Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση

Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
1

  

Οι δέκα ηθοποιοί μας κοιτάζουν. Αν υπήρχε μια ερώτηση, θα ήταν «τι βλέπεις πίσω από τη μάσκα σου»; Είναι μεσημέρι και βρέχει και έχει λάσπη, όλα είναι πιο καταθλιπτικά από το «κανονικό», ξεφλουδισμένες μπογιές και κάγκελα, η συνηθισμένη διαδικασία, όχι κινητά, όχι μηχανές, όχι σακίδια, ένας έλεγχος και ένας δεύτερος και τρεις κότες, ένα γαλόπουλο και ένας κόκορας δίπλα σε τρεις που ξεπαγιάζουν και προαυλίζονται και κάτι BMW πολύ παράταιρες, ώρα επισκεπτηρίου δικηγόρων.

Κορυδαλλός, σε μια αίθουσα του νοσκοκομείου των κρατουμένων «Αγιος Παύλος». Είναι βαμμένη μαύρη και αν δεν ξέρεις ότι είναι φυλακή μπορείς να την πεις και συμπαθητική. Αλλά το ξέρεις. Και είναι γεμάτη. Σαν γενική με συγγενείς και φίλους και το κοινό είναι περίπου αυτό. Οι φίλοι, οι κοινωνικοί λειτουργοί, κρατούμενοι και δημοσιογράφοι.

«Στον ατέλειωτο χρόνο αναμονής και σιωπής που βιώνουμε στην κράτησή μας, έχουμε μια δυνατότητα διαφυγής. Τη διαφυγή του μυαλού και του εαυτού μας μέσα από κάτι που μπορούμε να ταυτιστούμε έστω για λίγο»

 

Μας κάλεσε το «Τεχνοδρομώ», ένας οργανισμός που έχει σαν σκοπό την επαφή μέσω της τέχνης με αποκλεισμένες κοινωνικές ομάδες. Σε αυτό το πλαίσιο το 2012 δημιούργησε μια θεατρική ομάδα. 

«Στον ατέλειωτο χρόνο αναμονής και σιωπής που βιώνουμε στην κράτησή μας, έχουμε μια δυνατότητα διαφυγής. Τη διαφυγή του μυαλού και του εαυτού μας μέσα από κάτι που μπορούμε να ταυτιστούμε έστω για λίγο» λέει ο κρατούμενος Βασίλης.

Οι αποκλεισμένοι γίνονται δρώντα πρόσωπα. Οροθετικοί κρατούμενοι. Δεν παίζουν θέατρο, παίζουν με το θέατρο. Φέτος, μετά από την παράσταση Κ που παρουσιάσαν πέρσι, ως μια χειρονομία αποδαιμονοποίησης της οροθετικότητας, καταπιάστηκαν με ένα έργο πιο «περιπετειώδες».

«Το ζητούμενο στο Βασιλικό Κυνήγι του Ήλιου, δεν είναι να κάνουμε μια παράσταση που να μιμείται το επαγγελματικό θέατρο. Το ζητούμενο είναι να φανεί η δύναμη της επικοινωνίας που μπορεί να έχει το θέατρο, ως κοινή γλώσσα όλων. 


Στο δεύτερο αυτό εγχείρημα, που στόχος ήταν να λειτουργήσει ως μεταβατικό στάδιο, η ομάδα των κρατουμένων, έχοντας επεξεργαστεί και συνδεθεί με τον πυρήνα του Εγώ της, έρχεται με έναν ιστορικό μύθο να δει τον εαυτό της σαν Άλλον. Δεν μιλάει πια μέσω των δικών της ιστοριών γι’ αυτήν την ίδια όπως στο -Κ-, αλλά καθρεφτίζεται στις ιστορίες κάποιων άλλων ψάχνοντας την κοινωνική της ταυτότητα. Με τον παιγνιώδη τρόπο των παραμυθιών» λέει ο Τζιμάρας Τζανάτος από το «Τεχνοδρομώ».

Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος

Η Θεατρική ομάδα, ο  Σταύρος, ο Πάνος, ο Άρης, ο Βασίλης, ο Κώστας, ο Παύλος Χόρχε, ο Φάνης, ο Άϊμο, ο Ιμάντ μπαίνουν με τα ρούχα των Ισπανών κατακτητών.

Στο σκοτάδι της παράστασης η λειτουργία της τέχνης είναι θεραπευτική. Κλισέ στο κόσμο των έξω. Βάλσαμο για τους απέναντί μας. Βάλσαμο και για εμάς, που τη στιγμή που παρακολουθούμε το έργο δε σκεφτόμαστε ότι ο Ισπανός κατακτητής ή ο Περουβιανός θεός είναι οροθετικός, ή ποινικός. Για εκείνη την ώρα είναι ήρωες ενός παραμυθιού. Και συνδεόμαστε μέσα σε μια αφήγηση, τέτοια, που η ένταξή μας στο θέαμα, μας φαίνεται σσχεδόν φυσική. Οι δυο κόσμοι ενώνονται, εισχωρεί ο ένας στον άλλο με τρόπο που εδώ, φαίνεται λιγότερο δύσκολος και ας ξέρουμε ότι πολλές φορές αυτές οι συνδέσεις μοιάζουν ακατόρθωτες.

Ο θίασος αυτός είναι πολύ ρευστός. Η τελευταία αντικατάσταση έγινε μόλις πριν δυο μέρες. Μπορεί να είναι αποφυλάκιση, μπορεί να είναι μια επείγουσα νοσηλεία. Ο καθένας κρατάει το κείμενό του. Το έργο είναι αληθινό «παλούκι», απορώ πώς το διάλεξαν. Μας το εξηγούν μετά την παράσταση. Ήθελαν ένα έργο που μοιάζει με παραμύθι, περιπετειώδες. Στο «Βασιλικό κυνήγι του Ήλιου» ο Πίτερ Σάφερ μετά το Έκβους και το Αμαντέους γράφει για τη σύγκρουση δυο κόσμων, για το αίσθημα της ελευθερίας της ανθρώπινης ύπαρξης και την ανάγκη για ελευθερία.

Το έργο δε το έχω διαβάσει ποτέ. Νομίζω δε θάμπαινα στον κόπο. Όμως δε βαριέμαι καθώς ακούω τις φωνές που κομπιάζουν διαβάζοντας, ήβγλινονται τις βροντερές γεμάτες σιγουριά να μας αφηγούνται την ιστορία του Πισάρο στο Περού. Είναι τελικά παθιασμένοι "ηθοποιοί", μόνο και μόνο επειδή άκουσα όλη την ιστορία χωρίς να χαζέψω γύρω μου ούτε λεπτό. Σαν να ήθελα να δω πόσο αντέχουν. Στο τέλος και στο χειροκρότημα έφτασαν με μεγάλο ενθουσιασμό.

Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος

«Οι ονειροπόλοι δεν πληρώνονται παρά με αυτό που τους αξίζει», γράφει κάπου μέσα στο έργο.

Και μετά τα φώτα ανάβουν. Επιστροφή στα κανονικά. συγχαρητήρια και αποχαιρετισμοί. Εμείς θα συνεχίσουμε στην κανονική ζωή. Οι πρωταγωνιστές μας θα επιστρέψουν στο κελί. Εμείς θα φύγουμε λίγο πιο βαρείς, αφού ακούσουμε για άλλη μια φορά για τις ανάγκες, την απραξία, το στρίμωγμα,  προγράμματα που δεν υλοποιούνται, χρήματα που δε φτάνουν.

Εκείνη τη στιγμή παρακαλάς να μη ξεχάσεις αυτό που αυτόματα σκέφτεσαι όταν τελειώνει η παράσταση, το «τι να κάνω για να βοηθήσω;».

Οι εθελοντές από την «θετική φωνή» και το «Check point» μας επαναλαμβάνουν μια λίστα που ξέρουμε αλλά αμελούμε: ρούχα, βιβλία, είδη υγιεινής, όχι φάρμακα, βιβλία. Οι ανάγκες είναι πάντα πολλές και μεγάλες.

 

Μόλις βγαίνεις από τις βαριές σιδερένιες πόρτες, κάτι σε σπρώχνει να θέλεις να ξεχάσεις γρήγορα, αλλά ξέρεις ότι δεν πρέπει να ξεχάσεις. Μέχρι το επόμενο θεατρικό εύχεσαι να έχει αλλάξει κάτι. Μάλλον δε θάχει αλλάξει τίποτα. Ίσως η πτέρυγα.

Θα πραγματοποιηθεί ακόμα μια παράσταση την Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2015, ώρα: 14:00 μμ στις φυλακές Κορυδαλλού στο Νοσοκομείο Άγιος Παύλος 

 

Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος
Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος
Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος
Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος
Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος
Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος
Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Στο τέλος της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος
Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος
Μπήκαμε στον Κορυδαλλό για να δούμε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Από τις πρόβες της παράστασης στον Κορυδαλλό Φωτο: Κώστας Παπαναστασάτος

  

---------------------------

Για την παράσταση  «Βασιλικό κυνήγι του Ήλιου» δούλεψαν:

Οργάνωση – συντονισμός ……………………….Γιάννης Νικολόπουλος
Διδασκαλία ομάδας- σκηνοθετική επιμέλεια…… Άννα Χατζηχρήστου
Επιμέλεια κίνησης ……………………………..Δέσποινα Χατζηπαυλίδου
Εικαστική επιμέλεια …………………………………….Έρρικα Αλαμάνου
Επιμέλεια φωτισμών ………………………….Κωστής Παπαναστασάτος
Εκμαγεία ……………………………………………………… Λένα Δελαβία
Επιμέλεια ήχου ………………………… Γιώργος – Πλάτωνας Περλέρος
Μουσικές επιλογές ………………………………….΄Αννα Χατζηχρήστου
Γενικών καθηκόντων……… ………………….Αναστασία Παπαπαύλου

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια