O εξαίρετος κύριος Γιαννίδης

O εξαίρετος κύριος Γιαννίδης Facebook Twitter
Ο Γιάννης Νικολαΐδης με τον Κώστα Γιαννίδη.
0

«Όταν γεννήθηκα, η γιαγιά μου έβαλε πλάι στην κούνια μου τρία πιατάκια με γλυκό του κουταλιού, βύσσινο, νεράντζι, καρυδάκι. Για να φάνε οι μοίρες και να γλυκαθούνε και να είναι καλές μαζί μου. Το άλλο πρωί τα πιατάκια ήταν άδεια. Εγώ πιστεύω πως ο χρόνος ήρθε κι έφαγε και από τα τρία. Είναι καλός μαζί μου ο χρόνος...» γράφει ο Γιάννης Κωνσταντινίδης στην αυτοβιογραφία του.

Σαν κι απόψε, Σοφία Βέμπο

Στις 3 και 4 Δεκεμβρίου, στο Μέγαρο, θα ακουστεί μια επιλογή από τα πιο όμορφα και αγαπημένα τραγούδια του Κώστα Γιαννίδη, με την καλλιτεχνική επιμέλεια του Δαυίδ Ναχμία. Καλλιτέχνες όπως η Γιώτα Νέγκα, ο Γιάννης Κότσιρας, η Ανδριάνα Μπάμπαλη, ο Χάρης Ανδριανός και ο Άγγελος Παπαδημητρίου υπόσχονται ερμηνείες ξεχωριστές. Από την κοσμοπολίτικη Σμύρνη, αυτή την ανοιχτόκαρδη κοινωνία όπου πριν από τη Μικρασιατική τραγωδία συνυπήρχαν τόσες διαφορετικές εθνότητες, προέρχεται ο σπουδαίος συνθέτης Γιάννης Κωνσταντινίδης.

«Μέσα από τα τραγούδια του αναγνωρίζεις έναν καλλιτέχνη με βαθύ λυρισμό, μελωδίες σχεδόν οπερετικές, τραγούδια με ερμηνευτική γκάμα»

Πολύπλευρη προσωπικότητα και με βαθιά μόρφωση, στα τραγούδια του – τα υπέγραφε ως Κώστας Γιαννίδης – αποτυπώνονται τόσο η χαρά της ζωής όσο και η νοσταλγία. Στη χώρα όπου το τραγούδι ήταν πάντα πρωταρχική ανάγκη και πηγαία έκφραση, ο Κώστας Γιαννίδης υπηρέτησε την υψηλότερη τέχνη, και μάλιστα στο δυσκολότατο είδος της μικρής φόρμας, και την έφερε στα χείλη ενός ολόκληρου λαού. Αν στα χρόνια που πέρασαν καμιά φορά τον ξεχάσαμε ή τον βάλαμε στην άκρη, αυτός ξανάρχεται σήμερα με όλη τη δύναμη της τέχνης του και μας παρασύρει και πάλι στο ρυθμό της μουσικής του.

 

Πόσο λυπάμαι- Μαργαρίτα Ζορμπαλά

Ο πολύπλευρος συνθέτης ήταν γόνος εύπορης οικογένειας με καταγωγή από τη Ζαγορά Πηλίου. Πήρε τα πρώτα μαθήματα πιάνου και αρμονίας στη Σμύρνη από τον Δημοσθένη Μιλανάκη. Τις παραμονές της καταστροφής του 1922 κατέφυγε με σύμφωνη γνώμη των οικονομικά κατεστραμένων γονιών του στη Γερμανία όπου για αρκετά χρόνια σπούδασε μουσική, αρχικά στη Δρέσδη με τον Γ.Γ. Μράσζεκ και μετά στο Βερολίνο (στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία και στο Ωδείο "Στερν") . Στο Βερολίνο συνδέεται φιλικά με τον Ν. Σκαλκώτα, ενώ αναγκάζεται για λόγους βιοπορισμού να παίζει πιάνο σε καμπαρέ, θέατρα, "ντάνσιγκ", κινηματογράφους (εποχή "βωβού") και ραδιόφωνο. Αξίζει να αναφερθεί ότι υπήρξε και ζωγράφος, ή μάλλον σκιτσογράφος, επηρεασμένος από τη γερμανική καρικατούρα του Gross που αποτελούσε χαρακτηριστικό στυλ της εποχής εκείνης.

 

Θα ξανάρθεις - Δανάη

Πρωτοεμφανίζεται ως συνθέτης στο Θέατρο του Στράλσουντ (Βόρεια Γερμανία) με την οπερέτα "Το μικρόβιο της αγάπης" (1927). Το φθινόπωρο του 1931 έπειτα από σπουδές στην Δρέσδη και το Βερολίνο, επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου υπό το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης (παίρνοντας αυτό το ψευδώνυμο, για να μην συγχέεται με τον συνθέτη Γρηγόρη Κωνσταντινίδη, που ήδη είχε καθιερωθεί στον ίδιο χώρο), έκανε την εμφάνισή του στον χώρο του ελαφρού τραγουδιού, της οπερέττας, της μουσικής για τον κινηματογράφο και της επιθεώρησης με μεγάλη επιτυχία. Παράλληλα όμως δραστηριοποιήθηκε και στον τομέα της έντεχνης δημιουργίας, με μια σειρά έργων που βασίζονται αποκλειστικώς σε παραδοσιακό μουσικό υλικό.

Στο ενεργητικό του περιλαμβάνονται ολιγάριθμες συνθέσεις για ορχήστρα, μουσική δωματίου, έργα για πιάνο, τραγούδια σολιστικά και χορωδιακά. Πίσω από αυτή τη «διχασμένη» καλλιτεχνικά προσωπικότητα υπάρχει ένας καλλιτέχνης πρώτου μεγέθους. Ως Κώστας Γιαννίδης υπογράφει περίπου πενήντα οπερέτες, κάνει πανελλήνιες επιτυχίες, αποσπά πολλά διεθνή βραβεία ελαφρού τραγουδιού και γράφει μουσική για το θέατρο και για πολυάριθμες επιθεωρήσεις. Στις ολιγάριθμες κλασικές του συνθέσεις αποκαλύπτεται ως συνθέτης με μελωδικότητα, κυρίαρχος των εκφραστικών του μέσων, με μεγάλη κατάρτιση και ευαισθησία.

 Ξύπνα αγάπη μου - Νάνα Μούσχουρη

  

«Μέσα από τα τραγούδια του αναγνωρίζεις έναν καλλιτέχνη με βαθύ λυρισμό, μελωδίες σχεδόν οπερετικές, τραγούδια με ερμηνευτική γκάμα», λέει ο βαρύτονος Χάρης Ανδριανός, ο οποίος τραγουδά στο Μέγαρο στις 3 και 4 Δεκεμβρίου. Προσωπικά η εποχή της μπελ επόκ, η μνήμη και η εποχή με κεντρίζουν. Γιατί μπορεί κάποιος ακούγοντας τα τραγούδια του Γιαννίδη να ακούσει καλή μουσική, πράγμα που δεν είναι λίγο σήμερα. Ιστορίες, θέματα, λυρισμός, μελωδίες. Ο Γιαννίδης γράφει τραγούδια καλού γούστου με ωραίο στίχο και ακόμα και μέσα στην πιο απλή ιστορία δείχνει ότι κατέχει την τέχνη του, επίσης ακούς εξαιρετικές ενορχηστρώσεις. Έχει επηρεαστεί από την Ευρώπη και την εποχή του, είναι η τέχνη ενός μεγάλου Έλληνα που φέρνει τον αέρα της γνώσης και των σπουδών του στα δικά μας μέτρα».

Τα μάτια, τα δικά σου τα μάτια - Δανάη

Έγραψε πλήθος έργων ελαφράς μουσικής, 100 τραγούδια, επιθεωρήσεις, οπερέτες, κ.λπ., παίρνοντας βραβεία σε Διαγωνισμούς Μεσογειακού τραγουδιού Βαρκελώνης (Α' βραβείο 1960, για το "Ξύπνα αγάπη μου" που ερμήνευσε η Νάνα Μούσχουρη και Γ' βραβείο 1961 για το "Τα δυό σου γκρίζα ματάκια" που ερμήνευσε η Άντζελα Ζήλεια). Το 1962 τιμήθηκε με το Α΄ βραβείο στο Α΄ Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού Θεσ/νίκης για τις "Αλυσίδες", που ερμήνευσε η Καίτη Μπελίντα.

Πάμε σαν άλλοτε - Κούλα Ευστρατοπούλου

Εκτός από τις ελαφρές συνθέσεις του επιθεωρησιακού είδους, ο Γιαννίδης έχει να παρουσιάσει και ανάλογες επιτυχίες στο μουσικό θέατρο. Οι οπερέτες του: "Κουμπάρα" (1932), "Έτσι είναι η Ζωή" (λιμπρέτο Δ. Ευαγγελίδη), "Κορίτσια της Παντρειάς" (λιμπρέτο Δ. Ευαγγελίδη – Αλ. Σακελλάριου), "Ρεπορτάζ" (λιμπρέτο Δ. Γιαννουκάκη), κ.ο.κ., έμειναν ονομαστές στο ρεπερτόριο του είδους. Συνέθεσε επίσης και μουσικές κωμωδίες-επιθεωρήσεις, όπως: "Αλεπού", "Παναθήναια 1940″, "Κολοκυθιά" (του Δ. Γιαννουκάκη, 1933), "Κεραμίδα", "Μασκώτ", "Κοκέττα", "Σιλουέττα" (1938), "Απεργία" (1936), "Περιπέτειες στην επαρχία" (των Αλ. Σακελλάριου-Χρ. Γιαννακόπουλου), "Αλήθειες και ψευτιές" (Δ. Γιαννουκάκη), "Ζήτω ο Ρωμηός" (Μ. Τραϊφόρου, 1947), κ.λπ. Ήταν επίσης ο δημιουργός της Ορχήστρας Ελαφράς Μουσικής της ΕΡΤ. Το 1962 αποσύρθηκε οριστικά από τον ελαφρό χώρο και ασχολήθηκε με το κλασικό του έργο που, βασισμένο στο δημοτικό τραγούδι. Το 1984 έφυγε από τη ζωή σεμνά και αθόρυβα, όπως είχε ζήσει.

Θάρθω μια νύχτα με φεγγάρι - Κούλα Νικολαΐδου

 Λίγα λουλούδια αν θέλεις στείλε μου - Νίκος Γούναρης

Κώστας Γιαννίδης

«Να γιατί ακόμα σ' αγαπώ»

3, 4 Δεκεμβρίου /20:30

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM
Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Μουσική / Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Ο Πίτερ Μπράουν, ένας από τους πιο έμπιστους συνεργάτες των Beatles, κυκλοφορεί ένα νέο αποκαλυπτικό βιβλίο, βασισμένο σε συνεντεύξεις που είχε πάρει από τα μέλη του συγκροτήματος και από τον στενό τους κύκλο το 1980 και το 1981.
THE LIFO TEAM