Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
0
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Αν το περιεχόμενο των βιβλίων αποτυπώνει την ανθρώπινη σκέψη, το εξώφυλλο, η εξωτερική μορφή του βιβλίου, κατορθώνει, ως τέχνη, να συνδέσει σε ένα αρμονικό σύμπαν τις λέξεις με τις χειροποίητες γραμματοσειρές, τα σχέδια και τις ακροστιχίδες, δίνοντας έμφαση στο ίδιο το περιεχόμενο, υπογραμμίζοντας την ποιότητα της έκδοσης. Στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, στην Αθήνα, παρουσιάζεται η έκθεση "Γιάννης Βαλαβανίδης, Η Τέχνη του εξωφύλλου".

Ο Γιάννης Βαλαβανίδης σχεδίαζε εξώφυλλα βιβλίων επί τριάντα χρόνια. Ο δημιουργός πίσω από τα βιβλία των ιστορικών σειρών των εκδόσεων Θεμέλιο, της λογοτεχνικής σειράς των εκδόσεων Πλέθρον, τα εξώφυλλα των βιβλίων του Δημήτρη Χατζή από τις εκδόσεις «Kείμενα».

Είχα μια διάθεση να κάνω πιο πρακτικά πράγματα και όταν ξεκίνησα να κάνω εξώφυλλα είδα ότι ήταν μια αρκετά σύνθετη εργασία και κατά βάθος μια πρώτη ερμηνεία του βιβλίου

Όπως αναφέρει ο ίδιος σχεδίαζε εξώφυλλα βιβλίων επί τριάντα χρόνια. Είχε ξεκινήσει το 1970, μέσα στη δικτατορία, όταν ο Φίλιππος Βλάχος του είχε προτείνει να συνεργαστούν στις εκδόσεις «Κείμενα». Την εποχή εκείνη έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής, και τον απασχολούσαν ερωτήματα σχετικά με τον κοινωνικό και πολιτικό ρόλο της τέχνης. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, θεώρησε ότι οι γραφικές τέχνες προσφέρουν ένα πεδίο ευρύτερης λειτουργίας της εικαστικής έκφρασης. Αυτό ήταν ένα από τα αρχικά του κίνητρα, για να ασχοληθεί με τα εξώφυλλα ως ζωγράφος. Ο Γιάννης Βαλαβανίδης σπούδασε χαρακτική και ψηφιδωτό στη ΑΣΚΤ, τα οποία και δίδαξε στην ίδια σχολή κατά την περίοδο 1982-2006.

«Είχα μια διάθεση να κάνω πιο πρακτικά πράγματα και όταν ξεκίνησα να κάνω εξώφυλλα είδα ότι ήταν μια αρκετά σύνθετη εργασία και κατά βάθος μια πρώτη ερμηνεία του βιβλίου», μας λέει ο κ. Βαλαβανίδης.

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

«Καταρχήν ακόμα και όταν είναι σκέτη η γραμματοσειρά σε ένα εξώφυλλο έπρεπε να αποτυπώσω σε κάποιο βαθμό ένα πνεύμα του βιβλίου αλλά και να το εντάξω αν υπήρχε κάτι τέτοιο σε μια σειρά, ή να συμβαδίσω με το πνεύμα του συγγραφέα. Εκείνη την εποχή ο περιορισμός που είχαμε ήταν η ποσότητα των χρωμάτων, γιατί τα χρώματα τυπωνόντουσαν ένα- ένα και πολλοί εκδότες δε μπορούσαν να αντέξουν αυτό το έξοδο. Το δεύτερο είναι ότι σήμερα βρίσκουμε μια εικόνα πλουμιστή και φανταχτερή και τη βάζουμε στο εξώφυλλο. Τότε το εξώφυλλο έπρεπε να συμβαδίζει περισσότερο».

— Τα διαβάζατε τα βιβλία πριν τα εικονογραφήσετε;

Μερικές φορές, όπως τα βιβλία του Χατζή, ναι. Άλλα δεν τα είχα διαβάσει αλλά ο εκδότης, ο επιμελητής η ο μεταφραστής, μου εξηγούσαν το κλίμα.

— Σήμερα πώς είναι αυτή η δουλειά;

Είναι εντελώς διαφορετική. Υπάρχει ένας ανταγωνισμός πολύ μεγάλος και θα πρέπει και το βιβλίο και η διαφήμιση να τραβήξει το μάτι. Βέβαια παραμένουν κάποια βιβλία σε ένα διαφορετικό στιλ, αλλά η εικόνα για να τραβήξει το μάτι πρέπει να είναι πρωτεύουσα.

— Ποιά βιβλία από αυτά που υπάρχουν στην έκθεση θα ξεχωρίζατε;

Βλέποντας σήμερα εκ των υστέρων τα εξώφυλλα, είναι μερικά που μου αρέσουν ακόμα. Εκτός από κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις βιβλίων, θα ξεχώριζα τρεις σειρές που επιμελήθηκα, την ποιητική σειρά στα «Κείμενα», την ιστορική σειρά στο «Θεμέλιο» και τη σειρά Θεωρία-Λογοτεχνία στο «Πλέθρον». 

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Info:

Η τέχνη του εξωφύλλου

11 Ιουνίου 2015 - 19 Σεπτεμβρίου 2015

Καλλιτέχνες: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ

Διάρκεια έκθεσης: 11 Ιουνίου έως 19 Σεπτεμβρίου 2015

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:30 π.μ. – 8 μ.μ.

Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 9:30 π.μ. – 3:30 μ.μ.

Πληροφορίες: τηλ. 210 3614143

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT