Όταν οι Beatles δημιουργούσαν το σπουδαίο "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band"

Όταν οι Beatles δημιουργούσαν το σπουδαίο "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" Facebook Twitter
0
Όταν οι Beatles δημιουργούσαν το σπουδαίο "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" Facebook Twitter
Τα ρούχα και η pop-art αισθητική που διατρέχει τη φωτογράφιση του άλμπουμ προέκυψε από τη συνεργασία του Πολ Μακάρτνι με τον διάσημο για τις διασυνδέσεις του εκείνη την εποχή, γκαλερίστα, Ρόμπερτ Φρέιζερ.

Την 1η Ιουνίου του 1967 τα "Σκαθάρια" κυκλοφόρησαν ακόμη έναν δίσκο. Ήταν ο 8ος της κοινής τους καριέρας και οι "Beatles" έμπαιναν στον 7ο χρόνο της ζωής τους - γεμάτης μέχρι τότε από επιτυχίες. Το άλμπουμ ήταν το "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" και για να ηχογραφήσουν τα 13 τραγούδια του, ο Τζον Λένον, ο Πολ Μακάρτνι, ο Τζορτζ Χάρισον και ο Ρίνγκο Σταρ θα έμεναν κλεισμένοι στα στούντιο της Άμπεϊ Ρόουντ για περίπου 6 μήνες. 

Κανείς, όμως, δεν φανταζόταν ότι αυτό το άλμπουμ θα σηματοδοτούσε κάτι σαν την ενηλικίωση του συγκροτήματος που έκανε τα κορίτσια να παραληρούν και να κλαίνε με τα μέχρι τότε ρυθμικά μεν, ανάλαφρα δε και κάπως επιπόλαια τραγούδια του: το "Sgt. Pepper's" ήταν κάτι άλλο. Πρωτοποριακό, ελκυστικό, μέσα στο εύρημα και την αδρεναλίνη, μια καθαρή βουτιά στη ροκ ψυχεδέλεια, ακριβώς τη χρονική στιγμή που το πάθος του νεαρόκοσμου είχε αρχίσει να ξεθυμαίνει και οι Beatles έπρεπε να αποδείξουν ότι ήξεραν ακόμη να φτιάχνουν καλή μουσική, χωρίς να φλερτάρουν με τον όλεθρο της παρατεταμένης εφηβείας. 

Όταν οι Beatles δημιουργούσαν το σπουδαίο "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band"
 

Και το κάνουν. Αφήνουν για λίγο τις τρέλες, τις συναυλίες και τις εμφανίσεις και αποφασίζουν να δημιουργήσουν έναν θεματικό δίσκο. "Πρωταγωνιστής" ο "Λοχίας Πέπερ", αρχηγός μίας φανταστικής ορχήστρας, που παίζει για φανταστικό κοινό με τα 4 "Σκαθάρια" να παίζουν ρόλους. Το πρότζεκ δεν προκύπτει ακριβώς όπως το είχαν φανταστεί, όμως, από τον Δεκέμβριο του 1966 έως τον Απρίλιο του 1967 που βγήκαν τελικώς από το στούντιο είχαν φτιάξει ένα μικρό μουσικό θαύμα, χάρη και στη βοήθεια του παραγωγού του Τζορτζ Μάρτιν. Σε αυτόν οφείλουν και την απόλυτη αρμονία ετερόκλητων ειδών μουσικής, με τα τραγούδια του άλμπουμ να κάνουν κυριολεκτικά σλάλομ ανάμεσα στην κλασική και τη ροκ -εν - ρολ, με όλα τα ενδιάμεσα περάσματα.

Για να συμβεί αυτό χρειάστηκαν περισσότερες από 700 ώρες ηχογράφησης, άπειροι καβγάδες και συσκέψεις, τηλεφωνήματα επανασύνδεσης και ακόρντα συγχώρεσης. Και ήταν λογικό, αφού εκείνη την εποχή καθένας από τους 4 μουσικούς είχε περίπου αποφασίσει ποιον μουσικό δρόμο θα ακολουθούσε μετά, ωστόσο παρέμενε κοινό το ενδιαφέρον τους για νέους ήχους, εξωτικούς ή ηλεκτρονικούς και νέες τεχνικές ηχογράφησης, που θα βοηθούσαν στην ολική επαναφορά του προφίλ τους.   

Όταν οι Beatles δημιουργούσαν το σπουδαίο "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" Facebook Twitter

Όσο για τους καβγάδες; Οι περισσότεροι από αυτούς είχαν να κάνουν με το ποια τραγούδια θα συμπεριλαμβάνονταν τελικώς στο άλμπουμ και ποια θα έμεναν "εκτός" για την επόμενη δισκογραφική τους δουλειά. Φυσικά και εδώ "χώρεσε" το ψυχεδελικό "Lucy in the Sky with the Diamonds" - που πόσες ερμηνείες και αναγνώσεις έχει σηκώσει -, το "With a Little Help from my Friends", το "Good Morning - Good Morning", το ομώνυμο τραγούδι του δίσκου και αρκετές ακόμη επιτυχίες. "Απ' έξω" μένουν τα επίσης επιτυχημένα "Strawberry Fields Forever" και "Penny Lane" και την 1η Ιουνίου του '67 ο δίσκος κυκλοφορεί με όλες τις τιμές και με το καλύτερο δυνατό μάρκετινγκ που θα μπορούσε να του επιφυλάξει η άγρια δεκαετία των αλλαγών, των δικτατοριών και των κοινωνικών ζυμώσεων. 

Μέσα σε λίγες μόνο μέρες το άλμπουμ βρίσκεται στο Νο 1 των βρετανικών και αμερικανικών τσαρτς για να μείνει εκεί για εβδομάδες, ενώ ο μουσικοκριτικός των Times τότε θα γράψει ότι το "Sgt Peppers" δεν είναι απλώς ακόμη ένα άλμπουμ των Beatles, αλλά μία "μία σημαντική στιγμή στην ιστορία του Δυτικού Πολιτισμού". Φυσικά, μέσα στους διθυράμβους υπήρχαν και αντιρρήσεις και αντίθετες απόψεις, κάποτε και χολή. 

 


 

Όπως αυτή που έριξε ο άλλος σημαντικός της ευρωπαϊκής μουσικής, ο Φρανκ Ζάππα, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ κατηγόρησε τα "Σκαθάρια" ότι έφτιαξαν έναν δίσκο για το χρήμα και μάλιστα φτιαγμένο από τα υλικά του κινήματος των Χίπις. Μάλιστα, την άποψη του τη στήριξε με ένα ολόκληρο άλμπουλ και παρωδία του ιστορικού εξωφύλλου των "Beatles". Το "We're Only in it for the money", ήταν η απάντηση του και με στίχους και μουσική... 

 

Όταν οι Beatles δημιουργούσαν το σπουδαίο "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" Facebook Twitter
... και η παρωδία του άλμπουμ από τον κάπως χολωμένο Φρανκ Ζάππα

 

Πέρα από τις πίκρες, και τα ιδεολογικά κρεσέντα των συναδέλφων τους,  η αμερικανική μουσική βιομηχανία τίμησε αυτή τη δουλειά των "Σκαθαριών" με κάθε τρόπο. Γκράμι για τον δίσκο το 1968, Γκράμι και για το εξώφυλλο, που είναι ένα pop-art κομψοτέχνημα για το οποίο οι 4 μουσικοί συνεργάστηκαν με τον έμπορο τέχνης, Ρόμπερτ Φρέιζερ. Αυτός ήταν που είχε την ιδέα για τα ρούχα εποχής που φορούν οι "Beatles" στο εξώφυλλο και αυτός ήταν και η αιτία που γνωρίστηκαν ο Τζον Λένον με τη Γιόκο Όνο. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ΔΕΥΤΕΡΑ «Love Actually»: η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Οθόνες / «Love Actually»: Η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Σαν σήμερα πριν από είκοσι χρόνια έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η λονδρέζικη χριστουγεννιάτικη κομεντί που εξελίχθηκε σε απαραίτητη χριστουγεννιάτικη προβολή για εκατομμύρια σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ