Η μετάσταση της τρολιάς. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

Η μετάσταση της τρολιάς. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
«Στεγνά» γεγονότα μοιάζουν να μην έχουν τόση σημασία, όση ο τρόπος με τον οποίο φιλτράρονται, παραποιούνται, ακυρώνονται και οδηγούνται στη λήθη για να επικρατήσει τελικά μια διαστρεβλωμένη εκδοχή τους, η οποία ταιριάζει στους θαλάμους αντήχησης και ατέρμονων ατζεντικών αντιπαραθέσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
2

Το Λεξικό της Οξφόρδης ανακήρυξε λέξη της χρονιάς τον όρο «μετα-αλήθεια». Όλα είναι ατμός, επίσημα πλέον.


Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, κοντά στα τελειώματα του ημερολογιακού έτους, και πάνω που κανείς αναφωνεί ασθμαίνοντας «άντε, τη βγάλαμε και φέτος», πετάγονται χαζοχαρούμενα και οι υπεύθυνοι του θεσμού-μαυσωλείου που αποκαλείται Λεξικά της Οξφόρδης για να ανακηρύξουν τη λέξη (τον όρο τέλος πάντων) της χρονιάς στον αγγλόφωνο κόσμο, γύρω από τον οποίο αναγκαστικά λίγο-πολύ όλοι περιφερόμαστε. Φέτος, η λέξη που επιλέχθηκε τελικά πριν από μερικές μέρες ανάμεσα σε άλλους «νόστιμους» νεολογισμούς της εποχής ήταν η «μετα-αλήθεια» (post-truth). Σύμφωνα με τους επιμελητές των λεξικών, η «λέξη» ορίζεται ως επιθετικός προσδιορισμός ο οποίος σηματοδοτεί «περιστάσεις στις οποίες τα αντικειμενικά γεγονότα είναι πολύ λιγότερο καθοριστικά στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης από τις εκκλήσεις στο συναίσθημα και την προσωπική ατζέντα». Μάλιστα! Η σκιώδης επικράτηση της παραπλανητικής τρολιάς είναι πλέον επίσημη. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές κυκλοφορεί στο Διαδίκτυο ένα εξώφυλλο του περιοδικού «Time» στο οποίο «πρόσωπο της χρονιάς» είναι ο Χάρος, ο οποίος απεικονίζεται με πλήρη εξάρτυση: μανδύας, κουκούλα, δρεπάνι και τα ρέστα. Τρολιά προφανώς που ξύνει πληγές κι ευαισθησίες σε μια χρονιά ασταμάτητης RIPολογίας δημοφιλών επωνύμων, αλλά θα μπορούσε να είναι και πραγματικό, ειδικά για το συγκεκριμένο έντυπο που εδώ και χρόνια αναζητά λόγο ύπαρξης ανάμεσα στα πιο «ψαγμένα» νέα μέσα.

Παρά την έντονη κατάχρησή του πάντως, το πρόθεμα «μετα-» εμφανίζεται πανίσχυρο ακόμα και τη σύγχρονη εποχή του μετα-μεταμοντερνισμού, έστω και μεταλλαγμένο.


Εννοείται ότι η ραγδαία εξάπλωση του όρου (αλλά και συναφών, όπως το «post-fact»), η χρήση του οποίου αυξήθηκε κατά 2.000% σε σχέση με πέρσι, έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με την προεκλογική δραστηριότητα και την τελική επικράτηση του Τραμπ, μοιάζει πάντως να απηχεί μια ιστορική στιγμή κατά την οποία τα «στεγνά» γεγονότα μοιάζουν να μην έχουν τόση σημασία, όση ο τρόπος με τον οποίο φιλτράρονται, παραποιούνται, ακυρώνονται και οδηγούνται στη λήθη για να επικρατήσει τελικά μια διαστρεβλωμένη εκδοχή τους, η οποία ταιριάζει στους θαλάμους αντήχησης και ατέρμονων ατζεντικών αντιπαραθέσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ας είμαστε ευγνώμονες στους επιμελητές του έγκριτου λεξικού, που φέτος τουλάχιστον επέλεξαν έναν νεολογισμό που κουβαλά στην αφηρημένη και γενικόλογη σύστασή του ένα νόημα και κάποιες άξιες λόγου προεκτάσεις, αντίθετα με την περσινή «αμφιλεγόμενη» (πολλά lol) επιλογή, η οποία ήταν το εικονίδιο/αυτοκόλλητο/emoji «φατσούλα που κλαίει από τα γέλια» (κλαίω, αλλά όχι από τα γέλια). Το 2009 είχε επιλεγεί το «unfriend» –η πρώτη ηχηρή καμπανιά της ολοκληρωτικής και διαβρωτικής εξάπλωσης των social media στη δημόσια σφαίρα– και θα πρέπει να πάει κανείς πίσω στο 2006 για να βρει επιλαχόντα όρο που να μην εμπλέκεται στο επικοινωνιακό πανηγύρι ματαιοδοξίας. Είχε επιλεγεί τότε ο οικολογικής ευαισθησίας και εγρήγορσης όρος «ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα».

 
Εδώ ο κόσμος καίγεται κι εμείς ασχολούμαστε με σάχλες και επιπόλαιους, ισοπεδωτικούς νεολογισμούς, θα πει κανείς. Το πράγμα σοβαρεύει, όμως, όταν διαπιστώνεις ότι μία από τις επιλαχούσες λέξεις για φέτος ήταν και το «alt-right» (τσαχπίνικη συντόμευση της «εναλλακτικής δεξιάς», δηλαδή πώς λέγαμε παλιά εναλλακτικό ροκ... καμία σχέση) που ορίζεται ως «ιδεολογική ομαδοποίηση ακραίων συντηρητικών ή αντιδραστικών απόψεων, που χαρακτηρίζεται από την απόρριψη συστημικών πολιτικών και από τη χρήση των διαδικτυακών μέσων για τη διακίνηση αμφιλεγόμενου υλικού». Περιφραστικό ξέπλυμα, δηλαδή, της νεοφασιστικής λαίλαπας που εσχάτως φαίνεται να κρατά σε ομηρία τον προσδιορισμό «εναλλακτικός».


Παρά την έντονη κατάχρησή του πάντως, το πρόθεμα «μετα-» εμφανίζεται πανίσχυρο ακόμα και τη σύγχρονη εποχή του μετα-μεταμοντερνισμού, έστω και μεταλλαγμένο. Σύμφωνα πάντα με τους ειδήμονες των Λεξικών της Οξφόρδης, το μετά στην μετα-αλήθεια «δεν αναφέρεται στη χρονική στιγμή μετά από ένα συγκεκριμένο γεγονός, αλλά σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία η έννοια που το ακολουθεί έχει χάσει τη σημασία της». Αναφορικά με τη γενεαλογία του όρου, η πρώτη χρήση καταγράφεται σ' ένα δοκίμιο του Σερβο-αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Steve Tesich για το (αριστερόστροφο) περιοδικό «Nation» σχετικά με το σκάνδαλο Ιράν - Κόντρας, στο οποίο καταλήγει ότι «εμείς, ως ελεύθεροι άνθρωποι, αποφασίσαμε, έχοντας ελεύθερη βούληση, ότι επιθυμούμε να ζούμε σε κάποιον μετα- αληθινό (post-truth) κόσμο». Αμήν, αδελφέ, ήσουν πολύ μπροστά. Αν η αλήθεια σού λέει ότι δεν έχεις οικονομικό μέλλον, ότι η κυβέρνησή σου είναι έρμαιο των δυσμενών περιστάσεων, αλλά και της δικής της ανικανότητας, ότι οι παραδοσιακοί θεσμοί χωλαίνουν δραματικά, τι να την κάνεις την αλήθεια;

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
το ενναλακτικό ροκ βρίσκεται σε εθελοτυφλούσα ευθυγράμμιση με την εναλακτική δεξιά επιτρέψτε μου να πω και, τα δύο αυτά μαζί στραμμένα στην γοητεία της μετα-αλήθειας της μετα-φυσικής... των αναγκών τους να ζουν μετα-αληθινώς, όπως περίπου είπε και ο αριστερόστροφος που αναφέρατε... Το εναλλακτικό έτσι όπως είχε αυτοπαρουσιαστεί για όσους δεν διείδαν και το πίστεψαν, καθόλου δεν φοβούμαι, ήταν ένα κεκαλυμένο από τα προσφερόμενα κορέκτ δεκανίκια της διαχείρισης του πόνου των άλλων... wannabe φαντασιακός ελιτισμός σχεδόν μετα-θάνατον, του οποίου η ώρα ήρθε ως ανοιχτό πια διακύβευμα στην εποχή των παράτολμων επερχόμενων οριστικοτήτων: ο καθένας για τον εαυτό του και κανείς για κανέναν. Είναι τόσο αλχημικό το ιστορικό σημείο που ζούμε, ως μάυρη τρύπα που την βλέπουμε να μας καταπίνει, τον κόσμο των ΜΚΟ και των γοητευτικών μασκοφόρων ηγετών, που μετα-αλήθεια είναι ουσιαστικά το βίωμα της πραγματικότητας και των ταυτοτήτων επισήμως πια ως εικασιών και η τέχνη της ζωής έχει ως καμβά τους άλλους και μέσον την εξαπάτηση, το ψέμα: τί θέλω να είμαι μετά την μαύρη τρύπα; Μα ζωντανός... Για παράδειγμα, μπορώ να υπερασπιστώ τώρα εγώ ότι αυτή μου η άποψη δεν είναι μετα-αληθινή; Αν δεν είναι, και είναι αληθινή, τί είναι; Μήπως το καλύτερο που έχω να κάνω είναι να την υπερασπιστώ ως μετα-αληθινή ευθύς εξαρχής; Οπότε όλα στο μπλέντερ της αυτο-προβολής για πηδάλι της επιβίωσης. Θαυμαστέ καινούριε κόσμε...
Τι λέτε ;Δεν είχαν τίποτε άλλο να κάνουν και το 'ριξαν στην διανοουμενιά στην Οξφόρδη; Ο φερετζές της έλειπε της Μαριορής...Να τους στείλουμε επειγόντως τον Ζουράρι να τους βάλει στην θέση τους, μήπως και γλυτώσουμε κιόλας.