Ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε τις σχέσεις μας αλλάζει καθημερινά και είναι σαφές ότι η τεχνολογία έχει διαδραματίσει ένα σημαντικό ρόλο σε αυτή την αλλαγή. Οι άνθρωποι σήμερα όχι μόνο στρέφονται προς μια οθόνη για να δουλεύουν, να ψωνίζουν και να παίζουν, αλλά και για να διαχειρίζονται τις προσωπικές τους ζωές και σχέσεις.

 

H ψηφιακή τεχνολογία, ειδικά εκείνη των έξυπνων συσκευών, έχει μεταμορφώσει πολλές πτυχές της σημερινής κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένου και του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι συναντιούνται και δημιουργούν σχέσεις – ρομαντικές ή άλλου είδους. Η στάση απέναντι στις εφαρμογές και στις υπηρεσίες διαδικτυακών ραντεβού έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα σήμετα το online dating να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος, να γίνεται όλο και πιο δημοφιλές.

 

Πριν δύο μόλις χρόνια, η περίπτωση της εταιρείας Ashley Madison, η οποία προσέφερε την πιο «ανοιχτόμυαλη» μορφή επικοινωνίας σε απευθείας σύνδεση με τους χρήστες της, έπεσε θύμα μιας εγκληματικής επίθεσης από χάκερ. Εκτός από την αποκάλυψη των δεδομένων τουλάχιστον 37 εκατομμυρίων χρηστών της υπηρεσίας στο dark web (η εταιρεία ειδικεύεται στην εξεύρεση συντρόφων για παντρεμένους), η υπόθεση συνδέθηκε με καταγγελίες για δεκάδες εκβιασμούς και για τουλάχιστον δύο αυτοκτονίες. Πέρα, όμως, από τέτοιου είδους ανησυχίες είναι σημαντικό να εξετάζονται πάντα οι πιθανοί κίνδυνοι της έκθεσης, όχι μόνο σε κακόβουλα malware που περιμένουν την ευκαιρία να «τσιμπήσουν» τα δεδομένα σας, αλλά και στους κακόβουλους που τα «διαχειρίζονται».

 

Μια νέα έρευνα της Kaspersky Lab φανερώνει ότι η τολμηρή ή απερίσκεπτη αποκάλυψη προσωπικών πληροφοριών σε ιστοσελίδες online dating θα μπορούσε να φέρει πολύ δυσάρεστες και καθόλου αναμενόμενες εκπλήξεις, αφού ανοίγει το δρόμο, όχι μόνο σε ένα πιθανό ραντεβού αλλά και σε κάθε έναν που μπορεί να παραμονεύει για να αρπάξει τα προσωπικά σας δεδομένα. Ένας στους δέκα (13%) χρήστες υπηρεσιών online dating παραδέχεται ότι δίνει απλόχερα τα προσωπικά του δεδεμένα στο πιθανό ταίρι του μέσα σε λίγα λεπτά ή ώρες από την έναρξη ενός διαλόγου, θέτοντας έτσι τον εαυτό του σε κίνδυνο.

 

H έρευνα της Kaspersky Lab σε συνεργασία με την Β2Β International διεξήχθη σε 6.458 online daters από 30 χώρες.
H έρευνα της Kaspersky Lab σε συνεργασία με την Β2Β International διεξήχθη σε 6.458 online daters από 30 χώρες.

 

Η έρευνα, βέβαια, δεν σταματάει εκεί, είναι περισσότερο αποκαλυπτική. Ένας στους τέσσερις (25%) παραδέχεται ότι δίνει το πλήρες όνομά του δημοσίως στο online dating προφίλ του. Ένας στους δέκα έχει δώσει στοιχεία όπως η διεύθυνση κατοικίας ή λεπτομέρειες σχετικές με το επάγγελμά του ή τις εμπορικές του δραστηριότητες. Το ίδιο ποσοστό έχει μοιράσει γυμνές φωτογραφίες του στο προφίλ του, εκθέτοντας πολύ περισσότερα από όσα αντιλαμβάνεται. Πληροφορίες και δεδομένα που αν πέσουν σε λάθος χέρια (όπως στην περίπτωση των θυμάτων της Ashley Madison) θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την εκμετάλευση των χρηστών, με πρόσβαση όχι μόνο στους λογαριασμούς και στις συσκευές τους αλλά και για εκβιασμούς από ψηφιακούς εγκληματίες που θα αποσπάσουν «κρίσιμες» πληροφορίες.

 

Παράλληλα με την ανάγκη ανταλλαγής πιο ιδιαίτερων πληροφοριών, ως ενεργοί χρήστες του Διαδικτύου, οι χρήστες υπηρεσιών online dating βρίσκονται εκτεθειμένοι σε περισσότερες ψηφιακές απειλές, με την έρευνα να δείχνει ότι το 41% των ατόμων που χρησιμοποιούν υπηρεσίες για «διαδικτυακό ζευγάρωμα» έχουν βιώσει κάποια μορφή παραβίασης της ψηφιακής τους ρουτίνας, όπως για παράδειγμα οι συσκευές ή οι λογαριασμοί τους έχουν αποτελέσει στόχο προγραμμάτων ransomware, και ως εκ τούτου, είναι πιο ευάλωτοι σε επιθέσεις.

 

Αυτό μεταφράζεται σε μια γενικότερη ανησυχία χρηστών υπηρεσιών online dating. Το 63% αυτών ανησυχούν ότι η συσκευή που χρησιμοποιούν για online dating μπορεί να έχει «μολυνθεί» και το 61% ανησυχεί για το γεγονός ότι τα δεδομένα του κλέβονται ή διαρρέουν από την εφαρμογή online dating ή την ίδια την υπηρεσία! Ένα συγκλονιστικό μέγεθος της τάξης του 55% συνολικά έχει βιώσει κάποια μορφή απειλής ή προβλήματος κατά τη διάρκεια online dating – τόσο online όσο και offline απειλές. Παρ 'όλα αυτά, ανησυχητικά λίγοι online daters χρησιμοποιούν απλές μεθόδους για να προστατεύσουν τον εαυτό τους, καθώς μόνο το 21% δεν επιτρέπει στις εφαρμογές για online dating να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των συσκευών του και μόνο το 27% χρησιμοποιεί μια λύση ασφάλειας ή κάποιο antivirus.