Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
0
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

Η Ανάφη υπήρξε τόπος εξορίας και έγινε γνωστή ως ένα από τα τέσσερα «Νησιά του Θανάτου», λόγω της γεωγραφικής της θέσης. Σήμερα, «οι πολιτικοί εξόριστοι έχουν αντικατασταθεί από σύγχρονους αυτοεξόριστους», όπως επισημαίνει η Σαπφώ Ταβούτη, η οποία καταγράφει φωτογραφικά το αίσθημα της απομόνωσης και της κατ' επέκταση μοναξιάς στο νησί.

Η έκθεσή της, υπό τον τίτλο «Exi[s]le», φιλοξενείται από τον δήμο Ανάφης στο παλαιό δημοτικό σχολείο του νησιού, έως και 1 Σεπτεμβρίου 2015. Πρόκειται για ένα φωτογραφικό ντοκιμαντέρ που επιδιώκει να εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη μνήμη, την κοινωνική συμβίωση και το πολιτικό παρελθόν σε ένα υπαρξιακό πλαίσιο.

«Ο εγκλεισμός, το αδιέξοδο, η αγωνία είναι ακόμα εκεί. Απλώς τώρα ο "εξόριστος" είναι ελεύθερος να απολαύσει τη μαγεία του τοπίου και την ηρεμία που προσφέρει το νησί.»

«Η Ανάφη είναι το πρώτο νησί, το οποίο κατέγραψα φωτογραφικά, από μια λίστα 29 ελληνικών νησιών σχετικά με την εξορία. Το πρότζεκτ αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να επανασυνδεθώ με την ιστορική μνήμη και την αλήθεια ενός παρελθόντος που κυρίευε τη χώρα, ιδίως την περίοδο 1936-1949. Η οπτική αφήγηση αυτής της πολυετούς ιστορίας είναι όμως και μια προσωπική πρόκληση και ικανοποίηση την ίδια στιγμή. Η αυτοεξορία μου στο νησί για 2 περίπου μήνες κατά τη διάρκεια του χειμώνα επηρέασε τον οπτικό και προσωπικό μου συλλογισμό», αναφέρει η Σαπφώ στο LIFO.gr

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

«Η έρευνα μου για τους εξόριστους στην Ανάφη διήρκεσε συνολικά 6 μήνες και καταρρίφθηκε σχεδόν από τη πρώτη μέρα της διαμονής μου στο νησί. Οι πληροφορίες των βιβλίων και των αρχείων, που βρήκα, δεν συμβάδιζαν απόλυτα με τις λιγοστές μαρτυρίες των κατοίκων. Κανένα βιβλίο δεν αναφέρεται στις μυστηριώδεις εξαφανίσεις των βαρκών που μετέφεραν τους εξόριστους κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Η μεγαλύτερη έκπληξη για μένα ήταν ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που φοβούνται να μιλήσουν για το θέμα αυτό. Είναι όμως απολύτως λογικό για κάποιον, που έχει βιώσει την τρομοκρατία του στιγματισμού στο πλαίσιο ενός απολυταρχικού καθεστώτος, να φοβάται να μοιραστεί αυτές τις στιγμές», προσθέτει.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

«Η Ανάφη δεν ήταν Μακρόνησος. Αποκαλέστηκε ένα από τα 4 "Νησιά του Θανάτου" λόγω της γεωγραφικής του θέσης. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχουν ιστορικά αποδεικτικά στοιχεία στο νησί που να μαρτυρούν την παρουσία των εξόριστων. Αυτό που μπορεί να καταγράψει και να υπονοήσει ο φωτογραφικός φακός είναι τα συναισθήματα, που πιθανότατα να είχε ένας εξόριστος στην Ανάφη.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

»Σήμερα οι πολιτικοί εξόριστοι έχουν αντικατασταθεί από σύγχρονους αυτοεξόριστους, οι οποίοι είτε έχουν απαρνηθεί την αστική ζωή είτε έχουν σταλεί για επαγγελματικούς λόγους στο νησί (π.χ.καθηγητές, ιατρικό προσωπικό). Εγώ δεν ανήκω σε καμία από αυτές τις κατηγορίες. Στη δική μου αυτοεξορία ένιωσα πως είχα τα ίδια συναισθηματικά συμπτώματα με τους αντιφρονούντες του '30 και '40. Ο εγκλεισμός, το αδιέξοδο, η αγωνία είναι ακόμα εκεί. Απλώς τώρα ο "εξόριστος" είναι ελεύθερος να απολαύσει τη μαγεία του τοπίου και την ηρεμία που προσφέρει το νησί», καταλήγει η φωτογράφος.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ