Η επιστροφή του συνθέτη Μιχάλη Γρηγορίου

 Η επιστροφή του συνθέτη Μιχάλη Γρηγορίου Facebook Twitter
0

Χθες, στο ''Καφενείον Ελλάς'', ένα από τα πιο παλιά καφενεία του Παγκρατίου - σχεδόν διατηρητέο - έγινε η παρουσίαση του ποιητικού βιβλίου του Κώστα Καρτελιά, ''Μπλοκ Ιχνογραφίας''. Ο Καρτελιάς είναι γνωστός κυρίως από τον χώρο της στιχουργικής: Τον έχουν μελοποιήσει ο Νίκος Κυπουργός, η Τατιάνα Ζωγράφου, αλλά και ο Μίκης Θεοδωράκης στον τελευταίο κύκλο πρωτότυπων τραγουδιών που έγραψε, την ''Οδύσσεια'' του 2007, για τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη. Το 2007 επίσης είχε κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Αιγόκερως του Γιάννη Σολδάτου και η πρώτη ποιητική συλλογή του με τίτλο ''Το Γυαλί (σχέδιον γ΄)''. Από τον Αιγόκερω πάλι κυκλοφορεί το δεύτερο βιβλίο του, το ''Μπλοκ Ιχνογραφίας'', το οποίο δεν μελέτησα ακόμη όπως του πρέπει, εξ ου και αρκούμαι μόνο να πω ότι έχει πεζογραφικό - αφηγηματικό χαρακτήρα, κάτι που το διαφοροποιεί ως περιεχόμενο από τις στιχουργικές, προορισμένες για τραγούδι, προηγούμενες απόπειρες του.

Αντίθετα, είχα την τύχη να ακούσω από τα σπάργανα τους τις μουσικές ενός μεγάλου ''αθόρυβου'' συνθέτη που ''έντυσε'' τα λόγια του Καρτελιά. Δεν μιλάμε για μελοποιημένα αποσπάσματα από το βιβλίο, αλλά για 6 στιχουργήματα που εντάχθηκαν σ'αυτό και μελοποιήθηκαν από τον Μιχάλη Γρηγορίου.

Ο Μιχάλης Γρηγορίου ανήκει στις περιπτώσεις των συνθετών εκείνων που ακούς τραγούδι τους και με τις πρώτες νότες αναφωνείς: ''Εδώ πρόκειται για σύνθεση κανονική, όχι αστεία πράγματα''.

Για την ακρίβεια, από τις αρχές του 2000 γνώριζα πως ο Γρηγορίου ετοίμαζε έναν κύκλο τραγουδιών με τίτλο ''Ούτις'' (έργο 85, 2001) σε στίχους Κώστα Καρτελιά για τη φωνή του Κύπριου Δώρου Δημσθένους. Το γιατί δεν βγήκαν στον καιρό τους τα συγκεκριμένα τραγούδια είναι κάτι που δεν το ξέρω. Ίσως η δημιουργία τους μαζί με τις απαιτήσεις για χρήση μεγάλης ορχήστρας να συνέπεσαν με τις μειώσεις των budgets των εταιρειών. Τότε δηλαδή, από το 2000 και μετά κυρίως, που η ελληνική δισκογραφία ''αναστέναξε'' από τις εκδόσεις live δίσκων, είτε προέρχονταν από το Ηρώδειο ή το Μέγαρο, είτε από κάποια μουσική σκηνή. Έτσι, η τελευταία δουλειά του Γρηγορίου που κυκλοφόρησε το 2003 από την τότε Legend του Γιαννίκου ήταν η καταγραφή της συναυλίας από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών του έργου ''Μπλε'' σε ποίηση Ρηνιώς Παπανικόλα - ένα, πραγματικά, αριστουργηματικό λυρικό έργο που απέδωσε η Ορχήστρα των Χρωμάτων με τις φωνές της Φαραντούρη, της Σαβίνας Γιαννάτου και του Τάσση Χριστογιαννόπουλου. Ο Καρτελιάς εν τω μεταξύ συνεργάστηκε με τον Θεοδωράκη, άρα ο κύκλος ''Ούτις'' μοιραία έμεινε πίσω.

Γι'αυτό το έργο, του οποίου αποσπάσματα (3 οργανικά και 6 τραγούδια) συνοδεύουν σήμερα το βιβλίο του Καρτελιά, ο Γρηγορίου μου είχε μιλήσει σε συνέντευξη του στο περιοδικό ΗΧΟΣ + HI-FI (τεύχος 364, Ιούλιος 2003): Έχω έτοιμο επίσης ένα κύκλο τραγουδιών σε ποίηση του Κώστα Καρτελιά με τίτλο ''Ούτις'' που ελπίζω να προχωρήσει μετά το φθινόπωρο. Έργα σαν το ''Ούτις'' και το ''Μπλε'' δεν έχουν το μπούγιο και την ελαφρολαϊκή γκλαμουριά που απαιτούν οι πολιτικές αναγκαιότητες του ''άρτος και θεάματα''. Για να παραφράσω ένα γνωστό ρητό ''έργα υπάρχουν, ευκαιρίες συχνά δεν υπάρχουν''...

Διόλου τυχαίο, λοιπόν, που τα 9 μέρη του ''Ούτις'' ονομάστηκαν ''Κόκκινη Κλωστή'', από το ομότιτλο τραγούδι, και ενορχηστρώθηκαν στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του home studio του Γρηγορίου, χωρίς δηλαδή τη συμμετοχή κανενός άλλου μουσικού, πέραν των δύο ερμηνευτών, της Φαραντούρη και του Δημοσθένους.

Προσωπικά, δεν έχω καμία ένσταση για το αποτέλεσμα. Κι αν ακόμη πρόκειται για ένα μικρό σε διάρκεια λυρικό έργο με τις μελωδίες να φανερώνουν τη μεγάλη κλασική παιδεία του συνθέτη, δεν ξεχνάω πως ο Γρηγορίου πειραματιζόταν από τη δεκαετία του 1980 με τα συνθεσάιζερ και έναν πιο minimal ηλεκτρονικό ήχο στην υπηρεσία πάντα του ποιητικού λόγου. Σχετικά με το τελευταίο, να τι μου είχε πει ο δημιουργός σε εκείνη τη συνέντευξη του προ 12ετίας: Στράφηκα από το 1982 στα συνθεσάιζερ, αντιμετωπίζοντας τα ως όργανα με ερμηνευτικές αξιώσεις. Ποτέ δεν έκανα κάποια διάκριση ανάμεσα στην ''ποίηση'' και στον ''στίχο''. Αυτά είναι ξιπασιές και σοβαροφάνειες...

Επιπλέον, ο Μιχάλης Γρηγορίου ανήκει στις περιπτώσεις των συνθετών εκείνων - δεν έχουμε και πολλούς πια στο συγκεκριμένο ''είδος'' -, που ακούς τραγούδι τους και με τις πρώτες νότες αναφωνείς: ''Εδώ πρόκειται για σύνθεση κανονική, όχι αστεία πράγματα''. Κι όταν λέω ''αστεία'', αναφέρομαι στην πλειοψηφία των λαϊκοέντεχνων ασμάτων, που λες και φτιάχτηκαν για να εξυπηρετήσουν είτε τις ραδιοφωνικές λίστες, είτε τις καριέρες των τραγουδιστών.

Αν η ''Κόκκινη Κλωστή'' γινόταν το προεκλογικό τραγούδι του ΣΥΡΙΖΑ, το μουσικό γούστο του εν λόγω κόμματος εξουσίας πια, θα ήταν αδιαπραγμάτευτο σε ότι αφορά τουλάχιστον το ελληνικό ρεπερτόριο!

Κάθε τραγούδι του Γρηγορίου κάνει τον ακροατή να στραφεί σε εσωτερικά τοπία. Από τα ''Ανεπίδοτα γράμματα'' με τον Μπουλά και τη Μάνου, το ''Η αγάπη είναι ο φόβος'' με τη Φαραντούρη μέχρι τους ''Αποχαιρετισμούς της θάλασσας'' με τη Γιαννάτου, ο δημιουργός τους μιλάει για το δικαίωμα στην ευαισθησία, στην έκφραση της νοσταλγίας, της αίσθησης της μοναξιάς, της απώλειας, αλλά και του έρωτα - πράγματα για τα οποία οι άνθρωποι ανέκαθεν έγραφαν τραγούδια.

Το ίδιο συμβαίνει κι εδώ και - επαναλαμβάνω - δε με χαλάει καθόλου που το τσέμπαλο, το βιολί ή τα κρουστά είναι ''τεχνητά'' και όχι ''φυσικά''. Με παίρνουν και με σηκώνουν κανονικά οι μελωδίες που αλλού θυμίζουν Αναγέννηση, αλλού Χατζιδάκι, αλλού Bach, αλλού τους πιο καλαίσθητους λαϊκούς δρόμους και αλλού επτανησιακή μαντολινάτα, τελικά όμως είναι ''Γρηγορίου με τη...βούλα'' για μία ακόμη φορά!

 Η επιστροφή του συνθέτη Μιχάλη Γρηγορίου Facebook Twitter
Το επιτελείο του CD ''Κόκκινη Κλωστή'': από αριστερά ο συνθέτης Μιχάλης Γρηγορίου, ο ποιητής Κώστας Καρτελιάς και οι ερμηνευτές Μαρία Φαραντούρη και Δώρος Δημοσθένους.

Στο ίδιο υψηλό επίπεδο κινούνται και οι στίχοι του Κώστα Καρτελιά, λυρικοί, ενδοσκοπικοί, βαθιά ερωτικοί και μελαγχολικοί. Ωστόσο, για να δικαιωθεί και σ'αυτό που μου είχε δηλώσει ο μελοποιός τους (ο καλλιτέχνης για μένα δεν είναι ένα ''χαϊδεμένο'' παιδί που απλώς εκφράζεται, έχει και κάποιες υποχρεώσεις απέναντι στην κοινωνία του), ένα τραγούδι απ' όλα, το ομότιτλο του CD, την ''Κόκκινη Κλωστή'', το άκουσα με μεγάλη έκπληξη - μόνο θετική, θα έλεγα - να ακούγεται από τα ηχεία του περιπτέρου του...ΣΥΡΙΖΑ στην Ομόνοια! Δεν γνωρίζω πως το τσίμπησαν το κομμάτι, ακόμη δε βγήκε το βιβλίο με το CD, αλλά τι πιο ωραίο να ακούς τη φωνή της Φαραντούρη σε μία ευαίσθητη μπαλάντα και όχι ξανά μανά στα θεοδωρακικά ''Λίγο ακόμα να σηκωθούμε ψηλότερα'', ''Το γελαστό παιδί'' κλπ. Για να μην πω δηλαδή εν είδει χιούμορ πως αν η ''Κόκκινη Κλωστή'' γινόταν το προεκλογικό τραγούδι του ΣΥΡΙΖΑ, το μουσικό γούστο του εν λόγω κόμματος εξουσίας πια, θα ήταν αδιαπραγμάτευτο σε ότι αφορά τουλάχιστον το ελληνικό ρεπερτόριο! Παραθέτω μερικούς από τους στίχους του, μια κι είναι νωρίς ακόμη για να ανέβει κάποιο βίντεο του στο youtube: Θα πιάσω πάλι απ' την αρχή/ αυτή την κόκκινη κλωστή απ' την ανέμη/ θα κάνω κόμπο να δεθεί το παραμύθι που ιστορεί/ πως η ελπίδα στους ανθρώπους δεν πεθαίνει...

Άφησα για το τέλος τους δύο ερμηνευτές, τη Φαραντούρη και τον Δώρο Δημοσθένους. Υπεράνω κριτικής! Της μίας η φωνή έχει μεστώσει σαν κρασί παλιό, του άλλου εξακολουθεί να υπηρετεί το διαχρονικό ταυτόχρονα με τις πιο σύγχρονες jazzy - σουινγκάτες αναζητήσεις του.

 

* Το βιβλίο ''Μπλοκ Ιχνογραφίας'' του Κώστα Καρτελιά μαζί με το CD ''Κόκκινη Κλωστή'' του Μιχάλη Γρηγορίου, κοστίζει 10 ευρώ και το βρίσκετε στα βιβλιοπωλεία από τις εκδόσεις Αιγόκερως.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ