Σήμερα θέλω να γυρίσω μόνος & When animals dream στις Νύχτες Πρεμιέρας

Σήμερα θέλω να γυρίσω μόνος & When animals dream στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
0

Πολυάριθμο και το κοινό των δημοσιογραφικών προβολών στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας, αφού ναι μεν οι δημοσιογράφοι μπαίνουμε με προσκλήσεις, το εισιτήριο όμως είναι φτηνότερο και για τους σινεφίλ, οι οποίοι θέλουν να αξιοποιήσουν τα πρωινά τους. Όλες οι δημοσιογραφικές προβολές γίνονται στην αίθουσα Odeon Όπερα 1 με δύο ταινίες καθημερινά, στις έντεκα το πρωί και στη μία το μεσημέρι.

Πριν από λίγες ώρες είδαμε το νεανικό gay ρομάντζο Hoje eu quero voltar Sozinho (ελλ. τίτλος Σήμερα θέλω να γυρίσω μόνος) από τη Βραζιλία, του Ντανιέλ Ριμπέιρο. Ο Λέο, ένας τυφλός έφηβος που καταπιέζεται από τους υπερπροστατευτικούς γονείς του, ερωτεύεται τον Γκάμπριελ, έναν συμμαθητή του, ο οποίος τού αφιερώνει πολύ χρόνο, απομακρύνοντας τον όμως από τη Ζι, την κολλητή του φίλη. Κι ενώ ο Λέο θα απογοητευθεί, πιστεύοντας πως ο Γκάμπριελ είναι straight και τα έχει φτιάξει με μιαν άλλη συμμαθήτρια τους, ο δεύτερος είναι εκείνος που θα του εξομολογηθεί τον έρωτα του. Ακόμη κι η Ζι, που καταλαβαίνουμε ότι ήταν τσιμπημένη με τον Γκαμπριέλ, αποδέχεται στην εντέλεια τα δύο ερωτευμένα αγόρια. Και η ταινία κλείνει αισιόδοξα, θριαμβικά σχεδόν, σαν ένα ράπισμα στο σχολικό ομοφοβικό bullying, με τον Λέο και τον Γκάμπριελ να περπατούν χέρι - χέρι ανάμεσα στους πικρόχολους συμμαθητές τους.

Χωρίς πολλά επίπεδα ανάγνωσης - αυτή είναι και η αρετή της συγκεκριμένης τρυφερής ταινίας -, όπως και με τη διάχυση μιας νεανικής ρομαντικής ατμόσφαιρας, όπου το σεξ απουσιάζει τελείως (για την ακρίβεια, ο πρωταγωνιστής Λέο ανακαλύπτει το σώμα του μέσα από τη σεξουαλική έλξη για τον φίλο του), η δημιουργία του Ντανιέλ Ριμπέιρο κέρδισε το φετινό βραβείο Teddy στο Βερολίνο και το σημαντικό βραβείο της Διεθνούς Επιτροπής. Διόλου τυχαίο επίσης που λατρεύθηκε σαν την πιο συγκινητικά αισιόδοξη LGBT ταινία: Αν εξαιρέσεις το ότι ο Λέο είναι εκ γενετής τυφλός, δεν υπάρχει ουσιαστικά κανένα δράμα στο ειδύλλιο του με τον Γκάμπριελ. Αμοιβαία τα αισθήματα και άσε τον παλιόκοσμο να λέει, που έλεγε και το παλιό εκείνο τραγουδάκι. Στις επιμέρους αρετές, οι καλές ερμηνείες των νεαρών ηθοποιών, η πρόταξη του πρώτου ερωτικού σκιρτήματος και η αποφυγή ''πιπεράτων'' περιττών σκηνών, καθώς και ένα τραγούδι των Belle & Sebastian που παίζει συχνά στη διάρκεια του φιλμ!

Η επόμενη ταινία από τη Δανία με τον τίτλο Nar Dyrene Drommer (αγγλ. τίτλος When animals dream) έχει για ηρωίδα μια κοπέλα - λυκάνθρωπο και αποτέλεσε, λέει, το κρυμμένο μυστικό του Φεστιβάλ Κανών. Μαθαίνω ακόμη πως ήταν υποψήφια για τον Queer Φοίνικα, αλλά δεν καταλαβαίνω το γιατί...Βρε πως αλλάζουν τα χρόνια! Αν ήμασταν στο 1967 ή στο ΄76, ούτε απ' έξω απ' τις Κάνες δε θα πέρναγε ταινία τρόμου με λυκάνθρωπους, τέρατα και σφαγές. Anyway, η εν λόγω δουλειά του Γιόνας Αλεξάντερ Άρνμπι διαθέτει αρκετά στοιχεία που την κάνουν must για κάθε σινεφίλ και δεν πρόκειται απλώς για ταινία τρόμου.

Σε παραθαλάσσιο χωριό της Δανίας, όπου ο καιρός είναι πάντα μουντός και οι κάτοικοι ασχολούνται με το εμπόριο ψαριών, μια συνεσταλμένη κοπέλα ζει με τον στοργικό πατέρα της και την, καθηλωμένη σε αναπηρικό καροτσάκι, μητέρα της, η οποία είναι ανίκανη να αρθρώσει λέξη και πρέπει να κάνει ειδικές ενέσεις από τον γιατρό και φίλο της οικογένειας. Ο ίδιος γιατρός δε θα παραξενευθεί ιδιαίτερα όταν η κοπέλα θα τον επισκεφτεί για τις φρικιαστικές αλλαγές πάνω στο κορμί της. Διότι ο γιατρός, ο πατέρας, αλλά και οι χωρικοί γνωρίζουν καλά το μυστικό της οικογένειας: Η μητέρα πάσχει από λυκανθρωπία, είχε διαπράξει φόνους στο παρελθόν και το μόνο φάρμακο της είναι οι ενέσεις. Όταν η νεαρή ηρωίδα θα αρνηθεί να κάνει τις ίδιες ενέσεις, παρά το γεγονός ότι η ασθένεια - κατάρα είναι κληρονομική, η μάνα της θα μεταμορφωθεί ξανά σε λυκάνθρωπο και θα σκοτώσει τον γιατρό. Λίγο μετά οι χωρικοί που καταλαβαίνουν τι έχει συμβεί, θα εισβάλλουν στο σπίτι της και θα οδηγήσουν τη μάνα σε αυτοχειρία για να γλιτώσει μια και καλή από την κατάρα. Όμως η κόρη της θα εκδικηθεί: με τη βοήθεια ενός νεαρού που γνωρίζει την κατάσταση της και την αγαπάει, παγιδεύει τους χωριάτες σε ένα καΐκι. Εκεί, εν πλω, μεταμορφώνεται κι αυτή σε λυκάνθρωπο και αρχίζει τις σφαγές! Παρά τη φρίκη που συντελείται, ο νεαρός φίλος είναι πάντα έτοιμος να της προσφέρει την αγάπη του!

Στο δρόμο που χάραξε το σουηδικό Άσε το Κακό να μπει (2008), το When animals dream από τη γειτονική Δανία είναι μια δραματική ιστορία σε ένα πρώτο επίπεδο και μια ιστορία τρόμου σε ένα δεύτερο. Εδώ η λυκανθρωπία δεν παρουσιάζεται σαν μια άγνωστη σατανική απειλή, αλλά σαν μία διαγνωσμένη ασθένεια που μεταβιβάζεται από τη μάνα στην κόρη. Και στο επίκεντρο, η ηρωίδα που τραβάει τα πάνδεινα από τους άξεστους χωριάτες στον χώρο εργασίας της και που αναζητά μάταια την αγάπη, γνωρίζοντας πως αργά ή γρήγορα θα μεταλλαχθεί σε τέρας. Γι' αυτό και η εκδίκηση της στο τέλος κάνει το θεατή να συμπαθήσει το Τέρας και όχι τον Άνθρωπο, σε μία φιλμική ενότητα που παραπέμπει στο Carrie του Στίβεν Κινγκ, αλλά και στο κεφάλαιο από το μυθιστόρημα Dracula του Μπραμ Στόκερ, όπου ο βρυκόλακας αφανίζει όλο το πλήρωμα του πλοιάριου μέχρι να φτάσει στο Λονδίνο.

Ελάχιστα εφέ, καλλιέργεια ενός ψυχρού απειλητικού κλίματος - βοηθάει σίγουρα και το σκανδιναβικό τοπίο -, δραματικές ερμηνείες και ένα σχεδόν μελό φινάλε που σε αποζημιώνει για τις προηγηθείσες φρικαλεότητες. Ναι, μου άρεσε, καθώς πρόκειται για μία πολύ ιδιαίτερη και εκκεντρική κινηματογραφική δημιουργία!

*Το Σήμερα θέλω να γυρίσω προβάλλεται την Πέμπτη 25/9 στις 18.00 στην αίθουσα Odeon Όπερα 1 και επαναπροβάλλεται την επόμενη, Παρασκευή 26/9, στις 20.30 στην αίθουσα Δαναός 2.

 

**Το When animals dream προβάλλεται αύριο, Δευτέρα 22/9, στις 22.30 στην αίθουσα Odeon Όπερα 1 και επαναπροβάλλεται την επόμενη, Τρίτη 23/9, στις 21.30 στην αίθουσα Δαναός 2.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Οθόνες / Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Διάσημος ανά τον πλανήτη από το «Σογκούν» και «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», ο Αμερικανός ηθοποιός αποφάσισε πριν από είκοσι χρόνια να αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα και να κερδίσει την ελευθερία του
THE LIFO TEAM
Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
10 σπουδαίες κινηματογραφικές ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Οθόνες / Από τα ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ ως τον Κεν Λόουτς: Δέκα σπουδαίες ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Ο φετινός νικητής του Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου είναι ένας αυθεντικός καρατερίστας, αλλιώτικος και απόκοσμος, συγκινητικός στα όρια της συντριβής. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Οθόνες / Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Ο τεχνολογικός γίγαντας έχει την πολυτέλεια να ξοδεύει μυθικά ποσά για περιεχόμενο υψηλού κύρους αλλά χαμηλής ανταπόκρισης. Είναι αυτό μέρος μιας στρατηγικής ή απλά έχει λεφτά για πέταμα;
THE LIFO TEAM
Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Οθόνες / Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Ένα πικρό φινάλε σε μια λαμπερή ζωή, με ιστορίες μίσους μεταξύ των παιδιών του, μια περιουσία που έχει διανεμηθεί «άδικα» και κατηγορίες για χειραγώγηση και κακοποίηση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

The Review / Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Τίνα Μανδηλαρά αναλύουν την ταινία που συζητήθηκε περισσότερο από όλες στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τα «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, με αφορμή την κυκλοφορία της στις αίθουσες από 28 Μαρτίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Με αφορμή το «Νέο Αγόρι», μια ταινία του συμπατριώτη της Γουόρικ Θόρντον στην οποία ανέλαβε την παραγωγή και πρωταγωνιστεί, η σπουδαία ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Αποκαλύπτει ένα δύσκολο παιδικό βίωμα, μιλά για τις έννοιες του θαύματος και του σωτήρα, θυμάται πώς γνώρισε τον Χρήστο Νίκου και τι την έλκει στο σινεμά που αυτός οραματίζεται. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Daily / Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Το ντοκιμαντέρ «In Restless Dreams: The Music of Paul Simon» αποτελεί μια συναρπαστική αναδρομή στη μακρά πορεία του σπουδαίου δημιουργού, από τους Simon and Garfunkel μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Οθόνες / Έρωτας και μνήμη: Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Η δημοφιλής ρομαντική ταινία με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Κέιτ Γουίνσλετ συμπλήρωσε μια εικοσαετία από την αμερικανική της πρεμιέρα. Με αφορμή αυτή την επέτειο, την επισκεπτόμαστε ξανά και εξετάζουμε γιατί παραμένει αγαπητή μέχρι σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ