«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά»

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
«Πράγματα τα οποία με ενοχλούνε προσπαθώ να τα απολαμβάνω, να τα προσαρμόζω, να τα κάνω μέρος του παιχνιδιού για να μη χαλιέμαι. Άμυνα είναι... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0


 

Τον περασμένο Αύγουστο ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο μεγάλος διαγωνισμός του Athens Fringe Live. O ελληνικός καφές Bravo, ως χορηγός έμπνευσης, και η LiFO έδωσαν την ευκαιρία σε έντεκα εξαιρετικούς καλλιτέχνες που καταπιάνονται με διάφορες πτυχές της τέχνης, όπως τα εικαστικά, η μουσική, η υποκριτική, ο χορός κ.ά., να παρουσιάσουν τη δουλειά τους μέσα από ισάριθμα βίντεο που φιλοξενήθηκαν στο LiFO.gr. Το κοινό κλήθηκε να ψηφίσει την καλύτερη συμμετοχή, κάνοντας share το αγαπημένο τους βίντεο. Νικητής του διαγωνισμού αναδείχθηκε ο εικαστικός Λυκούργος Πορφύρης με περισσότερα από 5.900 shares.


Ο Λυκούργος γεννήθηκε το 1988 στο Ψυχικό και μεγάλωσε στην Αθήνα. Άρχισε να ζωγραφίζει από μικρός χωρίς να νιώθει ποτέ ότι έχει κάποια ιδιαίτερη κλίση προς αυτό. Πιο σοβαρά ξεκίνησε να ασχολείται από το 2006, οπότε και άφησε το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας για να δώσει εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. «Στο ΤΕΙ δεν την πολυπάλεψα, δεν ήταν για μένα. Τότε αποφάσισα να κάνω κάτι πιο παραγωγικό. Πιο παραγωγικό για μένα, όχι για τους άλλους» λέει κρυμμένος πίσω από κάτι μαύρα γυαλιά ηλίου και από τις πρώτες κουβέντες μαζί του καταλαβαίνεις ότι προσπαθεί να αποφεύγει τα τσιτάτα και τις βαρύγδουπες εκφράσεις που δίνουν συνήθως τον τόνο στις περισσότερες συνεντεύξεις.

Η δουλειά του Λυκούργου περιλαμβάνει γλυπτά, ζωγραφικά έργα, sound performances και stop motion animations


Η δουλειά του Λυκούργου περιλαμβάνει γλυπτά, ζωγραφικά έργα, sound performances και stop motion animations. Τα έργα του αναφέρονται κυρίως σε πρότυπα και αντιπρότυπα, αποτυπώνοντας τη μάχη μεταξύ κανονιστικών προτύπων και των «λαθών» στη μίμηση των προτύπων αυτών. Κατά βάση πρόκειται για έναν σχολιασμό πάνω στις πατριαρχικές κοινωνίες. Στο Athens Fringe Live συμμετείχε με ένα animation βίντεο και διάφορα ζωγραφικά έργα. To animation αφηγείται τρεις (στην ουσία τέσσερις) ιστορίες συντηρητικών ανθρώπων που καταλήγουν να φέρνουν τα πάθη τους σε αντίθεση με τη συντηρητική τους φύση. Από τα ζωγραφικά έργα που εξέθεσε, το ένα αφορούσε ένα τυπικό Σαββατοκύριακο (πάρτι, βραδινές έξοδοι κ.ά.), το άλλο είχε να κάνει με τις Απόκριες και το τρίτο με ένα καινούργιο πρότζεκτ που ονομάζεται «Βαλκανική Οικειότητα» και πραγματεύεται τον θεσμό της οικογένειας καθώς και το πώς ανταποκρίνονται οι άνθρωποι των Βαλκανίων στα δυτικά πρότυπα. Λόγω της θεματολογίας που επιλέγει, η κουβέντα πηγαίνει στο θέμα των στερεοτύπων. «Δεν μπορώ να πω ότι αποστρέφομαι τα στερεότυπα. Είναι μέσα στη ζωή μου, ζω με αυτά. Είναι τροφή για το έργο μου, οπότε, ξέρεις, μπορώ να πω ότι πολλές φορές τα απολαμβάνω κιόλας» λέει και του θυμίζω πως υπάρχουν άνθρωποι που επιλέγουν ή, τουλάχιστον, ισχυρίζονται πως πάνε κόντρα σε όλα. Η απάντησή του είναι σχεδόν αυτόματη, μηχανική: «Πόσοι μπορούν να πάνε κόντρα και μέχρι ποιο σημείο μπορούν να φτάσουν; Άσε που όσοι πάνε ενάντια σε όλα καταλήγουν να αναπαράγουν και άλλα στερεότυπα. Ας πάρουμε για παράδειγμα κάποιον που λέει ότι έχει ξεπεράσει το στερεότυπο της μονογαμίας και δηλώνει πολυγαμικός. Ε, κι αυτό στερεότυπο μιας καπιταλιστικής κοινωνίας είναι, αναφορικά με την κατανάλωση».

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
Δεν μπορώ να πω ότι αποστρέφομαι τα στερεότυπα. Είναι μέσα στη ζωή μου, ζω με αυτά. Είναι τροφή για το έργο μου, οπότε, ξέρεις, μπορώ να πω ότι πολλές φορές τα απολαμβάνω κιόλας...


Στα άμεσα σχέδια του Λυκούργου είναι να φύγει στο εξωτερικό για κάποιο Μάστερ, αλλά στην κλισέ ερώτησή μου για το αν το εξωτερικό αποτελεί μια διέξοδο γι' αυτόν, αντιδρά: «Με ρωτάνε πολλοί. Όχι δεν είναι διέξοδος, από παλιά ήθελα να φύγω έξω. Δεν μου αρέσει να λέω ότι η νοοτροπία που υπάρχει στην Ελλάδα είναι πιο συντηρητική, γιατί δεν είναι. Αρχίζουν και γίνονται πράγματα. Απλώς –πώς να το πω–, δεν θέλω να απευθυνθώ μόνο στο ελληνικό κοινό. Η δουλειά μου έχει να κάνει και με την πολυπολιτισμικότητα».


Οι απαντήσεις του δίνουν την αίσθηση ενός συνειδητοποιημένου ανθρώπου και παρότι ανήκουμε στην ίδια γενιά, του ζητάω να μου πει την άποψή του για τους συνομηλίκους μας και τoν τρόπο που αντιμετωπίζουν τα πράγματα. «Η γενιά μας, οι ηλικίες μεταξύ 25-30, είναι λίγο άτυχη αλλά και λίγο αδρανής. Νομίζω ότι γενικότερα η αδράνεια έχει εξελιχθεί σε ένα είδος κουλτούρας στην Ελλάδα».

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
Τα έργα του αναφέρονται κυρίως σε πρότυπα και αντιπρότυπα, αποτυπώνοντας τη μάχη μεταξύ κανονιστικών προτύπων και των «λαθών» στη μίμηση των προτύπων αυτών. Κατά βάση πρόκειται για έναν σχολιασμό πάνω στις πατριαρχικές κοινωνίες...


Στο υπόλοιπο διάστημα της συνέντευξης προσπαθώ να μάθω περισσότερα για τον τρόπο που σκέφτεται, ρωτώντας για πράγματα που τον ενοχλούν και τον εκνευρίζουν, αλλά προσκρούω συνεχώς σε μία χαλαρή, αμετακίνητη θέση για τα πράγματα και ένα ανεπαίσθητο χαμόγελο: «Πράγματα τα οποία με ενοχλούνε προσπαθώ να τα απολαμβάνω, να τα προσαρμόζω, να τα κάνω μέρος του παιχνιδιού για να μη χαλιέμαι. Άμυνα είναι».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ