Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
1

Χρειάστηκε να πάω δύο μέρες για να μπορέσω να μπώ σε ένα από τα πιο ωραία μουσεία του Παρισιού. Η ουρά ξεκινούσε από τα ταμεία, έκανε οχτάρια στον κήπο με τη “τροπική” βλάστηση και έφτανε στο δρόμο, απέναντι περίπου από τη γέφυρα Branly. Γέροι bikers, ρωμαλέοι μπαμπάδες με αλογοουρά και κατάστικτα μπράτσα (γυμνά, βέβαια), κορίτσια στην εφηβεία με γοτθικά τατουάζ στο κάτασπρο δέρμα τους- ένα ετερόκλητο πλήθος με ανθρώπους που ήταν ζόρικοι, αλλά κυρίως ήθελαν να μοιάζουν ζόρικοι.

 

Καθόλου παράξενο. Το τατουάζ είναι η μεγαλύτερη μόδα της δεκαετίας. Σύμφωνα με μια προπέρσινη έρευνα του Γαλλικού Ινστιτούτου Δημοσκοπήσεων (IFOP) ένας στους πέντε Γάλλους μεταξύ 25-34 ετών έχει τατουάζ. Η πυκνότητα είναι ακόμα μεγαλύτερη στην Αμερική. Και αυξάνεται αλματωδώς. Είναι κάτι σαν συλλογική μανία. Ξεκίνησε στα 1990s και πυροδοτήθηκε από τη  μόδα, το ντιζάιν, τη διαφήμιση και τις νεανικές κουλτούρες. Τώρα είναι παντού. Αλλά δεν εμφανίστηκε από το πουθενά. Το τατουάζ είναι αρχαίο όσο ο άνθρωπος. Η σχετικά πρόσφατη ανακάλυψη του ανθρώπου των πάγων στις Οτζαλικές Άλπεις, με 57 τατουάζ στο συρικνωμένο δέρμα του, έδειξε ότι η πρακτική ήταν γνωστή ήδη πριν 5.000 χρόνια!

 

Η γοητεία της επιτυχημένης έκθεσης έγκειται στο ότι ενώ έχει πρωτοφανές εθνογραφικό υπόστρωμα (ταιριαστό σε ένα τέτοιο μουσείο), είναι ένα πανηγύρι  σωματικής έκφρασης. Βλέπεις πού και πώς οι λαοί χρησιμοποιούσαν το τατουάζ για να εξαίρουν ή να στιγματίζουν ομάδες, αλλά βλέπεις και την αισθησιακή χάρη που έχει το ζωγραφισμένο σώμα, την αυτοπεποίθηση στα μάτια εκείνων που ποζάρουν περήφανοι, αλλιώτικοι, εικονογραφημένοι (μου έκανε εντύπωση πάντως που από την ενδελεχή βιβλιογραφία απουσίαζε το “Illustrated Man” του Μπράντμπερυ). Το πλήθος έβλεπε τις εκατοντάδες εικόνες, όχι με ιστορική ή επιστημονική απόσταση, αλλά σαν κάτι που τους αφορά προσωπικά. Υπήρχε χαλαλοή στις αίθουσες, σα να μπούκαρε σχολείο εφήβων.

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter

Η πιο έυκολη διαπίστωση: δεν υπάρχει λαός που να μη κάνει τατουάζ. Είτε επειδή θέλει να ζήσει στο κέντρο είτε στο περιθώριο της κοινωνίας. Από το παραδείσια νησιά του Ειρηνικού, μέχρι τις ερημιές των Ινδιάνων της Αμερικής, από τους Ιάπωνες γιακούζα μέχρι τους αφρικανούς που αλατίζουν τις ουλές τους για να εξογκώνονται- όλοι οι λαοί του πλανήτη εγχέουν μελάνι κάτω από το δέρμα τους. Κάθε πολιτισμός, έχει την δική του αισθητική. Κάθε εποχή, έχει τη δική της στάση.

 

Με οδηγό, ορισμένες από τις φωτογραφίες της έκθεσης που μού έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση, θα προσπαθήσω να σας δείξω άκρες-μέσες, τα βασικά μοτίβα της αρχαίας πράκτικής.

 

 

 

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Aυτό το μικρό αγαλματίδιο από τις Δυτικές Θήβες της Αιγύπτου (φαγιάνς που βρίσκεται στο Λούβρο), δείχνει μια παλλακίδα του 18ου αι. π.Χ. στιγματισμένη με τατουάζ. Θα πρέπει να είναι από τις πιό παλιές καταγραφές τη πρακτικής –αν όχι η πιό παλιά. Χρειάστηκε να περάσουν δέκα αιώνες για να εμφανστούν ανάλογα αρχαιολογικά ευρήματα περί το τατουάζ στην Ευρώπη. Το 3ο αι. π.Χ. ο Ιούλιος Καίσαρας, ο Πλίνιος και ο Τάκιτος θα μιλήσουν για εικονογραφημένους Βρεττανούς και Σκωτσέζους και ένας Έλληνας ιστορικός- ο Ηρωδιανός της Αντιοχείας. Στην αρχαία Θράκη συνηθιζόταν οι γυναίκες να κάνουν τατουάζ. Υποθέτει κανείς ότι οι Αθηναίοι είδαν (πρώτη;) φορά εικονογραφημένους ανθρώπους πάνω στις Θρακιώτισσες σκλάβες που κατέφθαναν στην πόλη τους.

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Μουμιοποιημένο ανθρώπινο δέρμα του 3ου π.Χ. αι. από το δεξί ώμο ενός αρχηγού της αρχαίας Σκυθίας. Τα σύμβολα του τατουάζ του είναι αποτροπαϊκά –πράγμα που συνηθιζόταν τότε στις νομαδικές φυλές που ζούσαν εκεί, μετακινούμενες διαρκώς στις παγωμένες στέπες. Βρίσκεται στο Μουσείο Ερμιτάζ.

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Μια αρμένισσα πόρνη, μόλις το έχει σκάσει από τουρκικό μπορντέλο, στις 25 Αυγούστου 1919. Συγκλονιστική φωτογραφία. Τη δεκαετία του 1920 χιλιάδες αρμένισσες κατέφευγαν στη Συρία για να γλυτώσουν από την γενοκτονία της φυλής τους –κι εκεί εξαναγκάζονταν να γίνουν πόρνες. Για να τις εντοπίζουν και να τις αποτρέψουν να το σκάνε, οι Τούρκοι νταβατζήδες τις μαρκάριζαν με τατουάζ στο στήθος και στο πρόσωπο. Φωτογραφία της Παγκόσμιας Ενωσης Χριστιανών Γυναικών, στο Χαλέπι. 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Ένα από τα πιο πλούσια κεφάλαια της σύγχρονης ιστορίας του είδους είναι το τατουάζ στις ρωσικές φυλακές. Είναι πολλοί οι λόγοι. Για πολλά χρόνια η Δύση δεν είχε την παραμικρή πληροφορία για αυτόν τον κλειστό κόσμο, που είχε δικά του σύμβολα, ιεραρχία και δομή. Ωστόσο, τα τατουάζ ήταν συνώνυμα με το έγκλημα ήδη από την εποχή του Τσάρου. Μέχρι το 1861 το τατουάζ ήταν υποχρεωτικό για όλους τους φυλακισμένους. Ανάλογα με τη φύση του εγκλήματος χτυπιόταν διαφορετικό τατουάζ: SP για την εξορία στη Σιβηρία, Κ για την καταναγκαστική εργασία, ενώ μέχρι το 1914, στο μέτωπο του κλέφτη χτυπιόταν ένα μεγάλο V, το αρχικό της λέξης Vor. 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Αυτοσχέδιο μηχανάκι στις ρωσικές φυλακές. Αντί για μελάνι, χρησιμοποιείται αιθάλη. Μέχρι το 1990, η δουλειά γινόταν με βελόνες. 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Δεκάδες κωδικά σήματα πρέπει να σταλούν μέσω των τατουάζ του φυλακισμένου. Που όλα σχεδόν βοηθάνε στην επιβίωσή του: η σεξουαλική του προτίμηση, η ομάδα στην οποία ανήκει, ο επιθετικός αντισημιτισμός του, η κριτική του στην εξουσία. 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Tα περισσότερα από τα σχέδια των Ρώσων φυλακισμένων είναι γνωστά χάρη σε δύο ανθρώπους: τον φωτογράφο Σεργκέι Βασίλιεφ και τον ερασιτέχνη εθνογράφο Ντάνζινγκ Μπαλντάεφ. 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Ο Μπαλντάεφ κατέγραψε με ακρίβεια ιστοριοδίφη τα τατουάζ που έβλεπε πάνω στα σώματα των φυλακισμένων της διαβόητης φυλακής Κρέστι, στην Αγία Πετρούπολη. Είχε δυσμενώς διοριστεί εκεί ως φρουρός, αφού είχε μεγαλώσει σε ορφανοτροφείο –γιός ενός "εχθρού του λαού". Τα αφελή του σχέδια εκδόθηκαν μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού σε τρεις τόμους υπό τον τίτλο "Russian Criminal Tattoo" και αποτελούν ένα σχεδόν πλήρη οδηγό των συμβόλων που εχρησιμοποιούντο. 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Τατουάζ ρώσου φυλακισμένου, καταγεγραμμένο από τον Μπαλντάεφ. Έχει τίτλο "Τα φοβερά πέη της χώρας των τρελών". Ο Μαρξ κρατάει στα χέρια του το "Κεφάλαιο" και πάνω στά πέη είναι γραμμένο: "Όλα για το λαό!". Ο συγκεκριμένος φυλακισμένος αρνιόταν να κάνει την καταναγκαστική εργασία του και καταστρατηγούσε διαρκώς τους νόμους της φυλακής. 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Αυτή η γηραιά κυρία ονομάζεται Anna Artoria Gibbons και έζησε τη ζωή της επιδεικνύοντας τα τατουάζ της και διατρέχοντας την Αμερική με μπουλούκια και τσίρκα. Ξεκίνησε λίγο πριν ξεσπάσει ο αμερικανικός εμφύλιος και συνέχισε μέχρι το βαθύ γήρας της. Δεν είχε πάνω της τίποτα από τον σύγχρονο αισθησιασμό του τατουάζ- ήταν κάτι αξιοπερίεργο, απλώς, που οι άνθρωποι πλήρωναν για να το δούν.  Πάνω στο δέρμα της, ο άντρας της, είχε χτυπήσει αγαπημένα θέματα της επισκοπιανής πίστης της: αγγέλους και αγίους. Και τον Τζορτζ Ουάσινγκτον! 

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Ο καπετάν Κωνσταντίνος, αρβανίτης στην καταγωγή, ήταν επίσης ένα από τα πρώτα αξιοθέατα των τσίρκων (αν και κατέληξε στο Φολί Μπερζέρ!). 

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Τρείς μήνες κράτησε, λέει η δερματοστιξία του στη Mπούρμα και έπρεπε να τον συγκρατούν πέντε άντρες, καθώς γρύλιζε από τον πόνο. 

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Αυτό το σχέδιο του Ιάπωνα καλλιτέχνη Ουταγκάουα Κουνιγιόσι (1797- 1861) εικονογραφεί ένα δημοφιλές διήγημα της εποχής, το οποίο περιγράφει τον αγώνα 108 εκτός νόμου ηρώων εναντίον της διεφθαρμένης εξουσίας. Το σώμα τους είναι γεμάτο τατουάζ, γεγονός που συμπίπτει με την έκρηξη ενδιαφέροντος γύρω από το είδος, εκείνη την εποχή 

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Ηθοποιός του θεάτρου καμπούκι σε ρόλο πυροσβέστη, που ήταν και από τους ηρωϊκότερους (δεδομένου ότι η πυρκαγιά ήταν ο μεγαλύτερος κίνδυνος σε πόλεις κατασκευασμένες από ξύλινα σπίτια). Τα μπράτσα και οι ώμοι του είναι καλυμμένοι με τατουάζ που υποδηλώνουν την συντεχνία του. 

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Η παντοδύναμη βιομηχανία του γιαπωνέζικου κινηματογράφου δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχη. Σε οθόνες της έκθεσης προβάλλονταν σκηνές από δύο φιλμ της δεκαετίας του '60, το ένα με ζόρικους γιακούζα (δεν μπόρεσα να βρω τον τίτλο, αλλά ήταν του Σεϊτζούν Σουζούκι) και αυτό το φιλμ, που το είδαμε πρόπερσι και στην Αθήνα και είναι γνωστό με τρείς τίτλους, επικρατέστερος των οποίων είναι το "Ιrezumi, Το τατουάζ της αράχνης» (1966). Σκηνές του υπάρχουν στο Youtube, κατ' ουσίαν πρόκειται για ένα αισθησιακό φιλμ με λίγο γυμνό και κορυφαία, βεβαίως, τη σκηνή του τατουάζ στην πρωταγωνίστρια. 

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Η γνωστή και μη εξαιρετέα Ιρίνα Ιονέσκο έβαλε κι αυτή το δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων και έβγαλε ένα βιβλίο με γιακούζα στα λουτρά τους. Βασικά, το θέαμα ήταν ηδονοβλεπτικό και οι φωτογραφίες πουλήθηκαν σα φρέσκο ψωμί στη Δύση.

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Στην Ιαπωνία, σε αντίθεση με τον υπόλοιπο κόσμο, το τατουάζ εξακολουθεί να θεωρείται κάτι ακραίο και κάπως παρακατιανό. Οι νέοι, ακριβώς εξαιτίας αυτού, εξακολουθούν να το κάνουν, αλλά σε μικρή κλίμακα και χωρίς να το αποκαλύπτουν δημοσίως. 

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Η επίσημη απαγόρευσή του μετα τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, έχει αφήσει ακόμη τα ίχνη της- και πάνω από δημόσια λουτρά, αθλητικά κέντρα, ακόμη και ξενοδοχεία υπάρχουν και σήμερα επιγραφές που δηλώνουν ότι απαγορεύεται. 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Ιδιαίτερη θέση στην ιστορία της φωτογραφίας έχουν φωτογραφίες, σαν αυτή, του Γάλλου Μarc Garanger, με γυναίκες της Αλγερίας το 1960. Όταν τις έβγαλε, ο Μarc ήταν 25 ετών, δούλευε ήδη ως επαγγελματίας φωτογράφος και ήξερε ότι συμμετείχε σε ένα βρώμικο πόλεμο.

Ο ντε Γκωλ για να τιμωρήσει τα ορεινά χωριά που συνεργαζόταν με την αλγερινή αντίσταση (το διαβόητο FLN), τα ισοπέδωσε και μετέφερε τον πληθυσμό τους σε κατ' ευφημισμόν νέα χωριά- ουσιαστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Εκεί τους εξέδωσαν καινούριες ταυτότητες και τις φωτογραφίες τους ανέλαβε να βγάλει ο Μarc.

Κάτι τόσο απλό και τετριμένο, αυτός το ύψωσε σε αληθινή τέχνη. Εκμεταλλέυτηκε το γεγονός ότι οι γυναίκες αυτές έπρεπε να βγάλουν μπροστά του το πέπλο τους (κάτι αδιανόητο υπό κανονικές συνθήκες και βασικό ταμπού για τις μουσουλμάνες) αποκαλύπτοντας το πρόσωπό τους, με το ευθύ, εχθρικό ή φοβισμένο βλέμμα, τα τατουάζ της φυλής τους, τα υπογραμμισμένα μάτια τους.

Έχουν κάτι από τις πρώτες δαγκεροτυπίες αυτά τα πορτρέτα –οξύ και μνημειακό- που δύσκολα ξεχνιέται.

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
 Στο οπισθόφυλλο του σημειωματαρίου του Γκωγκέν, ο οποίος βρήκε τον παράδεισο στα νησιά της Μαρκησίας, βλέπετε ένα μοτίβο πολυνησιακού τατουάζ. Δεν είναι τυχαία η σαρωτική αναβίωσή τους σήμερα. Είναι από τα πιό όμορφα, τα πιό αρμονικά. 

 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
'Αντρας με τατουάζ από τις νήσους της Μαρκησίας. Σε όλους τους πολυνησιακούς πληθυσμούς τα τατουάζ καλύπτουν σχεδόν ολόκληρο το πρόσωπο.

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
 Φωτογραφία ιθαγενούς από τα νησιά της Μαρκησίας

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
 Aρχηγός Μαορί, τέλη 18ου αι. Οι Μαορί της Νέας Ζηλανδίας είναι το άλλο μεγάλο αστέρι της έκθεσης. Απίστευτης αρμονίας και χάρης σχέδια, πάνω σε γυμνασμένα, όμορφα σώματα, μοιάζουν με εικόνες από ένα χαμένο παράδεισο.

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Το τατουάζ των Μαορί λέγεται Τa-moko και είναι περισσότερο χάραξη, παρά στίξη. Προέρχεται από τη αρχαία λέξη της Ταϊτής tatau, που αναφέρεται τη σμίλευση των συμμετρικών ελλειψοειδών γραμμών του προσώπου με μικρά σκαρπέλα που ονομάζονται uhi.

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
 Πολύ χαρακτηριστικοί είναι και αυτοί οι πίνακες του Goddfried Lindauer (1839-1926), που από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης, για να αποφύγει το στρατό, βρέθηκε στη Ταϊτή και για τριάντα χρόνια ζωγράφιζε πορτρέτα ιθαγενών. Δεν λένε καλλιτεχνικά πολλά πράγματα, αλλά εθνολογικώς είναι χρήσιμα. Δείτε το χαρακτηριστικό επιχείλιο τατουάζ, που ακόμα και σήμερα χτυπάνε μερικοί Μαορί. 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο ήταν αυτό το κεφάλαιο της έκθεσης: το μαγικό, θρησκευτικό τατουάζ της Ταϊλάνδης. Ομολογώ δεν είχα ξαναδεί τίποτα παρόμοιο. 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
 Ο δάσκαλος του τατουάζ Ajahn Toy, σε μια ειδική τέντα που στήνεται για το σκοπό αυτό, φορά τη μάσκα του θαυματουργού ερημίτη Pho Kae Rushi Ta Fai και περιερχόμενος σε έκσταση προσπαθεί να εμφυσήσει την ιερή δύναμή του μέσω της μελάνης κάτω από το δέρμα του πιστού. Σε κατάσταση τρανς χτυπάει το τατουάζ χωρίς οδηγό ή προσχέδιο, σχεδόν με κλειστά μάτια- απορίας άξιο, πώς δεν γίνονται όλα μπάχαλο. 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
 H μελάνη, που είναι ένας μυστικός συνδυασμός από δηλητήριο φιδιού, κινέζικο μελάνι, στάχτη και θεραπευτικά φυτά, εγχέεται με μια βελόνα 40 εκατοστών που στην άκρη της μοιάζει πολύ με την πένα μελανιού που χρησιμοποιούσαμε παλιά στην Ελλάδα.

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Το τατουάζ της Ταϊλάνδης είναι πυκνογραμένο, με αποτροπαϊκά ξόρκια, ιερά κείμενα που προστατεύουν τον καθένα από αυτό που θέλει: τα ατυχήματα, το κακό μάτι, το μίσος του γείτονα. Αυτή η φωτογραφία χρησιμοποιήθηκε και για το εξώφυλλο του καταλόγου της έκθεσης, από τον οποίο πήραμε πολλά στοιχεία για αυτό το άρθρο. 

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
 Όσο διαρκεί η δερματοστιξία μέσα στη τέντα, οι πιστοί καθισμένοι έξω, περιμένουν τη σειρά τους. Η αναμονή, το έντονο θρησκευτικό κλίμα, οι μάντρας που αναπέμπονται διαρκώς, η έκσταση του δασκάλου, προκαλούν αλυσιδωτές αντιδράσεις και δεν έιναι σπάνιες οι αλλοπρόσαλες κρίσεις των πιστών, που αίφνης αφηνιάζουν, χτυπιούνται κάτω ή πηδάνε τυφλά πάνω στο πλήθος σε ένα παράξενο stage diving

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
  

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
  

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
  

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter

H αλλόκοτη τελετουργία είναι καταγεγραμμένη σε ένα εντυπωσιακό φιλμ που προβαλλόταν στην έκθεση. Έχει γυριστεί από τον σημαντικό φωτογράφο της Μοnde και των Times Cendric Arnold, ονομάζεται "Yantra: H Iερή Μελάνη" και μπορείτε εδώ να δείτε το trailer:

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Kαι μια φωτογραφία που τράβηξα με το κινητό μου. Δείχνει ένα από τα πέντε ομοιώματα ανθρώπινου μέλους που ήταν στο χώρο της έκθεσης με εγχαράξεις τατουάζ. Το συγκεκριμένο, παρουσιάζει την πιο καινούρια τάση του τατουάζ, κάτι μεταξύ Μιρό και Μοντριάν! 

 

Yπήρχαν ασφαλώς κι άλλα πολλά πράγματα στην μοναδική αυτή έκθεση. Αλλά νομίζω ότι ήδη έχουμε μακρυγορήσει. Το σίγουρο είναι ότι ανέδειξε το τατουάζ ως μία σαφή μορφή καλής τέχνης, με αισθητικούς κανόνες, αίσθημα, τεχνική, ποιητικούς συνειρμούς. Έδωσε μια γερή επιστημονική βάση σε όσους θέλουν να ψάξουν την σχέση του με την ιστορία, τους μύθους και τις δοξασίες των φυλών (π.χ. οι Ινδιάνες της Αμερικής χτυπάνε τα άστρα ορισμένων αστερισμών). Και ήταν μια ανεξίθρησκη ματιά στην ανάγκη των ανθρώπων να στολίζουν το δέρμα τους με ιδιαίτερα μοτίβα, που κατά κάποιον τρόπο διαρκούν για πάντα- ή έστω περισσότερο από αυτούς. Να κλείσω με τρείς σκόρπιες φωτογραφίες που ξεχώρισα:

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Κάτι που πάντα με απασχολούσε: Τι κάνεις με τα τατουάζ σου όταν γερνάς; Από την άλλη, καλύτερη εντύπωση δεν κάνεις έτσι, στο γηροκομείο;

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Αυτή!

 

 

 

Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα Facebook Twitter
Κι αυτή! Είναι από μια φυλακή του Σαλβαδόρ, φωτογραφία του Μunoz που έχει φωτογραφίσει στα μπάριος της Αμερικής τους τσικάνος και τα χαμένα παιδιά της Vida Loca. Έχει κάτι υπνωτικό αυτή η φωτογραφία. Δεν είναι κακή για να κλείσει εδώ αυτό το άρθρο, που δε λέει να κλείσει με τίποτα! 

 

_____
Το άρθρο δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο LIFO.gr το φθινόπωρο του 2013

Urban Culture
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο, αλλά θέλω να βάλω στο κάδρο και μία πληροφορία που μάλλον δεν είναι ευρέως γνωστή. Η μέθοδος της δερματοστιξίας -όμως όχι για καλλιτεχνικούς σκοπούς- χρησιμοποιούνταν ευρέως και από τους Σαρακατσάνους, που χάραζαν στα μέτωπα των γυναικών έναν σταυρό και διάφορες άλλες πληροφορίες στα χέρια τους...