Τυπωμένες σε προ-μακεδονικά νομίσματα είναι οι Σφίγγες της Αρχαίας Αμφίπολης

Τυπωμένες σε προ-μακεδονικά νομίσματα είναι οι Σφίγγες της Αρχαίας Αμφίπολης Facebook Twitter
12
Τυπωμένες σε προ-μακεδονικά νομίσματα είναι οι Σφίγγες της Αρχαίας Αμφίπολης Facebook Twitter

Σε αρχαία νομίσματα που χρονολογούνται γύρω στα τέλη του 6ου αιώνα π. Χ. φαίνεται ότι είναι αποτυπωμένες οι ακέφαλες Σφίγγες του τάφου στην Αρχαία Αμφίπολη, κατά τον νομισματολόγο-ερευνητή Αστέριο Τσίντσιφο. Συγκεκριμένα, εντοπίζονται σε τετράδραχμα 14,40 και 12,90 γραμμαρίων, σε διώβολο 1,40 γραμμαρίων καθώς και σε υποδιαίρεση του 1/8 του στατήρα, βάρους 1,20 γραμμαρίων.

Έτσι το μυστήριο μεγαλώνει, καθώς υπάρχει και ένα ενδεχόμενο οι Σφίγγες που βρίσκονται μπροστά στον τάφο να δημιουργήθηκαν πριν καν την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. 

Σύμφωνα με δηλώσεις του κου Τσίντσιφου, τα εν λόγω ευρήματα παραπέμπουν στην εποχή που η Αμφίπολη, τότε γνωστή ως πόλη των Εννέα Οδών, βρέθηκε στο απόγειο της ακμής της, λόγω της στρατηγικής εμπορικής θέσης της, καθώς συνόρευε με το κομβικής σημασίας για την εποχή λιμάνι της Αμφίπολης.

Ξεδιπλώνοντας το "κουβάρι" της ιστορίας της περιοχής, ο κ. Τσίντσιφος ανατρέχει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, στην εποχή που η πόλη των Εννέα Οδών, μετέπειτα Αμφίπολη, γνώρισε μεγάλη δόξα στα χρόνια της αρχαιότητας, λόγω της θέσεως που κατείχε, καθώς ήταν κομβικό εμπορικό σημείο και συνόρευε με το μεγάλο εμπορικό λιμάνι της Αμφίπολης.

"Οι Εννέα Οδοί υπήρξαν στην κυριολεξία πολυεθνική πόλη. Από τον 7ο π.Χ. αιώνα, υπήρχαν εκεί Χαλκιδαίοι άποικοι. Η πολυπληθέστερη αποικία ήταν οι Μιλήσιοι, που μύησαν τους ντόπιους στη νομισματοκοπία. Το μιλησιακό σύστημα βαρών που ακολουθήθηκε, μας το φανερώνει. Υπήρχαν ακόμα μικρότερες αποικίες των Φωκαέων, Σαμίων και Ερυθραίων από την Ιωνία", αναφέρει ο νομισματολόγος.

"Από το 520 π.Χ. και μετά, το βισαλτικό στοιχείο μαζί με το μακεδονικό, που ήδη υπήρχε στη Βισαλτία, έγινε πολύ έντονο στην πόλη", συμπληρώνει αναλύοντας τη νομισματική πορεία της περιοχής και τη θέση της Σφίγγας πάνω στα νομίσματα και προσθέτει: "Τέλος, παρουσία εκεί είχαν Άνδριοι και Ακάνθιοι άποικοι. Μετά τις Περσικές εκστρατείες και την οριστική αποχώρηση των Περσών το 479 π.Χ., άρχισε μια αντίστροφη μέτρηση, που οδήγησε τελικά τις Εννέα Οδούς στα χέρια των Αθηναίων και στη μετονομασία της σε Αμφίπολη".

12

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

3 σχόλια
Σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να συγκρίνεις ανόμοια πράγματα. Αλλη εξέλιξη έχει η γλυπτική, άλλη η νομισματική. Τη ασφαλέστερη χρονολόγηση στη δίνει κυρίως η κεραμική. Η αναπαραγωγή παλαιότερων θεμάτων δεν ήταν ασυνήθιστη στο παρελθόν. Πχ, η γλαύκα των αθηναϊκών ασημένιων νομισμάτων του 5ου π.Χ. αιώνα, εμφανίζεται ξανά στα αθηναϊκά νομίσματα, 5 αιώνες αργότερα στη ρωμαϊκή εποχή. Κανένας σοβαρός ερευνητής δεν βιάζεται να μιλήσει πριν εξετάσει όλα τα δεδομένα, εν προκειμένω αυτά που θα προκύψουν από την ανασκαφή του ίδιου του τάφου.
Για Σουλβατζή Τάφος» στην Οαση ΣίβαΗ αρχαιολόγος Λιάνα Σουλβατζή προκάλεσε διεθνή θόρυβο στα μέσα της δεκαετίας του '90 «αποκαλύπτοντας» ότι ο Μέγας Αλέξανδρος έχει ταφεί στην Οαση της Σϊβα αλλά η θεωρία γρήγορα εξέπνευσε. Μάλιστα η Λιάνα Σουλβατζή έπεσε 4 αιώνες έξω ισχυριζόμενη ότι ανακάλυψε τον τάφο του Μ. Αλεξάνδρου, στην όαση της Σίβα.Η ιστορία άρχισε το 1992 με το πρώτο μνημείο που βρήκε και το ονόμασε τάφο του Μ. Αλεξάνδρου και συνεχίστηκε το 1995 με το δεύτερο μνημείο, το οποίο, επίσης, ονόμασε έτσι, βασιζόμενη σε επιγραφές και αναιρώντας το πρώτο. Το δυστύχημα είναι ότι η πλάνη της συνοδεύτηκε, το λιγότερο, με ανεπίτρεπτη βιασύνη, που λίγο έλειψε να βγάλει «νοκ - άουτ» τις ιστορικές πηγές.Οπως αποδείχτηκε άλλα διάβαζε η Λ. Σουλβατζή και άλλα έγραφαν οι επιγραφές. Το συμπέρασμα της ελληνικής αποστολής στη Σίβα, όπως δήλωσε ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Θάνος Μικρούτσικος,είναι: «Εάν τα στοιχεία, που είδαν οι Ελληνες αρχαιολόγοι είναι αυτά, που οδήγησαν στην ταύτιση του ανασκαπτόμενου χώρου με τον τάφο του Μ. Αλεξάνδρου, δεν προκύπτει από πουθενά ότι ανακαλύφθηκε ο τάφος του Μ. Αλεξάνδρου».- See more at: http://frognews.gr/eidiseis/item/6916-telika-gnorizei-kaneis-pou-einai-thammmenos-o-vasilias-aleksandros-poies-einai-oi-ekdoxes#sthash.Uqi46WEm.dpuf
Δεν είμαι ειδικός ούτε πάω να προσποιηθώ ότι είμαι, αλλά να κάνω μια ερώτηση; Πως είναι δυνατόν να ταύτισαν χαράγματα αρχαίων νομισμάτων (που δεν φημίζονται για την λεπτομέρειά τους) με τις συγκεκριμένες σφίγγες όταν όλες οι αρχαιοελληνικές σφίγγες (είτε απεικονίσεις είτε αγάλματα) έχουν την ίδια ακριβώς στάση και όψη;
Μια χαρά είσαι. Δες εδώ ειδικούς:"Mrs. Souvaltzi, who says she has received mystical guidance in her search, in part from snakes, had claimed in the past that this structure was the tomb of Alexander. She wrote an article in an Egyptian magazine, published by Cairo University three years ago, saying that the structure was Alexander's tomb."Ολόκληρο για να ευθυμήσουμε εδώhttp://articles.baltimoresun.com/1995-02-06/news/1995037011_1_tomb-was-built-alexander-tomb-excavations
Η Σουλβατζή .....Have a look σε συνέντευξή τηςhttp://youtu.be/xnU8_2KnROoκαι κυρίωςhttp://frognews.gr/eidiseis/item/6916-telika-gnorizei-kaneis-pou-einai-thammmenos-o-vasilias-aleksandros-poies-einai-oi-ekdoxesμα καλά μόνο τέσσερις αιώνες έπεσε έξω η μεγάλη αρχαιολόγος;
Κοίτα να δεις, όσο κι αν θα συμφωνήσω μαζί σου στην τρέλα που κουβαλάει κάθε αρχαιολόγος και το πόσο η φαντασία του και η φιλοδοξία του οργιάζει, ωστόσο δε μπορώ να μην κατηγορήσω την Ελληνική κυβέρνηση που σταμάτησε τις ανασκαφές της Σουβαλτζή. Ακόμα κι αν δεν ήταν αυτός ο τάφος του Μ.Αλεξάνδρου (που πιθανότατα δεν ήταν) ήταν καθαρά ένας ελληνικός, μακεδονικός τάφος η σημασία του οποίου είναι επίσης σημαντική σε όποιον κι αν ανήκε.
@a_wolfie,Λέγεται Τσίντσιφος και δεν έχω ιδέα πόσο σοβαρός είναι αλλά η συνέντευξη του δεν βγήκε από το xinpniste.blogspot.gr αλλά από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, το μπλογκ αυτό απλά αναδημοσιεύει μερος της
MstrogΠλάκα μου κάνεις; Αυτό κατάλαβες εσύ; Το μόνο που είπα είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση (ναι του Σημίτη γιατί σου κάνει τόση εντύπωση, ήταν ο χειρότερος πρωθυπουργός που πέρασε ποτέ από την Ελλάδα) διέκοψε τις ανασκαφές της. Δε ξέρω για ποιο λόγο και δε με ενδιαφέρει. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι ότι επρόκειτο για ένα ελληνικό μνημείο το οποίο αφέθηκε στο έλεος της φύσης. Δεν κατηγόρησα τους Αιγύπτιους, αν ήξερες καθόλου την ιστορία αυτής της ανασκαφής θα ήξερες ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν της ανανέωσε την άδεια, όχι η αιγυπτιακή.
@trolloloΔεν έχω δει τα συγκεκριμένα νομίσματα αλλά αυτό που λες για τα χαράγματα των αρχαίων νομισμάτων δεν είναι κανόνας. Δες πχ το νόμισμα στο λινκ απο κάτω που προέρχεται από την Αμφίπολη, η λεπτομέρεια είναι πολύ καλή και αν υπάρχουν νομίσματα με σφίγγες και ανάλογη λεπτομέρεια είναι εύκολο να ταυτιστούν.https://www.cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=175164
Συμφωνώ, αλλά πρόκειται για ένα ανθρώπινο πρόσωπο που είναι εύκολο να ταυτιστεί με κάποιο άγαλμα ας πούμε αφού οι προτομές ή οι ανδριάντες συγκεκριμένων προσώπων έχουν και συγκεκριμένη εμφάνιση. Αλλά η ελληνική σφίγγα όπως είπα και πριν απεικονίζεται σχεδόν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο οπότε απλά απορώ πως είναι δυνατόν να ταυτιστεί με τόση βεβαιότητα από ειδικούς.