Οι Πενθεσίλειες της Κατρίν Ντιβερρές στο Φεστιβάλ Αθηνών

Οι Πενθεσίλειες της Κατρίν Ντιβερρές στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Εννέα ερμηνευτές, 5 γυναίκες και 4 άνδρες, θα χορέψουν στον Χώρο Δ της Πειραιώς 260, πάνω στην πρωτότυπη μουσική των Jean-Luc Guionnet και Seijiro Murayama...
0


Tην Πενθεσίλεια ο Kλάιστ (1777-1811) την έγραψε το 1808, αλλά όσο ζούσε, και για πολλές δεκαετίες στη συνέχεια, δεν ανέβηκε σε θεατρική σκηνή. O Γκαίτε, η μεγαλύτερη πνευματική προσωπικότητα της Γερμανίας της εποχής και διευθυντής του Θεάτρου της Aυλής της Bαϊμάρης, στον οποίο ο Kλάιστ έστειλε το έργο, βρήκε πως ήταν «νοσηρό» και απεφάνθη ότι δεν μπορούσε να ανεβεί στο θέατρο. Μπορεί να καταλάβει κανείς τη μετά τρόμου απόρριψή του.


Γιατί ο Kλάιστ, αντλώντας το θέμα του από την αρχαία ελληνική μυθολογία, προχωρεί σε μια εντελώς δική του εκδοχή, σαφώς ρομαντικών προδιαγραφών, η οποία έχει μια πραγματικά αποτρόπαιη κατάληξη. H Πενθεσίλεια, βασίλισσα των Aμαζόνων, συναντιέται με τον απόλυτο πολεμιστή Aχιλλέα έξω από τα τείχη της Tροίας και τον ερωτεύεται μέχρι θανάτου. Από την πλευρά του, ο Aχιλλέας αναγνωρίζει σ' αυτή την ιδανική γυναίκα που θα μπορούσε να γίνει βασίλισσά του στη Φθία. Aλλά, σύμφωνα με τον κώδικα των Aμαζόνων, η Πενθεσίλεια μπορούσε να συναντηθεί ερωτικά μαζί του μόνον εφόσον η ίδια επικρατούσε στη μεταξύ τους μονομαχία. O πόθος της μάχης ταυτίζεται με τη σεξουαλική επιθυμία και η επιθυμία της κατοχής με την επιθυμία της καταστροφής. Eν τέλει δεν σκοτώνει ο Aχιλλέας την Πενθεσίλεια, αλλά η Πενθεσίλεια τον Aχιλλέα, και μάλιστα, μανιασμένη από τον απεγνωσμένο έρωτά της, τον κατασπαράζει μαζί με τα σκυλιά της!

Στο έργο οι άντρες είναι οι σκιές των γυναικών, ασυνείδητες ή συνειδητές, φαντάσματα, φαντασιώσεις. Αποτελούν ενσάρκωση του πατέρα, του γιου, του αδελφού, μια προβολή πάνω στο αρσενικό κομμάτι των ίδιων των γυναικών – είναι άντρες-κούκλες, αντικείμενα παιχνιδιού, πόθου ή φόβου...


Η Κατρίν Ντιβερρές, παιδί της σχολής Μudra του Μορίς Μπεζάρ, με έντονες επιρροές από τον κώδικα του Μπούτο (μια που μαθήτευσε δίπλα στον γκουρού του Μπούτο, Καζούο Όνο), μετράει ήδη τρεις δεκαετίες στη γαλλική σκηνή χορού. Η τελευταία δουλειά της, το έργο Πενθεσίλειες (2013), βασίζεται χαλαρά στο έργο του Κλάιστ. Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού το δικό της μέσο είναι το σώμα και η κίνησή του. Εδώ την απασχολούν οι έννοιες της ταυτότητας, του φύλου, οι αναπαραστάσεις του θηλυκού και του αρσενικού, τα πρότυπα που διαμορφώνουν την προσωπικότητα και καθορίζουν την ψυχολογία και τη συμπεριφορά μας. «Στο έργο οι άντρες είναι οι σκιές των γυναικών, ασυνείδητες ή συνειδητές, φαντάσματα, φαντασιώσεις. Αποτελούν ενσάρκωση του πατέρα, του γιου, του αδελφού, μια προβολή πάνω στο αρσενικό κομμάτι των ίδιων των γυναικών – είναι άντρες-κούκλες, αντικείμενα παιχνιδιού, πόθου ή φόβου» σημειώνει η χορογράφος.


Εννέα ερμηνευτές, 5 γυναίκες και 4 άνδρες, θα χορέψουν στον Χώρο Δ της Πειραιώς 260, πάνω στην πρωτότυπη μουσική των Jean-Luc Guionnet και Seijiro Murayama. «Το πρώτο μέρος της παράστασης, χορογραφημένο με ακρίβεια, με μια στυλιζαρισμένη και θαρραλέα γραφή, πιο ελεύθερο και από μια χαίτη στον άνεμο, με βήματα που μοιάζουν με πλαγιοδιποδισμό, αγώνες με τεντωμένα τόξα, λικνίσματα και όπλα που χτυπούν στον στόχο. Το δεύτερο μέρος, επικεντρωμένο στη μεταμόρφωση των σωμάτων και στο παιχνίδι, αρνείται το διακύβευμα του σήμερα μέσα από πολλαπλές παραλλαγές, χωρίς να στερείται χιούμορ ή τραγικότητας. Παρελθόν, παρόν και μέλλον αναδημιουργούνται μέσα από τη διαφάνεια του σώματος, του φαντασιακού αλλά και των αναπαραστάσεών του» σχολιάζει για την παράσταση η κριτικός χορού Irène Filiberti.

Κατρίν Ντιβερρές
«Πενθεσίλειες...»
13 & 14 Ιουνίου
Ώρα: 21.00


Πειραιώς 260
(Στάση ΗΣΑΠ Καλλιθέα)
Xώρος Δ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT