Βαρκελώνη και Αθήνα: Βίοι αντίθετοι

Βαρκελώνη και Αθήνα: Βίοι αντίθετοι Facebook Twitter
5
Βαρκελώνη και Αθήνα: Βίοι αντίθετοι Facebook Twitter
Φυσικά, δεν λέμε ότι η Βαρκελώνη είναι ο παράδεισος. Υπάρχουν πολλά παράπονα και εντάσεις μεταξύ των κατοίκων της πόλης.

Αν το σκεφτείς αφαιρετικά, η Βαρκελώνη μοιάζει κάπως με την Αθήνα. Είναι και οι δύο πρωτεύουσες (τυπικά διαφορετικών οντοτήτων, όμως ουσιαστικά πρωτεύουσες), έχουν περίπου τον ίδιο πληθυσμό, βρέχονται από τη Μεσόγειο (οι περιφερειακοί τους δήμοι έστω, αν θέλουμε να ακριβολογούμε), μοιράζονται παρόμοιο κλίμα, αποτελούν έδρες φημισμένων ευρωπαϊκών αθλητικών συλλόγων (Μπαρτσελόνα στο ποδόσφαιρο, Παναθηναϊκός στο μπάσκετ), είναι πολυπολιτισμικές μεγαλουπόλεις, με μεγάλη Ιστορία, χτυπημένες από την οικονομική κρίση κ.ο.κ.


Κάπου εδώ οι ομοιότητες σταματούν και μένουν απλώς ως υπόβαθρο του βασικού ερωτήματος που βασανίζει το μυαλό όσων έχουν επισκεφθεί τις δύο πόλεις. Γιατί η Αθήνα μοιάζει να έχει μείνει τόσο πίσω συγκρινόμενη με τη Βαρκελώνη;

Αναρωτηθήκαμε πριν από λίγες εβδομάδες για ποιον λόγο δεν μπορούμε να αποκτήσουμε ένα φεστιβάλ αντάξιο του Primavera – για το οποίο επισκέφθηκαν πολλοί Αθηναίοι τη Βαρκελώνη και φέτος, πριν από λίγες μέρες. Είναι γνωστό ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες που διοργάνωσε η Βαρκελώνη το 1992 αποτέλεσαν μοχλό ανάπτυξης για την πόλη, μια αλλαγή παραδείγματος. Το 1990 Η Βαρκελώνη είχε 1,7 εκατ. τουρίστες, φέτος θα έχει 8, ένα νούμερο που την τοποθετεί στην τέταρτη θέση πανευρωπαϊκά. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας, ανάλογα με το πολιτικό κριτήριο του καθενός, υπήρξαν είτε μια χαμένη ευκαιρία είτε κατασπατάληση δημόσιου χρήματος.

Στόχος της δράσης είναι η μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων κατά 21% και η απελευθέρωση σχεδόν κατά 60% των δρόμων που χρησιμοποιούνται σήμερα από τα αυτοκίνητα, ώστε να μετατραπούν σε δημόσιους χώρους.


Φυσικά, δεν λέμε ότι η Βαρκελώνη είναι ο παράδεισος. Υπάρχουν πολλά παράπονα και εντάσεις μεταξύ των κατοίκων της πόλης. Υπάρχουν εκείνοι που νοικιάζουν ένα δωμάτιο από το σπίτι τους για να συμπληρώσουν το εισόδημά τους και εκείνοι που βλέπουν να χάνεται η ταυτότητα της πόλης, να μεταμορφώνεται σε ένα ψυχαγωγικό πάρκο για μαζικό τουρισμό, να κλείνουν οι τοπικές επιχειρήσεις και να ξεφυτρώνουν καταστήματα πολυεθνικών αλυσίδων. Εκείνοι που βλέπουν στον τουρισμό τη σωτηρία τους και εκείνοι που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις γειτονιές όπου μεγάλωσαν οι γονείς τους και οι παππούδες τους εξαιτίας των ακριβών ενοικίων. Στα αρνητικά, επίσης, συγκαταλέγεται ότι η πόλη διαθέτει μόνο 6,6 τετραγωνικά μέτρα πρασίνου ανά κάτοικο (με μόλις 1,85 στη γειτονιά Eixample και 3,15 στο Gràcia), την ώρα που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτείνει ότι κάθε πόλη θα πρέπει να έχει τουλάχιστον 9 τετραγωνικά μέτρα, με το Λονδίνο να διαθέτει 27 και το Άμστερνταμ 87,5. Τα τροχαία ατυχήματα είναι σε αρκετά υψηλά επίπεδα –9.095 το περασμένο έτος–, εκ των οποίων τα 27 θανατηφόρα. Σύμφωνα με μελέτες, η ρύπανση του αέρα είναι ιδιαιτέρως αυξημένη, ενώ το 61% των κατοίκων της ζουν σε περιοχές με υψηλά επίπεδα θορύβου.

Παρόλα τα σοβαρά προβλήματα όμως, βλέπουμε ότι κάτι κινείται. Η νέα, αριστερή (και πρώην ακτιβίστρια) δήμαρχος Ada Colau που εκλέχθηκε με το νεοσύστατο κίνημα BComù δείχνει ότι προσπαθεί, μακριά από ιδεοληψίες, παρότι πρόσφατα η «Guardian» δημοσίευσε long read προφίλ της με τίτλο «Είναι η πιο ριζοσπαστική δήμαρχος στον κόσμο;». Και εκεί έχουν περιορισμένο μπάτζετ, έχουν όμως ιδέες. Η πιο καινούργια από αυτές είναι τα «superilles».


Πρόκειται για υπερ-οικοδομικά τετράγωνα, δηλαδή μικρές γειτονιές στις οποίες τα αυτοκίνητα θα κινούνται κυρίως περιμετρικά, ενώ το εσωτερικό τους θα αναδιαμορφωθεί για να γεμίσουν ζωή. Έπειτα από μια σειρά σταδιακών παρεμβάσεων, η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, δικύκλων, φορτηγών και λεωφορείων θα περιοριστεί στους δρόμους της περιμέτρου του «υπερ-οικοδομικού τετραγώνου» και θα επιτρέπεται στους ενδιάμεσους δρόμους, μόνο αν πρόκειται για κατοίκους ή προμηθευτές τοπικών επιχειρήσεων, και σε πολύ μειωμένη ταχύτητα, της τάξης των 10 χλμ./ώρα.


Στόχος της δράσης είναι η μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων κατά 21% και η απελευθέρωση σχεδόν κατά 60% των δρόμων που χρησιμοποιούνται σήμερα από τα αυτοκίνητα, ώστε να μετατραπούν σε δημόσιους χώρους. Το σχέδιο θα ξεκινήσει από τις γειτονιές της Eixample και του Sant Marti. Τα νέα τετράγωνα θα είναι μικρότερα από τις υπάρχουσες γειτονιές, αλλά μεγαλύτερα από τα συμβατικά οικοδομικά τετράγωνα. Για παράδειγμα, στην Eixample, ένα νέο «υπερ-οικοδομικό τετράγωνο» θα καταλαμβάνει την έκταση περίπου εννέα συμβατικών οικοδομικών τετραγώνων. Σε μια τέτοια έκταση υπολογίζεται ότι κατοικούν περίπου 5-6.000 άτομα, μια μικρή πόλη δηλαδή. Η αντιμετώπιση από τον δήμο θα είναι αυτή ακριβώς σε όλα τα ζητήματα που θα προκύπτουν, σαν να μιλάμε για μια ξεχωριστή, αυτόνομη πόλη, με τη δική της ταυτότητα και τις δικές της προτεραιότητες. Η εισαγωγή των υπερ-τετραγώνων θα συνοδευτεί από τη δημιουργία νέων ποδηλατόδρομων 200 χιλιόμετρων και ένα ανασχεδιασμένο δίκτυο λεωφορείων.


Σύμφωνα με τα στοιχεία του δήμου, τα ιδιωτικά οχήματα αντιπροσωπεύουν μόλις το 20% των συνολικών μετακινήσεων στην πόλη σήμερα και, παρ' όλα αυτά, καταλαμβάνουν το 60% του οδικού δικτύου. Αν όλα πάνε σύμφωνα με το πρόγραμμα, περίπου 7 από τα 13,8 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα που τώρα είναι αφιερωμένα στην κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων θα ελευθερωθούν προς όφελος των πολιτών.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

Urban Culture
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Urban Culture / Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Ένα μικρό οδοιπορικό σε περισσότερο ή λιγότερο γνωστά τοπόσημα και γειτονιές του Πειραιά που παρουσιάζουν ιστορικό, αρχιτεκτονικό, κοινωνιολογικό αλλά και πολιτιστικό ενδιαφέρον με «ξεναγό» τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, Νίκο Διαμαντή.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Urban Culture / Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Μια βόλτα τον χειμώνα στο βραδινό λιμάνι μοιάζει με μεταμεσονύκτια προβολή στο σινεμά. Μόνο που εδώ η εικόνα και ο ήχος δεν έρχονται από την οθόνη αλλά από την «αστική ευθύνη» που έχει η πρωτεύουσα να υποδέχεται και να αποχαιρετά εμπορεύματα, ταξιδευτές και νησιώτες σε μια αδιάκοπη ανθρωπολογική ταλάντωση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά

Μουσική / Ο Στέφανος και το picó του: Η κουλτούρα του καρναβαλιού της Κολομβίας έφτασε στην Αθήνα

Ένας Ελληνοαρμένιος από την Αιθιοπία θέλει να μετατρέψει την αθηναϊκή νύχτα σε ένα μεγάλο πάρτι σαν αυτά που γίνονται στο καρναβάλι της Καραϊβικής Ακτής της Κολομβίας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι Αθηναίες κυκλοφορούν "οπλισμένες": Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές - Μικροπράγματα

Urban Culture / Οι Αθηναίες κυκλοφορούν «οπλισμένες»: Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές

Έξι Αθηναίες μάς μιλούν για τα όχι και τόσο αθώα μπρελόκ αυτοάμυνάς τους, για αυτές τις φούξια γάτες που κρεμούν στα κλειδιά τους για να μη φοβούνται να επιστρέψουν μόνες στο σπίτι τα βράδια.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Τι συμβαίνει με το lean στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Lean: Το ναρκωτικό της γενιάς του τραπ

Το κωδεϊνούχο κοκτέιλ που συνδέθηκε με την κουλτούρα του τραπ είναι ένα φτηνό ναρκωτικό και πολύ εύκολο στην παρασκευή του, που έχει γίνει το αγαπημένο των εφήβων και των νεαρών ηλικιών. Και είναι ένα πολύ δημοφιλές ναρκωτικό που για την Ελλάδα είναι σαν να μην υπάρχει.
M. HULOT