Η Ιωάννα Πανταζοπούλου είναι ένα νέο αστέρι της εικαστικής μας σκηνής

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου είναι ένα νέο αστέρι της εικαστικής μας σκηνής Facebook Twitter
1

Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1984 και πάντα ήθελα, από μικρή, να ασχοληθώ με την τέχνη. Στα 17 μου πήγα για σπουδές στο Λονδίνο, στο Chelsea College of Art and Design, όπου έκανα και το bachelor και το master μου. Μετά από δέκα χρόνια σχεδόν στο Λονδίνο ήθελα πολύ να γυρίσω στην Ελλάδα, να μάθω την Αθήνα και τη σύγχρονη ελληνική σκηνή.

Το 2010 έδειξα πρώτη φορά στο Hydra School Projects ένα εφήμερο γλυπτό από χαρτιά υγείας βουτηγμένα σε τσιμέντο και γύψο. Μου αρέσει πολύ να δουλεύω σε δημόσιους και εξωτερικούς χώρους.

Έχουν μια ελευθερία και μια αμεσότητα. Για έναν χρόνο έζησα στη βόρεια Ιταλία, όπου δίδαξα και έκανα ένα residency και μια έκθεση, ένα εξωτερικό γλυπτό από 2.500 μακαρόνια. Στην τότε Mπιενάλε της Βενετίας είδα την Ιλεάνα Τούντα, η οποία μου είπε ότι όταν γυρνούσα στην Ελλάδα ήθελε να κλείσουμε ένα ραντεβού για να συζητήσουμε και από τότε άρχισε η συνεργασία μας.

Γύρισα στην Ελλάδα και εξακολουθούσα να δουλεύω και να εκθέτω, μέχρι που ο Δημήτρης Αντωνίτσης με προσκάλεσε στη Νέα Υόρκη για να κάνουμε ένα σόου δύο προσώπων στην Primetime Gallery στο Μπρούκλιν. Έμεινα για έναν μήνα και ερωτεύτηκα τη Νέα Υόρκη, παρόλο που είχε -20 βαθμούς. Ετοίμασα τη βίζα μου και με δύο βαλίτσες κι ένα εισιτήριο μετακόμισα εκεί.

Τώρα, με όλα όσα έχουν συμβεί, που αρχίζουν οι γυναίκες να μιλάνε για τη σεξουαλική παρενόχληση, υπάρχει μεγαλύτερη συνειδητοποίηση, αλλά δεν παύει να ισχύει το ότι η πλειονότητα των καλλιτεχνών στα μουσεία είναι άντρες, ακόμα και σήμερα. Στις συζητήσεις οι γυναίκες είναι πιο δυναμικές, μπορούν να διεκδικήσουν, αλλά στην πράξη είναι πιο εύκολη η ζωή για έναν άντρα.


• Στη Νέα Υόρκη, από την πρώτη μου έκθεση άρχισαν να συμβαίνουν μαγικά πράγματα. Κατασκεύασα ένα γλυπτό στο παλιό εργοστάσιο της Pfizer από παλιά φαρμακευτικά μηχανήματα. Εκεί γνώρισα την Pali Kashi, την γκαλερίστα της Safe Gallery, που μου πρότεινε συνεργασία. Έτσι είχα την πρώτη μου ατομική έκθεση στη Safe Gallery: κατασκεύασα μια καλύβα από μαγιό Paolita.

Τότε μου πρότεινε ο Jesse Greenberg να συμμετάσχω στο «Hot Mud», μια έκθεση στο Hudson της Νέας Υόρκης, η οποία γινόταν σε μια φάρμα. Από κει με κάλεσαν στο NADA στο Μαϊάμι για να δημιουργήσω μια μεγάλη εγκατάσταση στα special projects του εξωτερικού χώρου από 10 γλυπτά-αιώρες και πιο πρόσφατα με κάλεσαν στο Culture Club στο Παλμ Μπιτς, στη Φλόριντα, για να δημιουργήσω μια όαση μέσα στο πρώην Macy's Department που τώρα έχει γίνει καλλιτεχνικό κέντρο.

Εκεί έφτιαξα ένα διαδραστικό καρουζέλ φυσικού μεγέθους με εξωτικά φυτά και φοίνικες που, αντί για άλογα, είχε γλυπτά-αιώρες και ο μόνος τρόπος για να γίνει ενεργό ήταν με τη συμμετοχή των θεατών. Μόνο εκείνοι μπορούν να το θέσουν σε λειτουργία, να ζωντανέψουν τα γλυπτά μέσα από την κίνησή τους στις αιώρες. Ήταν ένας τρόπος να ζωντανέψει ο χώρος.

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου είναι ένα νέο αστέρι της εικαστικής μας σκηνής Facebook Twitter
Η ζωή με έχει μάθει να ονειρεύομαι και ότι τα όνειρα πραγματοποιούνται άμα το πιστέψεις. Πρέπει να αγαπάς, να πιστεύεις και να προχωράς μπροστά.


• Όταν πήγα για σπουδές, πρωτοξεκίνησα με ζωγραφική, αλλά ο καμβάς δεν ήταν αρκετά μεγάλος για μένα. Στο τέλος αντικατέστησα τον καμβά με τον χώρο και τις μπογιές με τα υλικά που έβρισκα γύρω μου. Οι μεγάλες διαστάσεις με ενδιαφέρουν γιατί είναι μια πρόκληση. Με ενδιαφέρει πολύ και η κίνηση στον χώρο και όταν χειρίζομαι τα υλικά τις περισσότερες φορές αισθάνομαι ότι χτίζω με αυτά. Είναι δύσκολο για μένα να φτιάξω μικρά γλυπτά, εκτός αν τα αντιλαμβάνομαι ως μακέτες για κάτι μεγαλύτερο που θα γίνει αργότερα.

Η προτίμηση που έχω στα μεγάλου μεγέθους έργα σχετίζεται και με το ενδιαφέρον που έχω για την αρχιτεκτονική και το φως, τη σχέση που έχει ο άνθρωπος που αντικρίζει το έργο μου με την αρχιτεκτονική και το γλυπτό, όλο μαζί. Γι' αυτό συνήθως φτιάχνω τα έργα μου επί τόπου, στον χώρο όπου θα εκτεθούν.


• Σίγουρα με έχουν διαμορφώσει οι άνθρωποι του οικογενειακού μου περιβάλλοντος και οι φίλοι μου, που για μένα είναι οικογένεια. Στον χώρο της τέχνης με έχουν εμπνεύσει πάρα πολλοί καλλιτέχνες. Από Έλληνες, ο καλός μου φίλος ο Δημήτρης ο Αντωνίτσης, ο Γιάννης Κουνέλλης, ο Νίκος Κεσσανλής. Από τη δουλειά των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών, εκτός του Δημήτρη Αντωνίτση, ξεχωρίζω τη Νανά Σαχίνη και τον Κώστα Σαχπατζή. Είναι αγαπημένοι μου.

Κάθε φορά που γυρνάω Ελλάδα, ενθουσιάζομαι με τις δουλειές που βλέπω. Η νέα γενιά Ελλήνων εικαστικών πιστεύω ότι ξεχωρίζει, οι δουλειές είναι συναρπαστικές και ενδιαφέρουσες. Από ξένους με εμπνέουν η Yayoi Kusama, ο αρχιτέκτονας Yona Friedman, o Urs Fischer, οι Peter Fischli & David Weiss.

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου είναι ένα νέο αστέρι της εικαστικής μας σκηνής Facebook Twitter
Για μένα η ζωή δεν διαχωρίζεται από την τέχνη. Είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνομαι τον κόσμο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO.gr


• Η πρώτη έκθεση στην οποία συμμετείχα ήταν το 2005, λεγόταν «Ars Magna» και πραγματοποιήθηκε στην Empire Gallery του αντολικού Λονδίνου. Ήταν μια μονοήμερη έκθεση που οργανώσαμε με άλλες δύο συμφοιτήτριές μου σε έναν πρώην καθεδρικό ναό που είχε γίνει γκαλερί! Ήταν τεράστιος ο χώρος που γεμίσαμε με τα έργα μας και στον εξώστη είχαμε DJs! Είχε έρθει πάρα πολύς κόσμος. Είχε έρθει και η γιαγιά μου από την Ελλάδα για να δει την πρώτη μου έκθεση και η μοναδική καρέκλα που υπήρχε για να καθίσει ήταν ένας βικτοριανός θρόνος. Όλο το βράδυ όλοι νόμιζαν ότι η γιαγιά ήταν performance art!

Η πρώτη μου ατομική έκθεση ήταν στην Ιλεάνα Τούντα το 2012 με τίτλο «R.E. (Reconfigured Etiquette)». Είχα κατασκευάσει μια μεγάλης κλίμακας γλυπτική εγκατάσταση που αποτελούνταν απ' όλα τα συστατικά που απαιτούνται για ένα οικογενειακό δείπνο: ποτήρια, πιρούνια, κουτάλια, καρέκλες και τραπέζια. Ήταν τεμαχισμένα όπως κόβουμε το φαγητό και όλα κρέμονταν ανάμεσα από έναν τεράστιο πολυέλαιο με κρύσταλλα. Ήταν σαν μια μεγάλη έκρηξη και συμβόλιζε ένα επίσημο δείπνο.

Για μένα, πολύ σημαντικές και αγαπημένες εκθέσεις στην Ελλάδα ήταν το «NEON presents: Flying over the Abyss» σε επιμέλεια των Δημήτρη Παλαιοκρασσά και Μαρίας Μαραγκού στο Ωδείο Αθηνών και το «Eros-Thanatos» σε επιμέλεια του Σταύρου Καβαλάρη.


• Μου είναι δύσκολο να περιγράψω πόσο διαφορετικό είναι το Λονδίνο από τη Νέα Υόρκη. Σίγουρα μπορώ να πω ότι και οι δύο πόλεις αποτελούν απίστευτη έμπνευση για μένα. Είναι ζωντανές και τις αγαπάω πολύ και τις δύο.

Η ταχύτητα στη Νέα Υόρκη, όμως, είναι πάρα πολύ μεγάλη, υπάρχουν άπειρες γκαλερί, μουσεία, καλλιτέχνες και τεράστια έμπνευση συνεχώς, σε όλους τους τομείς. Μερικές φορές πρέπει να υπενθυμίσεις στον εαυτό σου να πάρει μια ανάσα.

Το Λονδίνο πάντα θα είναι γλυκό και αγαπημένο, αφού εκεί διαμορφώθηκα και βρήκα την προσωπικότητα και την ταυτότητά μου. Νομίζω ότι για έναν εικαστικό ποτέ τα πράγματα δεν είναι εύκολα, πάντα υπάρχουν δυσκολίες, απλώς είναι άλλες οι συνθήκες σε κάθε πόλη. Ακόμα και τώρα, που κοντεύω να κλείσω τρία χρόνια στη Νέα Υόρκη, αισθάνομαι ότι ζω σε μια ταινία.

Ποτέ δεν ξέρεις τι θα σου συμβεί και δεν είναι καθόλου υπερβολικό αυτό που λέω. Το βρίσκω συναρπαστικό. Δεν ξέρεις ποιον θα συναντήσεις: ξαφνικά πας σε ένα μουσείο, γνωρίζεις κάποιον, θα γίνετε φίλοι, είναι ένας πολύ μαγικός κόσμος. Κι ενώ οι αδελφικοί μου φίλοι βρίσκονται εδώ και έχουμε επαφές, έχω κάνει φίλους κι εκεί. Παρ' όλα αυτά, τη λατρεύω την Ελλάδα, μου αρέσει πάρα πολύ η Αθήνα, είναι μία από τις πιο εξωτικές πόλεις για μένα.

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου είναι ένα νέο αστέρι της εικαστικής μας σκηνής Facebook Twitter
Η νέα μου έκθεση λέγεται «Lucky Charms and Magic Potions» και αποτελείται από τρία γλυπτά. Φωτογραφίες: Δημήτρης Φουτρής


• Νομίζω ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη δημιουργική ενέργεια αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα. Βλέπω να γίνονται πολύ ενδιαφέροντα πράγματα, αυτή είναι η δική μου αντίληψη. Προσπαθώ να είμαι ενήμερη για όσα γίνονται εδώ. Είναι απίστευτη η αίσθηση που έχω στην Αθήνα. Όταν κάνω βόλτα στο κέντρο, που το αγαπώ πάρα πολύ, αισθάνομαι μια απίστευτη δημιουργικότητα και θετική ενέργεια.

Ο κόσμος έχει αρχίσει να κοιτάει μπροστά, αυτό είναι το πιο σημαντικό. Ένα επίσης πολύ σημαντικό θέμα όσον αφορά τα εικαστικά είναι ότι μέσα στην κρίση διάφορα ιδρύματα έχουν αρχίσει να χρηματοδοτούν εκθέσεις και να κάνουν σπουδαία δουλειά. Από τη δική μου εμπειρία, στην Ελλάδα δεν υπήρχε χρηματοδότηση πριν από την κρίση. Και οι καλλιτέχνες δεν το βάζουν κάτω.


• Στη Νέα Υόρκη παίζει μεγάλο ρόλο το ότι είσαι Ευρωπαίος – τους Ευρωπαίους τους υποδέχονται με ανοιχτή αγκαλιά. Απ' όπου και να είσαι, έχεις μια ευκαιρία, αλλά το «Ευρωπαίος» είναι πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό. Το περίεργο είναι πως όταν είμαι εκεί αισθάνομαι ότι με αντιμετωπίζουν ως Ελληνίδα και όταν είμαι εδώ με αντιμετωπίζουν ως ξένη.


• Όταν ήμουν στο πανεπιστήμιο, κάθε εβδομάδα κάναμε κριτική των έργων και πολλές φορές παρουσιάζαμε πρώτα τις δουλειές και μετά ερχόμασταν στον χώρο εμείς. Σχεδόν 9 στις 10 φορές, και επειδή δεν στεκόμουν δίπλα στο έργο, νόμιζαν ότι τη δουλειά μου την είχε κάνει άντρας. Αυτό μου έδινε μια κρυφή χαρά, μου άρεσε αυτό το παιχνίδι με την τύχη.

Πιστεύω ότι οι γυναίκες είναι σε τεράστιο βαθμό αδικημένες. Δεν μου αρέσει ο όρος «φεμινίστρια», θα μπορούσα να πω ότι είμαι φεμινίστρια και αντιφεμινίστρια. Με ενοχλούν και τα ταμπού. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, ο άντρας δεν μπορεί να κλαίει ποτέ, είναι κι αυτό κάτι που βλέπω με τον ίδιο τρόπο. Πιστεύω πραγματικά στην ισότητα, ότι θα έπρεπε να υπάρχει.

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου είναι ένα νέο αστέρι της εικαστικής μας σκηνής Facebook Twitter
Πώς η γιαγιά μπορεί να αγοράσει έναν καναπέ και να τον αφήσει με το πλαστικό για να μη χαλάσει ή ο τάδε κύριος αγοράζει το ρόλεξ και το αφήνει μέσα στο κουτί για πάντα; Με τον ίδιο τρόπο, άμα δεν ανοιχτούν ποτέ αυτά τα βάζα, θα διατηρηθούν για πάντα Φωτο: Δημήτρης Φουτρής


 • Υπάρχουν πάρα πολλές δυναμικές γυναίκες στη Νέα Υόρκη και είναι πολύ ξεκάθαρο τι σημαίνει άντρας και τι σημαίνει γυναίκα, αλλά προσπαθούν να αναδείξουν την αντίθεση ακόμα πιο πολύ. Η καριέρα για μια γυναίκα είναι πιο δύσκολη υπόθεση απ' ό,τι για έναν άντρα. Τώρα, με όλα όσα έχουν συμβεί, που αρχίζουν οι γυναίκες να μιλάνε για τη σεξουαλική παρενόχληση, υπάρχει μεγαλύτερη συνειδητοποίηση, αλλά δεν παύει να ισχύει το ότι η πλειονότητα των καλλιτεχνών στα μουσεία είναι άντρες, ακόμα και σήμερα. Στις συζητήσεις οι γυναίκες είναι πιο δυναμικές, μπορούν να διεκδικήσουν, αλλά στην πράξη είναι πιο εύκολη η ζωή για έναν άντρα.

• Για μένα η ζωή δεν διαχωρίζεται από την τέχνη. Είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνομαι τον κόσμο. Πώς μπορεί κάποιος να δει κάτι και να πει «μα, γιατί είναι έτσι; Γιατί είναι τετράγωνο αυτό το κάθισμα και δεν είναι ορθογώνιο για να χωράνε δύο;». Έτσι, από τη μια σκέψη στην άλλη δημιουργείται κάτι: «Γιατί όλα τα τενεκεδάκια της μπίρας είναι ίδια; Δεν θα μπορούσε να γίνει ένα σπίτι από τενεκεδάκια ή ένα ολόκληρο κτίριο;». Κάπως έτσι χτίζεται και προχωράει η ιδέα. Είμαι πολύ χαρούμενη που παίζω με τα τούβλα και ξαφνικά ορθώνεται κάτι. Κι όταν έχει τελειώσει, η μεγαλύτερή μου χαρά είναι να βλέπω να ανταποκρίνεται ο κόσμος, ότι η δουλειά μου προκαλεί ένα συναίσθημα, είτε θετικό είτε αρνητικό. Κάθε φορά που μεταφράζεται μια ιδέα και γίνεται πραγματικότητα, αισθάνομαι σαν να γίνεται ένα όνειρο πραγματικό.

 
• Πιστεύω ότι η τέχνη με έχει κάνει καλύτερο άνθρωπο, κάνω κάτι που αγαπάω, με προκαλεί, ταξιδεύω, με κάνει να ξεπερνάω εμπόδια, να αλλάζω δρόμους, να σκέφτομαι διαφορετικά, μερικές φορές με προβληματίζει, αλλά πάντα μου δίνει χαρά. Εύχομαι αυτό το συναίσθημα να το αισθανθεί και το κοινό μου κάποια στιγμή.


• Μου αρέσει πολύ να κάνω αναρρίχηση, να σκαρφαλώνω. Πολλές φορές δεν χρησιμοποιώ σκάλες και χτίζω το γλυπτό σκαρφαλώνοντας. Μου αρέσει πολύ να κάθομαι στον ήλιο, η θάλασσα, τα κυριακάτικα γεύματα με την οικογένειά μου, να χορεύω με τους φίλους μου, να πηγαίνω στα παλιατζίδικα ψάχνοντας για έμπνευση για το επόμενο γλυπτό μου, να ξαπλώνω στο πάτωμα με το σκυλί μου. Με ενοχλούν ο ρατσισμός και η αδικία.

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου είναι ένα νέο αστέρι της εικαστικής μας σκηνής Facebook Twitter
Ένα γλυπτό που είναι μια ασημένια αιώρα – κρέμονται αλουμινένια, χρυσά πράγματα που απεικονίζουν το σπίτι. Λέγεται «sweet home wish» και για μένα είναι μια πολύ όμορφη ευχή. Φωτο: Δημήτρης Φουτρής


• Η νέα μου έκθεση λέγεται «Lucky Charms and Magic Potions» και αποτελείται από τρία γλυπτά. Το κεντρικό γλυπτό λέγεται SSS (shining super star). Συνήθως χρησιμοποιώ ακρώνυμα για τίτλους. Δεν τους αποκαλύπτω πάντα, αφήνω τον θεατή να προσπαθήσει να βγάλει κάποιο νόημα ή να το αποκωδικοποιήσει.

Το SSS είναι βασικά ένα μεγάλο γλυπτό –εγώ το αποκαλώ ναό (shrine)– και αποτελείται από ληγμένα εδώ και δέκα χρόνια βαζάκια από σάλτσες ντομάτας, μανιτάρια και καπνιστές μελιτζάνες, τα οποία δεν έφτασαν ποτέ στα ράφια των σούπερ-μάρκετ. Είναι τοποθετημένα σε μια εγκατάσταση πάνω σε ράφια από γαλβανισμένο μέταλλο και πρώτη φορά έχω χρησιμοποιήσει στα γλυπτά μου φως από LED ταινίες στοχευμένα, για να κάνουν τα βαζάκια να λάμπουν πιο πολύ και να δώσουν στο έργο μια σοβαρότητα και μια ψεύτικη πολυτέλεια. Στην κορυφή υπάρχει, σαν ξένο σώμα, η κορόνα, που είναι η πυραμίδα του ναού, ξύλινη, με κρύσταλλα και ψεύτικα κοσμήματα με στρας, τα οποία έχω φέρει από την Αφρική. Τα φοράνε οι άνθρωποι εκεί και είναι καθαρά επιρροή από τους ράπερ.

Η ιδέα του γλυπτού είναι πως είμαστε περιτριγυρισμένοι από αντικείμενα ή αγοράζουμε αντικείμενα όχι για πρακτικούς λόγους απαραίτητα, αλλά για να μας κάνουν να αισθανόμαστε καλά και ασφαλείς. Κάποια από αυτά τα αντικείμενα δεν τα ανοίγουμε ποτέ. Πώς η γιαγιά μπορεί να αγοράσει έναν καναπέ και να τον αφήσει με το πλαστικό για να μη χαλάσει ή ο τάδε κύριος αγοράζει το ρόλεξ και το αφήνει μέσα στο κουτί για πάντα; Με τον ίδιο τρόπο, άμα δεν ανοιχτούν ποτέ αυτά τα βάζα, θα διατηρηθούν για πάντα. Έχει σχέση με τις καθημερινές τελετές που πραγματοποιεί καθένας και τον κάνουν να αισθάνεται ότι βρίσκεται σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Είναι φόρος τιμής στη ζωτικότητα, στη ζωή.

 
• Δίπλα έχω φτιάξει ένα γλυπτό που είναι μια ασημένια αιώρα – κρέμονται αλουμινένια, χρυσά πράγματα που απεικονίζουν το σπίτι. Λέγεται «sweet home wish» και για μένα είναι μια πολύ όμορφη ευχή που συμπεριλαμβάνει τα πάντα. Βλέπω την αιώρα και ως κάτι χρηστικό, μπορεί ο θεατής να μπει μέσα, να την απολαύσει. Η ιδέα είναι να ζωντανέψει ο ίδιος το γλυπτό, αλλά είναι συγχρόνως και σαν βάρκα ή κουκούλι, οπότε είναι κι αυτό μια ευχή.

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου είναι ένα νέο αστέρι της εικαστικής μας σκηνής Facebook Twitter
Το τρίτο γλυπτό είναι κουρέλια ανάμεσα σε μαγικές σκούπες – είναι στον τοίχο και φαίνεται σαν να έχουν κίνηση, δημιουργούν ένα στρογγυλό σχήμα. Θέλω να είναι μαγικές και να πετάνε. Το έχω ονομάσει «Ο τροχός της τύχης». Φωτο: Δημήτρης Φουτρής


• Το τρίτο γλυπτό είναι κουρέλια ανάμεσα σε μαγικές σκούπες – είναι στον τοίχο και φαίνεται σαν να έχουν κίνηση, δημιουργούν ένα στρογγυλό σχήμα. Θέλω να είναι μαγικές και να πετάνε. Το έχω ονομάσει «Ο τροχός της τύχης». Ήθελα να μπορεί κάποιος να ταξιδέψει σε έναν φανταστικό κόσμο σε αυτή την έκθεση και όλα μοιάζουν να ανήκουν σε κάποια φυλή από αλλού. Είναι λίγο tribal, αλλά urban. Κάπως έτσι.


• Είμαι οπτιμίστρια γενικά, γι' αυτό τα πράγματα τα βλέπω με αισιοδοξία. Πιστεύω ότι πάντα υπάρχει μια λύση, απλώς μερικές φορές δεν τη βλέπουμε αμέσως. Η ζωή με έχει μάθει να ονειρεύομαι και ότι τα όνειρα πραγματοποιούνται άμα το πιστέψεις. Πρέπει να αγαπάς, να πιστεύεις και να προχωράς μπροστά.

Info:

L.C.A.M.P. (Lucky Charms and Magic Potions), 19/4-2/6, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα. Τρ.-Πέμ. 13:00-20:00, Παρ. 15:00-20:00, Σάβ. 12:00-16:00

Οι Αθηναίοι
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου

Εικαστικά / Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου

Η νέα έκθεση στη γκαλερί Bernier/Eliades μιας από τις λίγες Ελληνίδες καλλιτέχνιδες που εκπροσωπείται τόσο σταθερά από σημαντικές διεθνείς γκαλερί καταδεικνύει τη σπουδαία σύνδεση που έχει το έργο της με τις πρακτικές της εννοιολογικής τέχνης
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Οι έξοχες εικονογραφήσεις του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα σε βιβλία

Εικαστικά / Οι έξοχες εικονογραφήσεις του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα σε βιβλία

Υπάρχει μία σημαντική αλλά άγνωστη πτυχή στο έργο του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου: οι εικονογραφήσεις του στα εξώφυλλα βιβλίων, οι προμετωπίδες και οι εικονογραφήσεις, κυρίως ποιητικών έργων, που φιλοτέχνησε από το 1937 μέχρι το 1992
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ