Art Talks: Δημήτρης Παλαιοκρασσάς

Facebook Twitter
0

 

Martin Kippenberger, I am too political, 1995, Λάδι σε καμβά / Oil on canvas, 180 x 225 cm, © Estate Martin Kippenberger, Galerie Gisela Capitain, Cologne, Dimitris Daskalopoulos Collection

 

Θα ήθελα να μου πείτε δυο λόγια για τον τίτλο της έκθεσης A Cry for Freedom

Η Ιστορία της Τέχνης μπορεί να γίνει αντιληπτή ως μια διαδοχική διεύρυνση του ορισμού του έργου τέχνης, διαδικασία που συνεπάγεται την προοδευτική απελευθέρωση του καλλιτεχνικού δημιουργικού πνεύματος. Ο Martin Kippenberger εξαπέλυσε μιαν αδυσώπητη επίθεση ενάντια σε ό,τι μέχρι τότε συνιστούσε το έργο τέχνης, θέτοντάς τα όριά του υπό αμφισβήτηση σε όλα τα μέτωπα. Τη σκληρότητα αυτής της επίθεσης μεγέθυνε η έμφυτη, ασυγκράτητη ορμή με την οποία διεκδικούσε την προσωπική του ελευθερία στην έκφραση του δημιουργικού οράματός του, συνθήκη από την οποία προκύπτει και ο συγκερασμός προσωπικής ζωής και καλλιτεχνικής δράσης σε ένα αδιαίρετο, συμπαγές και αμετάβλητο Gesamtkunstwerk (συνολικό έργο τέχνης). Ακολούθησε έναν και μοναδικό Κανόνα: Πάντα να παραβαίνεις του Κανόνες! Πλανήθηκε με τόλμη στις άγνωστες, αχαρτογράφητες εκτάσεις της ελευθερίας, εγχείρημα ριψοκίνδυνο το οποίο πλήρωσε ακριβά με τον πρόωρο θάνατό του σε ηλικία 44 ετών από καρκίνο του ήπατος.

 

Εξήντα χρόνια μετά τη γέννησή του, η έκθεση αυτή επιχειρεί να ακολουθήσει τα χνάρια εκείνης της περιπλάνησης, την ιστορία ενός άνδρα αφοσιωμένου στο κυνήγι της ελευθερίας κόντρα σε όλους τους περιορισμούς που η ορθόδοξη σκέψη όρθωνε στο διάβα του, και να ρίξει φως στις τόσες πτυχές της ρηξικέλευθης δράσης μέσα από την οποία παρέβαινε συστηματικά τους κανόνες· ή, όπως θα το έθετε ο τεχνοκριτικός Jerry Saltz παρουσιάζοντας την αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη που οργάνωσε το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης το 2009:
"οι επιμελητές [...] επιτρέπουν στο επαναστατικό αίσθημα της ελευθερίας και τον ριζοσπαστισμό που τον χαρακτήρισαν να αναδυθούν [...] [Η έκθεση] εστιάζει με μεγάλη ακρίβεια στο θεμελιακό περιεχόμενο του έργου του: εσωτερική αναγκαιότητα, μανιώδης πάλη ενάντια σε κάθε μορφή ελέγχου, ανάγκη ισοπέδωσης των κλισέ, απόγνωση που πηγάζει από τον φόβο μιας σύντομης ζωής."[1]

[1] Άρθρο του Jerry Saltz, New York Magazine, 26 Φεβρουαρίου 2009

Martin Kippenberger, A Cry For Freedom, installation view 

 

Έχει  πολύ ενδιαφέρον που επικεντρώνετε την προσοχή σας στον Martin Kippenberger σήμερα. Θα ήθελα να μου μιλήσετε για την επίκαιρη διάσταση του έργου του.

Το έργο του είναι, όπως όλων των μεγάλων καλλιτεχνών, διαχρονικό. Στην είσοδο της έκθεσης φιγουράρουν τα λόγια ενός άλλου γίγαντα της Τέχνης, του Gustav Courbet:

"Είμαι πενήντα ετών και έζησα πάντοτε ελεύθερος. Επιτρέψτε μου να φτάσω ελεύθερος και στο τέλος της ζωής μου. Και όταν θα είμαι πια νεκρός, τούτο ας ειπωθεί για μένα: 'δεν ανήκε σε καμιά σχολή, σε καμία θρησκεία, σε κανέναν θεσμό ή ακαδημία, πόσω μάλλον σε καθεστώς άλλο από κείνο της ελευθερίας."

Τα λόγια του για την ελευθερία, ειπωμένα πριν από σχεδόν ενάμιση αιώνα, διατηρούν αλώβητη ακόμη και σήμερα τη διαχρονική ισχύ τους. Ιδωμένα ως έκφραση ενός αρχετύπου, μπορούν θαυμάσια να σταθούν στο φόντο κάθε περιόδου της ανθρώπινης ιστορίας και δικαιολογημένα, έτσι, να θεωρηθούν ότι αποτελούν ένα πάγιο, ευγενές συστατικό της ανθρώπινης υπόστασης. Όπως για όλους, έτσι και για τον Martin Kippenberger, ο θάνατος υπήρξε ο τελικός κριτής, ύστατο όριο σε μια ζωή ανένδοτα δοσμένη στο κυνήγι της ελευθερίας. Έχοντας τέτοια διαχρονική ισχύ, η δουλειά του Kippenberger είναι πάντα επίκαιρη, επιπρόσθετα όμως, υπάρχουν λόγοι που την καθιστούν ακόμη πιο σχετική με την Ελλάδα του σήμερα: η ανάγκη για απελευθερωμένη δημιουργικότητα και για ρηξικέλευθο πνεύμα, είναι εντονότατη στην ελληνική κοινωνία της κρίσης.

Martin Kippenberger, Untitled (The Raft of Medusa), 1996, Λιθογραφία / Lithograph, 76 x 56.5 cm, © Estate Martin Kippenberger, Galerie Gisela Capitain, Cologne

Θέλω να μου μιλήσετε για τη διαδικασία επιλογής των έργων της έκθεσης.

Το πρώτο δωμάτιο της έκθεσης είναι Το Αρχείο και περιέχει προσκλήσεις και αφίσες από εκθέσεις του καλλιτέχνη που έχουν σχεδιαστεί από τον ίδιο και αποτελούν προεκτάσεις της φιλοσοφίας του έργου του. Επιπρόσθετα, υπάρχει και ένα εκτενές κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ. Τα υπόλοιπα 5 δωμάτια είναι διαδοχικές Κραυγές Ελευθερίας, απεικονίζοντας τους συστηματικούς και διαφορετικούς τρόπους που ο Kippenberger επιχείρησε να διεκδικήσει την προσωπική αλλά και καλλιτεχνική του ελευθερία προς μια κατεύθυνση απελευθερωμένης δημιουργικότητας. Οι τίτλοι τους είναι Ο Γελωτοποιός (όπου εμπεριέχεται και η εκτενής σχέση του καλλιτέχνη με την Ελλάδα) "Η Aποκήρυξη του Καλλιτεχνικού Αντικειμένου", "Αντιπαράθεση και Ελευθερία", "Επικίνδυνη Ελευθερία", "Αντιμέτωπος με τον Θάνατο".

Martin Kippenberger, A Cry For Freedom, installation view

Εκτός από την έκθεση θα ακολουθήσει και μια σειρά ομιλιών με θέμα το έργο του Kippenberger, θα ήθελα να μου πείτε δυο λόγια για το πρόγραμμα διαλέξεων.

Η έκθεση θα πλαισιωθεί από παράλληλες συζητήσεις και εκδηλώσεις, στο πλαίσιο του προγράμματος ΝΕΟΝ Αφηγήσεις, με σκοπό να παρουσιαστεί το εύρος του έργου και της προσωπικότητας του Martin Kippenberger. Συγκεκριμένα,
Η Josephine Von Perfall, ιστορικός τέχνης και συγγραφέας του βιβλίου "Kippenberger & Friends", θα μιλήσει για την κατανόηση του έργου του Kippenberger, στις 14 Νοεμβρίου.
Η Susanne Kippenberger, νεότερη αδελφή του καλλιτέχνη, συγγραφέας και δημοσιογράφος στην εφημερίδα Berlin daily Der Taggespiegel, θα μιλήσει για τη ζωή και το έργο του καλλιτέχνη, με αφορμή τη βιογραφία "Kippenberger: The artist and his families", στις 21 Νοεμβρίου.
Στις 12 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του Cycladic Late Night. Late exhibition opening θα προβληθεί το ντοκυμαντέρ 'Kippenberger-The Film' (2005) του Jörg Kobel, πάνω στο έργο του καλλιτέχνη.
Συζήτηση μεταξύ συγγραφέων και ψυχιάτρων, με αφορμή τη ζωή του Kippenberger, στις 9 Ιανουαρίου.

Martin Kippenberger, Untitled, 1993, Λάδι σε καμβά / Oil on canvas, 240 x 200 cm, © Estate Martin Kippenberger, Galerie Gisela Capitain, Cologne

Dimitris Daskalopoulos Collection

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα βιώνουμε μια δύσκολη κατάσταση, η οποία δυστυχώς δεν φαίνεται να εξελίσσεται θετικά. Ως ιστορικός τέχνης, θα ήθελα να μου πείτε ποιός πιστεύετε ότι μπορεί να είναι ο ρόλος της τέχνης σήμερα.

Ο χώρος της σύγχρονης τέχνης είναι ένας μικρόκοσμος της οποιαδήποτε τοπικής ή οικουμενικής κοινωνίας που τον περιβάλλει και εμφορείται από τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ο κόσμος της καλλιτεχνικής δημιουργίας διακρίνεται για τις ευαίσθητες κεραίες του που συλλαμβάνουν τον παλμό της εποχής τους ή της εποχής που έρχεται, αποτελώντας την εμπροσθοφυλακή της κοινωνίας (εξού και η συχνή χρήση του όρου avant-garde) . Η ευαισθησία αυτή επιτρέπει και γονιμοποιεί ένα χώρο αυξημένης δημιουργικότητας μέσα στον οποίο στροβιλίζονται ιδέες και καινοτομία, που με την σειρά τους δίνουν ώθηση στην υπόλοιπη κοινωνία. Η δύναμη των ιδεών είναι αυτή που αλλάζει την κοινωνία και την ιστορία και ευτυχώς η σύγχρονη τέχνη βράζει από τέτοιες ιδέες. Άρα είναι προφανές ότι σε ώρες κρίσης, η ανάγκη για την ζωτικότητα αυτού του χώρου/εμπροσθοφυλακής είναι ακόμη πιο έντονη.


Η έκθεση A Cry for Freedom πραγματοποιείται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ. Εντάσσεται στο πρόγραμμα ΝΕΟΝ Διαδρομές και είναι η πρώτη συνεργασία του Οργανισμού με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 26 Ιανουαρίου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ