Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
0
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Takuma Nakahira

Ποιος είναι ο Takuma Nakahira; Ένας φωτογράφος μόνο; Ή ένας φωτογράφος, ένας δοκιμιογράφος, ένας κριτικός φωτογραφίας, ένας πολιτικός ακτιβιστής, ένας φωτογράφος που μιλούσε πολύ, που έχασε τη μνήμη του, που ξέχασε τη μητρική του γλώσσα, ένας μύθος;

Ο Takuma Nakahira, ο οποίος επηρέασε πολλούς φωτογράφους της επόμενης γενιάς με τη ριζοσπαστική γλώσσα και τις εικόνες του, ξαφνικά αρρώστησε το 1977 και σήμερα θεωρείται ως μια θρυλική φιγούρα στον κόσμο της φωτογραφίας.

Ο Nakahira πίστευε ότι η φωτογραφία ήταν ουσιαστικά η αλληλεπίδραση πραγμάτων και σκέψεων των ελεύθερων ανθρώπων, απογυμνωμένες από κάθε προσωπική πινελιά.

Ο Nakahira ήταν εκδότης του περιοδικού New Left το 1963 όταν συνάντησε τον φωτογράφο Shomei Tomatsu. Το αποτέλεσμα της συνάντησης αυτής ήταν να στραφεί στην φωτογραφία. Μέσω του Tomatsu έγινε φίλος με τον Daido Moriyama, ο οποίος του έμαθε τα μυστικά της τέχνης του. Το 1968 ίδρυσε το Provoke με τον κριτικό Koji Taki, τον ποιητή  Takahiko Okada, και τον φωτογράφο Yutaka Takanashi. Ο Nakahira, ενθάρρυνε τον Daido Moriyama που έγινε μέλος αυτής της παρέας από το δεύτερο τεύχος. Με το αίτημα για κοινωνική αλλαγή εκείνη την εποχή στην Ιαπωνία να φτάνει στο απόγειό του, έκαναν ένα κοινό μανιφέστο με το οποίο καλούσαν τους καλλιτέχνες να απελευθερώσουν την τέχνη της φωτογραφίας από τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις και να δημιουργήσουν μια νέα γλώσσα.

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Οι γεμάτες κόκκο εικόνες τους εξέφραζαν την αμφιβολία, τα νέα ερωτήματα για το τι είναι φωτογραφία, ποιός γίνεται φωτογράφος και τι βλέπει. Οι θολές, κουνημένες φωτογραφίες απεικόνιζαν την νέα γλώσσα, μακριά από τον κοινωνικό ρεαλισμό, την νέα αισθητική, μια οριστική αντανάκλαση ενός χρόνου του οποίου τα περιγράμματα σιγά-σιγά διαλύονται. Οι εικόνες τους δημιούργησαν και μετέφεραν ένα πιεστικό αίσθημα της σύλληψης του γυμνού κόσμο εκτός της γλώσσας ή της συνείδησης.  Ο Nakahira πίστευε ότι η φωτογραφία ήταν ουσιαστικά η αλληλεπίδραση πραγμάτων και σκέψεων των ελεύθερων ανθρώπων, απογυμνωμένες από κάθε προσωπική πινελιά.

Ο Nakahira είναι ένας από αυτούς τους καταραμένους ευφυείς και πρωτοπόρους που είχε ένα μεγάλο δαίμονα, τον εαυτό του. Βασανίστηκε πολύ μέσα στις ιδέες και τα ερωτηματικά και έφτασε σε σοβαρό αδιέξοδο στα μέσα της δεκαετίας του 70. Ενώ έφτανε στα όριά του ως φωτογράφος, το 1977 υπέστη οξεία δηλητηρίαση από αλκοόλ, χάνοντας έτσι ένα μεγάλο μέρος της μνήμης και το πιο σημαντικό όπλο, τη γλώσσα του. Κρατούσε φωτογραφικό ημερολόγιο, στο οποίο αφηγείται τις δικές του δραστηριότητες έτσι ώστε να μην χάσει την επαφή με τον έξω κόσμο.

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Circulation, Date Place, Events

Στη σειρά φωτογραφιών του A New Gaze (1983) υπάρχουν οι φωτογραφίες που τράβηξε κατά της διάρκεια της πολύχρονης αποκατάστασής του. Είναι κοινότυπα, καθημερινά θέματα, αλλά υπάρχει κάτι ανησυχητικό στις σκηνές που απεικονίζει. Πρόκειται για την αντίληψη του κόσμου που έχει ένας φωτογράφος που ξεχνά καθημερινά πράγματα, ακόμα και τα ονόματα της οικογένειάς του. Έτσι παρουσιάζει έναν κόσμο που γίνεται αντιληπτός όχι μόνο με τα μάτια αλλά και με την αφή. Επιστρέφει στα στοιχειώδη. Η κάμερα είναι το τρίτο μάτι του Nakahira, την χρησιμποποιεί ως αντι-ερμηνευτική διάταξη που καταγράφει τα πάντα μπροστά του χωρίς να το καταλάβετε, ως θεραπεία για την απώλεια μνήμης. «Η φωτογραφία μου είναι μια απόλυτη αναγκαιότητα για μένα, έχοντας ξεχάσει τα πάντα», έλεγε.

Η φωτογραφική δραστηριότητα Nakahira του έμοιαζε με την κατάρτιση ενός χάρτη. Για περισσότερα από 20 χρόνια φωτογράφιζε γύρω από το σπίτι υου και το δρόμο στον οποίο ζούσε. Κάθε φορά που έβγαινε έπαιρνε τις ίδιες φωτογραφίες των ίδιων αντικειμένων στις ίδιες θέσεις. Σαν να ακολουθούσε ξανά και ξανά τα βήματά του. Αλλά γιαυτόν ο κόσμος εμφανιζόταν κάθε μέρα με ένα παρθενικό πρόσωπο. Μια πραγματικότητα που μπορούμε να τη διαλέξουμε.

Ο Takuma Nakahira γεννήθηκε στις 6 Ιουλίου του  1938 και πέθανε την 1η Σεπτεμβρίου του 2015.

 

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
C-120
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
C-020
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971
 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ