Ο συναισθηματικός κόσμος της αρχαίας Ελλάδας αναδύεται μέσα από μία μεγαλειώδη έκθεση στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης

Ο συναισθηματικός κόσμος της αρχαίας Ελλάδας αναδύεται μέσα από μία μεγαλειώδη έκθεση στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0
Ο συναισθηματικός κόσμος της αρχαίας Ελλάδας αναδύεται μέσα από μία μεγαλειώδη έκθεση στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Κεφαλή της Πενθεσίλειας, μάρμαρο, ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνιστικού πρωτοτύπου. Antikenmuseum Basel und Sammlung Ludwig, BS214 ©Antikenmuseum Basel und Sammlung Ludwig

Ο αρχαίος ελληνικός κόσμος, κόσμος της λογικής και του μέτρου, δεν είναι μόνο αυτό, δηλαδή, η πειθαρχία στις αρμονικές γραμμές και η ανάγκη για αρμονία. Είναι ακόμη και ο κόσμος των συναισθημάτων, των παθών και των όσων η ψυχή εκπέμπει στο σώμα. Η «Ιλιάδα», για παράδειγμα, ξεκινά με τη λέξη «οργή». Ο Αιγέας από την άλλη, πέφτει συντετριμμένος από το Σούνιο, όταν αντικρίζει τα μαύρα πανιά στο πλοίο που φέρνει τον Θησέα από την Κρήτη. Η Αντιγόνη φωνάζει ότι δεν γεννήθηκε για να μισεί, αλλά για να αγαπά μαζί με άλλους, ενώ η Ιοκάστη ρωτάει τον Οιδίποδα: «Ποιος άντρας δεν ονειρεύτηκε να κοιμηθεί με τη μητέρα του;». 

Τι είμαστε, ανά τους αιώνες, λοιπόν, χωρίς τα συναισθήματά μας; Αυτό θα επιχειρήσει μέσα από 130 αριστουργήματα από τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου, η νέα πρωτοποριακή έκθεση του Ωνάσειου Πολιτιστικού Κέντρου Νέας Υόρκης, υπό τον τίτλο «Ένας Κόσμος Συναισθημάτων: Αρχαία Ελλάδα, 700 π.Χ. – 200 μ.Χ.», προσπαθώντας να απαντήσει σε ερωτήματα σχετικά με τους τρόπους που εκφράζουμε, ελέγχουμε, διαχειριζόμαστε ή μιμούμαστε συναισθήματα στις σύγχρονες κοινωνίες.

Η έκθεση, που θα έχει ελεύθερη είσοδο και θα λειτουργεί μέχρι τις 24 Ιουνίου 2017, συγκεντρώνει περισσότερα από 130 εκθέματα από τα σπουδαιότερα μουσεία του κόσμου όπως το Μουσείο της Ακρόπολης (Αθήνα), το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Αθήνα), Μουσείο του Λούβρου (Παρίσι), το Βρετανικό Μουσείο και τα Μουσεία του Βατικανού. Στόχος της είναι να διερευνήσει τις ιδέες και τις συμπεριφορές των ανθρώπων της κλασικής αρχαιότητας σχετικά με τα συναισθήματα, καθώς και τους τρόπους αποτύπωσής τους.

Ο συναισθηματικός κόσμος της αρχαίας Ελλάδας αναδύεται μέσα από μία μεγαλειώδη έκθεση στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Επιτύμβια στήλη, μάρμαρο, αρχές 3ου αιώνα π.Χ., από το Νεκροταφείο της Αρχαίας Θήρας. Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας, 321, © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού -Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. Φωτογραφία Κώστας Ξενικάκης

Διαμορφωμένη από μια ομάδα διακεκριμένων επιμελητών, περιλαμβάνει αγγεία, γλυπτά (από αγάλματα φυσικού μεγέθους από την Ακρόπολη μέχρι ταφικά ανάγλυφα), θεατρικές μάσκες, φυλακτά, νομίσματα και αναθήματα, καθώς και άλλα έργα τέχνης, η δημιουργία των οποίων εκτείνεται από τις αρχές του 7ου αιώνα π.Χ. (ο γενικά αποδεκτός χρονικός προσδιορισμός της «Ιλιάδας») μέχρι και τον 2ο αιώνα μ.Χ.

Πολλά από τα εκθέματα παρουσιάζονται για πρώτη φορά στις Η.Π.Α. και κάποια από αυτά ταξιδεύουν για πρώτη φορά εκτός ελληνικών συνόρων. Στο σύνολο τους, τα εκθέματα προσφέρουν την ευκαιρία να συλλογιστούμε ξανά τον ρόλο των συναισθημάτων στην προσωπική, κοινωνική και πολιτική ζωή, ενώ παράλληλα συνδράμουν στην προώθηση του σχετικά νέου τομέα της ιστορίας των συναισθημάτων. «Η έκθεση "Ένας Κόσμος Συναισθημάτων" και τα προγράμματα που τη συνοδεύουν είναι δυναμικές εκφράσεις της αποστολής του Ιδρύματος Ωνάση: της στήριξης εκπαιδευτικών και πολιτιστικών πρωτοβουλιών ως μέσων για την επίτευξη κοινωνικής συνοχής.

Η έκθεση δεν αποτελεί μόνο μια σπάνια και αναστοχαστική θεματική συλλογή από όμορφα και συναρπαστικά αντικείμενα του αρχαίου κόσμου, αλλά κάτι παραπάνω: αποτελεί συμβολή στη βαθύτερη κατανόηση της καθημερινής μας πραγματικότητας. Είμαστε βαθιά ευγνώμονες στους διακεκριμένους επιμελητές για αυτήν τη σημαντική έκθεση και τον αποκαλυπτικό της κατάλογο», επισημαίνει ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Δρ. Αντώνης Παπαδημητρίου.

Από την πλευρά της, η Αμάλια Κοσμετάτου, Εκτελεστική Διευθύντρια και Διευθύντρια Πολιτιστικών Προγραμμάτων του Ιδρύματος Ωνάση στις ΗΠΑ, σημειώνει: «Χάρη στην εκπληκτική δουλειά των επιμελητών, η έκθεση θα συνεισφέρει σημαντικά στην επιστημονική έρευνα, ενώ συγχρόνως θα φέρει το κοινό σε επαφή με αντικείμενα τα οποία έχουν ακόμα τη δύναμη να συναρπάζουν και να ενθουσιάζουν πάνω από 2.000 χρόνια μετά τη δημιουργία τους». Επιμελητές της έκθεσης είναι ο Άγγελος Χανιώτης, καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας και Κλασικών Σπουδών του Ινστιτούτου Ανώτατων Σπουδών (Πρίνστον) και μέλος Δ.Σ. του Θυγατρικού Ιδρύματος Ωνάση στις ΗΠΑ, ο Νικόλαος Καλτσάς, επίτιμος διευθυντής στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και ο Ιωάννης Μυλωνόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης και Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.

Η έκθεση θα συνοδεύεται από έναν πλήρως εικονογραφημένο κατάλογο, ο οποίος θα περιλαμβάνει μελέτες επιστημόνων -ανάμεσά τους οι David Konstan και Joseph E. LeDoux, όπως επίσης και συνεισφορές από σχεδόν 60 Ευρωπαίους και Αμερικανούς συγγραφείς. «Προφανώς δεν έχουμε τη δυνατότητα να μελετήσουμε με άμεσο τρόπο τις νευροβιολογικές διεργασίες των ανθρώπων στην αρχαία Ελλάδα. Μπορούμε εντούτοις να παρακολουθήσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνικές νόρμες, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις, η φιλοσοφία και η παιδεία καθόρισαν τις εκδηλώσεις των συναισθημάτων, όπως και τους τρόπους με τους οποίους τα συναισθήματα επανακαθόρισαν με τη σειρά τους κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, πολιτικές συμπεριφορές και θρησκευτικές πρακτικές», τονίζει μεταξύ άλλων μέσα από τον κατάλογο ο διακεκριμένος ιστορικός Άγγελος Χανιώτης.

Ο συναισθηματικός κόσμος της αρχαίας Ελλάδας αναδύεται μέσα από μία μεγαλειώδη έκθεση στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Υδρία που απεικονίζει τον Αχιλλέα να σκοτώνει τον Τρωίλο, κεραμική, μελανόμορφη, ca.510-500 π.Χ., από το Βούλτσι. Βρετανικό Μουσείο, 1837,0609.69 ©Trustees of the British Museum

Δεν είναι μόνο η έκθεση, ωστόσο, αλλά και οι παράλληλες δράσεις που θα την πλαισιώνουν, μέσα από ένα εναλλασσόμενο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, με στόχο τη συμμετοχή του κοινού στο διάλογο γύρω από τα συναισθήματα. Το Art Wall, που βρίσκεται στο χώρο του Αίθριου του Ωνάσειου Πολιτιστικού Κέντρου Νέας Υόρκης, θα φιλοξενήσει το εντυπωσιακό δίπτυχο ζωγραφικό έργο «Black Frames», δημιουργία, κατόπιν ειδικής ανάθεσης, του καλλιτέχνη Γιάννη Βαρελά.

Ο φιλόσοφος και μέλος Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση Simon Critchley και ο συγγραφέας John Freeman θα παρουσιάσουν τις περιπατητικές συζητήσεις «Let's Walk», με τη συμμετοχή διάσημων καλεσμένων, όπως η ηθοποιός Fiona Shaw και η συγγραφέας και συντάκτης του περιοδικού New Yorker Judith Thurman. Παράλληλα, έχει δρομολογηθεί μια σειρά οργανωμένων ξεναγήσεων και οικογενειακών προγραμμάτων, ενώ στις 3 Απριλίου και στο πλαίσιο της Μεγάλης Εβδομάδας, σε συνεργασία με το Ίδρυμα «Άξιον Εστί», το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης θα φιλοξενήσει συναυλία Βυζαντινών Ύμνων στο χώρο της έκθεσης.

Ας σημειωθεί ότι το Ωνάσειο Πολιτιστικό Ίδρυμα Νέας Υόρκης συνεχίζει τις συνεργασίες με αμερικανικούς πολιτιστικούς οργανισμούς, και συγκεκριμένα τη Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης και την Ακαδημία Μουσικής του Μπρούκλυν (ΒΑΜ), δημιουργώντας ειδικά προγράμματα που εντάσσονται στη θεματική της έκθεσης «Ο Κόσμος των Συναισθημάτων». Επιπλέον, το Carnegie Hall επιμελήθηκε ένα μουσικό playlist που θα συνοδεύει την έκθεση, το οποίο θα είναι διαθέσιμο τόσο στην ιστοσελίδα www.onassisusa.org όσο και στο Spotify.

Οι μουσικές επιλογές αναδεικνύουν τις μουσικές εκφράσεις συναισθημάτων μέσα από έργα που ανήκουν σε διαφορετικά είδη και χρονικές περιόδους (από Βυζαντινές λειτουργίες σε μεσαιωνικά τραγούδια και από τη Μαρία Κάλλας σε σύγχρονα έργα των Osvaldo Golijov, Arvo Pärt, και Alfred Schnittke).

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.