Kreuzweg και Tu dors Nicole στις Νύχτες Πρεμιέρας

Kreuzweg και Tu dors Nicole στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
0

Πολύ σωστά ο Ορέστης Ανδρεαδάκης προλόγισε την ταινία του νεαρού Γερμανού σκηνοθέτη Ντίτριχ Μπρίγκεμαν ως την ''έκπληξη του τελευταίου φεστιβάλ Βερολίνου'' και ως ''μία ταινία που την παίρνεις μαζί σου για πολλές ώρες μετά την προβολή της''. Ο ίδιος ο Μπρίγκεμαν βρίσκεται στην Αθήνα και χθες συνομίλησε με το κοινό του κατάμεστου Ideal αμέσως μετά το τέλος της ταινίας του. Το μόνο που είχα να του πω μαζί με τα θερμά μου συγχαρητήρια ήταν πως πρόκειται για έναν άξιο επίγονο του μεγάλου Καρλ Ντράγιερ, μα δυστυχώς έπρεπε να αλλάξω κινηματογράφο για την επόμενη προβολή. Τι ήταν αυτό άραγε που θα με έκανε να ξεστομίσω τέτοια...βαριά κουβέντα για την περίπτωση του κυρίου Μπρίγκεμαν; Κατ' αρχάς το σεναριακό εύρημα του:

Ένα 14χρονο κορίτσι, η Μαρία, μεγαλώνει σ' ένα ασφυκτικά θρησκευόμενο περιβάλλον με μία μάνα στα πρόθυρα της υστερίας και έναν άβουλο πατέρα. Μοναδική παρηγοριά της η φιλία της με τη Μπερναντέτ, τη Γαλλίδα νταντά της, επίσης θρησκευόμενη, αλλά σίγουρα πιο χαλαρή από τους γονείς της. Η Μαρία έχει κι ένα 4χρονο αδερφάκι, άρρωστο από αυτισμό και ανίκανο να μιλήσει. Όλη της η έννοια είναι πως θα γίνει καλά ή, σωστότερα, πως θα το κάνει η ίδια καλά με τον δικό της ανορθόδοξο τρόπο. Διότι η Μαρία έχει βάλει σκοπό της ζωής της να θυσιάσει την ύπαρξη της στο Χριστό, ακολουθώντας το δρόμο του μαρτυρίου Του προς τον Σταυρό, για να θεραπευτεί ο μικρός αδερφός της. Σε ένα περιβάλλον που απαγορεύονται δια ροπάλου η ροκ μουσική ως σατανιστική και οι πιο αθώες σχέσεις με τα αγόρια, η φιλάσθενη Μαρία θα παραδώσει πνεύμα στον Κύριο μέσα σε νοσοκομείο, αρνούμενη για οποιαδήποτε σίτηση. Την ώρα που οι νοσοκόμοι θα προσπαθήσουν να την επαναφέρουν στη ζωή, ω! του θαύματος το μικρό αγόρι στα χέρια της μάνας τους θα πει τα πρώτα λόγια του. Το επόμενο θλιβερό στάδιο αυτής της μεταφυσικής τραγωδίας θα είναι η πρόταση για αγιοποίηση της από τη μάνα της στο τραπέζι του εργολάβου κηδειών...

Μία βασανιστική παραβολή, όλο υπαρξιακή αγωνία, χωρίς καμία προσπάθεια σκηνοθετικού εντυπωσιασμού. Αν και καμιά φορά ο εντυπωσιασμός επιτυγχάνεται με τα πιο λιτά μέσα! Ο Ντίτριχ Μπρίγκεμαν γύρισε όλη την ταινία σε 14 σκηνές - μονοπλάνα, καταργώντας στην ουσία το μοντάζ και την έννοια της δράσης. Το Kreuzweg (ελλ. τίτλος Οι σταθμοί του Σταυρού) βλέπεται σαν ένα κινηματογραφικό συγκινητικό δοκίμιο με τη χριστιανική πίστη στο μεταίχμιο του θρησκευτικού ψυχωτικού παραληρήματος και την εμφανέστατη πρόθεση του δημιουργού να αποδομήσει τον συντηρητισμό του καθολικισμού. Δεν είναι τυχαίο που μόλις τελείωσε η προβολή και πήρε το λόγο, ρώτησε αν υπάρχει κάποιος Καθολικός στο θρήσκευμα μεταξύ του κοινού!

Απ' ότι είδα στο πρόγραμμα των Νυχτών Πρεμιέρας, δεν έχει προγραμματιστεί επαναληπτική προβολή. Σε λίγες εβδομάδες, όμως, βγαίνει κανονικά στις ελληνικές αίθουσες από τη SEVEN. Το Kreuzweg είναι ένα διαμάντι συμπαραγωγής Γερμανίας - Γαλλίας, που απέσπασε στη Μπερλινάλε το βραβείο σεναρίου και το βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής. Μην το χάσετε!

Από τον γαλλόφωνο Καναδά η επόμενη ταινία που συμμετείχε στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Κανών και που προβλήθηκε χθες βράδυ στην αίθουσα Odeon Όπερα 1. Μία ασπρόμαυρη νεανική κομεντί του Στεφάν Λαφλέρ, νωχελική μεσ' στη ραστώνη ενός φαινομενικά ξέγνοιαστου καλοκαιριού.

Ηρωίδα η νεαρή Νικόλ που αρνείται να μεγαλώσει και εγκαθίσταται στο εξοχικό σπίτι των γονιών της με τη Βερονίκ, την καλύτερη της φίλη. Τα δυο κορίτσια σχεδιάζουν να πάνε ταξίδι στην Ισλανδία μέχρι που στο σπίτι εγκαθίστανται επίσης ο μεγαλύτερος αδερφός της Νικόλ, που είναι μουσικός, μαζί με τη ροκ μπάντα του. Τότε οι ισορροπίες θα ανατραπούν. Η Βερονίκ θα τα φτιάξει με τον ντράμερ της μπάντας, τον οποίο ''ζαχάρωνε'' και η Νικόλ, αρνούμενη στη συνέχεια να ακολουθήσει τη φίλη της στην Ισλανδία. Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη όταν η Νικόλ θα απολυθεί από τη δουλειά της σε μαγαζί με second hand ρούχα, κατηγορούμενη ότι έκλεψε εμπόρευμα. Στο τέλος, η Νικόλ μοιάζει να ξαναγίνεται παιδί και βρίσκει παρηγοριά στην επαφή της με έναν πιτσιρίκο που είναι ερωτευμένος μαζί της και που μιλάει με φωνή ώριμου άντρα - από τις πιο ξεκαρδιστικά αστείες παρουσίες στην ταινία αυτή του μικροκαμωμένου αγοριού με την αταίριαστη ''μεγαλίστικη'' φωνή! Παίρνει όμως και την εκδίκηση της από τους άλλους: Ρίχνει το ταμπούρο από τα ντραμς του νεαρού μουσικού στην πισίνα με φανερή ικανοποίηση! Στο τελευταίο πλάνο, μια και το ταξίδι στην Ισλανδία ματαιώθηκε, πηγαίνει η Ισλανδία στον Καναδά, αφού - ποιητική αδεία - το νερό της πισίνας γίνεται θερμοπίδακας Γκέιζερ και ξερνάει τη ντραμς στα ουράνια!

Το Tu dors Nicole (ελλ. τίτλος Ξύπνα με όταν μεγαλώσω) είναι ουσιαστικά μία ταινία για το Ωραίο και το Μεγάλο που βρίσκεται συχνά στα πιο απλά πράγματα της καθημερινότητας. Κατά τη γνώμη μου θα μπορούσε να είναι μισής και όχι μιάμισης ώρας διάρκειας, παρουσιάζοντας έτσι πιο συμπυκνωμένες τις προσωπικές εκρήξεις στο μικρόκοσμο των ηρώων της. Βλέπεται όμως ευχάριστα για το σπιρτόζικο χιούμορ της, τους εκκεντρικούς χαρακτήρες της και την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της που άνετα θα χαρακτηριζόταν hommage στο σινεμά του Φρανσουά Τριφό!

Η ταινία προβλήθηκε στο τμήμα Πανόραμα των φετινών Νυχτών Πρεμιέρας και δεν υπάρχει προγραμματισμένη επαναληπτική προβολή.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ