Για τον παπά τον Ραγκαβέλα που γύριζε τα χωριά και πωλούσε πού...

 Για τον παπά τον Ραγκαβέλα που γύριζε τα χωριά και πωλούσε πού... Facebook Twitter
0

 Για τον παπά τον Ραγκαβέλα που γύριζε τα χωριά και πωλούσε πού... Facebook Twitter

 

Τον Ιούλιο του 2002 βρέθηκα στην οικία της Δόμνας Σαμίου για μία συνέντευξη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ''ΗΧΟΣ+HI-FI''. Αμέσως μετά, η Σαμίου, προφανώς ενθουσιασμένη με τον δικό μου ενθουσιασμό ενόσω μου μιλούσε, πετάχτηκε μέχρι το διπλανό διαμέρισμα, όπου διατηρούσε την πλούσια δισκοθήκη της. Γύρισε με μιαν αγκαλιά δίσκους, βινύλια. Τους κοίταξα, αλλά δεν υπήρχε ανάμεσα τους ο δίσκος που ήθελα από καιρό. Παρακάμπτοντας, λοιπόν, τη...γαϊδουριά μου, τη ρώτησα με λαχτάρα: Μήπως σας περισσεύει καμιά κόπια από ''Τα Αποκριάτικα''; Φυσικά! Απάντησε η καλή μου και χωρίς να χρειαστεί να με ξαναφήσει μόνο μου στο διαμέρισμα της, φώναξε τη βοηθό της να πάει δίπλα και να μου φέρει το πολυπόθητο διπλό βινύλιο! Σ' αρέσουν ''Τα Αποκριάτικα'', έτσι; με ρώτησε όλο νόημα και κούνησα απλά το κεφάλι.

Που να της εξηγούσα δηλαδή της γυναίκας ότι ''Τα Αποκριάτικα'' της τα έψαχνα για έναν κυρίως λόγο: Μέσα κει περιεχόταν το κοζανίτικο άσμα ''Ου παππούς ου Ραγκαβέλας'', το οποίο ακούγαμε μια Μεγάλη Παρασκευή στις αρχές του 1990 σε σπίτι των Εξαρχείων, παρέα μ' έναν Κοζανίτη καθηγητή απ' τη σχολή κινηματογράφου, εκσφενδονίζοντας μάλιστα ποτήρια κατά του παρακείμενου κτιρίου της αστυνομίας! Μην έχοντας καμία σχέση με τη δισκογραφία του δημοτικού τραγουδιού επί μία δεκαετία αναζητούσα αυτόν τον αναρχικό παππού, που τον έλεγαν Ραγκαβέλα και ήταν και παπάς μάλιστα!

Το εύρημα με το ανδρικό μόριο να είναι το εμπόρευμα του πλανόδιου παπά εκφράζει μια πρωτοφανή σεξουαλική ελευθεριότητα, παραμένοντας πάνω απ' όλα ένα άκρως τολμηρό αστείο. Θα μπορούσε να μην είναι τίποτα περισσότερο από ένα κόλπο που χρησιμοποιεί ο παμπόνηρος παπάς προκειμένου να έρθει σε συνουσία, κατά το κοινώς λεγόμενο Κοίτα τι σκέφτηκε ο άνθρωπος για να γαμήσει!

Στη συγκεκριμένη ηχογράφηση δεν τραγουδούσε η Δόμνα Σαμίου. Εκείνη, ως ερευνήτρια, έκανε ότι συνήθιζε να κάνει από τα τέλη της δεκαετίας του 1950, τότε που φορτωνόταν στον ώμο ένα μαγνητόφωνο UHER και γύριζε τα χωριά και τα νησιά, ηχογραφώντας τα απομεινάρια μιας προφορικής μουσικής και στιχουργικής παράδοσης.

Από τη Σαμίου έμαθα, επίσης, πως ο παππούς που πουλούσε...πούτσες αρχικά δεν ήταν παπάς. Στη συνέχεια απέκτησε το σχήμα, εφόσον η γελοιοποίηση όλων των κοινωνικών ρόλων θα έδινε μοιραία την εντύπωση μιας σεξουαλικότητας ανεξέλεγκτης.

Το στόρι του τραγουδιού είναι το εξής: Ο παπάς ο Ραγκαβέλας γυρίζει τα χωριά Σπούρτα, Βάντσες και Κερασιά της Κοζάνης με μια γομάρα κουτσή και γκαστρωμένη. Την έχει φορτώσει πούτσες και διαλαλεί την πραμάτεια του. Φωνάζει χαρακτηριστικά: Πάρτι πούτσις, φέρτι μ'νιά...Στο κάλεσμα του ανταποκρίνονται νέες, παντρεμένες, χήρες και αρραβωνιασμένες. Ο παπάς ο Ραγκαβέλας ξεπουλάει με τη μία, ''το αφεντικό τρελάθηκε''! Μια χήρα, όμως, δεν προλαβαίνει να ψωνίσει και απ' την κάψα της χυμάει στα τσουβάλια με το ανορθόδοξο εμπόρευμα. Μια πούτσα με δύο κεφάλια πέφτει, πάνω στην οποία χυμάνε και οι άλλες γυναίκες. Και το τραγούδι τελειώνει με τη φοβερή σκηνή: Τράβα η μια κι τράβα η άλλη και της κόψαν το κεφάλι!

 

Το κεφάλι της πούτσας ή της χήρας; είχα ρωτήσει τότε τη Σαμίου, καθώς δεν ήταν εύληπτο αν τη γλίτωσε τελικά η φουριόζα χήρα απ' την οργή των γυναικών, σαν είδαν ότι εκείνη θα έπαιρνε πιο καλό stuff! Το πρώτο, ήταν η απάντηση της Σαμίου και δεν είχα κανένα λόγο να την αντικρούσω.

Έπειτα, κάναμε μια συζήτηση εν είδει ανάλυσης του τραγουδιού για τουλάχιστον μισή ώρα, την οποία ηχογράφησα και μέχρι σήμερα φυλάω στο αρχείο μου:

Ο παππούς/ παπάς και όλες οι γυναίκες που παρελαύνουν είναι γκροτέσκα πρόσωπα από την πινακοθήκη των ανθρώπινων αδυναμιών και ελαττωμάτων της αποκριάτικης δημοτικής παράδοσης. Η απόλυτη διακωμώδηση των κοινωνικών ρόλων και σχέσεων, χωρίς όμως να λείπει η αποδοχή και μια βαθύτερη συμπάθεια. Ένας παππούς - γέρος, που είναι και παπάς - καλόγερος διακατέχεται από δυνατή ερωτική επιθυμία. Μαζί με γυναίκες - αντροφάγες, νέες παρθένες, χήρες και παπαδιές - καλόγριες, δηλαδή σεξουαλικά στερημένες γυναίκες, αποτελούν συνηθισμένα ''μοντέλα'' των σατιρικών αποκριάτικων τραγουδιών.

Το εύρημα με το ανδρικό μόριο να είναι το εμπόρευμα του πλανόδιου παπά εκφράζει μια πρωτοφανή σεξουαλική ελευθεριότητα, παραμένοντας πάνω απ' όλα ένα άκρως τολμηρό αστείο. Θα μπορούσε να μην είναι τίποτα περισσότερο από ένα κόλπο που χρησιμοποιεί ο παμπόνηρος παπάς προκειμένου να έρθει σε συνουσία, κατά το κοινώς λεγόμενο Κοίτα τι σκέφτηκε ο άνθρωπος για να γαμήσει! Το ανδρικό μόριο, επίσης, το φαλλικό σύμβολο από αρχαιοτάτων χρόνων ήταν η έννοια της Γονιμότητας.

Παρ' όλα αυτά, ο απώτερος σκοπός σάτιρας των ταμπού, αποδεικνύει πόσο απαγορευμένη και μεμπτή ήταν η σεξουαλικότητα για παππούδες, παπάδες και γυναίκες δίχως άντρα.

Ειδικά οι γυναίκες βρίσκονται στο επίκεντρο του τραγουδιού και δέχονται τα βέλη μιας πιο αυστηρής κοινωνικής κριτικής. Συγκεκριμένα, δεν σατιρίζονται αυτές καθ'αυτές, αλλά η ερωτική τους καταβροχθιστική μανία. Και οι άντρες επιβεβαιώνουν για μιαν ακόμη φορά την εξουσία τους πάνω στη γυναικεία σεξουαλικότητα σε ένα καθαρά κοινωνικό και ηθικό πεδίο.

 

Μην ξεχνάς, είπε η Δόμνα Σαμίου κλείνοντας εκείνη τη σύντομη κουβέντα μας για τον ''Παπά τον Ραγκαβέλα'', πως τα αποκριάτικα τραγούδια έρχονται από την αρχαία Ελλάδα, όπου οι άντρες συνήθιζαν να μεταμφιέζονται σε γυναίκες, κάτι που ως συμβολική κίνηση σήμαινε την προσπάθεια τους να αποκτήσουν την αναπαραγωγική δύναμη των γυναικών!

 


 

* Ακούστε το παραδοσιακό κοζανίτικο άσμα Ο Παππούς ο Ραγκαβέλας από τη συλλογή τραγουδιών της Δόμνας Σαμίου, ''Τα Αποκριάτικα''. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε το 2000 από τον Καλλιτεχνικό Σύλλογο Δημοτικής Μουσικής Δόμνας Σαμίου. Η ηχογράφηση του τραγουδιού πραγματοποιήθηκε το 1990 στην Κοζάνη. Τραγουδούν ο Βαγγέλης Δούρβας και ομάδα από τον Φανό ''Αριστοτέλης''.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM