Προγραμματικές Δηλώσεις

Προγραμματικές Δηλώσεις Facebook Twitter
0
Προγραμματικές Δηλώσεις Facebook Twitter
Η Δωροθέα Κοντελετζίδου (1961) έρχεται να μας αφηγηθεί την ιστορία της λεγόμενης Γενιάς του Εξήντα...Επεξεργασία φωτογραφίας: Ατελιέ/ LIFO

1. Τάσεις και δηλώσεις. Τελεύτησε το 2014 με ένα ενάντιο άνθος στη μιζέρια και την ακαταστασία των πολιτικοκοινωνικών και οικονομικών ταρατατζούμ: ήτοι, με την έκδοση κάμποσων βιβλίων που πατσίζουν, όσο γίνεται, τα ακραία αλαμπουρνέζικα φαινόμενα. Γι' αυτά τα βιβλία θα πω δυο λόγια μέσα στον Ιανουάριο, και θα συνοδεύσω αυτά τα λόγια με σχόλια σε κάποιες τάσεις που σκιρτούν μέσα στο σύμπαν του βιβλίου. Μία από τις τάσεις αυτές είναι το ξεκίνημα μικρών εκδοτικών οίκων που ποντάρουν τα πάντα στην ποιότητα και στην καλαισθησία. Μια άλλη τάση είναι η εμφάνιση συγγραφέων που έχουν θητεύσει, και συνεχίζουν να θητεύουν, αγρίως και σκληρά, στην ανάγνωση, έχουν τσακίσει κόκαλα μελετώντας ξανά και ξανά τα μεγάλα αγκωνάρια της παγκόσμιας λογοτεχνίας αλλά και τα της φιλοσοφίας κορυφαία κι ύστερα πιάσανε μολύβι, κομπιούτερ και χαρτί. Ο Λευτέρης Καλοσπύρος, η Μαρία Ξυλούρη, ο Ιάκωβος Ανυφαντάκης, ο Άκης Παπαντώνης, η Βίκυ Τσελεπίδου, είναι ανάμεσα σ' αυτούς που πρώτα μαθαίνουν και μετά μιλάνε. Μια τρίτη, σημαντική επίσης, τάση είναι η συστηματική στροφή στους κλασικούς, τόσο της ελληνικής όσο και της αλλόγλωσσης πεζογραφίας και δοκιμιογραφίας. Μια στροφή που δείχνει, αν μη τι άλλο, ανάγκη ωριμάνσεως.

2. Κοιτάω πίσω για να δω μπροστά. Το να επαναφέρεις στη συζήτηση τους πρωτοπόρους, εκείνους που πατώντας στο παλιό έκαναν κι έφεραν το καινούργιο, είναι πάντα ευπρόσδεκτο. Ιδίως σε καιρούς κουλουβάχατου, ανακατωσούρας, απώλειας ταυτότητας και αξιών. Η Δωροθέα Κοντελετζίδου (1961) έρχεται να μας αφηγηθεί την ιστορία της λεγόμενης Γενιάς του Εξήντα, των εικαστικών εκείνων που δρώντας κυρίως στο Παρίσι μπόρεσαν όχι μόνο να παρακολουθήσουν τις απανωτές ανατροπές, καινοτομίες και πειραματικές χειρονομίες των Γάλλων, Αμερικανών, Ιταλών, και Γερμανών ρηξικέλευθων καλλιτεχνών, αλλά και να δημιουργήσουν εξίσου καινοτόμα έργα, να γράψουν και αυτοί μια συναρπαστική ιστορία που διαβάζεται και σαν μυθιστόρημα. Μαθαίνουμε, διαβάζοντας το έργο της Κοντελετζίδου με τίτλο Η ιδέα ως υλικό, το υλικό ως ιδέα (εκδ. Επίκεντρο), πώς ο γλύπτης Θόδωρος συναντιέται με τον Joseph Beuys ως προς το ότι η τέχνη δεν αφηγείται, δεν περιγράφει, αλλά «διεγείρει τις σκέψεις και τα συναισθήματα», ότι ο μεγάλος λησμονημένος πρωτοπόρος Γιώργος Τούγιας (1922-1994) ξεχαρβαλώνει τις πανίσχυρες ιδεολογίες ώστε να φανεί η ζέουσα πραγματικότητα που κρύβουν, και πώς, παράλληλα με τις εικαστικές του επεξεργασίες, αρθρώνει και τον θεωρητικό του λόγο, όπως στο κείμενο «Γιατί ο Αντίμυθος». Μαθαίνουμε ότι η Χρύσα Ρωμανού και ο Δημήτρης Κοντός κατηγορήθηκαν ως «αντίχριστοι» μόνο και μόνο επειδή έκαναν «ανεικονική τέχνη». Μαθαίνουμε για την τόσο ευρηματική δράση του Gruppo Sigma, για τις ιδιοφυείς κατακρύψεις του Δημήτρη Αληθεινού αλλά και για τα εμπρηστικά του μανιφέστα. Η Κοντελετζίδου, σε υποσημείωσή της, μας πληροφορεί ότι η πρώτη κατάκρυψη του Αληθεινού έγινε το 1981 στη Θεσσαλονίκη, στο φεστιβάλ της εφημερίδας «Αυγή», και ότι έως τώρα οι ανά τον κόσμο κατακρύψεις αριθμούνται σε 170!

3. Η αντοχή των υλικών. Ατσάλι, σίδερο, πανιά, ξύλα, ραδιόφωνα, φανάρια αυτοκινήτων, ελάσματα, ντιβανοσκεπάσματα, σύρμα, μανταλάκια, κονδυλομάχαιρα, σούστες, φόρμες γλυκών, κάρβουνα, λινάτσες, στάχτες, πολυεστέρας, ζάρια, πέτρες, γυψωμένα πανιά, πλαστικά λουλούδια, είναι, μεταξύ πολλών άλλων ετερόκλητων, τα υλικά που επιλέγουν και ξέρουν να μετασχηματίζουν σε έργο τέχνης οι καινοτόμοι μας: ο Κανιάρης, ο Κεσσανλής, ο Δανιήλ, ο Παύλος, ο Θόδωρος, ο Τσόκλης, ο Ξαγοράρης, ο Φιλόλαος, ο Τουζένης, ο Τάκης.

Αυτό που επεσήμανε ο Pierre Restany για το έργο της Χρύσας Ρωμανού, ότι με το έργο της επιχειρεί «την άμεση και βίαιη κριτική της καταναλωτικής κοινωνίας, μια γενικευμένη αμφισβήτηση που πηγάζει από το κλίμα του Μάη του '68 πριν ακόμα συμβεί», συνοψίζει εύστοχα την πορεία και τη δράση όλων σχεδόν των καλλιτεχνών της Γενιάς του Εξήντα.

Το δίχως άλλο, μια ιστορία τίγκα στην επινοητικότητα, τις εντάσεις, τις ανατροπές και, πάνω απ' όλα, τον διαρκώς σε επιφυλακή και εγρήγορση στοχασμό. Εύγε στην Κοντελετζίδου που μόχθησε για να μας θυμίσει την καταγωγική περιοχή της σύγχρονης τέχνης. Μόνο γνωρίζοντας το άλλοτε μπορούμε να κατανοήσουμε το σημερινό και να σχεδιάσουμε, να οραματιστούμε το μελλοντικό.

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ