Η εφαρμογή του νέου ηλεκτρονικού εισιτηρίου συνοδεύτηκε από γκρίνιες, ατελείωτες ουρές στα κεντρικά εκδοτήρια των σταθμών, αγανάκτηση, σύγχυση, στάσεις εργασίας, απεργίες και ταλαιπωρία χωρίς τέλος για το επιβατικό κοινό, το οποίο έσπευσε να προμηθευτεί τις νέες μηνιαίες ηλεκτρονικές κάρτες. Από την 1η Νοεμβρίου τα χάρτινα εισιτήρια και οι έως τώρα υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ καθώς και τα μειωμένα αλλά και τα ελευθέρας γίνονται παρελθόν κι αλλάζουν μορφή.

H νέα πραγματικότητα στα ηλεκτρονικά εισιτήρια περιλαμβάνει το ΑTH.ENA TICKET, το πολλαπλό εισιτήριο, καθώς και την ΑΤΗ.ΕΝΑ Card, την έξυπνη κάρτα. Συγκεκριμένα, το πολλαπλό εισιτήριο διατίθεται με τις εξής μορφές: ημερήσιο (4,50 ευρώ), πακέτο πέντε εισιτηρίων 1,40 ευρώ συνολικής αξίας 7 ευρώ, πενθήμερο με αξία 9 ευρώ και 3 ημερών (τουριστικό) αξίας 22 ευρώ.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση πολλαπλού εισιτηρίου είναι η κατ' ελάχιστον αγορά εισιτηρίου 5 ή 10+1 διαδρομών, αν και σε ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από τις 6 Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η έκδοση μεμονωμένων ηλεκτρονικών εισιτηρίων του 1,40 στα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων, ενώ έως τις 15 Νοεμβρίου θα ισχύουν οι κάρτες Οκτωβρίου.

Από την άλλη, η ΑΤΗ.ΕΝΑ Card είναι μια επαναφορτιζόμενη πλαστική κάρτα στο μέγεθος πιστωτικής, την οποία μπορείτε να φορτίζετε με διαφορετικά προϊόντα κομίστρου, ανάλογα με τις ανάγκες σας και με τα χρήματα που διαθέτετε. Κυκλοφορεί σε δύο τύπους, την προσωποποιημένη και την απρόσωπη.

Για την έκδοση της προσωποποιημένης κάρτας ο επιβάτης χρειάζεται να προετοιμάσει φάκελο μεγέθους Α4 με τα ακόλουθα στοιχεία: φωτοτυπία της υπάρχουσας μηνιαίας κάρτας με μηνιαίο κουπόνι (έτους 2017), φωτοτυπία εγγράφου που πιστοποιεί τον αριθμό ΑΜΚΑ, πρόσφατη φωτογραφία τύπου διαβατηρίου ή ταυτότητας και εκτύπωση του Εντύπου Προσωποποίησης με QR Code από το www.athenacard.gr.

Στη συνέχεια, επί του φακέλου πρέπει να αναγραφούν τα ακόλουθα: όνομα, επώνυμο και διεύθυνση όπου θα αποσταλεί η προσωποποιημένη κάρτα (οδός, αριθμός, περιοχή, Τ.Κ.).

Ο φάκελος παραδίδεται ανοιχτός σε οποιονδήποτε σταθμό των γραμμών 1, 2, 3 του μετρό, χωρίς αναμονή για την έκδοση της κάρτας, και γίνεται αποστολή του στη διεύθυνση επιλογής των επιβατών.

 

Οι νέοι αντιμετωπίζουν θετικά την έκδοση των ηλεκτρονικών καρτών και αντέχουν την αναμονή, εν αντιθέσει με τους μεγαλύτερους σε ηλικία, οι οποίοι δυσανασχετούσαν για τις ατελείωτες ουρές και την έλλειψη οργάνωσης.


Προκειμένου να δούμε από κοντά την κατάσταση που επικρατεί επισκεφθήκαμε τον σταθμό μετρό του Συντάγματος. Άνθρωποι της ΣΤΑΣΥ εξηγούσαν, το γραφείο επικοινωνίας του κοινού αλλά και ο σταθμάρχης απαντούσαν συνεχώς σε απορίες και πολίτες σχημάτιζαν ουρές, με την αναμονή να αγγίζει ακόμη και τις 4 ώρες. Ήδη, όπως μας ενημέρωσαν οι υπεύθυνοι, έχουν εκδοθεί πάνω από 140.000 προσωποποιημένες ηλεκτρονικές κάρτες απεριορίστων διαδρομών από τα εκδοτήρια και περισσότερες από 40.000 έχουν αποσταλεί ταχυδρομικώς. Συζητώντας με το επιβατικό κοινό, είναι εντυπωσιακό το πόσο διαφορετικά υποδέχονται οι νέοι και οι ηλικιωμένοι τις νέες μορφές των εισιτηρίων. Οι νέοι αντιμετωπίζουν θετικά την έκδοση των ηλεκτρονικών καρτών και αντέχουν την αναμονή, εν αντιθέσει με τους μεγαλύτερους σε ηλικία, οι οποίοι δυσανασχετούσαν για τις ατελείωτες ουρές και την έλλειψη οργάνωσης.


Γιώργος Παπαϊωάννου, 21 ετών, φοιτητής: «Θεωρώ ότι η νέα μορφή εισιτηρίων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Πρώτον, θα περιοριστούν οι τσαμπατζήδες που επιλέγουν να μην πληρώνουν εισιτήρια στα μέσα μεταφοράς. Τώρα οι 10 στους 10 θα είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν. Άρα, όσα συνέβαιναν στον ΟΑΣΑ από τη μη πληρωμή των κομίστρων, τα διαλυμένα και παροπλισμένα λεωφορεία, η κακή συντήρηση, η έλλειψη ανταλλακτικών και η συνεχής επιβάρυνση όλων εκείνων που είναι τυπικοί, θα σταματήσουν και θα υπάρξει μια σχετική βελτίωση. Τέλος, επειδή γνωρίζω καλά το συγκεκριμένο θέμα, καλό θα είναι όλοι να γνωρίζουν πως τα διαφυγόντα κέρδη από τις υπεξαιρέσεις πώλησης εισιτηρίων αγγίζουν πολλά εκατομμύρια ευρώ».


Ιλιάννα Παπαδοπούλου, 19 ετών, φοιτήτρια: «Όσα στο Λονδίνο είναι αυτονόητα, στην Ελλάδα χρειαζόμαστε πολλά χρόνια για να τα εμπεδώσουμε. Μπορεί να χάσω μια μέρα από την καθημερινότητά μου, αλλά πιστεύω ότι αυτή η αναμονή αξίζει τον κόπο. Πρέπει, επιτέλους, όλοι να πληρώνουν για τη χρήση των μέσων μεταφοράς, προκειμένου οι αστικές συγκοινωνίες να μη βρεθούν σε πλήρη αποσύνθεση».


Αγγελική Παναγιωτοπούλου, 60 ετών, συνταξιούχος: «Δεν υπάρχει καμία οργάνωση. Σήμερα περιμένω τέσσερις ώρες στην ουρά. Για ποιον λόγο; Συνεχώς μας λένε "χρησιμοποιήστε το Διαδίκτυο είτε για τις συναλλαγές είτε για τις φορολογικές δραστηριότητες". Γιατί, λοιπόν, δεν μπορούμε να υποβάλουμε τον φάκελο Α4 ηλεκτρονικά, ώστε να γλιτώνουμε τόση ταλαιπωρία; Ένα παράσημο αποτυχίας μπορεί να δοθεί εύκολα στο υπουργείο Μεταφορών».


Δημήτρης Αγγελής, 71 ετών, συνταξιούχος: «Είναι απαράδεκτη όλη αυτή η ταλαιπωρία. Θα μπορούσαν τουλάχιστον να έχουν μηχανήματα με αριθμούς προτεραιότητας, όπως στις τράπεζες, ώστε καθένας να μπορεί να κανονίσει και τις υπόλοιπες εργασίες της ημέρας, χωρίς να περιμένει ώρες ατελείωτες στην ουρά για μια κάρτα. Είναι ντροπή εν έτει 2017 ηλικιωμένοι άνθρωποι να περιμένουμε όρθιοι στις ουρές των κεντρικών σταθμών, γιατί η έκδοση δεν γίνεται παντού, μόνο σε συγκεκριμένα εκδοτήρια. Ο εκσυγχρονισμός χρειάζεται οργάνωση, όχι μόνο ιδέες».

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO