και θα διαρκέσει έως την Τετάρτη 8/10 προβάλλονται οι πρώτες ασπρόμαυρες ταινίες του Κούνδουρου (εξ ου και ο τίτλος ''Ο Νίκος Κούνδουρος σε άσπρο-μαύρο'') μαζί με κάποια ντοκιμαντέρ που έχουν γυριστεί γι' αυτόν από τον Λάκη Παπαστάθη, τον Γιάννη Σολδάτο και τον γράφοντα.

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 Αφορμή για να έρθει ο Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη και να συμμετάσχει αυτοπροσώπως στο αφιέρωμα προς το πρόσωπο του και την Τέχνη του, ήταν η παρουσίαση του βιβλίου του σκηνοθέτη - ποιητή Λευτέρη Ξανθόπουλου. Τιτλοφορείται ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου'' και κυκλοφόρησε πρόσφατα.

 

Οι προβολές γίνονται στην αίθουσα ''Παύλος Ζάννας'' μεσ'στο ''Ολύμπιον'' και συγκεντρώνουν καθημερινά κυρίως τα μέλη της δραστήριας Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, πέραν του σινεφίλ κοινού της πόλης. 

 

Χθες βράδυ, πάντως, ο ''Παύλος Ζάννας'' γέμισε από φοιτητές που ήθελαν να δουν από κοντά τον Πατριάρχη του ελληνικού σινεμά και να του σφίξουν το χέρι! Κι αυτός, όχι μόνο αφέθηκε για μία ακόμη φορά στην αγάπη του κοινού, αλλά συζήτησε μαζί του και θέλησε να αφηγηθεί ιστορίες για πλάνα από τις ταινίες του που εναλλάσσονταν ως φόντο στην γιγαντοοθόνη: Ο Φούντας στη ''Μαγική Πόλη'', η Μαργαρίτα Παπαγεωργίου να τραγουδάει τον ''Ιλισσό'' του Χατζιδάκι στον εμβληματικό ''Δράκο'', το σεξ ως υπόνοια στις ''Μικρές Αφροδίτες'', ο Πέτρος Φυσσούν και ο Τίτος Βανδής στους ''Παράνομους'' κι ακόμη, η Χαρά Αγγελούση ως Μέδουσα στο αντεργκράουντ ''Vortex'' και ο Ανέστης Βλάχος στο ''Ποτάμι''.

 

Εικόνες μιας εγχώριας κινηματογραφίας, τόσο κλασικής πλέον, όσο και τα stills από το ''Dolce Vita'' του Φελλίνι, το ''Mama Roma'' του Παζολίνι και το ''Los Olvidados'' του Μπουνιουέλ.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Αφορμή για να έρθει ο Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη και να συμμετάσχει αυτοπροσώπως στο αφιέρωμα προς το πρόσωπο του και την Τέχνη του, ήταν η παρουσίαση του βιβλίου του σκηνοθέτη - ποιητή Λευτέρη Ξανθόπουλου. Τιτλοφορείται ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου'' και κυκλοφόρησε πρόσφατα. Όχι μία ''στεγνή'' κουνδουρική βιογραφία, αλλά περισσότερο μία ποιητική θεώρηση του έργου του από τον Ξανθόπουλο. Άλλωστε, πριν μερικά χρόνια ο ίδιος ο Κούνδουρος κυκλοφόρησε την αυτοβιογραφία του στις εκδόσεις 'Ικαρος, ενώ υπάρχουν και οι ''Οδύσσειες σωμάτων'' του Γιάννη Σολδάτου, απ' όπου αντλήθηκε το υλικό για το δικό μου ντοκιμαντέρ το 2010.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter
Λευτέρης Ξανθόπουλος

 

Γι' αυτό, εφόσον ο Ξανθόπουλος μαζί με τη δραστήρια Αργυρώ Μεσημέρη της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης μού έκαναν την τιμή να με καλέσουν να μιλήσω για το βιβλίο και για τον Κούνδουρο, προτίμησα να διαβάσω το κείμενο μου, όπως είχε δημοσιευθεί αυτούσιο στο lifo.gr

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Ο Λευτέρης Ξανθόπουλος άνοιξε τη δική του ομιλία, απαντώντας ουσιαστικά στο ερώτημα του Κούνδουρου: Τι θα πει ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου''; Αφορμή, λοιπόν, για τον συγγραφέα να φανερώσει με τον τρόπο του στο κοινό της αίθουσας πως στο πόνημα του η ποίηση έχει τον πρώτο λόγο δίπλα στην πληροφορία και σε ήδη γνωστά σημεία της κουνδουρικής εργογραφίας.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Αμέσως μετά το τέλος της εκδήλωσης ο Κούνδουρος δεν προλάβαινε να υπογράφει βιβλία στον κόσμο. Κρατάω τη μορφή ενός μικρού κοριτσιού που ζήτησε επίμονα να φωτογραφηθεί μαζί του, αφού η ''Μαγική Πόλη'' είναι η αγαπημένη του ελληνική ταινία, καθώς και το χιούμορ του Κούνδουρου σαν έσκυβε κάποιος και του έλεγε το όνομα του. ΑΦΜ έχεις; ρωτούσε πριν βάλει την υπογραφή του!

 

 

Το χιούμορ του Κούνδουρου έφτασε στο απόγειο του μετά, στο καθιερωμένο τραπέζι, όπου αφηγήθηκε μία απίστευτη ιστορία. Μου επιτρέπεις να τη δημοσιεύσω; τον ρώτησα. Μετά χαράς, απάντησε! Κι αυτό κάνω ευθύς αμέσως:

 

Το 1969 ο Νίκος Κούνδουρος συγκατοικούσε με τον Οδυσσέα Ελύτη, αυτοεξόριστος στο Παρίσι. Τον καιρό εκείνο ήταν της μόδας οι... παρτούζες και η γαλλική πρωτεύουσα ολόκληρη θύμιζε ρωμαϊκό όργιο. Ένα βράδυ τους καλούν σε κάποιο μεγαλοαστικό σπίτι 

 

Το 1969 ο Νίκος Κούνδουρος συγκατοικούσε με τον Οδυσσέα Ελύτη, αυτοεξόριστος στο Παρίσι. Τον καιρό εκείνο ήταν της μόδας οι...παρτούζες και η γαλλική πρωτεύουσα ολόκληρη θύμιζε ρωμαϊκό όργιο. Ένα βράδυ τους καλούν σε κάποιο μεγαλοαστικό σπίτι. Πηγαίνουν, χτυπάνε την πόρτα, ανοίγει ένα πορτάκι και τους κοιτάζουν από πάνω μέχρι κάτω ένα ζευγάρι γυναικεία μάτια. ''Είστε οι Έλληνες;'' τους ρωτάει μια φωνή. ''Ναι'' λένε και μπαίνουν στο άγνωστο σπίτι. Στο οποίο σπίτι, τεράστιο με πολυέλαιους, έβλεπες μόνο γυμνά σώματα τουλάχιστον διακοσίων ατόμων σε hard-core ερωτικές περιπτύξεις. ''Νίκο μου, να μπούμε κι εμείς'' κάνει ο Ελύτης του Κούνδουρου. ''Μπες εσύ, εγώ δεν πάω πουθενά'' απαντάει ο Κούνδουρος. Γδύνονται αμφότεροι και πάνε και χώνονται σ' ένα μπαράκι παρακολουθώντας τα τεκταινόμενα. Σε μια φάση, έρχεται ένας τύπος και λέει του Κούνδουρου στα γαλλικά: ''Οι Έλληνες, έτσι;'' ''Ο κύριος από δω, εγώ όχι'' απαντάει ο Κούνδουρος και δείχνει τον Ελύτη. ''Θέλω πολύ να γνωρίσω Έλληνα συνάδελφο, είμαι ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ''! ''Ποιος Γκοντάρ;'' λέει μέσα του ο Κούνδουρος,''ο διάσημος auteur; Και πάμε όλοι μαζί για παρτούζα με τον Γκοντάρ; Δεν είμαστε καλά...'' Τελικά ο Γκοντάρ τους αφήνει ήσυχους, αλλά πριν πασάρει στον Κούνδουρο μία νεαρή Γαλλιδούλα, τρελαμένη με την ελληνική κουλτούρα. Την έλεγαν Ζενεβιέβ, αλλά σύμφωνα με τον Κούνδουρο, ούσα Καθολική και άρα...αξύριστη, με το που γδύθηκε ομοίαζε με κουνέλι. Αυτή ήταν λοιπόν η μοναδική συνεύρεση των σπουδαίων Νίκου Κούνδουρου και Οδυσσέα Ελύτη με τον εξίσου σπουδαίο Ζαν-Λικ Γκοντάρ σε μία παρωδία παρτούζας στο Παρίσι, καθ' όλα επηρεασμένο από τον Μάη του ΄68!

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM