120' με τον Κυριάκο Αθανασιάδη

120' με τον Κυριάκο Αθανασιάδη Facebook Twitter
Δεν μπορώ με τις απαγορεύσεις στην ελευθερία του λόγου. Να λέμε ό,τι θέλουμε... Φωτό: Γιώργος Πλανάκης / LIFO
0


 

Ο Κυριάκος Αθανασιάδης έχει πρεμιέρα την ημέρα που τον συναντώ στο κλασικό μπαράκι «Το νερό που καίει» στην Προξένου Κορομηλά της Θεσσαλονίκης. Ο ιντερνετικός ραδιοφωνικός σταθμός που εμπνεύστηκε και συνδημιούργησε πριν από δύο χρόνια με τη Μαρία Τσάκος εγκαινιάζει σήμερα το θεσσαλονικιώτικο στούντιό του. Κάθε Δευτέρα διάφοροι Θεσσαλονικείς θα κάνουν ζωντανές εκπομπές στον Amagi και ένας απ' αυτούς είμαι κι εγώ – και μ' αυτή την ιδιότητα τον χαιρέτησα αρχικά. Δεν ήξερα ακόμα πως η συνάντησή μας θα εξελισσόταν σε συνέντευξη.


Μου έδειξε το στούντιο πάνω απ' το θρυλικό μπαρ Berlin, πώς δουλεύουν οι κονσόλες, πώς βάζουμε τραγούδια, κι έμεινε μαζί μου –η αγωνία του καλά κρυμμένη πίσω απ' το χαμόγελό του– μέχρι να βεβαιωθεί ότι ήμουν ok. Τελειώνοντας, τον συνάντησα ξανά στο «Νερό που καίει», με κόσμο να περνά και να σταματά και να του μιλά, κι αυτός, χαλαρός κι ανακουφισμένος που η θεσσαλονικιώτικη αρχή έγινε με το δεξί, μου μίλησε για τα βιβλία, το ραδιόφωνο και τους «φιλελέδες». Δεν μοιάζει και πολύ συνηθισμένος στην προβολή. Μου μιλά για το πώς, πρώτη φορά τώρα, ο εκδοτικός οίκος που θα βγάλει το επόμενο βιβλίο του (Η Κόκκινη Μαρία, εκδ. Διόπτρα) του ζήτησε να στείλει μια προωθητική φωτογραφία του. «Τώρα, όταν τελειώσω και γυρίσουμε σπίτι, θα βγάλουμε μία να τους στείλω» λέει.


Μου μιλά για την υπόθεση του βιβλίου του. «Είναι για ενήλικες, αλλά ήρωες είναι μια ομάδα παιδιών – ταλαιπωρημένων. Ζουν στον υπόγειο, σε παλιές στοές, σε υπονόμους. Βγαίνουν έξω μόνο για να βρουν να φάνε. Έχουν ένα είδος κοινωνίας, απειλούμενης από τους κακούς που τους ψάχνουν. Η Κόκκινη Μαρία...», κάνει παύση για να παραγγείλει ένα κονιάκ, «... είναι μια μητρική φιγούρα, που στα μάτια των παιδιών έχει θεϊκές ικανότητες, που τα προστατεύει».


«Δεν γεννώ καινούργιες εικόνες όταν γράφω» λέει. «Όλο μέσα στα ίδια τσαλαβουτάω. Αυτό το μέρος απ' το οποίο ψαρεύουμε όλοι ιδέες δεν το φαντάζομαι ως ωκεανό αλλά ως μια μικρή πισίνα – μια γούρνα. Πόσα ψάρια να έχει εκεί μέσα; Οι ιδέες, οι λέξεις, ο τρόπος που σκεφτόμαστε, όλα είναι ανακυκλώσιμα υλικά. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς, με ανακυκλώσιμα υλικά, να φτιάξεις κάτι αριστουργηματικό ή κάτι πανάκριβο».
Γύρω στα 20 βιβλία του έχουν κυκλοφορήσει, και ο ίδιος δεν τα έχει καν όλα («Ο μπαμπάς μου τα συλλέγει»). Πολύ περισσότερο, δεν μπορεί να τα διαβάζει εκ των υστέρων, νιώθει μια ντροπή ανάλογη μ' αυτήν που έχεις όταν ακούς ηχογραφημένη τη φωνή σου.


Το κονιάκ του έρχεται («Είναι πεντάρι; Να το μετρήσω;» πειράζει τη σερβιτόρα) και η κουβέντα πάει στα βιβλία που μετέφρασε κι επιμελήθηκε. Τριάντα χρόνια κάνει αυτήν τη δουλειά, στις εκδόσεις, σε Αθήνα και, εδώ και 5 περίπου χρόνια, Θεσσαλονίκη. Κομπλάρει όταν του ζητώ να μου πει τα μυστικά ενός καλού επιμελητή. «Το σημαντικότερο είναι το κείμενο, μετά τη μετάφραση και την επιμέλεια, να είναι κατανοητό. Είναι πολύ απλό, αλλά αυτό πρέπει να έχουμε μόνο στο μυαλό μας. Ο Κάφκα δεν έγραφε ακαταλαβίστικα, ούτε καν ο Τζόις. Όλα αρχίζουν και τελειώνουν με στρωτά ελληνικά».

120' με τον Κυριάκο Αθανασιάδη Facebook Twitter
Δεν γεννώ καινούργιες εικόνες όταν γράφω... Όλο μέσα στα ίδια τσαλαβουτάω. Αυτό το μέρος απ' το οποίο ψαρεύουμε όλοι ιδέες δεν το φαντάζομαι ως ωκεανό αλλά ως μια μικρή πισίνα – μια γούρνα... Φωτό: Γιώργος Πλανάκης / LIFO


Ο Κυριάκος Αθανασιάδης γράφει όλη μέρα και στο Facebook. Τσιτάτα, παρωδίες κλασικών φεϊσμπουκικών τύπων και συνωμοσιολογικών απόψεων. Αναρωτιέμαι αν αυτή η διακωμώδηση γίνεται επειδή δεν αντέχει να διαβάζει όλη μέρα τα ψεκασμένα status updates διαφόρων, τις ανορθογραφίες και τα ακαταλαβίστικα πράγματα. Αν, δηλαδή, ξυπνά μέσα του κάποιου είδους σατιρικός επιμελητής του f/b. «Μπορεί» απαντά. «Πάντως, δεν διαβάζω πια στο timeline μου τέτοια, φιλτράρω πολύ αυτά που μου έρχονται και διαβάζω κυρίως αυτούς με τους οποίους συμφωνώ. Έτσι είμαι εγώ, μονόχνοτος, και ακούω μόνο ό,τι μου αρέσει, ζω στον κόσμο της Πολυάννας. Ξέρω, όμως, ότι ανά πάσα στιγμή κάποιος θα γράφει απιθανότητες προσθέτοντας "ΔΙΕΔΟΣΤΕ" – δεν χρειάζεται πια να το δω για να το παρωδήσω».


Δεν επιτίθεται, πάντως, στα τυφλά σε όποιον θεωρεί «φτηνό». Είναι απ' τους ελάχιστους υποστηρικτές της Χρυσηίδας Δημουλίδου, όχι γιατί έχει διαβάσει τα βιβλία της αλλά επειδή θεωρεί πως την κοροϊδεύουν με τρόπο υπερβολικό. «Μου λένε ότι είναι κακότροπη και πολύ επιθετική, δεν ξέρω, όμως εμένα δεν με πειράζει αυτό – πάρα πολλοί επιθετικοί άνθρωποι υπάρχουν στο Facebook και βρίσκουν και τα κάνουν. Αναρωτιέμαι όμως τι το τόσο κακό έχει κάνει, τι τους έχει πειράξει και της επιτίθενται όλοι. Είμαι μαζί της και μόνο γι' αυτό. Και μόνο επειδή η ίδια είναι χαριτωμένη (ή θέλει να περνιέται σαν χαριτωμένη), είναι σέξι, κι εγώ δεν δέχομαι επιθέσεις σε όμορφες ή σέξι γυναίκες. Το θεωρώ απολύτως σεξιστικό. Όπως αν κορόιδευαν κάποια που είναι άσχημη και παχουλή, έτσι βρίσκω και άσχημο να επιτίθενται σε μία όμορφη. Είναι δείγμα σεξισμού, και με το που γίνεται, ανάβουν τα λαμπάκια μου και επιτίθεμαι κι εγώ στους ανθρώπους που τη χτυπούν, ακόμα και χωρίς να ξέρω καν το διακύβευμα».


Μια και μιλάμε για τη Δημουλίδου, ο Κυριάκος, με όλη αυτή την εμπειρία δεκαετιών στον εκδοτικό χώρο, υποστηρίζει κάτι ενδιαφέρον. Ότι χωρίς τα βιβλία της Δημουλίδου (και των διαφόρων Δημουλίδων), δεν θα υπήρχαν οι εκδόσεις Στιγμή, οι εκδόσεις Πόλις, Άγρα, όλα δηλαδή τα μαγαζιά που βγάζουν καλή λογοτεχνία και καλό δοκίμιο. Οι τύπου Δημουλίδου είναι αυτές που κρατούν την αγορά του βιβλίου ζωντανή με τη λαϊκή λογοτεχνία τους, όπως παλιά το έκαναν οι παπάδες με τα εκκλησιαστικά βιβλία που γινόντουσαν ανάρπαστα και στήριξαν την τυπογραφία και την άνθησή της, μετά τα ιπποτικά ρομάντσα κ.λπ.


«Ναι, αλλά πώς στηρίζει η Δημουλίδου τις εκδόσεις Πόλις, ας πούμε, ενώ η ίδια είναι στον Ψυχογιό;» ρωτώ. «Μα, είναι απλό, Άρη: δεν θα μπορούσαν να υπάρχουν καν βιβλιοπωλεία σήμερα, ούτε χώροι που θα έδιναν βήμα και στις εκδόσεις Πόλις. Τα βιβλιοπωλεία σήμερα ζούνε απ' αυτές τις γυναίκες που τροφοδοτούν την αγορά. Διαχρονικά, η καλή λογοτεχνία υπάρχει χάρη στο οικονομικό σουξέ της εμπορικής λογοτεχνίας – και έτσι μπορούν τα βιβλιοπωλεία όχι μόνο να υπάρχουν αλλά και να έχουν στα ράφια τους και ένα σωρό άλλα βιβλία».


Ως φιλελεύθερος –και όχι νεοφιλελεύθερος, κάτι που θεωρεί ότι δεν υπάρχει καν!– δημιούργησε την αυτοσαρκαστική λέξη «φιλελές» με τρυφερότητα αλλά και αυστηρότητα, γιατί έβλεπε τα εγγενή προβλήματα του χώρου των «φιλελέδων»: «Έχουμε πάρα πολύ καλά παιδιά, έχουμε όμως και πολλή αυταρέσκεια, σιγουριά, ελιτισμό. Είμαστε λίγο στον κόσμο μας. Και υπάρχουν και διάφοροι σαν τον Τζήμερο, που είναι ακροδεξιός που λυμαίνεται και προσπαθεί να ψαρέψει απ' τον φιλελεύθερο χώρο. Χρησιμοποιεί και κάποια φιλελεύθερα τσιτάτα περί ανοχής (όταν δεν χαρακτηρίζει τους gay "τρίτο φύλο") – ποιος, ο Τζήμερος, που ούτε τον εαυτό του δεν μπορεί να ανεχτεί. Τον φαντάζομαι ντυμένο Ράμπο μπροστά στον καθρέφτη του στο μπάνιο, να κάνει μούτες, και σκέφτομαι ότι αν δαγκώσει τη γλώσσα του, θα δηλητηριαστεί».

120' με τον Κυριάκο Αθανασιάδη Facebook Twitter
Είναι απ' τους ελάχιστους υποστηρικτές της Χρυσηίδας Δημουλίδου, όχι γιατί έχει διαβάσει τα βιβλία της αλλά επειδή θεωρεί πως την κοροϊδεύουν με τρόπο υπερβολικό... Φωτό: Γιώργος Πλανάκης / LIFO


Ξεκίνησε από αναρχικές ομάδες, μαθαίνω λίγο πριν αποχωριστούμε. Τον ρωτώ τι έμαθε απ' την προϋπηρεσία του στον χώρο και μου λέει πως το Νο1 είναι το ότι έμαθε να μισεί την πολιτική βία. Ήταν μέσα ακόμα, και προσπάθησε να πείσει τους συναγωνιστές και τα μέλη του γκρουπούσκουλου στο οποίο ανήκε να συγκρατηθούν και να απορρίψουν την πολιτική βία ως μέσο δράσης. Δεν τα κατάφερε (όχι ότι προσπάθησε και πολύ) κι έφυγε οριστικά.


Τι έχει, όμως, να απαντήσει στην κλισέ παρατήρησή μου πως όταν ήταν νέος, πολεμούσε να αλλάξει τον κόσμο και τώρα που μεγάλωσε, συμβιβάστηκε; «Ναι, συμβιβάστηκα» απαντά απλώς, χωρίς καθόλου απολογητική διάθεση. Περιμένω να πει κάτι παραπάνω. «Μου αρέσει αυτή η λέξη: συμβιβασμός. Σχετίζεται με τη σοφία που αποκτάς, με το ζεν που κερδίζεις για τη ζωή σου, με ώριμες πρακτικές και ουσιαστικές –αντί για ουτοπικές– αλλαγές. Συμβιβάστηκα, λοιπόν. Ελπίζω να μη συντηρητικοποιήθηκα κιόλας. Μισώ τον συντηρητισμό, και νομίζω πολύ καλά έκανα. Αλλά ποιος είμαι γω να το ξέρω;».

Το βιβλίο του Κυριάκου Αθανασιάδη «Η Κόκκινη Μαρία» θα κυκλοφορήσει σύντομα από τις εκδόσεις Διόπτρα.

www.amagiradio.gr

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ