ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Η αναζήτηση της Κλυταιμνήστρας

Η αναζήτηση της Κλυταιμνήστρας Facebook Twitter
0

Η αναζήτηση της Κλυταιμνήστρας Facebook Twitter
Ο μονόλογος της Κλυταιμνήστρας είναι αποκαλυπτικός και έχει μια τεράστια δύναμη.

"Είσαι ευτυχισμένος τώρα, νεκρέ Αγαμέμνων;»

Η Κλυταιμνήστρα μόλις έχει πνίξει στο λουτρό τον σύζυγό της και βασιλιά των Μυκηνών Αγαμέμνονα, ο οποίος είχε σκοτώσει τον πρώτο της άνδρα, το πρώτο της παιδί και θυσίασε την κόρη τους Ιφιγένεια στους θεούς, με «αντάλλαγμα» τον ούριο άνεμο για την εκστρατεία των καραβιών του προς την Τροία.

 

Αυτή η δολοφονία είναι για τη Κλυταιμνήστρα  μια πράξη απελευθέρωσης και χειραφέτησης ενώ συνειδητοποιεί και τον δικό της επικείμενο θάνατο ακολουθώντας την κατάρα που καταδιώκει το γένος των Ατρειδών: «Στους Ατρείδες υπάρχει μόνο, να σκοτώσεις ή να σκοτωθείς.» Η Γερμανίδα Christine Brückner γράφει έναν μονόλογο για μια γυναίκα που έχει στερηθεί την αγάπη και αναζητά μέσα από το λόγο της την αξιοπρέπεια, το σεβασμό και την ελευθερία. Η Κλυταιμνήστρα πρόσωπο τραγικό αμφιλεγόμενο,  μεταφέρει ένα ηχηρό μήνυμα, ότι η στέρηση της αγάπης, της ομορφιάς, της τρυφερότητας και της αλήθειας μπορεί να οδηγήσει την ανθρώπινη ύπαρξη σε ακραίες καταστάσεις με τραγικές συνέπειες.

Η Ευαγγελία Βαλσαμά, που υποδύεται το ρόλο της Κλυταιμνήστρας, μας έγραψε ένα μικρό σημείωμα για την παράσταση και το ρόλο της

«Ο μονόλογος της Κλυταιμνήστρας είναι αποκαλυπτικός και έχει μια τεράστια δύναμη. Η περιπέτεια και το ταξίδι σε αυτή την παράσταση ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια. Έκανα πλάνα να μείνω στην Πάτμο μόνο για δέκα μέρες, όμως λίγο πριν από την ώρα της επιβίβασης μου στο πλοίο για τον Πειραιά, κάποιος άλλος έκανε τα δικά του πλάνα για μένα.


Δύο καταξιωμένοι σκηνοθέτες, η Μπάρμπαρα Χόφμαν και ο Τιλ Στέρτσενμπαχ μου πρότειναν να παραμείνω στην Πάτμο δουλεύοντας μαζί τους σαν βοηθός σκηνοθέτη στην μεγάλη παραγωγή, την «Άποκάλυψη του Ιωάννη του Θεολόγου»  στον υπαίθριο χώρο του Ιερού Σπηλαίου και σε ιερούς χώρους, σε μοναστήρια στα νησιά.

Έτσι παρέμεινα στην Πάτμο για δυόμισι μήνες. Η θεατρική αυτή δουλειά είχε πολύ μεγάλη απήχηση όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σ’ όλον τον κόσμο αφού ερχόντουσαν άνθρωποι από τα πέρατα του κόσμου για να δουν αυτή την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράσταση. Η γνωριμία μας στάθηκε αφορμή να με εμπιστευθούν και να μου αναθέσουν να ερμηνεύσω τον μονόλογο της Κλυταιμνήστρας  στο έργο «Είσαι ευτυχισμένος τώρα, νεκρέ Αγαμέμνων;» της Κριστίνε Μπρύκνερ. Το έργο θα παιχτεί και  στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις  19, 20 και 21 Σεπτεμβρίου και ήδη έχει παρουσιαστεί στην Κάλυμνο, την Αστυπάλαια, την Πάτμο, στον υπαίθριο χώρο του Ιερού Σπηλαίου, και στην Κάρπαθο. 

Η αναζήτηση της Κλυταιμνήστρας Facebook Twitter
Πρόκειται για ένα δύσκολο έργο, το οποίο μεταφέρει ηχηρά μηνύματα και διαχρονικές αξίες όπως η αγάπη, η αξιοπρέπεια, ο σεβασμός, η ελευθερία...

Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο είναι ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά παρακολουθούσαν την παράσταση. Πρόκειται  για  ένα δύσκολο έργο, το οποίο  μεταφέρει ηχηρά μηνύματα και διαχρονικές αξίες όπως η αγάπη, η αξιοπρέπεια, ο σεβασμός, η ελευθερία. Ο μονόλογος της Κλυταιμνήστρας  είναι αποκαλυπτικός και έχει μια τεράστια δύναμη να αγγίζει  και να συγκινεί  τις  καρδιές του κοινού μέσα από τα  τα συναισθήματα  που αναδύονται από τον ψυχισμό της ηρωίδας. Βαθιά στερημένη από αγάπη, φως και αρμονία στη ζωή της, νιώθει απέραντη απογοήτευση, πίκρα και μίσος και τόσα άλλα  αρνητικά, επικίνδυνα  και ακραία συναισθήματα,  μεταφέροντας ένα ηχηρό μήνυμα,  ότι  η στέρηση της αγάπης, της ομορφιάς, της τρυφερότητας και της αλήθειας μπορεί να οδηγήσει την ανθρώπινη ύπαρξη σε ακραίες και ψυχωτικές καταστάσεις με τραγικές συνέπειες."

"Δεν είναι τυχαίο που ο άνθρωπος στρέφεται στην Τέχνη. Γιατί ενδόμυχα αισθάνεται πως μέσα από αυτήν θα μπορέσει να νιώσει και να εκφράσει κομμάτια του δικού του εαυτού, να ισορροπήσει καλύτερα και να βρει τη δύναμη να μιλήσει και να αγωνιστεί για  όλες τις χαμένες αξίες που οδηγούν σε μια καλύτερη και δίκαιη ζωή. 

Η αναζήτηση της Κλυταιμνήστρας Facebook Twitter
Δεν είναι τυχαίο που ο άνθρωπος στρέφεται στην Τέχνη. Γιατί ενδόμυχα αισθάνεται πως μέσα από αυτήν θα μπορέσει να νιώσει και να εκφράσει κομμάτια του δικού του εαυτού...

Η γνωριμία μου και η  συνεργασία με την Μπάρμπαρα Χόφμαν και τον Τιλ Στέρτσενμπαχ, τους οποίους θεωρώ πια την πνευματική μου οικογένεια, μου έδωσε το έναυσμα προς μια βαθύτερη γνώση του εαυτού μου. Αποκάλυψαν δυνατότητες που υπήρχαν βαθιά μέσα μου και δεν τις γνώριζα.

Κατ’ αρχάς, η ερμηνεία ενός τέτοιου ρόλου με έκανε να νιώσω την τεράστια ευθύνη που έχω ως ηθοποιός  να ερμηνεύω τις πανανθρώπινες και οικουμενικές αλήθειες  της ανθρώπινης ύπαρξης και της ζωής από καταβολής κόσμου. Γι’ αυτό και ο ρόλος της Κλυταιμνήστρας δουλεύτηκε  με πολύ σεβασμό, πολλή ανάλυση, μεγάλη μελέτη και πολύωρες πρόβες".  

Σκηνοθεσία: Barbara Hoffmann - Till Sterzenbach

Ερμηνεία από την ηθοποιό Ευαγγελία Βαλσαμά

Στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις 19, 20 και 21 Σεπτεμβρίου

 

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ