Το γνωρίζατε ότι τώρα που μιλάμε γίνονται τέσσερις απεργίες πείνας στη χώρα;

Το γνωρίζατε ότι τώρα που μιλάμε γίνονται τέσσερις απεργίες πείνας στη χώρα; Facebook Twitter
Στην Ελλάδα δεν είχαμε μέχρι τώρα νεκρό απεργό πείνας. Θα διατηρήσουμε την «παράδοση», έστω με τα χείλια σφιγμένα; Εικονογράφηση: Carlos Latuff
7

Το ανθρώπινο σώμα μπορεί να είναι από ναός, όπως το θέλουν θρησκευόμενοι αλλά και ηδονοθήρες, πεδίο μάχης, όπως το εκτιμούν οι έμφυλες-queer σπουδές, μέχρι και «τελευταίο οδόφραγμα», όπως το ανακηρύσσουν άνθρωποι διωκόμενοι προκειμένου να υπερασπίσουν προσωπική αξιοπρέπεια και στοιχειώδη δικαιώματα. «Οι αιτήσεις που έκανα έχουν καταλήξει στα αζήτητα, γεγονός που με κάνει να διεκδικήσω αυτό το αίτημα (της εκπαιδευτικής άδειας) με οδόφραγμα το σώμα μου» ανέφερε στην εισαγωγή της τελευταίας επιστολής του ο Νίκος Ρωμανός. Ο 21χρονος κατηγορούμενος ως μέλος των Πυρήνων της Φωτιάς (ο ίδιος το αρνείται) βρίσκεται κλινήρης στο Τζάνειο ύστερα από απεργία πείνας που ξεκίνησε στις 10/11. Στην «ύστατη άμυνα» είχε ήδη καταφύγει (από 29/10) ο καταδικασθείς ως μέλος της 17 Νοέμβρη, Ηρακλής Κωστάρης. Κοινό τους αίτημα, να τους επιτραπεί να συνεχίσουν τις σπουδές τους, δικαίωμα που η πολιτεία διά του ειδικού εφέτη ανακριτή Ευτύχη Νικολόπουλου έχει αυθαίρετα και εκδικητικά καταστρατηγήσει.

Κάποιοι μιλούν για «ωμό εκβιασμό», προτρέποντας κυνικά να αφήνουμε τους απεργούς πείνας να λιμοκτονήσουν ή να τους σιτίζουμε βίαια. Εύχομαι να μη βρεθούν ποτέ στη θέση να μην έχουν παρά ένα σώμα να αντιτάξουν στους πολύ ωμότερους εκβιασμούς κάποιας εξουσίας, κόντρα στο ίδιο το ένστικτο της επιβίωσης.


Ο Νίκος Ρωμανός στρατεύτηκε στον ένοπλο αγώνα λίγο καιρό αφότου είδε να δολοφονείται μπροστά στα μάτια του ο αδελφικός του φίλος Αλέξης Γρηγορόπουλος από τον αστυνομικό Επαμεινώνδα Κορκονέα στα Εξάρχεια στις 6/12/08. Συνελήφθη ύστερα από τη διπλή ληστεία (Ταμιευτήριο-Αγροτική) στον Βελβενδό Κοζάνης τον Φεβρουάριο του '12. Τα στραπατσαρισμένα από το ξύλο πρόσωπα του ίδιου και των τριών συντρόφων του φιγουράριζαν την επομένη σε πολλά ΜΜΕ. Κρατά εξαρχής μια ανυποχώρητη, επιθετική στάση, πλην έντιμη κι απόλυτα συνεπή με την ιδεολογία του. Δεν αποκήρυξε τίποτα, ούτε μίλησε για «σκευωρία», αντίθετα με άλλους ομοϊδεάτες του, έστειλε δε «προκαταβολικά στα τσακίδια» κάθε «αυτόκλητο» συμπαραστάτη. Τον Σεπτέμβριο πέρασε στα ΤΕΙ Αθήνας και από τότε ζητά τις προβλεπόμενες από τον νόμο 24ωρες εκπαιδευτικές άδειες. Πιστεύει ότι του τις αρνούνται εκδικητικά, ιδίως αφότου «σνόμπαρε» τον Κάρολο Παπούλια και τη «φιέστα» του για τους κρατούμενους που πέρασαν σε ΑΕΙ. Να σημειωθεί ότι, πέρα από τις ληστείες, δεν βαρύνεται με καμιά εγκληματική ενέργεια – μέχρι τον όμηρό τους σεβάστηκαν οι «τέσσερις».


Ο 49χρονος Ηρακλής Κωστάρης, που συνελήφθη το 2002 και καταδικάστηκε σε ισόβια ως «εκτελεστής» της 17Ν (ο ίδιος αρνήθηκε κάθε συμμετοχή), ξεκίνησε απεργία πείνας σαν σταμάτησε «βιαίως και χωρίς αιτία» η πολύχρονη προσπάθειά του για ομαλή κοινωνική επανένταξη, καθώς καταγγέλλει. Οι εκπαιδευτικές άδειες που δικαιούνταν για να παρακολουθεί μαθήματα στα ΤΕΙ Πειραιά «κόπηκαν» μετά την απόδραση του Χριστόδουλου Ξηρού, παρότι ο ίδιος είναι, σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες, «υπόδειγμα κρατουμένου». Από την Παρασκευή νοσηλεύεται στον Ευαγγελισμό.


Απεργία πείνας πραγματοποιούν, εξάλλου, αυτές τις μέρες πολλές δεκάδες Σύροι πρόσφυγες πολέμου στο Σύνταγμα (ξεκίνησε τη Δευτέρα), ζητώντας άσυλο, στέγη και περίθαλψη, καθώς τα δικαιούνται σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΟΗΕ –μήπως να θυμηθούμε ότι χιλιάδες Έλληνες της Ανατολίας είχαν καταφύγει στη Συρία το '23–, ενώ χθες βράδυ ανέστειλαν τη δική τους (από τις 16/11), ύστερα από αστυνομικές διαβεβαιώσεις, οι περισσότεροι μετανάστες απεργοί πείνας της Αμυγδαλέζας (από τις 16/11), που διαμαρτύρονταν για τη μακροχρόνια κράτηση, τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης και τους θανάτους λόγω ανεπαρκούς ιατρικής φροντίδας. Μοναδικό «έγκλημα» όλων αυτών η αναγκαστική αναζήτηση καλύτερης τύχης...

Η έσχατη αυτή μορφή πάλης δεν εγγυάται, βέβαια, πάντα την επιτυχία. Οι εμβληματικοί Χόλγκερ Μάινς (RAF) και Μπόμπι Σαντς (IRA) εν τέλει έχασαν το δίκιο και τη ζωή τους. Στη χουντοκρατούμενη Ελλάδα, ο έγκλειστος Αλέκος Παναγούλης είχε προβεί σε 25 απεργίες πείνας. Μεταπολιτευτικά, το «ύστατο όπλο» χρησιμοποιήθηκε συχνά –σε βαθμό κατάχρησης– από κρατούμενους του αντιεξουσιαστικού, κυρίως, χώρου (Σκανδάλης, Κυρίτσηδες, Νίκος Μαζιώτης –ως αντιρρησίας συνείδησης–, Γιάννης Μπαλής, Χριστόφορος Μαρίνος, Κώστας Σακκάς κ.ά.), «ιδιαίτερους» ποινικούς (Χρήστος Ρούσσος) αλλά και από απελπισμένους μετανάστες, όπως οι «300 της Υπατίας». Υπήρξαν πράγματι και περιπτώσεις κάπως «δήθεν», δεν αμαυρώνουν όμως τις αυθεντικές.


Κάποιοι μιλούν για «ωμό εκβιασμό», προτρέποντας κυνικά να αφήνουμε τους απεργούς πείνας να λιμοκτονήσουν ή να τους σιτίζουμε βίαια. Εύχομαι να μη βρεθούν ποτέ στη θέση να μην έχουν παρά ένα σώμα να αντιτάξουν στους πολύ ωμότερους εκβιασμούς κάποιας εξουσίας, κόντρα στο ίδιο το ένστικτο της επιβίωσης. Βεβαίως, «μια κανονική απεργία πείνας δεν είναι δήλωση μόδας, ούτε εκδρομή... Ήδη από την πρώτη βδομάδα υποφέρεις, λιμοκτονείς, ονειρεύεσαι μπιφτέκια! Χρειάζεται να διαθέτεις υπευθυνότητα, κουράγια, δύναμη ψυχής και πρόθυμους συμπαραστάτες» λέει σχετικά η παλαίμαχος δικαιωματική δικηγόρος Κατερίνα Ιατροπούλου. Η δημοκρατία στηρίζει την ηθική ανωτερότητά της στο ότι εφαρμόζει ακόμα και στους αντιπάλους της ισονομία και ισοπολιτεία. «Δεν εκδικείται, χαμογελάει και πείθει», καθώς δήλωνε τις προάλλες στην «Εφ.Συν.» ο Στάθης Παναγούλης. Στην Ελλάδα δεν είχαμε μέχρι τώρα νεκρό απεργό πείνας. Θα διατηρήσουμε την «παράδοση», έστω με τα χείλια σφιγμένα;

7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Έλα ντε!!! Απέφυγα να σχολιάσω το γενικότερο κλίμα που διαπνέει το άρθρο και το πώς θα κάνουμε ήρωα στο τέλος ένα κακομαθημένο φυντάνι. Όταν παίρνεις τα όπλα εναντίον αθώων ανθρώπων, όταν ζητάς να σε σεβαστεί το ίδιο σύστημα που διακηρύττεις παντού ότι μισείς και πολεμάς, για μένα έχεις τελειώσει, δεν ασχολούμαι πλέον. Κατά τα άλλα, να ακολουθηθεί η νόμιμη οδός, μετά το 1/5 της ποινής και με καλή διαγωγή το ξανασυζητάμε.
Απαντώ για σχόλια των νεοφιλελέδων κανιβάλων που όπου να 'ναι θα γράψουν : 1) Και τι μας νοιάζει εμάς 2) και άλλοι πεινάνε, αλλά γι' αυτούς δε λέτε τίποτα 3) από που και ως που σημαίνει ότι επειδή κάνουν "απεργία πείνας" έχουν και δίκιο. Φίλτατοι νεοφιλελέδες, αυτά και άλλα αντίστοιχα σκέφτεστε και θα γράψετε (έχετε γράψει ήδη απίστευτες καφρίλες στην σχετική ανάρτηση στο facebook) . Για την ιστορία και μόνο, να σας θυμήσω ότι αυτό το πράγμα που λοιδωρείτε, η απεργία πείνας, είναι ουσιαστικά αργός θάνατος. Ότανένας άνθρωπος επιλέγει έναν αργο΄θάνατο, ασχέτως αν έχει δίκιο ή άδικο σε αυτό, καθήκον κάθε πολιτισμένου όντος, είναι να προσπαθήσει αυτό να το αποτρέψει. Η λογική "δε με νοιάζει ρε , ψόφα" είναι η λογική του καφρου - κανίβαλου, που αντιπροσωπεύετε περίτρανα. 2) το για τους άλλους που πεινάνε, ξέρετε πολύ καλά ότι όχι μόνο γράφουμε, αλλά κα΄νουμε κάτι πολύ πιο ουσιαστικό. Προτείνουμε ΛΥΣΕΙΣ για να τραφούν, και που δεν είναι άλλες από το να αφαιρεθεί έστω λίγη από τη μάσα των αφεντικών σας (καναλαρχών, πολιτικών, εισοδηματιών, μεγαλοεπιχειρηματιών, εκδοτών) και να γίνει ικανοποίηση βασικών βιοτικών αναγκών μέσω της αναδιανομής. Εσείς υποστηρίζετε το ακριβώς αντίθετο πάντα. Αλλά ας το αντιπαρέλθουμε αυτό. Είναι άλλο το να "πεινάς" και άλλο το να αργοπεθαίνεις. ΟΠότε είστε άκυροι. 3) Το ότικ κάποιος κάνει απεργία πείνας, δεν δείχνει σίγουρα αν έχει όντως δίκιο σε αυτό που ισχυρίζεται ή όχι, είναι όμως μία σοβαρη ένδειξη. Γιατί αυτοματα δείχνει ότι δεν είναι φιλοχρηματος, φιλοτομαριστής, ο΄τι έχει ιδανικά, αξιοπρέπεια και ηρωισμό. Οπότε δύσκολα όλ' αυτά να συνοδεύουν κάτι λάθος. Και όντως, όλοι οι απεργοί πείνας έχουν δίκιο στα αιτήματά τους. Ακο΄μη και βάσει των συντηρητικών νόμων ενός δυτικού κράτους όπως η Ελλάδα, είναι απόλυτα δίκαια. Ακόμη όμως και στην εξαιρετική περίπτωση που είχε άδικο, αυτό δεν έχει καμία μα καμία σημασία με την αντιμετώπιση της πράξης του, μιας πράξης που ουσιαστικά θέτει σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή, και ως τέτοια πρέπει να αξιολογηθεί.
Αγαπημένε φίλε μια μικρή διόρθωση στο νο.1: σε υπενθυμίζω ότι σε πολλές περιπτώσεις απεργών πείνας, ταγμένοι υπηρέτες (νοσηλευτές-γιατροί) της νεοφιλελεύθερης καθεστωτικης κυβέρνησης προσπάθησαν να τους παρέχουν βοήθεια οι εκάστοτε βοηθοί-πασπαρτού, υποστηρικτές (για να μην πω διοργανωτές) των απεργιών τους εμπόδιζαν και μάλιστα κατήγγειλαν και την καταπάτιση των δικαιωμάτων των ανθρώπων στην απεργία (πείνας). Αλλά τι να λέμε τώρα, η επιλεκτική μνήμη όχι μόνο επιλέγει συγκεκριμένες αναμνήσεις αλλά τις αναδιατυπώνει κατα παραγγελία.
Αγαπημένε φίλε, την απεργία πείνας δεν την κάνουν για να μην πεινάσουν ή για να τους σιτίσουν οι γιατροί και "ούτε γάτα ούτε ζημιά". Αν ήθελαν να φάνε θα το κάναν και από μονοι τους. "Απ' απεργία πείνας μέσα στη φυλακή, σπάσε καρδιά μου εχάθη το γελαστό παιδί", λεει ένας στίχος του Θεοδωράκη, ξενέρωτα πράγματα για σας το ξέρω, απλά το αναφέρω για να δείξω ότι η απεργία πείνας είναι μια ιστορική ενέργεια ηρωισμού που αναδεικνύει το κόστος που έχει για έναν κρατουμενο ο μη σεβασμός των δικαιωμάτων του. Είναι η τελευταία φωνή που βγάζει ένας άνθρωπος που αδικείται. Είναι η στιγμή που θυσιάζει τις βασικές βιοτικές του ανάγκες για την αξιοπρέπειά του. Ξέρω είναι δύσκολο να το καταλάβεις, θα προσπαθήσω κάπως έτσι : Πως εσείς αράζετε στον καναπέ, με το tablet στο ένα χέρι και το χάμπουργκερ στο άλλο, ηδονιζόμενοι από το χρήμα και το αμάξι σας, και μπινελικώνετε ηλεκτρονικά όποιον δεν σας μοιάζει ; Ε, ακριβώς το αντίθετο.
Δε γνωρίζω πολλά πράγματα για τις απεργίες πείνας αλλά ανάμεσα σε όσα διάβασα τις τελευταίες ημέρες, ήταν ότι η αναγκαστική σίτιση ενός απεργού πείνας θεωρειται απο τους διεθνείς οργανισμους ως βασανισμός. Επομένως, πώς να κρατήσεις στη ζωή με το ζόρι κάποιον που επιλέγει να κάνει απεργία πείνας; Στην προκειμένη περίπτωση, θεωρώ πως το παιδί έχει κάθε δίκιο στο αίτημά του. Όμως, ας μην είμαστε απόλυτοι. Αν κάποιος (θεωρητικά) επέλεγε να κάνει απεργία πείνας και να πεθάνει, ζητώντας όμως κάτι άδικο, ποια θα ήταν η λύση; Να τον ταϊσεις με το ζόρι βασανιζοντας τον και μη σεβόμενος την επιλογή του; Ή να ικανοποιήσεις ένα παράλογο αίτημα για να μην πεθάνει; Ξαναλέω, τα παραπάνω δεν αναφέρονται στο Νίκο Ρωμανό, το παιδί έχει απόλυτο δίκιο. Απλά θέλω να πω πως δε συμφωνώ πως όλοι οι απεργοί πείνας έχουν δίκιο. Εγώ το βλέπω και εν μέρει σαν την έσχατη λύση εκβιασμού. Βάζεις το όπλο στο κεφάλι σου και λες ή θα κάνετε αυτό που ζητάω, ή θα πεθάνω και θα φταίτε εσείς.
Φίλε Κωστάκη, συνεχίζεις να χρησιμοποιείς γραφικές εκφράσεις, επαναστατικού ρομαντισμού, ανευ επιχειρημάτων. Καλά το πας. Να υποθέσω ότι ψηφίζεις και Λοβέρδο έτσι;