Έντονες αντιδράσεις και κινητοποιήσεις έχουν προκαλέσει διατάξεις του πρόσφατου νόμου του υπουργείου Μεταφορών, που περιορίζουν την κυκλοφορία και ενοικίαση «γουρούνων», ενώ προβλέπουν βαριά πρόστιμα αναφορικά με τα διπλώματα οδήγησης.

 

Ιδιοκτήτες επιχειρήσεων ενοικίασης οχημάτων αποφάσισαν να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις του και σήμερα, ως ένδειξη διαμαρτυρίας, απέκλεισαν τα λιμάνια σε Νάξο, Μύκονο, Ίο, Σαντορίνη, Σπέτσες και Κέρκυρα.

 

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο Σύλλογος Ενοικιαζομένων Μοτοσικλετών και Αυτοκινήτων Επαρχείου Νάξου και Μυκόνου, τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι «παρά τις συνεχείς απονενοημένες προσπάθειες και διαμαρτυρίες μας προκειμένου να υπάρξει συνάντηση και ειλικρινής διάλογος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με εκπροσώπους των Συλλόγων μας, για άμεση αναστολή εφαρμογής των απροειδοποίητων και άνευ προηγουμένου διαλόγου, άδικων και εξοντωτικών διατάξεων του νέου Κ.Ο.Κ. (Ν. 4530/2018), δυστυχώς ουδεμία απάντηση λάβαμε».

 

«Μέχρι και σήμερα, όλες οι διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις μας υπήρξαν ήπιες, πλην όμως εισήλθαμε στην τουριστική περίοδο και οι επιχειρήσεις μας παραμένουν κλειστές, εξαιτίας της μη αναστολής εφαρμογής των επίμαχων διατάξεων. Η υπομονή μας εξαντλείται και ο τουρισμός δεν μπορεί να περιμένει άλλο», επισημαίνουν.


Οι αντιδράσεις αφορούν αφενός τη διάταξη που προβλέπει ότι οι τετράτροχες μοτοσικλέτες (γνωστές ως «γουρούνες») με κινητήρες έως 125 κυβικά εκατοστά, απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς.

 

Αφετέρου, τη διάταξη που προβλέπει μεγάλα πρόστιμα, 1.000 ευρώ σε οδηγούς και επιπλέον 1.000 ευρώ σε εταιρίες ενοικιάσεων, αν εκμισθωθεί μοτοσικλέτα ή όχημα σε πρόσωπο που δεν έχει την «απαιτούμενη άδεια οδήγησης». Μάλιστα, σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και κατάσχεται η μοτοσικλέτα ή το όχημα, τα οποία στη συνέχεια εκπλειστηριάζονται.

 

Ειδικότερα για τη δεύτερη διάταξη, προκύπτει μία ασάφεια σχετικά με την «απαιτούμενη άδεια οδήγησης», καθώς δεν διευκρινίζεται αν αφορά την κατηγορία του οχήματος ή αν το δίπλωμα πρέπει είναι διεθνές. Η ασάφεια αυτή φαίνεται πως έχει οδηγήσει σε παρερμηνείες και αλόγιστα πρόστιμα, ενώ αρκετές εταιρίες ενοικιάσεως αυτοκινήτων φέρεται να αρνούνται να νοικιάσουν αυτοκίνητο σε τουρίστες εκτός ΕΕ.

 

Ο Κώστας Φάρκωνας, πρόεδρος του Συλλόγου Ενοικιαστών Μοτοσικλετών - Ποδηλάτων Νάξου, τονίζει στο LIFO.gr σχετικά με την απαγόρευση για τις «γουρούνες» πως «κρατήσεις για τετράτροχα δεν έκανε κανένας μας όλο τον χειμώνα, γιατί δεν μπορούσαμε να πάρουμε προκαταβολή χωρίς να γνωρίζουμε τι θα ισχύει. Οπότε σε ποσοστό 100% έχουν χαθεί οι προκρατήσεις του χειμώνα. Το πώς αυτό μεταφράζεται σε χρήματα, θα το δούμε στο τέλος της σεζόν».

 

Προσθέτει επίσης πως «στέκονται σε δύο βίντεο με ατυχήματα που έχουν κυκλοφορήσει στην Ελλάδα, που φαίνεται καθαρά ότι και οι δύο οδηγοί του τετράτροχου είναι μεθυσμένοι. Και έκριναν πως δεν φταίει ούτε ο οδηγός που είναι τύφλα, ούτε ο δρόμος που είναι χάλια, ούτε ότι δεν έχουμε αστυνόμευση, αλλά φταίει το ίδιο το όχημα».

 

Όσον αφορά στο ζήτημα των διπλωμάτων, υπογραμμίζει πως «τα πρώτα πρόστιμα έχουν ήδη πέσει σε Σαντορίνη αλλά και Μύκονο», και σημειώνει πως «πρόκειται για δυσφήμιση της χώρας».

 

Ο κ. Φάρκωνας τονίζει πως δεν μπορούν να μισθώσουν όχημα σε επισκέπτες από τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Αυστραλία, αν δεν έχουν διεθνές δίπλωμα, «ενώ οι ίδιοι μπορούν να νοικιάσουν αν πάνε σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, επειδή υπάρχουν διακρατικές συμφωνίες».

 

Η απαγόρευση αυτή ίσχυε και πριν τον καινούριο νόμο, χωρίς ωστόσο τα βαριά πρόστιμα. Και επειδή τα διπλώματα των πολιτών των συγκεκριμένων χωρών είναι στην αγγλική γλώσσα, πολλές εταιρίες ενοικίασης οχημάτων φέρεται να τα δέχονταν, παρά την απαγόρευση.

 

«Οι τουρίστες από ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία πρέπει να έχουν διεθνές δίπλωμα και καλώς το ζητάνε. Έχει τύχει όμως να ζητήσουν διεθνές δίπλωμα και σε άλλους πολίτες εκτός ΕΕ, που δεν έχουν τη συγκεκριμένη υποχρέωση», τονίζει στο LIFO.gr η Άννα Βλαχάβα, διευθύντρια του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος.

 

«Όσοι είναι από χώρες της ΕΕ μπορούν με τα διπλώματα τους να οδηγούν σε όλη την Ευρώπη. Υπάρχουν όμως και κάποιες χώρες που δεν είναι ευρωπαϊκές, αλλά έχουν συνυπογράψει τη Σύμβαση της Βιέννης. Οι χώρες της σύμβασης είναι υποχρεωμένες να δέχονται τα εθνικά διπλώματα (υπό προϋποθέσεις όπως να είναι σε μορφή πιστωτικής κάρτας και να είναι τα στοιχεία γραμμένα στα λατινικά). Τουριστικά, από αυτές τις χώρες οι πιο βασικές για την Ελλάδα είναι η Τουρκία, η Ρωσία, το Ισραήλ...», προσθέτει, τονίζοντας πως στο πλαίσιο της παρερμηνείας της σχετικής διάταξης του νέου νόμου «έχει τύχει στη Μυτιλήνη να σταματήσουν Τούρκο και να του πουν ότι θα του κόψουν πρόστιμο επειδή δεν έχει διεθνές δίπλωμα».

 

«Σε κάθε περίπτωση η διάταξη παρερμηνεύεται, και το λέμε αυτό γιατί είχαμε τη σαφή και κατηγορηματική διαβεβαίωση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Μεταφορών, πριν ψηφιστεί ο νόμος, ότι αφορά στην κατηγορία οχημάτων. Δηλαδή για να οδηγήσει κάποιος μηχανή πρέπει να έχει δίπλωμα κατηγορίας Α', για αυτοκίνητο Β' κ.ο.κ.

 

»»Με το που εκδόθηκε ο νόμος, η ερμηνεία του από κάποια κατά τόπου τμήματα τροχαίας είναι διαφορετική. Την εφαρμόζουν για την περίπτωση που κάποιος δεν έχει διεθνές δίπλωμα και είναι πολύ βαριά τα πρόστιμα. Όταν την ίδια στιγμή ο ΚΟΚ προβλέπει τιμωρία - ποινή για την ίδια παράβαση 200 ευρώ».

 

Η κ. Βλαχάβα υπογραμμίζει ακόμη πως «αυτή η διάταξη αφορά αποκλειστικά επιχειρήσεις ενοικιάσεως οχημάτων. Για παράδειγμα, εάν εγώ έχω μία μοτοσικλέτα και έρθει ένας φίλος μου, που δεν έχει άδεια για μοτοσικλέτα, αλλά έχει άδεια για αυτοκίνητο, και του πω οδήγησέ την, θα πληρώσω 200 ευρώ πρόστιμο. Αν όμως είμαι επιχείρηση ενοικίασης και το κάνω σε έναν πελάτη, θα πληρώσω 1.000 και τη δεύτερη φορά θα χάσω το όχημα».

 

Τέλος, επισημαίνει πως ο Σύνδεσμος «έχει καθημερινές συναντήσεις και υποβάλλει υπομνήματα στα εμπλεκόμενα υπουργεία. Κάνουμε κινήσεις στα κέντρα αποφάσεων προκειμένου να βγει μία διευκρινιστική απόφαση και να πάψει αυτή παρερμηνεία».