ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

To αλφάβητο του Dirk Bell

Facebook Twitter
0

Αργότερα έμαθα ότι το πολύπλευρο έργο του Βell, αποτελούμενο από ζωγραφική, κατασκευές και installations, αντιπροσωπεύεται από τις διασημότερες  γκαλερί (όπως Sadie Coles, Modern Institute) και βρίσκεται σε σημαντικές διεθνείς συλλογές.

Όπως ήταν φυσικό λοιπόν, την προηγούμενη Πέμπτη έφτασα χαρούμενη και ενθουσιασμένη στα εγκαίνια της έκθεσης, για να γνωρίσω λίγο καλύτερα το έργο του νέου αγαπημένου μου καλλιτέχνη. Δεν είχα ξεχάσει να πάρω μαζί μου και ένα άσπρο μπλουζάκι, καθότι σύμφωνα με τη δημοσίευση των εγκαινίων στο facebook, όποιος έφερνε ένα μπλουζάκι, θα είχε την ευκαιρία να αποκτήσει ένα τύπωμα από τον Dirk Bell.

Μπαίνοντας στην αίθουσα συνειδητοποίησα ότι το γλυπτό που είχα δει πριν από μερικές εβδομάδες τελικά λειτουργούσε ως teaser αυτού που επρόκειτο να συναντήσω στην έκθεση, καθώς στους τοίχους του ισογείου στηρίζονταν παρόμοια μεταλλικά πλέγματα, πολύ μεγαλύτερα από εκείνο του γραφείου, απεικονίζοντας συμπυκνωμένες φράσεις και λογοπαίγνια.

Έτσι συνειδητοποίησα πως το "love" που είχα δει αρχικά, είναι η απόπειρα του καλλιτέχνη να δημιουργήσει ένα δικό του αλφάβητο. Αντικαθιστώντας το πρώτο γράμμα του αλφαβήτου με την συμπύκνωση της λέξης love, επιδιώκει την αντικατάσταση της έννοιας του πρώτου και  κυρίαρχου συμβόλου Α, με την αγάπη. Αυτό το αλφάβητο αποτελεί την απαρχή μιας ουτοπίας μέσα από την οποία ο Bell αντικαθιστά τις σχέσεις εξουσίας, την οικονομική κυριαρχία και την σύγχρονη απάθεια, με έννοιες όπως η αγάπη, ο έρωτας και η ελευθερία.

Η άγρια όψη των μεταλλικών αυτών κατασκευών, αποτελούμενων από φύλλα χάλυβα, είναι αυτή που αποτρέπει κατά τη γνώμη μου την ιδέα του Bell από το να γίνει ωδή στον χιπισμό της  δεκαετίας του  60’ και παραπέμπει περισσότερο σε μια σύγχρονη εκδοχή των γνωστών γλυπτών του Robert Indiana, υποδηλώνοντας την επιτακτική αναγκαιότητα για αναθεώρηση των παγκόσμιων δομών που διαμορφώνουν και ελέγχουν τις κοινωνίες μας, αλλά και την αντικατάσταση τους από την αγάπη και την ελευθερία, δύο συμπλεκόμενες έννοιες που επιβάλλονται από την δύναμη της φύσης και την δύναμη του «υψηλού».

Εκτός από τα μεταλλικά γλυπτά/πλέγματα, ψηλά στον τοίχο βρισκόταν επίσης το έργο “new men”, ένα φωτεινό κουτί που απεικονίζει ένα λογότυπο παρόμοιο με αυτό της volkswagen, που λειτουργώντας ως νιτσεϊκή αναφορά στον υπεράνθρωπο, σχολιάζει και πάλι τις σχέσεις εξουσίας παρουσιάζοντας έναν άνθρωπο, συγκερασμό άντρα και γυναίκας.

Στο γραφείο, δύο κολλάζ του Βell συνέδεαν το έργο του καλλιτέχνη με αυτό του προσκεκλημένου του φιλοσόφου, Marcus Steinweg, ο οποίος συμμετέχει στην έκθεση με μία σειρά διαγραμμάτων αλλά και μία ομιλία που έλαβε χώρα την ημέρα των εγκαινίων. Ο φιλόσοφος, με αφετηρία την τέχνη, δημιουργεί πολύπλοκους γράφους που και αυτοί με τη σειρά τους ως πλέγματα καταδεικνύουν όλες τις εννοιολογικές διακλαδώσεις του αντικειμένου, ολοκληρώνοντας θα μπορούσε να πει κανείς, την φιλοσοφική-εννοιολογική σκοπιά του καλλιτέχνη με έναν πιο ακαδημαϊκό χαρακτήρα.

Στο υπόγειο τέλος, παρουσιάζονταν ένα βίντεο του καλλιτέχνη/σκηνοθέτη Frederic Detjens το οποίο η αλήθεια είναι πως δυσκολεύτηκα να εντάξω στο εννοιολογικό πλαίσιο της υπόλοιπης έκθεσης.

Δίπλα στην προβολή, ένα μεταλλικό πλέγμα του Bell με τίτλο THEEND, ενημέρωνε ίσως για το τέλος.

Βρήκα αρκετά γοητευτικό τον χαρακτήρα της όλης παρουσίασης, αν και θα προτιμούσα μία πιο ολοκληρωμένη εκδοχή του έργου του Bell, γιατί μου φάνηκε σαν η έκθεση, το βράδυ των εγκαινίων, να λειτουργούσε ως background για την ομιλία, και όχι το αντίθετο.

Ίσως πάλι να μου έφταιγε πως δεν έγινε τελικά το workshop που με τις στάμπες που τόσο ανυπομονούσα και έτσι δεν απέκτησα ποτέ μπλουζάκι δια χειρός Dirk Bell.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Μαίου.

"...όταν η προσοχή μου έπεσε σε ένα γλυπτό που στεκόταν δίπλα στο γραφείο, ένα μεταλλικό πλέγμα που απεικόνιζε τη λέξη love."


Ο καλλιτέχνης με το κοινό των εγκαινίων, κατά την ομιλία του Marcus Steinweg.


Tο κοινό των εγκαινίων, κατά την ομιλία του Marcus Steinweg. Aνάμεσα τους ξεχωρίζουν ο σκηνοθέτης Νίκος Περάκης και η Helena Papadopoulos.


Dirk Bell, BRUTALISMART, 2012


Εxhibition view


Dirk Bell, BRUTALISMART, 2011


Το κοινό των εγκαινίων. Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν οι καλλιτέχνες Θοδωρής Προδρομίδης, Πάνος Παπαδόπουλος, Μαργαρίτα Μυρογιάννη, και η βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ, Εύα Καϊλή.


Ο Dirk Bell (δεξιά) συνομιλώντας με τους επισκέπτες της έκθεσης του.


Andreas
Μelas
&
Helena
Papadopoulos

Epikourou 26 & Korinis 4
www.melaspapadopoulos.com

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ