Τώρα λιγότερο από ποτέ. Aπό τον Δημήτρη Πολιτάκη

Τώρα λιγότερο από ποτέ. Aπό τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
Ωραίο να βλέπεις και νέους γονείς με παιδάκια (κάποιοι από αυτούς γνωστοί και αγαπητοί) μαζί στη συναυλία, ειδικά αν αυτά δεν ταλαιπωρούνται και δεν ταλαιπωρούν τον περίγυρό τους. Είναι εκπαιδευμένα «ευρωπαϊκά» πια τα περισσότερα όμως και μπράβο στους γονείς τους.
1

Πρώτη φορά βρέθηκα στις εντυπωσιακές –όπως κι αν το δει κανείς– εγκαταστάσεις του Ιδρύματος Νιάρχου το περασμένο σαββατόβραδο για την εμφάνιση των Yo La Tengo και χάρηκα πραγματικά για τη φωτισμένη ζωντάνια του χώρου, την ώρα που η πόλη τριγύρω έμοιαζε να ρετάρει τόσο από τη ζέστη όσο και από την εικόνα και τη δυσοσμία των λόφων από σκουπίδια. Όντας και λίγο σκατόμυαλος, δεν μου διέφυγε επίσης η ελαφρώς ειρωνική διάσταση του ότι κάτι που φέρει το όνομα μιας εμβληματικής ελίτ πλουτοκρατίας λειτουργεί ως ιδανικός χώρος καθημερινής αναψυχής για τον κοσμάκη και τα παιδάκια του (καμιά ειρωνεία με τους ακκισμούς, έχουμε μάθει να ζούμε με ψυχοπονιάρικα υποκοριστικά εδώ και καιρό πια).


Ωραίο να βλέπεις και νέους γονείς με παιδάκια (κάποιοι από αυτούς γνωστοί και αγαπητοί) μαζί στη συναυλία, ειδικά αν αυτά δεν ταλαιπωρούνται και δεν ταλαιπωρούν τον περίγυρό τους. Είναι εκπαιδευμένα «ευρωπαϊκά» πια τα περισσότερα όμως και μπράβο στους γονείς τους. Αρκεί να μην έχουν την απαίτηση να πηγαίνουν μαζί στις συναυλίες και όταν τα παιδιά περάσουν στην (προ)εφηβεία. Αυτό είναι κάπως ανώμαλο και λάθος. Τέλος πάντων, δεν πέφτει λόγος σ' εμάς τους «απάντρευτους» –αντί για ανύπαντρους, τελειωμένη δηλαδή κατάσταση–, που λένε και στη λεβεντογέννα (είναι χαρακτηριστική η κρητική δυσανεξία σε χλιαρούς και τεχνικούς όρους).


Είναι τόσο κρίμα, πάντως, να παρακολουθείς νέους, εξελιγμένους και δημιουργικούς συμπολίτες μας να την έχουν πατήσει μ' αυτήν τη χώρα που δεν τους αξίζει, όπως κατάντησε, και να προσπαθούν ηρωικά να διαχειριστούν αυτό το τέλμα μεταξύ παλιάς και νέας σαπίλας – κάθε τύπου, δεν πρόκειται μόνο για την κρατική εξουσία, όλο το συγκεντρωτικό θεσμικό σύστημα μοιάζει να εχθρεύεται επίμονα και λυσσαλέα κάθε απόπειρα προόδου, διαφάνειας και αξιοκρατίας. Στο σύστημα αυτό ανήκουν φυσικά και πολλοί επαγγελματίες «αντισυστημικοί», αλλά βαριά ελληναρόψυχοι κατά βάθος, οι οποίοι εκμεταλλεύονται χυδαία το ταξικό μίσος και την τοξική αντιπαράθεση από τη στιγμή που έληξαν όλες οι εκεχειρίες και άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου.

Τώρα έχουν να αντιμετωπίσουν –εκτός από όλα τα άγχη και τις δυσμενέστατες εσωτερικές αλλά και διεθνείς συνθήκες– και την κουλτούρα της διαρκούς εγρήγορσης και της αγρίως αισθησιακής και δυσοίωνης επικαιρότητας, όπου επικρατεί το δόγμα του «τώρα περισσότερο από ποτέ» και ακούγεται ως κραυγή από διαφορετικές πλευρές και ατζέντες που επιμένουν ανά πάσα στιγμή να επιβάλλεται η διαδικασία του κατεπείγοντος.


Θυμήθηκα μια άλλη «οικογενειακού τύπου» συνεύρεση, τέτοιες μέρες πριν από δέκα χρόνια ακριβώς, τον Ιούνιο του '07, στο Ελληνικό, όταν ο συνδυασμός Madness - Beastie Boys (διέφυγαν κακήν κακώς από τη σκηνή) - Underworld (δεν εμφανίστηκαν ποτέ) είχε συγκεντρώσει στον χώρο πολλούς παλαιούς μουσικόφιλους και νυν ευτυχείς γονείς 30 και 40κάτι με τα παιδάκια τους. Το όνειρο έλαβε τέλος όμως (ήταν, άραγε, σημαδιακή η ημερομηνία έναν χρόνο πριν από την εξέγερση του '08 και λίγα χρόνια πριν παγιωθεί αυτό που ζούμε μέχρι σήμερα;), όταν, κατά την εκτέλεση του «Sabotage» (αυτό ήταν σημαδιακό σίγουρα), έγινε ντου με κράνη και λοστάρια, άγρια συμπλοκή με τους σεκιουριτάδες, πέσανε μολότοφ και τελικά επικράτησε το γνωστό σκηνικό πύρινου χάους. Όλο οι καλοί την πατάνε, δεν γίνεται δουλειά έτσι.


Και τώρα έχουν να αντιμετωπίσουν –εκτός από όλα τα άγχη και τις δυσμενέστατες εσωτερικές αλλά και διεθνείς συνθήκες– και την κουλτούρα της διαρκούς εγρήγορσης και της αγρίως αισθησιακής και δυσοίωνης επικαιρότητας, όπου επικρατεί το δόγμα του «τώρα περισσότερο από ποτέ» και ακούγεται ως κραυγή από διαφορετικές πλευρές και ατζέντες που επιμένουν ανά πάσα στιγμή να επιβάλλεται η διαδικασία του κατεπείγοντος. Επ' αυτού ακριβώς ήταν και το –πάντα καλογραμμένο και καίριο– τελευταίο εκδοτικό σημείωμα του έγκριτου αμερικανικού (τι τους έλαχε κι αυτούς) περιοδικού «n+1» που λέει, μεταξύ άλλων: «Τα πλάνα για τα Σαββατοκύριακα πλέον αφορούν κινήσεις διαμαρτυρίας, τα βράδια αναλώνονται σε πλάνα για νέες διαμαρτυρίες. Τώρα περισσότερο από ποτέ αναρωτιόμαστε αν αξίζει να διαβάσουμε κάτι που δεν ενισχύει αποκλειστικά την πολιτική μας αντίληψη. Η εγρήγορση όμως συνοδεύεται από εξάντληση και το κλείσιμο κάθε μέρας μάς βρίσκει με το μυαλό ξοδεμένο. Ιδανική στιγμή να αράξουμε και να δούμε καλή τηλεόραση, έτσι; Μάταια όμως, ακούγεται τότε ο ήχος ειδοποίησης για άλλη μια έκτακτη επικαιρότητα. Τώρα περισσότερο από ποτέ πρέπει να υπομείνουμε τη διακήρυξη ότι τα πάντα είναι "τώρα περισσότερο από ποτέ". Το παρελθόν ξεθωριάζει, χλωμό προηγούμενο αυτού που υποτίθεται ότι είναι πρωτοφανές και πρωτάκουστο, ενώ η αυτοκυριαρχία κοντεύει να καταστεί ποινικό αδίκημα...».

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Shortcut
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια