To Facebook γνωρίζει ψυχολογία

To Facebook γνωρίζει ψυχολογία Facebook Twitter
O αλγόριθμoς του Facebook είναι «ρυθμισμένος» ώστε να τσιμπάει λέξεις ή φράσεις που είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα τύχουν μεγάλης συναισθηματικής ανταπόκρισης, με επακόλουθο –φυσικά– την πληθώρα των like και των share.
1

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Όλα όσα βλέπει ο καθένας ξεχωριστά στο χρονολόγιό του στο Facebook δεν αποτελούν μια σειρά γεγονότων που ποστάρουν οι φίλοι μας ή τα αγαπημένα μας μέσα, ομάδες, καλλιτέχνες που ακολουθούμε, ταξινομημένα με χρονολογική σειρά.


Τη δουλειά της σταχυολόγησης των αναρτήσεων στο timeline μας την αναλαμβάνει ένας πολύπλοκος αλγόριθμος. Ένας εύκολα χειραγωγήσιμος από τους ιθύνοντές του αλγόριθμος για την ακρίβεια, όπως αποδείχτηκε από την πρόσφατη αποκάλυψη του ψυχολογικού πειράματος που διεξήγαγε το Facebook σε 673.000 χρήστες του ερήμην τους.


Τώρα που και το Twitter ετοιμάζεται να βάλει χέρι στο δικό του timeline, εισάγοντας άλλα αλγοριθμικά κριτήρια, τα οποία θα διαμορφώνουν τη ροή των post, έρχονται στην επιφάνεια λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας των εν λόγω αλγόριθμων, όπως το άρθρο που ξετρύπωσε ο Jesse Singal του περιοδικού «New York».

Σύμφωνα, λοιπόν, με το άρθρο αυτό, υπάρχουν συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις, όπως το «Congratulations/Συγχαρητήρια», που δαμάζουν τη λειτουργία του αλγόριθμου, όταν πρόκειται να πουσάρει ένα post ψηλά στη ροή των χρονολόγιών μας. Αυτό αποδείχτηκε μέσω ενός αντίστροφου πειράματος που έκανε ένας χρήστης με fake post που περιείχαν τη λέξη «συγχαρητήρια», τα οποία κατάφεραν να μείνουν για ημέρες στην κορυφή των timelines των φίλων του.


Το παραπάνω αποδεικνύει περίτρανα δύο πράγματα:


1) Ότι ο αλγόριθμoς του Facebook είναι «ρυθμισμένος» ώστε να τσιμπάει λέξεις ή φράσεις που είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα τύχουν μεγάλης συναισθηματικής ανταπόκρισης, με επακόλουθο –φυσικά– την πληθώρα των like και των share. Όταν έχεις να διαχειριστείς τις αναρτήσεις 1,3 δισεκατομμυρίων χρηστών σε έναν τόσο περιορισμένο ψηφιακό χώρο, δεν το ρισκάρεις με τυχαία post. Πρέπει να βάλεις σε υψηλή κατάταξη (έστω και μέσω αλγόριθμου) αυτά που θα εγγυηθούν τα περισσότερα κλικ.


2) Ότι το Facebook και οι άνθρωποι που διαχειρίζονται τον αλγόριθμο γνωρίζουν πολύ καλά το παιχνίδι της online ψυχολογίας. Απλώς ρωτήστε στον δρόμο τους περαστικούς ποιο είναι το πρώτο πράγμα που τους έρχεται στο μυαλό ακούγοντας μια θετικά φορτισμένη λέξη όπως το «συγχαρητήρια» και πολλές άλλες, παρόμοιες.


Βέβαια, εάν αύριο, όσοι διαβάσουν αυτό το άρθρο, αρχίσουν να διανθίζουν τα post τους με τη συγκεκριμένη λέξη, το Facebook πάλι θα το καταλάβει και θα πειράξει τον αλγόριθμό του, ώστε να αποφύγει παρεμφερείς «καταχρήσεις». Σε τελική ανάλυση, ένας αλγόριθμος που διαχειρίζεται το τι είδους νέα και αναρτήσεις θα εμφανιστούν και θα χειραγωγήσουν τα συναισθήματα του κόσμου στο Facebook μόνο τυχαίος δεν είναι. Έχει προγραμματιστεί για τέτοιου είδους παιχνίδια και από την πλευρά του πομπού αλλά και από την πλευρά του δέκτη.

Τech & Science
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

1 σχόλια