Η απουσία πολιτιστικής διαχείρισης στην Αμφίπολη

Η απουσία πολιτιστικής διαχείρισης στην Αμφίπολη Facebook Twitter
7

Από τον Όμηρο Τσάπαλο*

 

Η είδηση της ανακάλυψης του μνημειώδους ταφικού μνημείου στον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης δημιούργησε τις τελευταίες ημέρες παγκόσμια περιέργεια για την συνέχιση των ανασκαφών. Τα φώτα της διεθνούς ειδησεογραφίας στράφηκαν στην αρχαία Αμφίπολη σε τέτοιο βαθμό που αποκάλυψε την αδυναμία του Υπουργείου Πολιτισμού και των αρμόδιων θεσμικών φορέων να αντιμετωπίσουν περιπτώσεις μαζικών αιτημάτων για παρακολούθηση ανασκαφών, κινηματογράφησης τους από διεθνή μέσα και επικοινωνίας τους σε όλον τον κόσμο με τρόπο αποδοτικό, δεοντολογικό και οικονομικά αποδοτικό. Με άλλα λόγια, φάνηκε ότι η Πολιτεία δεν είχε ετοιμάσει από πριν (αλλά κυρίως δεν θέλησε να ετοιμάσει εκ των υστέρων) ένα σχέδιο επικοινωνιακής και οικονομικής αξιοποίησης μιας τόσο σημαντικής ανασκαφής, προς όφελος πάντα του μνημείου και της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό.

Ας γίνουμε πιο συγκεκριμένοι. Χιλιάδες είναι μέχρι στιγμής οι μεμονωμένοι τουρίστες που έχουν προσπαθήσει να επισκεφθούν τον υπο ανασκαφή αρχαιολογικό χώρο και να δουν από κοντά αυτό το σημαντικό μνημείο να βγαίνει στο φως. Υπήρξαν περιπτώσεις πολιτών όπου χρησιμοποίησαν ακόμη και... «μέσο» τοπικούς βουλευτές και δημοτικούς άρχοντες προκειμένου να βγάλουν έστω μια φωτογραφία με το μνημείο. Αυτό όμως που καταφέρνουν στο τέλος είναι να αντικρύσουν ένα μπλόκο της αστυνομίας που απαγορεύει την είσοδο στον χώρο για λόγους ασφαλείας...

Αποτέλεσμα; Χιλιάδες πολίτες να επιστρέφουν άπραγοι χωρίς να πάρουν έστω μια μικρή γεύση από την σημαντική διαδικασία της αρχαιολογικής ανασκαφής. Χωρίς να έλθουν σε επαφή με την ιερή στιγμή της ανακάλυψης, έπειτα από τόσες χιλιάδες χρόνια, ψηγμάτων ιστορίας και πολιτισμού θαμμένα κάτω από τόνους χώμα και πέτρα.

Το Υπουργείο Πολιτισμού και οι αρμόδιοι θεσμικοί φορείς δεν έχουν μεριμνήσει ούτως ώστε να δημιουργηθεί ένα υποτυπώδες στέγαστρο, σε ασφαλές σημείο από τον χώρο της ανασκαφής, που να επιτρέπει την θέαση του μνημείου - έστω και εξ αποστάσεως - από τους χιλιάδες ανθρώπους που το προσεγγίζουν καθημερινά.

Η δημιουργία ενός τέτοιου στεγάστρου (που θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί ακόμη και από χορηγό), με την παρουσία ενός ξεναγού και φυσικά αστυνομικού, θα δικαιολογούσε και την θέσπιση ακόμα κι ενός συμβολικού εισιτηρίου της τάξης του ενός ή δυο ευρώ, όπου θα κατευθυνόταν αποκλειστικά στην ταχεία ολοκλήρωση του ανασκαφικού έργου. Με άλλα λόγια, θα έλυνε το πρόβλημα εκείνο που κατά καιρούς επικαλείται το Υπουργείο Πολιτισμού, της έλλειψης δηλαδή κονδυλίων για την συνέχιση των ανασκαφών...

Προφανώς και κανείς δεν μιλάει για την δημιουργία μιας «πολιτιστικής φάμπρικας» και μαζικής εισόδου τουριστών στο μνημείο με μοναδικό σκοπό το κέρδος. Γιατί εδώ το μόνο κέρδος είναι η ανάδειξη του ίδιου του μνημείου. Μιλάμε για μια ορθολογική, προσεκτικά σχεδιασμένη διαδικασία όπου ένας συγκεκριμένος αριθμός πολιτών κάθε ημέρα θα μπορούσε, για όσο διαρκούσε η ανασκαφή, να δει από κοντά, και πάντα σε απόσταση ασφαλείας, το μνημείο συμβάλλοντας ταυτόχρονα οικονομικά στην γρήγορη αποπεράτωση των εργασιών. Παράλληλα, θα δίδονταν άδειες σε σοβαρά ξένα ειδησεογραφικά συνεργεία (ήδη το BBC και το National Geographic έχουν δηλώσει έντονά το ενδιαφέρον τους) στην κινηματογράφηση όλης της διαδικασίας της ανασκαφής, όπως συμβαίνει σχεδόν πάντα σε παρόμοιες περιπτώσεις στο εξωτερικό, και με την καθοδήγηση των αρχαιολόγων. Πάντα με σεβασμό στην ασφάλεια και την ακεραιότητα των ευρημάτων αλλά και των ανθρώπων που εργάζονται στον χώρο.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι πολύ απλά το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει μέχρι τώρα ένα σχέδιο οικονομικής απόδοσης μιας σημαντικής ανασκαφής οικουμενικού ενδιαφέροντος. Γιατί δεν έχει; Είτε γιατί φοβάται την εξ αριστερών αντίληψη ότι τα μνημεία δεν είναι για οικονομικό όφελος (και επομένως η μόνη πηγή χρηματοδότησης τους είναι το κράτος), είτε γιατί φοβάται μήπως χαρακτηριστεί η κίνηση αυτή ως λαϊκίστικη, επιπόλαιη και αναντίστοιχη της σοβαρότητας της ανασκαφής. Και οι δυο λόγοι είναι καθαρά πολιτικοί και εδράζονται στην διαχρονική φοβία των ιθυνόντων να αναπτύξουν επιτέλους μια σοβαρή και χωρίς προκαταλήψεις πολιτιστική διαχείριση με πολλαπλά οφέλη για τον τόπο αλλά πρωτίστως υπέρ της ανάδειξης των ίδιων των μνημείων.

Αν ένα παρόμοιο εύρημα εμφανιζόταν σε άλλες χώρες με πλούσια παράδοση πολιτιστικής διαχείρισης, όπως η Γαλλία ή το Ηνωμένο Βασίλειο, είναι αυτονόητο ότι η προβολή θα ήταν πολλαπλάσια, αλλά και τα έσοδα ικανά να βοηθήσουν το ίδιο το μνημείο να αναδειχθεί. Όλα τα μέτρα ασφαλείας θα είχαν σχεδιαστεί σε χρόνο ρεκόρ και όλοι θα ήξεραν εκ των προτέρων ότι μαζί με την ανάδειξη του μνημείου θα μπορούσαν να εξευρεθούν χρήματα για την περαιτέρω προστασία και συντήρηση του. Με άλλα λόγια, το μέλλον του μνημείου θα ήταν εξασφαλισμένο.

Έστω και τώρα δεν είναι αργά αυτή η πρόταση να υλοποιηθεί. Με σεβασμό στο εύρημα, στην εργασία των αρχαιολόγων αλλά και στην ανάγκη των πολιτών να δουν από κοντά ένα μνημείο οικουμενικής εμβέλειας να βγαίνει ξανά στο φως. Αρκεί να απαλλαγούμε από τις διαχρονικές φοβίες μας και την αναχρονιστική κατεστημένη αντίληψη ότι αρχαιολογικά ευρήματα και οικονομική αξιοποίηση είναι έννοιες ασύμβατες και δρόμοι που δεν πρέπει ποτέ να συναντώνται...

*Ο Όμηρος Τσάπαλος είναι Πολιτικός Επιστήμονας, Υποψ. Διδ. Πολιτιστικής Διπλωματίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
Καλό είναι να εκφράζει κανείς απόψεις και ιδέες, δυστυχώς όμως ο κ. Τσάπαλος έχει πλήρη άγνοια του τι και πώς της ανασκαφικής διαδικασίας. Σε άλλες περιπτώσεις (και κατόπιν προσεκτικού σχεδιασμού) θα μπορούσε κανείς να παρακολουθήσει ή να κινηματογραφήσει μια ανασκαφή σε εξέλιξη χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους ανθρώπους, τα ευρήματα, το μνημείο και την ερευνητική διαδικασία. Σε τύμβο, όσοι είναι απέξω δε βλέπουν τίποτα. Μέσα στον τάφο ο χώρος είναι μικρός, οι κίνδυνοι να καταστραφούν ευρήματα και επιστημονικά δεδομένα ή ακόμα και να καταρεύσει το μνημείο είναι μεγάλοι. Η ανασκαφή προχωράει αργά όχι για οικονομικούς λόγους, αλλά γιατί η ανασκαφή, η στήριξη ή η συντήρηση είναι διαδικασίες που προχωρούν αργά. Το επικοινωνιακό σφάλμα στην προκειμένη περίπτωση, και είναι μέγα σφάλμα, είναι ότι η δημοσιότητα ξεκίνησε πολύ νωρίς.Τα περί 'σε άλλες χώρες θα γίνονταν αλλιώς' είναι λάθος. Αυτά που ισχυρίζεται ο κ. Τσάπαλος δε συμβαίνουν αλλού. Ναι, το BBC και το National Geographic έχουν πρόσβαση σε ανασκαφές, όχι ομως την ώρα της αναακαφής, σε τέτοιο χώρο και με τα 'κανάλια' παραπέρα. Δείτε μόνο πως συνδιάστηκαν ανασκαφή, εργαστηριακή ανάλυση και επικοινωνία στην περίπτωση του τάφου του Ριχάρδου του ΙΙΙ στην Αγγλία πριν δύο χρόνια. Ήταν πρωτοσέλιδη είδηση, και κάθε νεότερη ανάλυση γίνεται πρωτοσέλιδη είδηση, αλλά ΜΕΤΑ την ολοκλήσωση της ανασκαφής. Αυτό που γίνεται 'αλλού', και καλό θα είναι να γίνει και εδώ, είναι ότι οι επικοινωνιολόγοι και μάνατζερ πολιτιστικών 'προϊόντων' έχουν κατάρτιση ΚΑΙ στον πολιστικό χώρο τον οποίο καλούνται να προβάλουν. Τουλάχιστον οι πιο πετυχημέμοι από αυτούς. Δεν προβάλεται με τον ίδιο τρόπο το θέατρο και η αρχαιολογία, για παράδειγμα.
Εχω επισκεφθει πολλους αρχαιολογικους χωρους,σε χωρες εντος και εκτος Ευρωπης.Οσακις ετυχε να προσπαθησω,ειτε εγω ειτε συνταξιδιωτες μου,σε χωρους οπου η αρχαιολογικη ερευνα ηταν σε εξελιξη,διαπιστωσαμε οτι αυτο δεν επιτρεποταν.Μονο απο καποια ,σεβαστη συνηθως,αποσταση, μπορουσες να παρατηρησεις τον χωρο.Ακομη και σε "μη προοδευμενες"χωρες.Δεν γνωριζω αν αυτη η πρακτικη ειναι γενικευμενη η αν υπαρχουν και εξαιρεσεις,αλλα πιστευω οτι ειναι ,τουλαχιστον,συνηθης.Οι λογοι ειναι μαλλον προφανεις.
Ποιο στεγαστρο; Δεν ξερει οτι ελεω γραφειοκρατιας και συστηματων διαγωνισμων το στεγαστρο θα ειναι ετοιμο μετα απο 5 χρονια;Ποιος χορηγος; Ωραιο να το προτεινει, υπαρχει ομως το αναλογο νομικο πλαισιο;Και αντε πειτε οτι υπαρχουν οι προυποθεσεις, που θα μπει το στεγαστρο; Πανω σε χωρο ανασκαφης καταστρεφοντας οτι ειναι απο κατω , η' σε χωραφι αγροτη ; ( αρα μιλαμε για απαλλοτριωση με ολες τις χρονοβορες διαδικασιες) Και σαφεστατα δεν μπορουν να μπουν τηλεοπτικα συνεργεια μεσα στο μνημειο οταν υπαρχουν θεματα στατικοτητας και συνεχη εργα υποστυλωσης.Ειναι ευκολο να προτεινουμε το ιδανικο οταν δεν εχουμε να αντιμετωπισουμε την υλοποιηση.Κοινως: εξω απο το χορο, πολλα τραγουδια λενε...
Πολύ σωστά κατά την γνώμη μου, δεν δόθηκαν άδειες για πρόσβαση είτε σε επισκέπτες, είτε σε κανάλια. Ούτως ή άλλως, τα τελευταία θα έκαναν οικονομική πρόταση μόνο εάν το αντικείμενο θα ήταν γνωστό και εφόσον έκριναν αυτοί στην συνέχεια ότι θα τους συνέφερε να κάνουν προσφορά αιτούμενοι την κινηματογράφηση της διαδικασίας ανασκαφής, ή κάτι παρόμοιο. Από όσο ξέρω, δεν το συνηθίζουν, (και γιατί ούτως ή άλλως μάλλον καμία σοβαρή αρχαιολογική υπηρεσία ανά την υφήλιο δεν θα το δεχόταν και ποτέ) και ότι παρόμοιο έχει προβληθεί αφορά σκηνοθετημένες αναπαραστάσεις. Η ανασκαφή αποτελεί μια λεπτή διαδικασία με ιδιαίτερες απαιτήσεις. Ο μοναδικός λόγος που -κατά την γνώμη μου- έγινε τόσο μεγάλη αλλά ΚΥΡΙΩΣ ΠΡΩΙΜΗ προβολή, ήταν η απέλπιδα προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από την κάκιστη καθημερινότητα που βιώνει και των μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση και ΜΟΝΟ. Οι ανασκαφές στην περιοχή πραγματοποιούνται χρόνια τώρα, αλλά μόλις έφτασαν στην είσοδο του τύμβου, έστησαν ξαφνικά ένα καθημερινό σήριαλ/θρίλερ που παίζει παντού!!! Υπό άλλες συνθήκες, το μνημείο και όλα τα ευρήματα θα ανακοινώνονταν και θα προβαλλόταν κατάλληλα με την περάτωση όλων των εργασιών, όπως έγινε και σε όλες τις άλλες αρχαιολογικές ανασκαφές έως τώρα. Και γενικά φίλε αρθρογράφε, μάλλον κακή η σκέψη σου για οικονομική εκμετάλλευση της διαδικασίας καθώς είναι και σχετικά μικρή σε διάρκεια συγκρινόμενη με την διάρκεια προβολής των ευρημάτων ΜΕΤΑ το τέλος των εργασιών και απαιτεί μεγάλο κόστος σε υποδομή και σε έξτρα μέτρα ασφάλειας και θα αποτελούσε δυνητικά τροχοπέδη και εμπόδιο στην σωστή διεξαγωγή των εργασιών. Άγγλοι, Γάλλοι, Πορτογάλοι που αναφέρεις στο τέλος, είναι οι βασιλιάδες των πρωτοκόλλων και πιστοποιημένων διαδικασιών. Είμαι σίγουρος ότι θα έστηναν ένα πραγματικό σόου για αντίστοιχο εύρημα, αλλά ΜΟΝΟ μετά το πέρας όλων των εργασιών.
Να θίξω κάτι με την ευκαιρία : Δεν υπάρχει καν επαγγελματικός κλάδος πολιτιστικής διαχείρισης ενώ αν ψάξει κάποιος θα βρει οτι υπάρχουν στην Ελλάδα ΠΟΛΛΟΙ απόφοιτοι διαχείρισης πολιτιστικής κληρονομιάς από ΑΕΙ. Όχι αρχαιολόγοι, αλλά μάνατζερ πολιτιστικής κληρονομιάς, μάνατζερ πολιτιστικών φορέων, μουσείων κλπ. Από τη στιγμή που ο τομέας δημιουργήθηκε ως αντικείμενο σπουδών και είναι απαραίτητος (εκτός αν πιστεύουμε ότι όλα μπορούν να τα κάνουν οι αρχαιολόγοι και οι υπάλληλοι του υπουργείου), αναρωτιόμαστε ακόμα γιατί δεν υπάρχει εδραιωμένος επαγγελματικός κλάδος.
Στην αμφίπολη εργάζεται μία επιστημονική αρχαιολογική ομάδα με βάση συγκεκριμένους κανόνες που διέπουν την επιστήμη ....ανάλυση πηγών, αξιοποίηση γεωλογικών μετρήσεων, ανασκαφές με ειδικές μεθόδους, υποστηρικτική μελέτη, μέτρα ασφάλειας του μνημείου και των εργαζόμενων, εφαρμογή τεχνικών χρονολόγησης και συντήρησης, φύλαξη με στόχο τη διατήρηση και διασφάλιση του μηνμείου ..........Όλα αυτά ώστε να μπορούν οι Έλληνες και η ανθρωπότητα να απολαύσουν και να διδαχθούν από το μνημείο αργότερα. Δε σκέφτηκες ότι μπορεί να μην είναι ούτε καν ασφαλές να παρεβρισκονται μη εκπαιδευμένοι άνθρωποι μέσα σε ένα υπό εξευρευνηση αρχαιολογικό χώρο ή μπορεί να κουράζει ή ενοχλεί τους ειδικούς εργαζόμενους;Στη ζωή δεν αξίζουν μόνο τα εμπορεύματα ...αλλά οι άνθρωποι, οι αξίες, οι ιδέες, η εργασία από πάθος χωρίς το μέγιστο κέδρος ...
Κατ' αρχάς η πολιτιστική διαχείριση ενός μνημείου αρχίζει από τη στιγμή που έχει, ως ένα βαθμό τουλάχιστον, προχωρήσει η επιστημονική έρευνα. Δεν ξέρω γιατί στην περίπτωση της Αμφίπολης έχει εγκαταλειφθεί από ΟΛΟΥΣ η επιστημονική δεοντολογία. Και εξηγώ: η διαδικασία της ανασκαφής θυμίζει έντονα τα πειράματα σε ένα ιατρικό ή βιολογικό εργαστήριο. Δεν νομίζω ότι οι επιστήμονες των εργαστηρίων έχουν συνέχεια τα κανάλια ή τους επισκέπτες πάνω απ' τα κεφάλια τους την ώρα που παλεύουν να κάνουν τη δουλειά τους. Ακόμα και στο πείραμα του CERN, που τα αποτελέσματά του θα επηρεάσουν ολόκληρη την ανθρωπότητα, οι επιστήμονες έκαναν μετρημένες ανακοινώσεις στον χρόνο που οι ίδιοι επέλεγαν. Δεν διορίστηκε κανένας "εκπρόσωπος τύπου του πειράματος" να το επικοινωνήσει με το κοινό.Για να γυρίσουμε στην Αμφίπολη, θα ήθελα να μου εξηγήσει κάποιος γιατί σώνει και καλά πρέπει η ανασκαφή να επικοινωνηθεί πριν ακόμα καταλήξουν οι επιστήμονες κάπου. Ακόμα δεν υπάρχει ασφαλής χρονολόγηση, άλλοι τοποθετούν το μνημείο στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. και άλλοι στη ρωμαϊκή περίοδο. Αν θέλει το Υπουργείο Πολιτισμού, υπάρχουν άπειρες ανασκαφές, στις οποίες, αφού δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, μπορεί το κοινό να παρακολουθεί την ανασκαφική έρευνα εν εξελίξει. Τις προάλλες η ΝΕΡΙΤ πρόβαλε ένα οδοιπορικό στη Βεργίνα, όπου η προϊσταμένη της εφορείας υποστήριξε ακριβώς αυτή την πρόταση, με συγκεκριμένο πεδίο ανασκαφής. Αν το Υπουργείο βοηθούσε, θα μπορούσε κάθε εφορεία αρχαιοτήτων να παρουσιάζει κατά καιρούς μια ανασκαφή σε εξέλιξη. Με προγραμματισμό και σωστή διαχείριση. Όπως θα μπορούσαν να δημιουργηθούν ανοιχτά εργαστήρια συντήρησης σε όλα τα δημόσια μουσεία και τις πινακοθήκες, με σχετικές ξεναγήσεις του κοινού, όπως γίνεται σε πάρα πολλά μουσεία του εξωτερικού.Και για να κλείσω: πριν προβεί το Υπουργείο στη διαχείριση της Αμφίπολης - όπως προτείνετε στο άρθρο σας - που δεν ξέρει ακόμα κανείς τι θα δείξει, καλό θα ήταν να εκπονούσε ένα συνολικό σχέδιο αξιοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς, που είναι έτσι κι αλλιώς τεράστια. Επιπλέον οι επιστήμονες του πολιτισμού περιμένουν από τους επιστήμονες της πολιτιστικής διαχείρισης συνεργασία, με συνετές και ώριμες προτάσεις για την καλύτερη προβολή των μνημείων και όχι επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. Έτσι κι αλλιώς, σ' αυτά αποδείχθηκε μανούλα η ίδια η κυβέρνηση.