«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γούσης, φωτογραφημένος στο δημιουργικό χάος του γραφείου του... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς

0

Η τελευταία φορά που κυκλοφόρησε περιοδικό κόμικς στα περίπτερα ήταν πριν από επτά χρόνια, όταν το «mov.» έκανε την απόπειρα να αναγεννηθεί μέσα από τις στάχτες της «Βαβέλ». Το μεγάλο κοινό των κόμικς όμως, και το πιο νεανικό, είχε συσπειρωθεί γύρω από το «9» της «Ελευθεροτυπίας», που για δέκα χρόνια έγινε το φυτώριο από το οποίο αναδείχτηκαν καινούργια ταλέντα και πυροδοτήθηκε μια νέα άνθηση των άλμπουμ και των graphic novels. Η «Βαβέλ», το «Παρά Πέντε» και το «9» συνεχίζουν να αποτελούν σημεία αναφοράς για τα κόμικς στην Ελλάδα, γιατί από τη δεκαετία του '80 μέχρι και το τέλος των '00s δημιούργησαν δύο γενιές φίλων και κουλτούρα του κόμικ. Μετά το 2010 υπήρξε το απόλυτο χάος. Όχι επειδή έπαψαν να δημιουργούνται νέα πράγματα ή λόγω έλλειψης ταλέντων –μια επίσκεψη στο Φεστιβάλ Comicdom μπορεί να σε πείσει για το αντίθετο– αλλά επειδή τα τελευταία εφτά χρόνια δεν κατάφερε κανείς να οργανώσει το (θαυμάσιο) υλικό που υπάρχει, να δώσει βήμα ώστε να φανεί ο νέος δημιουργός και κίνητρο για να δημιουργήσει η παλιότερη γενιά που έφτιαξε τη σκηνή στην Ελλάδα.

Η έλλειψη μέσου, δηλαδή εντύπου, που να ενημερώνει τους φίλους του είδους τι κυκλοφορεί και να δίνει δείγματα υλικού υψηλού επιπέδου ήταν ο βασικός λόγος που το κόμικ δεν είναι πλέον αυτό που ήταν κάποτε. Από το 2010 μέχρι σήμερα φαίνεται ότι τα κόμικς έχουν παρακμάσει και αποτελούν υπόθεση ενός κοινού πολύ ειδικού, κυρίως μεγάλης ηλικίας, κάτι που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το Comicdom συγκεντρώνει τεράστιο αριθμό επισκεπτών κάθε χρόνο, κυρίως νεαρής ηλικίας, και τα νούμερα είναι ανοδικά. «Το κοινό υπάρχει, δεν έχει όμως μόνιμη πληροφόρηση ως προς το τι συμβαίνει, κάτι σταθερό που να οργανώνει όσα υπάρχουν και να παρουσιάζει νέα πράγματα. Έτσι, δεν μπορείς να μιλάς για σκηνή, έχει χαθεί αυτό» λέει ο Γιώργος Γούσης, ο καλλιτέχνης που έχει σχεδιάσει τον Ερωτόκριτο, τη μεγαλύτερη εκδοτική επιτυχία σε graphic novel των τελευταίων χρόνων και ένας από τους πιο γνωστούς Έλληνες δημιουργούς κόμικς σήμερα. Ο λόγος που έχουμε συναντηθεί είναι μια είδηση που ήρθε ως ευχάριστη έκπληξη με το ξεκίνημα του φθινοπώρου, ότι πριν από το τέλος του μήνα θα κυκλοφορήσει ένα νέο περιοδικό κόμικς, το πρώτο μετά το κλείσιμο του «mov.» και του «9». Το όνομά του, «Μπλε Κομήτης στην τροχιά των κόμικς». Ο Γιώργος είναι ο αρχισυντάκτης.

  

«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Το πρόβλημα με τα κόμικς στην Ελλάδα δεν είναι το σκίτσο, είναι ότι τα πιο πολλά σενάρια είναι εντελώς αφελή, χαζά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Το πρώτο εξώφυλλο του νέου περιοδικού κόμικς από τον Παναγιώτης Πανταζή

Έρχονται παιδιά 18 και 19 χρονών που δεν θέλουν να ακούσουν ούτε συμβουλές, σε βρίζουν αν τολμήσεις να τους αλλάξεις την ιστορία. Δεν μαθαίνεις ποτέ έτσι, δεν βελτιώνεσαι.


«Θα είναι διμηνιαίο περιοδικό, για να μπορούμε να ελέγχουμε την ποιότητα όσων ιστοριών προπαραγγέλνουμε» λέει. «Θα έχει μόνο ελληνικές δουλειές, πρωτότυπες, που θα φτιάχνονται για μας. Θέλουμε να είμαστε 5-6 μήνες μπροστά για να έχουμε χρόνο να τις επιμελούμαστε». Εξηγεί ότι η ύλη του περιοδικού θα είναι στο μεγαλύτερο μέρος κόμικ, μια κύρια ιστορία που θα εκτείνεται σε 16-20 σελίδες και αρκετές μικρότερες, μέχρι και μονοσέλιδα στριπ. «Στο πρώτο τεύχος, που θα έχει 64 σελίδες, το μεγάλο στόρι είναι μια διασκευή που έχει κάνει ο Πέτρος Ζερβός στην Παραλογή του Δημοσθένη Παπαμάρκου, το έμμετρο κείμενο του Γκιακ. Είναι η μάχη του Χάρου με τη χήρα. Έχει επίσης μια ιστορία του Μιχάλη Διαλυνά σε σενάριο του Δημοσθένη, ένα sci-fi στόρι με κύριους χαρακτήρες ρομπότ. Έχω κάνει κι εγώ μια "μεσαίου μήκους" ιστορία με πρωταγωνιστή τον ντετέκτιβ από το στριπάκι του ΦΙΛ ΠΩΤ που υπήρχε στο "9". Φυσικά, το περιοδικό θα έχει χώρο για άγνωστους και πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς. Αυτός είναι ο στόχος μας, να μαζέψουμε όλους τους φίλους των κόμικς από τρεις γενιές, που σήμερα δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Υπάρχουν αυτοί που διάβαζαν τα παλιά κόμικς και θα δουν το περιοδικό με μια νοσταλγία, η δικιά μου γενιά που πρόλαβε τα περιοδικά κόμικς στο μεταίχμιο, λίγο πριν χαθούν, και υπάρχουν και οι πιτσιρικάδες που θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε αν θα το αγκαλιάσουν. Για μας, πρωτίστως έχει σημασία να δημιουργηθεί ένας άξονας που να βγάζει το κόμικ προς τα έξω, στο ευρύ κοινό, μια κοινότητα. Εδώ και χρόνια δεν έχεις δει κανέναν νέο σχεδιαστή, πρέπει να πας να τον ψάξεις στο Comicdom, κι ακόμα κι αν βρεις κάποιον που σου αρέσει, μένει εκεί, δεν υπάρχει συνέχεια. Δεν περνάει στο ευρύ κοινό για να έχουν κι οι άλλοι κίνητρα να ψάξουν ή να δημιουργήσουν».

Σχολιάζουμε πόσο δύσκολη είναι η θέση του αρχισυντάκτη σε ένα τέτοιο περιοδικό, που θα πρέπει να κρίνει δουλειές άλλων δημιουργών, ειδικά όσον αφορά τους ανθρώπους που δεν δέχονται την κριτική. «Πρέπει να κάνεις επιλογή και επιμέλεια σε ιστορίες, να μην είναι απλώς ό,τι στείλει ο καθένας. Υπάρχουν κάποια στάνταρ για να έχει υψηλό επίπεδο το περιοδικό. Μπορεί να συναντήσεις και ανθρώπους που δεν θέλουν να ακούσουν ούτε συμβουλές, νευριάζουν αν τολμήσεις να τους αλλάξεις την ιστορία. Δεν μαθαίνεις ποτέ έτσι, δεν βελτιώνεσαι. Υπήρχαν παιδιά που έφεραν αδύναμες ιστορίες και τους ζήτησα να επέμβω για να τις καλυτερέψουμε μαζί, όχι επειδή είμαι ειδικός, αλλά επειδή έχω κάποια εμπειρία στον χώρο – και αυτός είναι ο ρόλος του editor σε ένα περιοδικό. Κάποιος μου είπε "αυτό που θα βγει δεν θα είναι δικό μου, θα το έχεις φτιάξει εσύ", κάτι το οποίο είναι λάθος, η κριτική και η επιμέλεια στη δουλειά σου είναι πάντα εποικοδομητική ακόμα και αν δεν συμφωνείς με αυτά που ακούς, το τρίτο μάτι που λέμε. Από την άλλη, συνάντησα και ακριβώς το αντίθετο, ανθρώπους πρόθυμους πολύ στη συζήτηση και την βοήθεια σε οποιοδήποτε επίπεδο, ακόμα και καταξιωμένους ανθρώπους του χώρου, μεγαλύτερους σε ηλικία από εμένα. Αυτό με έφερε σε αμηχανία, γιατί σίγουρα δεν ήξερα περισσότερα από αυτούς, όμως τους ενδιέφερε να δει κάποιος της ιδέα τους από άλλη οπτική, έμαθα από αυτούς ότι πρέπει να έχεις τα αφτιά σου ανοιχτά προς πάσα κατεύθυνση. Το πρόβλημα με τα κόμικς στην Ελλάδα δεν είναι το σκίτσο, είναι ότι τα πιο πολλά σενάρια είναι εντελώς αφελή, χαζά».

Ο «Μπλε Κομήτης», εκτός από κόμικς, θα περιέχει και ένα πρωτότυπο διήγημα με εικονογράφηση, μία συνέντευξη και νέα από τον χώρο των κόμικς. «Στο τέλος του τεύχους θα υπάρχει και μια ιστορία που θα είναι από ερωτική έως πορνό, και εννοείται ότι στον "Μπλε Κομήτη" όλα επιτρέπονται» λέει ο Γιώργος.


Πριν φύγει τον ρωτάω πώς του φαίνεται το νέο υλικό που έχει δει, αν υπάρχουν δουλειές που έχει ξεχωρίσει. «Υπάρχουν 10-15 άτομα που μπορείς να τα εμπιστευτείς, ότι θα κάνουν κάτι αξιόλογο, κάτι που να έχει αυτοτέλεια και να είναι ωραίο εικαστικά και ως σενάριο. Μέσα από τα μαθήματα που κάνω έχω δει πολλά νέα ταλέντα, δεν έχουν τρόπο όμως να δείξουν τη δουλειά τους και μπορεί και να μην τους μάθεις ποτέ γιατί είναι πολύ δύσκολο να καθίσουν να σχεδιάσουν 100 σελίδες για να βγάλουν ένα βιβλίο. Αυτήν τη στιγμή τόσα ταλέντα γύρω μας είναι αόρατα. Με τον "Μπλε Κομήτη" τους δίνουμε κίνητρο να δημιουργήσουν και να μαζέψουν υλικό για αυτόνομη κυκλοφορία. Με 4-5 καλές ιστορίες μπορούν να βγάλουν άλμπουμ. Είμαι πολύ περίεργος να δω τι υλικό θα έρθει τους επόμενους μήνες».

 SLIDESHOW: ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Πέτρος Ζερβός
«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Στέλλα Στεργίου
«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Μιχάλης Διαλυνάς - Δημοσθένης Παπαμάρκος
«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Μιχάλης Διαλυνάς - Δημοσθένης Παπαμάρκος
«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Παναγιώτης Μητσομπόνος
«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Ευάγγελος Ανδρουτσόπουλος
«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Γιώργος Φαραζής - Γλυκερία Πατραμάνη
«Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς Facebook Twitter
Γιώργος Γούσης

Ο «Μπλε Koμήτης» κυκλοφορεί στα περίπτερα και στα βιβλιοπωλεία την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πλάνητας λίθος: Η Ιστορία των Αυτομόλων, μιας άγνωστης κοινότητας Ελλήνων στρατιωτών στην Αρχαία Αίγυπτο

Βιβλίο / Πλάνητας λίθος: Η Ιστορία των Αυτομόλων, μιας άγνωστης κοινότητας Ελλήνων στρατιωτών στην Αρχαία Αίγυπτο

Πώς συνδέονται με τον Καβάφη, τους Αιγυπτιώτες πρόσφυγες και ένα σπάνιο υποείδος της τζαζ μουσικής; Η συναρπαστική ιστορία που δημοσιεύεται για πρώτη φορά στη LIFO, είναι του Δημοσθένη Παπαμάρκου, ιστορικού και διακεκριμένου συγγραφέα του «Γκιακ».
Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του

Βιβλίο / Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του

Τόσο τα διηγήματα όσο και το αυτοβιογραφικό «Γκάμπο» ξαναθυμίζουν γιατί ο ονειρικός κόσμος του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες αποτυπώνει με τον πιο πιστό τρόπο μια αδιανόητη και ξέφρενη γιορτή με έναν και μόνο προσκεκλημένο: τον ίδιο τον άνθρωπο
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ