57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η σύγχρονη ματιά του βαλκανικού σινεμά

57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η σύγχρονη ματιά του βαλκανικού σινεμά Facebook Twitter
H ταινία «Μέσα» του Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ
0

Συναρπαστικά φίλμ και σκηνοθέτες με αιχμηρή ματιά  όπως ο Ρουμάνος Κρίστι Πούιου και ο Τούρκος Ρεχά Ερντέμ, που θα παρευρεθούν μεταξύ άλλων στο 57ο ΦΚΘ, βρίσκονται μεταξύ των επιλογών που προτείνονται φέτος για το αφιέρωμα «Ματιές στα Βαλκάνια» του 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Αφιέρωμα στον Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ

Το Φεστιβάλ παρουσιάζει για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο, πλήρη ρετροσπεκτίβα στον Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ (11 ταινίες), τον Τούρκο δημιουργό, ο οποίος μαζί με τον Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν, θεωρείται θεμελιωτής του νέου τουρκικού σινεμά.

57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η σύγχρονη ματιά του βαλκανικού σινεμά Facebook Twitter
Ο Τούρκος σκηνοθέτης Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ

Οι αριστερές του πεποιθήσεις τον οδήγησαν στη φυλακή για τρία χρόνια, σε ηλικία 17 ετών. Εκεί, ανακάλυψε τον Ντοστογιέφσκι. Ξεκινώντας απ' το «Έγκλημα και Τιμωρία», ο Ντεμίρκουμπουζ δημιούργησε ήρωες βγαλμένους απ' τα σπλάχνα της τουρκικής κοινωνίας.

Το σινεμά του είναι βαθιά υπαρξιακό, στοχαστικό, αποτυπώνει τις διακρίσεις των τάξεων και των φύλων, χωρίς ίχνος ωραιοποίησης. Ο Ντεμίρκουμπουζ χαρακτηρίζεται ως ένας «διεισδυτικός κοινωνικός παρατηρητής και την ίδια στιγμή ένας ευαίσθητος ψυχολογικός παλμογράφος».

Η κοινωνία της Τουρκίας εγκλωβισμένη στο παρελθόν («Οι Στάχτες» -2016) , ο ανδρικός σωβινισμός («Η ναυτία» -2015), μια ελεύθερη διασκευή του «Υπόγειου» του Ντοστογιέφσκι («Μέσα» 2012), η ζήλια και η μοχθηρία («Ο φθόνος» -2009), μια ταινία για την επιθυμία, τη λαγνεία και την εμμονή («Πεπρωμένο»-2006), η τριλογία για τις έννοιες της ενοχής, της ηθικής, της ελευθερίας: «Αίθουσα αναμονής» (2003), «Μοίρα» (2001) και «Εξομολόγηση »(2001) , «Η τρίτη σελίδα»- (1999) -μια ταινία που χτίζει έναν κόσμο με θρησκευτικές αναφορές από την οποία όμως απουσιάζει ο Θεός, η «Αθωότητα» (1997), που επανακαθόρισε το είδος του μελοδράματος και καθιέρωσε τον σκηνοθέτη επηρεάζοντας μια ολόκληρη γενιά σκηνοθετών στη Τουρκία και τέλος το επηρεασμένο από τον «Δεκάλογο» του Κισλόφσκι- « Block C» (1994) για τις αντικρουόμενες προσδοκίες της πρωταγωνίστριας αναφορικά με το ρόλο της γυναίκας στη σύγχρονη τουρκική κοινωνία, είναι οι συνολικά 11 ταινίες του Τούρκου δημιουργού που θα προβληθούν στη διάρκεια του φεστιβάλ.

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Γραφείου Πολιτισμού και Τουρισμού της τουρκικής πρεσβείας στην Αθήνα.

Η σύγχρονη ματιά του βαλκανικού σινεμά

Στο πλαίσιο των προβολών του αφιερώματος στα Βαλκάνια και την κινηματογραφική παραγωγή των νέων δημιουργών (κινούνται στα πλάνα τους από το βαθύ δράμα, στην αυτοσαρκαστική κωμωδία και από το σκληρό γουέστερν, στον σουρεαλισμό) θα προβληθούν επίσης οι ταινίες: «Sieranevada» του Κρίστι Πούιου (η υποψηφιότητα της Ρουμανίας για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας) , το ντεμπούτο του Μπογκντάν Μίρικα, «Όταν ξέσπασε η βία» (ένα βίαιο γουέστερν, με γοητευτικούς ήρωες, δόσεις μαύρου χιούμορ και αυθεντικούς διαλόγους, επίσης από τη Ρουμανία), η κωμωδία χαρακτήρων «Δυο λαχνοί του Πάουλ Νεγκοέσκου (μια ταινία δρόμου με αυτοσαρκασμό για το νέο ρουμάνικο σινεμά).

57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η σύγχρονη ματιά του βαλκανικού σινεμά Facebook Twitter
Η ταινία «Sieranevada» του Ρουμάνου σκηνοθέτη Κρίστι Πούιου

Από τη Σερβία «έρχεται» η ταινία «Η καλή σύζυγος», σκηνοθετημένη από την ηθοποιό Μιριάνα Καράνοβιτς, που κρατά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Στο φιλμ «Μέγας ο κόσμος» (Τουρκία) του Ρεχά Ερντέμ, ένα κορίτσι κι ένα αγόρι, αδέρφια, γίνονται φυγάδες μέσα στο δάσος. Ο θεατής νιώθει με όλες τις αισθήσεις του, τη δύναμη της φύσης. Ένα υπέροχο και βίαιο παραμύθι που κέρδισε το Ειδικό βραβείο της Επιτροπής, στο τμήμα Ορίζοντες του Φεστιβάλ Βενετίας.

Η ταινία «'Αλμπουμ» του Τούρκου Μεχμέτ Τζεν Μέρτογλου- μια αλλιώτικη κωμωδία, που παίζει με το παράλογο και φλερτάρει με το σινεμά του Ρόι 'Αντερσον

Το δίδυμο Πέταρ Βαλτσάνοφ και Κριστίνα Γκρόζεβα μετά το πολυβραβευμένο «Μάθημα» φέρνει στη Θεσσαλονίκη τη βουλγαρο-ελληνική συμπαραγωγή «Δόξα».

Η ταινία, με τον τίτλο «Ραούφ», είναι το γλυκόπικρο, ευαίσθητο ντεμπούτο των Μπαρίς Καγιά και Σονέρ Τζανέρ από την Τουρκία, μια ιστορία ενηλικίωσης σε αντίξοες συνθήκες.

57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η σύγχρονη ματιά του βαλκανικού σινεμά Facebook Twitter
To φιλμ «Ράουφ» των Μπαρίς Καγιά και Σονέρ Τζανέρ

Τη φύση της Μολδαβίας αποκαλύπτει η ταινία «Ανισοάρα» της 'Ανα-Μαρία Σκουτέλνικου, ενώ το φιλμ «Στην άλλη πλευρά», του Ζρίνκο Ογκρέστα από την Κροατία έλαβε ειδική μνεία Europa Cinema, στην πρόσφατη Μπερλινάλε και υποψηφιότητα της Κροατίας για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Το «Home Sweet Home» του Φάτον Μπαϊρακτάρι ήταν υποψηφιότητα του UNMI ΚΟΣΟΒΟ για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, οι «Σημαδεμένες καρδιές» (Ρουμανία) του Ράντου Ζούντε, φέρνουν στο νου το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν και έλαβαν ειδικό βραβείο επιτροπής και βραβείο Δον Κιχώτης στο φεστιβάλ Λοκάρνο.

57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η σύγχρονη ματιά του βαλκανικού σινεμά Facebook Twitter
To «Home Sweet Home» του Φάτον Μπαϊρακτάρι

Πέντε εξαιρετικές μικρού μήκους ταινίες, τέλος, σε διάλογο με την επικαιρότητα, αποτυπώνουν τις τάσεις της βαλκανικής παραγωγής: Από το προσφυγικό ζήτημα στο «Ένα νέο σπιτικό» ως τις έμφυλες ταυτότητες στη «Μετάβαση», στον τυπικά βαλκανικό αυτοσαρκασμό στο «Μια βραδιά στο Τουρκία» και στις ενδοοικογενειακές σχέσεις στο «Θηρίο» και στον «Γιο».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.