Μήπως το βιβλίο έχει πεθάνει;

Facebook Twitter
0

Ξεκινώντας, ας απαντήσουμε σε μία επίμονη ερώτηση, που τίθεται ξανά και ξανά. Με την επίθεση του ίντερνετ, την πτώση των εφημερίδων, την παγκόσμια κρίση, μήπως το βιβλίο έχει πεθάνει; Ένα site δίνει την απάντηση. Για να την διαβάσετε πατήστε πάνω στην ερώτηση:

Is the book dead;

Το ίντερνετ δεν είναι ο εχθρός του βιβλίου

Δεν ξέρω γιατί συσχετίζεται η επιβίωση του βιβλίου με το ίντερνετ. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, το ένα μέσο ενισχύει το άλλο. Υπάρχει κανείς που μπορεί να διαβάσει ολόκληρο βιβλίο από την οθόνη του υπολογιστή ή που έστω, εκτυπώνει αμέτρητες σελίδες και τις δένει με συρραπτικό για να τις διαβάσει λες και είναι σημειώσεις φυσικής από το φροντιστήριο; Οι αναγνώστες θέλουν την τελετουργία και αγαπούν το αντικείμενο-βιβλίο, ακόμα κι αυτοί που έχουν στραφεί σε e-readers.

Παλιά, όταν διάβαζα ένα βιβλίο που με ενθουσίαζε, έπρεπε να διαβάσω τη βιογραφία του συγγραφέα, αν υπήρχε, για να μάθω ποιες ήταν οι επιρροές του. Έτσι ξεκινούσε ένα γαϊτανάκι συσχετισμών, οι οποίοι καταγράφονταν σε ένα βιβλιαράκι, για ονόματα που έπρεπε να ψάξω. Η λίστα μεγάλωνε με τα χρόνια (δεν έβρισκα πάντα αυτό που ήθελα, ούτε είχα το βιβλιαράκι πάντα μαζί μου). Κάποτε έχασα αυτό το βιβλιαράκι. Η συντριβή μου δεν περιγράφεται.

Μετά ήρθε το ίντερνετ! Τώρα μπορώ να μάθω όχι μόνο ποιες ήταν οι επιρροές του κάθε συγγραφέα, αλλά κριτικές και αναλύσεις των βιβλίων του μέχρι τι έτρωγε για πρωινό. Από τότε οι συγγραφείς δεν είναι κύριοι ή κυρίες με κοστούμια σε αραχνιασμένα δωμάτια αλλά άνθρωποι με μίση και με πάθη, ολοζώντανοι. Οι πιθανότητες να αγοράσω το λάθος βιβλίο για μένα μειώνονται συνέχεια.

Έτσι δεν διστάζω να σας δείξω την σελίδα που έχει όλα τα έργα του Oscar Wilde, όλα μα όλα, σε PDF. Δεν πιστεύω ότι έτσι δεν θα αγοράσετε τα έργα του - πιστεύω ότι όσοι δεν τον έχετε αγαπήσει ακόμα, είναι επειδή δεν τον έχετε διαβάσει, κι αφού δε μπορώ να σας σύρω από το γιακά να πάτε να αγοράσετε βιβλία του, ας ξεκινήσουμε από δω. Αν δέχεστε μία μικρή υπόδειξη, θα σας πρότεινα να ξεκινήσετε από το “The Portrait of Mr. W. H.”, το οποίο μιλάει για πλαστογραφία στη λογοτεχνία-πρόκειται για μία ιστορία η οποία μπροστά σε μία σύγχρονη μεταμοντέρνα ιστορία θα έλεγε δυνατά «ΧΑ, ΧΑ, ΧΑ».

Ας υποθέσουμε: φιλίες που θα έκαναν πάταγο, περίπτωση 1η

Όλοι μας έχουμε αγαπήσει, ερωτευτεί ή μισήσει ήρωες βιβλίων σα να ήταν ζωντανοί. Με μερικούς θα ήθελα να ήμουν φίλη, ή θα ήθελα να πηγαίναμε σε ένα ωραίο μπαρ να τα λέγαμε πίνοντας. Δυστυχώς, δεν είμαι τόσο ενδιαφέρουσα όσο οι αγαπημένοι μου ήρωες, οπότε η επόμενη σκέψη ήταν η εξής: ποιοι ήρωες θα γινόταν καλοί φίλοι μεταξύ τους;

Max Demian  («Ντέμιαν»,  Χέρμαν Έσσε) – Tom Ripley («ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» κλπ, Πατρίσια Χάισμιθ)

O Μαξ δεν περιγράφεται τόσο εκτεταμένα όσο ο Tom, αφού τον γνωρίζουμε μόνο μέσα από τα μάτια του φίλου του Έμιλ, ο οποίος τον έχει για Θεό, οπότε σίγουρα θα παραβλέπει τα κουσούρια του. Όμως σίγουρα έχει σκοτεινές κι επικίνδυνες πλευρές, οι οποίες, λόγω της γοητείας του, συγχωρούνται από τα θύματά του. Σ’ αυτό ταιριάζει απόλυτα με τον Τομ, ο οποίος είναι αμοραλιστής και κυνηγά την ηδονή και την άνεση, αν και δεν έχει την ίδια αυτοπεποίθηση.

Η φιλία τους θα έκανε μάλλον κακό στον περίγυρό τους, αλλά θα έκανε πλουσιότερη την ανθρωπότητα. Ο συνδυασμός τους θα έσπερνε πτώματα ερωτοχτυπημένων αγοριών και κοριτσιών λόγω της αμφισεξουαλικής τους υπόνοιας και γοητείας τους και ο ένας θα έβρισκε έναν αντάξιο συνοδοιπόρο αλλά και αντίπαλο στον άλλο. Ο Τομ θα επωφελούνταν από τις γνώσεις ψυχανάλυσης του Μαξ και θα κατάφερνε να καταλάβει καλύτερα τι του συμβαίνει και γιατί, βοηθώντας τον να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του- ο Μαξ από την άλλη θα μπορούσε να δείξει στον Τομ που φτιάχνουν τα καλύτερα χειροποίητα παπούτσια στην Ιταλία, γιατί στη Γερμανία της εποχής που μεγάλωσε φορούσαν τσόκαρα από ξύλο.

Τελικά, ο φίλος που δεν κατάφερε κανείς από τους δυο τους να βρει (ένας φίλος αντάξιος, με την ίδια φιδίσια γοητεία και μπαγαποντιά και όχι ένας απλός θαυμαστής) βρισκόταν σε ένα άλλο βιβλίο.

Aν έχετε να προτείνετε κι άλλες ενδοβιβλιακές φιλίες (ή ερωτικές σχέσεις!) προσθέστε ελεύθερα στα σχόλια..

Judgmental Bookseller Ostrich

(οι φωτογραφίες είναι από την ταινία "ο ταλαντούχος κύριο Ρίπλεϊ")

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ