Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι

Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
4

Η Αγκάθα Κρίστι γεννήθηκε στο Torquay του Devon, στο οποίο έμεινε πιστή μέχρι το θάνατό της το 1976. Δεν ήταν μόνο το καταφύγιο της, ήταν και η τοποθεσία που της έδινε έμπνευση για τις ιστορίες της. Σύμφωνα με την ίδια, όλοι οι λόφοι του Devon έχουν ακριβώς το σχήμα που πρέπει.

Όσο ζούσε είχε ένα σπίτι στο Devon. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά ήταν το Greenway, ένα κομψό κτίσμα σε κρεμ χρώμα γεωργιανού ρυθμού, πλαισιωμένο από μεγάλα δέντρα και κήπους που έφταναν μέχρι τον ποταμό Dart. Η κατοικία μαζί με τους κήπους αγοράστηκε το 1938, όταν είδε ένα σπίτι προς πώληση, αυτό που περιγράφει στην αυτοβιογραφία της ως «ένα σπίτι που η μητέρα μου πάντα έλεγε, κι εγώ συμφωνούσα, ότι ήταν το πιο τέλειο από όλα τα σπίτια που υπήρχαν στο Devon."

Σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να πάει να ρίξει μια ματιά. Το Greenway ήταν όσο μαγικό θυμόταν, και ο σύζυγός της, Max Mallowan περιέγραψε την τοποθεσία ως «ειδυλλιακή». Η Κρίστι ζήτησε να μάθει την τιμή και δεν μπορούσε να πιστέψει την απάντηση, νομίζοντας ότι άκουσε 16.000 λίρες αντί για 6.000, όμως η τιμή ήταν πράγματι 6.000. Το ζευγάρι έφυγε συζητώντας με ενθουσιασμό. «Είναι απίστευτα φτηνό», είπε η Αγκάθα, «είναι 33 στρέμματα, δε φαίνεται να είναι σε κακή κατάσταση, το μόνο που χρειάζεται είναι διακόσμηση, αυτό είναι όλο.»

Η Κρίστι ζήτησε από έναν νεαρό αρχιτέκτονα, τον Guildford Bell, να το δει για να πει τη γνώμη του. Η συμβουλή του ήταν να γκρεμίσει την προσθήκη βικτωριανού ρυθμού που υπήρχε στο πίσω μέρος. Θα γινόταν, είπε, ένα καλύτερο σπίτι, πιο ανάλαφρο. Κι έτσι, ακολουθώντας τις συμβουλές του, στις 28 Οκτωβρίου του 1938 η Αγκάθα Κρίστι αγόρασε το Greenway. Ασχολήθηκε εντατικά με τις αλλαγές και την ανακαίνιση, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στα μπάνια. Σε μια από τις επισκέψεις της συνόδεψε τον αρχιτέκτονα και του είπε «θέλω ένα μεγάλο μπάνιο και θέλω και ένα μεγάλο περβάζι γιατί μου αρέσει να τρώω μήλα.»

Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter

Το Greenway ήταν γνωστό για τη φιλοξενία του και για τα συνεχόμενα πάρτι. Οι καλεσμένοι απολάμβαναν ιδιαίτερη ελευθερία. Το γκονγκ χτυπούσε την ίδια ώρα για πρωινό αλλά οι επισκέπτες είχαν την ευχέρεια να κατέβουν όποια ώρα ήθελαν. Και μετά το πρωινό η Αγκάθα έλεγε «ο καθένας σ' αυτό το σπίτι κάνει ακριβώς αυτό που του αρέσει. Οι περισσότεροι από εμάς το πρωί παίζουμε κρίκετ.»

Το Greenway σήμερα είναι ανοιχτό στο κοινό.

Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter

Η Αγκάθα Κρίστι αγαπούσε τις βόλτες, τα φίνα αντικείμενα και το καλό φαγητό, και τα κέρδη από τη συγγραφή της επέτρεπαν να απολαμβάνει όλα όσα της άρεσαν. Αυτό που αγαπούσε περισσότερο από τα προϊόντα του αγαπημένου της Devon ήταν το Devonshire cream, ή Devon cream, μια πηχτή κρέμα που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και διάσημη. Πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι η καλύτερη κρέμα που υπάρχει στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά είναι δύσκολο να ξέρουμε, γιατί δεν εξάγεται – για την ακρίβεια δεν υπάρχει έξω από το Devon. H παχιά αυτή κρέμα παρασκευάζεται ζεσταίνοντας έμμεσα πλήρες αγελαδινό γάλα (με ατμό ή με μπεν μαρί) και στη συνέχεια αφήνοντάς το να κρυώσει αργά σε ρηχά σκεύη. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας η κρέμα του γάλακτος ανεβαίνει στην επιφάνεια δημιουργώντας «θρόμβους», κι έτσι ονομάζεται και clotted cream. Η κρέμα αυτή αποτελεί ένα ουσιαστικό μέρος ενός cream tea.

Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter

Κατά περιοχές υπάρχουν διαφορές για το πώς πρέπει να τρώγεται ένα cream tea. Η μέθοδος του Devon είναι να κόψει κανείς το scone στα δύο, να αλείψει κάθε κομμάτι με την κρέμα και να βάλει από πάνω μαρμελάδα φράουλα. Παραδοσιακά τα scones πρέπει να είναι ζεστά και η μαρμελάδα πρέπει να είναι οπωσδήποτε φράουλα. Δεν υπάρχει βούτυρο και το τσάι θα έπρεπε να σερβίρεται με γάλα.

Η αγάπη για το cream tea έχει υμνηθεί και από άγνωστο ποιητή (1853)

"Its orient tinge, like spring-time morn,
Or baby-buttercups newly-born;
Its balmy perfume, delicate pulp,
One longs to swallow it all at a gulp,
Sure man had ne'er such gifts or theme
As your melt-in-mouthy Devonshire cream."

Βιβλίο
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντον Ντελίλο: «Άνθρωπος σε πτώση»

Το πίσω ράφι / «Άνθρωπος σε πτώση»: Το ρεαλιστικό έργο ενός από τους σπουδαιότερους εξερευνητές της μοντέρνας εποχής

Ο πολυβραβευμένος Ντον Ντελίλο γράφει για την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου και να επικοινωνήσουν, όταν εισπράττουν από την Ιστορία οδύνη, απώλειες και χιλιάδες ερωτηματικά.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Αντώνης Καραμπατζός: Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση

The Book Lovers / Αντώνης Καραμπατζός: «Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον καθηγητή Αστικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αντώνη Καραμπατζό για το πώς το έργο του Τζότζεφ Κόνραντ, του Φίλιπ Ρόθ ή η ποίηση του Κ.Π. Καβάφη ανοίγουν δρόμους στο συναίσθημα, στις ανθρώπινες σχέσεις και στην ιστορία.
THE LIFO TEAM
Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ

Βιβλίο / Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της.
THE LIFO TEAM
Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

The Happy Reader / Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

Η Γενιά Ζ γράφει και διαβάζει, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα. Βιογραφίες, ταξιδιωτικοί οδηγοί και υγεία οδηγούν τους Ευρωπαίους στα βιβλιοπωλεία. Οι γιοι του Μάρκες, Ροδρίγκο και Γκονζάλες, απολογούνται για το δικαίωμά τους στο έργο του πατέρα τους. Εκδοτικό γεγονός, η μετάφραση του πρώτου μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Teatro Grottesco»: Η γοτθική σκηνή της ζοφερής απελπισίας

Βιβλίο / «Teatro Grottesco»: Mια συλλογή σκοτεινών διηγημάτων από έναν μετρ του τρόμου

Κάποιοι ίσως τον γνωρίζουν από την πρώτη (και καλύτερη) σεζόν του «True Detective». Η βουτιά στις πλέον σκοτεινές πτυχές της υπαρξιακής φιλοσοφίας, η άκρως ζοφερή ατμόσφαιρα, η εικονοποιία που φλερτάρει με τη γοτθική αισθητική είναι χαρακτηριστικά του έργου του Τόμας Λιγκότι, η απουσία του οποίου από την ελληνική αγορά είναι τρανταχτή.
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΤΣΑΠΡΑΪ́ΛΗΣ
Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Βιβλίο / «Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Ο Ντόναλντ Σασούν, ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και άλλοτε στενός φίλος, συνεργάτης και επιμελητής των βιβλίων του Έρικ Χoμπσμπάουμ, μιλά στη LiFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Βιβλίο / Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Η συγγραφέας του βιβλίου “Diva”, Ντέζι Γκούντγουιν, τονίζει με άρθρο της στον Guardian ότι το να χαρακτηρίζει κανείς τη ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας τραγική, σημαίνει ότι την αδικεί κατάφωρα.
THE LIFO TEAM
Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Βιβλίο / Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Ο Βρετανός ιστορικός Πολ Κάρτλετζ αποκαθιστά την ιστορική πόλη της αρχαιότητας που αντιμετώπιζαν υπεροπτικά οι Αθηναίοι. Δείχνει πώς τα θηβαϊκά θέματα επιβιώνουν στη σύγχρονη τέχνη, γράφει για τον Επαμεινώνδα που είχε έναν μόνο τραχύ μανδύα, παρουσιάζει την κοινωνία που δημιουργεί τον Ιερό Λόχο, ένα στρατιωτικό σώμα που αποτελείται αποκλειστικά από εραστές και ερώμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

σχόλια

4 σχόλια
Λατρεύω Άγκαθα! Άνετα μπορώ να με φανταστώ να πίνω cream tea στο σπίτι της και μετά να κατεβαίνω τις πλαγιές του Greenway σαν τη Λώρα στο "Μικρό σπίτι στο λιβάδι" (αυτό είναι από άλλο έργο, χαχα)