Ο θείος Μπέρνι και το «κινηματικό» brand name του ΣΥΡΙΖΑ. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

Ο θείος Μπέρνι και το «κινηματικό» brand name του ΣΥΡΙΖΑ. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
Είναι πολύ πιθανό να μην προχωρήσει πέρα από τη Σούπερ Τρίτη στις αρχές του επόμενου μήνα ο 75χρονος γερουσιαστής του Βερμόντ, η ριζοσπαστική ατζέντα όμως που έθεσε (ουσιαστικά, το δίπολο «στημένη οικονομία/διαπλεκόμενη πολιτική εξουσία») έχει γνωρίσει ήδη τεράστια και πρωτοφανή απήχηση, ειδικά στους νέους ψηφοφόρους 18-30 ετών που τον στηρίζουν με συντριπτικά ποσοστά, όπως στήριξαν και τον ΣΥΡΙΖΑ.
0

 

Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με τόσο έντονο κύμα δυσαρέσκειας, ώστε ακόμα και το μέχρι πρότινος κραταιό, αγωνιστικό και ελπιδοφόρο (ως διαφημιστικές ετικέτες παρατίθενται οι προσδιορισμοί) brand name της έχει κλονιστεί σε βαθμό ανυποληψίας σχεδόν. Ούτε αυτό πια δεν μπορεί να επικαλεστεί κάποιο υψηλόβαθμο στέλεχος, χωρίς να δεχτεί κράξιμο απ' όλες τις κατευθύνσεις. Και δέχτηκε πολύ χοντρό κράξιμο την περασμένη εβδομάδα ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Διοικητικής Ανασυγκρότησης (με πρωτοπόρα την κυβέρνηση ΓΑΠ, τα ονόματα των υπουργείων θυμίζουν όλο και πιο πολύ φουτουριστικό καρτούν με έντονα στοιχεία νεο-ΠΑΣΟΚικού βερμπαλισμού), παρά το γεγονός ότι δεν είπε τίποτα ακραίο ή έστω αθέμιτο. Είπε επί λέξει, στο πλαίσιο συνέντευξης, ότι «η δυναμική του Μπέρνι Σάντερς σ' έναν μικρό βαθμό οφείλεται και στο brand name του ΣΥΡΙΖΑ», για να δεχτεί άγρια χλεύη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που λένε και στις βραδινές τηλεοπτικές ειδήσεις.


Κι όμως, πρόκειται για σύνδεση (συμβολικού χαρακτήρα κυρίως) που έχει σημειωθεί σε πολλά αμερικανικά μέσα τους τελευταίους μήνες. Χαζεύοντας τις προάλλες τη λίστα με bookmarked άρθρα στον υπολογιστή, είδα κι ένα που είχε δημοσιευτεί στο έγκριτο «Salon» (φιλελεύθερης/προοδευτικής πλατφόρμας, αν και κάποιες εγχώριες πατριωτικές/ριζοσπαστικές φράξιες θα το απέρριπταν ενδεχομένως ως φιλελέδικο) μια εβδομάδα μετά το μάταιο και διχαστικό δημοψήφισμα. Το άρθρο με την υπογραφή του Andrew O'Hehir είχε τίτλο «Rebel Alliance» (Επαναστατική Συμμαχία δηλαδή, διατλαντικού ή τηλεπαθητικού τύπου ανάμεσα στον Μπέρνι Σάντερς και τον ΣΥΡΙΖΑ) και έγραφε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Τόσο η στασιαστική Δημοκρατική καμπάνια του Σάντερς ενάντια στη Χίλαρι Κλίντον όσο και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην Αθήνα αντιπροσωπεύουν μια φανερή, συμβολική κυρίως, πρόκληση στην κατεστημένη πολιτική και οικονομική τάξη. Ακόμα κι αν τα πάει καλά στην Άιοβα και στο Νιου Χάμσαϊρ, ο Σάντερς δεν έχει σοβαρές πιθανότητες να κερδίσει τις προκριματικές σε μεγαλύτερες και πιο συντηρητικές Πολιτείες, και πολύ περισσότερο να κερδίσει το χρίσμα. Η Ελλάδα, από την άλλη, είναι ένα χρεοκοπημένο και δυσλειτουργικό κράτος εδώ και πολλά χρόνια και η οικονομία της ασήμαντη συγκριτικά με το σύνολο της Ε.Ε. Ακόμα κι ένα σπίρτο, όμως, μοιάζει απειλητικό όταν το σπίτι σου είναι από χαρτί, όπως είναι τα επιχειρήματα όσων υπερασπίζονται την παρωχημένη δικομματική πολιτική τάξη των Ηνωμένων Πολιτειών και τη νεοφιλελεύθερη πολιτική τάξη της Δυτικής Ευρώπης».

Η ριζοσπαστική ατζέντα, η συγκρότηση πολιτικής «από τη βάση», ακόμα και η αμφισβήτηση της παραδοσιακής στολής των πολιτικών (σκούρο κουστούμι/γραβάτα) αποτελούν ισχυρές παγκόσμιες τάσεις.


Είναι πολύ πιθανό να μην προχωρήσει πέρα από τη Σούπερ Τρίτη στις αρχές του επόμενου μήνα ο 75χρονος γερουσιαστής του Βερμόντ, η ριζοσπαστική ατζέντα όμως που έθεσε (ουσιαστικά, το δίπολο «στημένη οικονομία/διαπλεκόμενη πολιτική εξουσία») έχει γνωρίσει ήδη τεράστια και πρωτοφανή απήχηση, ειδικά στους νέους ψηφοφόρους 18-30 ετών που τον στηρίζουν με συντριπτικά ποσοστά, όπως στήριξαν και τον ΣΥΡΙΖΑ. Τα ριζοσπαστικά κινήματα μπορεί να καίγονται γρήγορα (όπως το κίνημα της αντι-παγκοσμιοποίησης στα τέλη του προηγούμενου αιώνα), αλλά η επιρροή τους είναι συχνά βραδυφλεγής και μακροπρόθεσμη. Κινήσεις όπως το Occupy μπορεί να σκόρπισαν, κατάφεραν όμως να βάλουν στην επίσημη δημόσια συζήτηση το ζήτημα της ανισότητας που διευρύνεται διαρκώς, και πλέον αποτελούν ουσιαστικά ριζοσπαστικές «συνιστώσες» του μηχανισμού καμπάνιας του Μπέρνι Σάντερς, που στηρίζεται στη βάση (στους «από κάτω»), μαζί με άλλες αγωνιστικές οργανώσεις των τελευταίων ετών, όπως το κίνημα Black Lives Matters (ενάντια στην επιλεκτική καταστολή μαύρων από την αστυνομία, που έχει πάρει πλέον πρωτοφανείς διαστάσεις) και οι DREAMers (για το δικαίωμα των παιδιών «παράνομων» μεταναστών στη δημόσια εκπαίδευση).


Και μόνο το γεγονός ότι βρίσκεται ακόμα στην πρώτη γραμμή της κούρσας για το χρίσμα, παρότι δηλώνει (αποδέχεται, τέλος πάντων, και μάλιστα αγέρωχα, τον προσδιορισμό) σοσιαλιστής σε μια χώρα όπου παραδοσιακά προκαλεί έντονες κρίσεις δυσανεξίας η λέξη, δείχνει ότι η «κορπορατική» ηγεμονία αποδοκιμάζεται πλέον πολύ έντονα και από μεγάλες μάζες του πληθυσμού. Κάπως έτσι εξελέγη και ο Μπιλ ντε Μπλάζιο δήμαρχος της Νέας Υόρκης, εισπράττοντας τη μαζική δυσαρέσκεια για τη χυδαία ασυλία που εξακολουθεί να απολαμβάνει η Γουόλ Στριτ. Η ριζοσπαστική ατζέντα, η συγκρότηση πολιτικής «από τη βάση», ακόμα και η αμφισβήτηση της παραδοσιακής στολής των πολιτικών (σκούρο κουστούμι/γραβάτα) αποτελούν ισχυρές παγκόσμιες τάσεις. Και μόδες θα μπορούσε να τις χαρακτηρίσει κανείς –όσο κι αν η λέξη προσβάλλει ευαισθησίες και ευσεβισμούς της Αριστεράς–, η ουσία είναι όμως ότι δεν πρόκειται για εφήμερα trends. Τα πράγματα είναι ζόρικα διεθνώς και στο φινάλε, αυτό που διεκδικεί επιτακτικά ο Μπέρνι Σάντερς είναι ένας δικαιότερος καπιταλισμός. Κα ο Ομπάμα κάτι αντίστοιχο ευαγγελιζόταν, αλλά ούτε η Γουόλ Στριτ το ένιωσε ούτε και κανείς άλλος, αν είμαστε ειλικρινείς, όσο κι αν είναι αδύνατον να τον αντιπαθήσουμε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ