Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική

 Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Φωτο: Catherine Ashmore
0

Ένας συνθέτης που εμπνέεται από τη λαογραφία

Ο Λέος Γιάνατσεκ είναι ένας από τους σημαντικότερους Τσέχους συνθέτες. Σπούδασε μουσική στο Μπρνο (1865-72) και συνέχισε τις σπουδές του το 1875 στη Σχολή Εκκλησιαστικού Οργάνου της Πράγας. Μετεκπαιδεύτηκε έπειτα στα ωδεία της Λειψίας και της Βιέννης και το 1881 γύρισε στην πατρίδα του και ίδρυσε στο Μπρνο σχολή διδασκαλίας εκκλησιαστικού οργάνου. Ο Γιάνατσεκ διασκεύασε έργα μουσικής λαογραφίας, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο τσέχικο φωνητικό ύφος.
Προσπάθησε επίσης να απαλλάξει την τσέχικη μουσική από την επίδραση του γερμανικού ρομαντισμού, προτιμώντας τον ρεαλισμό της ρωσικής μουσικής παράδοσης και της γαλλικής μουσικής του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα. Εμπνεύστηκε από την παραδοσιακή μουσική της περιοχής όπως επίσης, γενικότερα, από τη σλαβική μουσική.

 

Έτσι, διαμόρφωσε τη δική του πρωτότυπη μουσική γλώσσα η οποία αποτυπώθηκε με σαφήνεια στην όπερά του Γενούφα, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1904 στο Μπρνο. Το ανέβασμα της ίδιας όπερας στην Πράγα το 1916 συνέβαλε αποφασιστικά στη διεθνή αναγνώριση του συνθέτη. Ο Γιάνατσεκ συνέθεσε έργα κάθε είδους: ορχηστρικά όπως η Σινφονιέττα (1926) και η ραψωδία Τάρας Μπούλμπα (1918/21), έργα θρησκευτικής μουσικής όπως η Γλαγολιτική Λειτουργία (1927), έργα για πιάνο και μουσικής δωματίου όπως επίσης αρκετές όπερες, ανάμεσα στις οποίες Γενούφα, Κάτια Καμπάνοβα (1921), Ηπονηρή αλεπουδίτσα (1924), Υπόθεση Μακρόπουλου (1926) και Από το σπίτι των νεκρών (1927). 

 

The Cunning Little Vixen από το BBC

Η πονηρή αλεπουδίτσα και η μακρά ιστορία της

Η πονηρή αλεπουδίτσα βασίζεται σε κείμενο του συνθέτη, το οποίο βασίζεται στο εικονογραφημένο μυθιστόρημα που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα Λαϊκά νέα του Μπρνο το 1920. Στην ουσία επρόκειτο για σκίτσα του ζωγράφου Στάνισλαφ Λόλεκ, στα οποία ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Ρούντολφ Τιέσνοχλιντεκ προσέθεσε σύντομα κείμενα. Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο του Μπρνο στις 6 Νοεμβρίου 1924.

Η τρυφερή ιστορία μια άτακτης αλεπούς είναι ένας ύμνος στον κύκλο της ζωής, δοσμένο με τρυφερότητα, χιούμορ και πραγματισμό, ένα αλληγορικό έργο με ονειρική μουσική, το οποίο ο Γιάνατσεκ συνέθεσε στο τέλος της δημιουργικής του πορείας. Στον πυρήνα του έργου βρίσκεται η φύση και ο κύκλος της ζωής, που ο Γιάνατσεκ αποδίδει με χιούμορ, ποιητικότητα και τον πραγματισμό ενός ώριμου άνδρα στο τέλος της ζωής του.

Η Αλεπουδίτσα είναι μια όπερα που μιλά για το θαύμα της ζωής, απευθύνεται εξίσου σε μικρούς και μεγάλους, ενώ με όχημα τη σχέση του ανθρώπου με τα ζώα καταφέρνει να μιλήσει με απλό τρόπο για πανανθρώπινες αξίες και διαχρονικά ιδεώδη. Η υπόθεση του έργου, παρακολουθεί τον κύκλο ζωής μιας αλεπούς, καθώς μεγαλώνει, ερωτεύεται, κάνει οικογένεια και τελικά πεθαίνει.

 Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Από τις πρόβες στην Εθνική Λυρική Σκηνή
 Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Από τις πρόβες στην Εθνική Λυρική Σκηνή
 Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Από τις πρόβες στην Εθνική Λυρική Σκηνή
 Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Από τις πρόβες στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Η αναβίωση και η ιστορία μιας σπουδαίας παράστασης

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει για πρώτη φορά το αριστούργημα του σπουδαίου Τσέχου συνθέτη Λέος Γιάνατσεκ H πονηρή αλεπουδίτσα, στην θρυλική παραγωγή του Ντείβιντ Πάουντνυ, που πρωτοπαρουσιάστηκε από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας.

Η παραγωγή, την αναβίωση της οποίας υπογράφει η Ελαίην Τάυερ Χωλ, είναι πολύχρωμη, ζωηρή και με υπέροχη αίσθηση του χιούμορ. Τα εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια μας μεταφέρουν σε ένα παραμυθένιο καταπράσινο δάσος, όπου συναντούμε πολύχρωμες κάμπιες με ακορντεόν, κουνούπια με προβοσκίδα και καλοσυνάτες αλεπούδες.

H παραγωγή πρωτοπαρουσιάστηκε από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας, σε σκηνοθεσία του κορυφαίου Βρετανού σκηνοθέτη και έως πρότινος διευθυντή του Φεστιβάλ του Μπρέγκεντζ Ντέιβιντ Πάουντνυ.

 «Στον Γιάνατσεκ το χιούμορ είναι εμφανές, κατ’ αρχάς επειδή ως αφετηρία το έργο του έχει μία σειρά κωμικών σχεδίων εφημερίδας και ο ίδιος τη συμπληρώνει θαυμάσια με τη μουσική του – λόγου χάριν, η σφαγή των Ορνίθων από την Αλεπού και στη συνέχεια η απόδρασή της είναι εφάμιλλες αυτών σε κινηματογραφικές ταινίες των Keystone Cops του βωβού ενώ η ζωηρή σωματικότητα της κίνησης στη μουσική είναι φανερή σε πολλές σκηνές" σημειώνει ο σκηνοθέτης, ο οποίος -εκτός των άλλων- έχει συνδέσει την καριέρα του με επιτυχημένα ανεβάσματα έργων του Γιάνατσεκ.

Για τον Πάουντνυ η Αλεπουδίτσα είναι ένα σπουδαίο έργο από μουσικής και δραματουργικής απόψεως. Στο κείμενο του, από το πρόγραμμα της παραγωγής, αναφέρει: "Ο Γιάνατσεκ υπήρξε εμπνευσμένος δραματουργός και η Αλεπουδίτσα είναι, πιθανότατα, το λαμπρότερο παράδειγμα σύνθετης δραματουργίας στην όπερα του 20ού αιώνα, το οποίο τού επιτρέπει να συμπιέσει έναν πραγματικά βαθύ στοχασμό της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση, τον κύκλο της ζωής και την απειλή θανάτου σε 90 λεπτά δράσης, ταλέντου και χιούμορ. Ο συνθέτης εκμεταλλεύεται κάθε δυνατότητα οπερικής έκφρασης –διάλογο, στροφικό τραγούδι, χορό, χορωδιακή γραφή, μουσικά εφέ εκτός σκηνής, ορχηστρικά ιντερλούδια και κάθε διαφορετική τεχνική αναπτύσσεται με απολύτως αλάνθαστη εστίαση στο εφέ και στη συμβολή της στο δράμα. Κάθε λεπτομέρεια αφηγείται την ιστορία του δράματος και βρίσκεται στην κατάλληλα θέση ενώ το σύνολο αποτελεί μάθημα «ολικού έργου τέχνης» –«Gesammtkunstwerk»- από το οποίο θα μπορούσε να διδαχτεί ακόμα και ο Βάγκνερ, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τη συντομία".

 Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Εθνική Όπερα της Ουαλίας, η θρυλική παραγωγή του Ντείβιντ Πάουντνυ
 Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Εθνική Όπερα της Ουαλίας, η θρυλική παραγωγή του Ντείβιντ Πάουντνυ
 Η "Πονηρή αλεπουδίτσα" έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Εθνική Όπερα της Ουαλίας, η θρυλική παραγωγή του Ντείβιντ Πάουντνυ

Info:

Η πονηρή αλεπουδίτσα

Θέατρο Ολύμπια

28, 29 Μαρτίου & 1, 3, 4, 5 Απριλίου 2015

Μουσική Διεύθυνση Γιάροσλαφ Κύσλινγκ - Όντρει Όλος

Σκηνοθεσία Ντέιβιντ Πάουντνυ

Αναβίωση σκηνοθεσίας - χορογραφίας: Ελαίην Τάυερ Χωλ

Πρώτη παρουσίαση από την Εθνική Λυρική Σκηνή

Παραγωγή προερχόμενη από Εθνική Όπερα Ουαλίας & Όπερα Σκωτίας

 

Μουσική διεύθυνση: Γιάροσλαφ Κύσλινγκ (28, 29/3 - 4, 5/4) - Οντρέι Όλος (1, 3/4)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Πάουντνυ

Σκηνικά - κοστούμια: Μαρία Μπγαίρνσον
Φωτισμοί: Νικ Τσέλτον / Χορογραφία: Στιούαρτ Χοπς
Αναβίωση σκηνοθεσίας - χορογραφίας: Ελαίην Τάυερ Χωλ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος / Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Μάτα Κατσούλη

Δασοφύλακας: 

Ράνταλ Τζέικομπς (28/3 - 3, 5/4)

Πέτρος Σαλάτας (29/3 - 1, 4/4)

Σύζυγος Δασοφύλακα:

Ινές Ζήκου (28/3 - 3, 5/4)

Ελένη Δάβου (29/3 - 1, 4/4)

Δάσκαλος: 

Θ.α. (28/3 - 3, 5/4)

Χαράλαμπος Αλεξανδρόπουλος (29/3 - 1, 4/4)

Εφημέριος:

Δημήτρης Κασιούμης (28/3 - 3, 5/4)

Πέτρος Μαγουλάς (29/3 - 1, 4/4)

Χαράστα, πραματευτής:

Χάρης Ανδριανός (28/3 - 3, 5/4)

Άκης Λαλούσης (29/3 - 1, 4/4)

Πάσεκ, ταβερνιάρης: 

Γιάννης Φίλιας (28/3 - 3, 5/4)

Φίλιππος Δελατόλας (29/3 - 1, 4/4)

Σύζυγος ταβερνιάρη / Κουκουβάγια: 

Βούλα Αμιραδάκη (28/3 - 3, 5/4)

Μπαρούνκα Πράισινγκερ (29/3 - 1, 4/4)

Αλεπού:

Mίνα Πολυχρόνου (28/3 - 3, 5/4)

Τζίνα Φωτεινοπούλου (29/3 - 1, 4/4)

Αρσενική αλεπού:

Έλενα Κελεσίδη (28/3 - 3, 5/4)

Τζίνα Πούλου (29/3 - 1, 4/4)

Μικρή αλεπού: 

Νίκη Χαζιράκη (28, 29/3 - 1, 3, 4, 5/4)

Φράντικ:

Mιράντα Μακρυνιώτη (28, 29/3 - 1, 3, 4, 5/4)

Πέπικ:

Φύλλη Γεωργιάδου (28/3 - 4, 5/4)

Ζωή Κάππου (29/3 - 1, 3/4)

Λάπακ, σκύλος:

Aρκάδιος Ρακόπουλος (28, 29/3 - 1, 3, 4, 5/4)

Κόκκορας:

Σταμάτης Μπερής (28/3 - 3, 5/4)

Μανώλης Λορέντζος (29/3 - 1, 4/4)

Χόχολχα, κότα:

Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (28/3 - 3, 5/4) 

Λυδία Αγγελοπούλου (29/3 - 1, 4/4)  

Τρυποκάρυδος: 

Λητώ Μεσσήνη (28, 29/3 - 1, 3, 4, 5/4)  

Kουνούπι:

Θανάσης Ευαγγέλου (28/3 - 3, 5/4)  

Άρης Προσπαθόπουλος (29/3 - 1, 4/4)  

Ασβός:

Ζαφείρης Κουτελιέρης (28/3 - 3, 5/4)

Χρήστος Λάζος (29/3 - 1, 4/4)

Κίσσα:

Bάσια Ζαχαροπούλου (28, 29/3 - 1, 3, 4, 5/4)

Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής καθώς επίσης σπουδαστές της Σχολής Χορού της ΕΛΣ 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ