64' με τον Χρήστο Λούλη

64' με τον Χρήστο Λούλη Facebook Twitter
«Αυτό το να προσπαθούμε διαρκώς να φέρουμε τα έργα στην επικαιρότητα με κάνει να βαριέμαι πολύ. Ειδικά τώρα με την κρίση καθετί που ανεβαίνει πρέπει να έχει γραφτεί για την κρίση, για την Ελλάδα του τώρα»... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

64' με τον Χρήστο Λούλη Facebook Twitter
«Δεν με ελκύει να δουλεύω συνεχώς με τους ίδιους ανθρώπους, γιατί σε μια μόνιμη συνεργασία έχεις μεγαλύτερη φθορά. Υπάρχει μια αρνητική επίδραση πάνω σε όλους»... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

 

Ο Χρήστος Λούλης την Παρασκευή γίνεται Ποτκαλιόσιν στα Παντρολογήματα του Γκόγκολ. Ένα έργο στο οποίο η παντρειά μοιάζει αναγκαίο κακό και όλα του γάμου φαίνονται πολύ δύσκολα. Επιτήδειες προξενήτρες, κακοπαντρεμένοι φίλοι και ένας αναποφάσιστος υποψήφιος γαμπρός φτιάχνουν τον καμβά μιας μικροαστικής ζωής, το κέντημα του Ρώσου θεατρικού συγγραφέα που μοιάζει πάντα σημαντικό στη λεπτομέρειά του και ξεπερνάει την οποιαδήποτε επικαιρότητα αναζητάμε στα έργα.


«Αυτό που γίνεται», λέει ο Χρήστος Λούλης, «το να προσπαθούμε διαρκώς να φέρουμε τα έργα στην επικαιρότητα, με κάνει να βαριέμαι πολύ. Ειδικά τώρα με την κρίση καθετί που ανεβαίνει πρέπει να έχει γραφτεί για την κρίση, για την Ελλάδα του τώρα. Η πραγματικότητα είναι άλλη: ανεβάζουμε ένα έργο για να πούμε μια ιστορία. Να την πούμε καλά. Γιατί πρέπει να βρούμε την αντιστοιχία του με την Ελλάδα του σήμερα; Επειδή υπάρχει κρίση; Και όταν τελειώσει η κρίση, ποια θα είναι η αντιστοιχία; Τα έργα δεν γράφτηκαν για να μας μάθουν κάτι για το σήμερα. Οπότε, ας ξεφύγουμε από αυτή την αγωνία. Τα μεγάλα έργα έχουν πάντα τη δική τους επικαιρότητα και αυτή είναι το ότι ανεβαίνουν ξανά και ξανά και δημιουργούν αισθήματα στους θεατές. Το θέατρο προσπαθεί συνεχώς να βρει τον λόγο ύπαρξής του, μια ταυτότητα, και όσο περισσότερο μιλάμε γι' αυτό, τόσο περισσότερο ακυρώνουμε το αποτέλεσμα».


Το βαθύτερο νόημα του θεάτρου για τον Χρήστο Λούλη, έναν ηθοποιό ο οποίος δουλεύει αδιάκοπα από τα 21 του χρόνια μέχρι σήμερα, που είναι 38, πολλές φορές είναι μόνο ένα καλό έργο, καλοί συνεργάτες και κέφι στη δουλειά. «Για μένα, αυτοί είναι οι σημαντικοί λόγοι. Γιατί στην πραγματικότητα ψάχνεις μια αλήθεια που βρίσκεται κάπου στη μέση. Κάποιες φορές παίζεις σε έργα που θέλεις πολύ, κάποιες φορές σε άλλα που μπορεί κάποτε να μην τα είχες σκεφτεί. Συνυπάρχεις επί σκηνής με ανθρώπους που δεν γνωρίζεις καθόλου. Συνυπάρχουν, επίσης, μέσα σου πολλά ερωτηματικά. Εγώ είμαι επαγγελματίας ηθοποιός, δεν μπορώ να πω "δεν θα το παίξω αυτό", χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα επιλέξω. Δεν είμαι επαγγελματίας δολοφόνος. Αλλά μας συμβαίνει πολλές φορές να ξενερώσουμε σε μια δουλειά. Τι να κάνω; Να σταματήσω και να πάω σπίτι μου; Το ιδανικό είναι η σωστή δοσολογία κεφιού και επαγγελματισμού».

64' με τον Χρήστο Λούλη Facebook Twitter
«Το θέατρο με έχει μεγαλώσει ωραία. Με έχει ωριμάσει, μου αρέσει ο εαυτός μου μέσα σε αυτό και νιώθω ευτυχισμένος»... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


Ο Χρήστος Λούλης «μεγάλωσε» μέσα στο θέατρο σε μια εποχή που η αγωνία του μοντέρνου και της διαφοροποίησης κυριαρχούσε. Πιστεύει ότι η μεγαλύτερη, η ύψιστη αξία του θεάτρου είναι η ίδια η πράξη. Η αξία του θεάτρου, πάντα, είναι να σηκωθεί και να βγει κάποιος από το σπίτι του, να σχετιστεί με άλλους, να γίνει κοινωνικός. Αυτό δεν χάνει ποτέ την αξία του, γιατί είναι μια ιστορία πολλών αιώνων με βαθιά ρίζα. Δεν πρόκειται να παλιώσει ποτέ. «Υπάρχει πάντα η ίδια αγωνία, μας φταίει το μοντέρνο και βαριόμαστε την αναπαραγωγή του παλιού. Το θέμα είναι με ποιον τρόπο θα κρατήσεις το ζουμί του συλλογικού αισθήματος, όπως αυτό υπάρχει, επειδή είναι κάτι που αλλάζει πολύ πιο αργά από μια μόδα και την εποχή την ίδια. Επίσης, το στοίχημα είναι πώς θα το κρατήσεις αυτό το συναίσθημα, μαζί με την αναζήτηση για μια μεγάλη φόρμα. Εδώ είναι το δύσκολο: να κρατήσει κανείς το ζουμί. Πιστεύω ότι σήμερα προσπαθούμε να ξεφύγουμε από το μαϊμούδισμα της τελευταίας εικοσαετίας. Αυτή ήταν μια παλιότερη ανάγκη μας να ξεφύγουμε από ένα στενό πλαίσιο που υπήρχε κι έφταναν σε αυτό το σημείο τα πράγματα καμιά φορά και άγαρμπα, λίγο αυτούσια, χωρίς μεγάλες επεξεργασίες.


Μπολιάστηκε ένα κοινό και οι σκηνοθέτες με αυτό το πράγμα και τώρα, αφού έγινε αυτό το μπόλιασμα, έχω την αίσθηση ότι κάτι διαφορετικό πάει να γίνει, το παρακάτω. Να γίνει κάτι δικό μας, κάτι που ξέρει από πού έρχεται, τι θέλει να πει και πού πάει. Και, βέβαια, πρέπει να καταλάβουμε ότι σε καμία περίπτωση δεν είμαστε κεντρική Ευρώπη. Δεν έχουμε έναν ευδιάκριτο μέσο όρο, είμαστε πολλά πράγματα μαζί».


Ο Χρήστος Λούλης δεν διστάζει σε κάθε έργο να αναμετριέται με τη δυσκολία του. Προτιμά έναν δρόμο με μεγαλύτερη ποικιλία κι ενδεχομένως μεγαλύτερη δυσκολία παρά τη σταθερότητα ή την ομοιογένεια μια ομάδας. «Εμένα μου αρέσει να αλλάζω, επειδή αυτή η χαρά της ποικιλίας μού προσφέρει ρίσκο και προσδοκία, κυρίως όταν γνωρίζω νέους ανθρώπους – μαζί με το ρίσκο να σου βγει κάποιος σκάρτος ή να βγεις εσύ σκάρτος σε κάποιον άλλο. Δεν με ελκύει να δουλεύω συνεχώς με τους ίδιους ανθρώπους, γιατί σε μια μόνιμη συνεργασία έχεις μεγαλύτερη φθορά. Υπάρχει μια αρνητική επίδραση πάνω σε όλους. Η σταθερότητα. Στο θέατρο πρέπει να αλλάζουμε λίγο αέρα, γιατί ο άλλος που έχουμε απέναντι είναι κομμάτι του αντικειμένου. Αν είναι συνεχώς ο ίδιος, είναι σαν να ξαναπαίζεις τον ίδιο ρόλο. Εμένα με ενθουσιάζει η προοπτική να κάνω μεγαλύτερη προσπάθεια να γίνω αντιληπτός, να εξασκούμαι περισσότερο. Σε κάθε καινούργιο έργο έχω και μεγαλύτερες προσδοκίες».


Παρόλο που αν δεις τον Χρήστο επί σκηνής φαίνεται να τα κάνει όλα εύκολα, δεν είναι λίγες οι φορές που έχει στριμωχτεί, έχει ξεβολευτεί και δεν έχει καταφέρει να βρει την άκρη, το ζητούμενό του σε έναν ρόλο. «Έχω δυσκολευτεί πολλές φορές. Όσο και να λέω "μου αρέσει να ξεβολεύομαι", η αλήθεια είναι ακριβώς το αντίθετο και όποιος λέει ότι του αρέσει να ξεβολεύεται είναι ψέμα. Η τελευταία τέτοια φορά που ξεβολεύτηκα πολύ και για πάρα πολλούς μήνες και προσπαθούσα μέχρι την τελευταία παράσταση να καταφέρω κάτι ήταν στο Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα. Μου είχε ζητήσει ο Χουβαρδάς κάτι συγκεκριμένο και με το που μου το ζήτησε έκανα το λάθος και σκέφτηκα έναν συγκεκριμένο ηθοποιό που θα του ταίριαζε. Και δεν ήμουνα εγώ αυτός ο ηθοποιός.

Δεν κατάφερα ποτέ να δω τον εαυτό μου μέσα σε αυτό το πράγμα. Προσπαθούσα μέχρι την τελευταία παράσταση να κάνω κάτι με αυτόν το ρόλο. Δεν τα κατάφερα εντελώς, αλλά κατάφερα να κάνω μια προσπάθεια καλή. Είναι απαίσιο συναίσθημα να μη νιώθεις ότι πετάς, ότι τσουλάει το πράγμα. Είσαι πάντα στριμωγμένος σε ένα κοστούμι που είναι στενό, σε στενεύουν τα παπούτσια, είσαι σε δυσφορία. Αλλά υπάρχει και κάτι ευχάριστο σε αυτό, όπως σε όλα τα ζόρικα: αυτές οι δυσκολίες σε κάνουν να ζωντανεύεις, θυμάσαι ότι έχεις μέλη να κινήσεις, έχεις μυς, και αυτό σε ξυπνάει, σε ενεργοποιεί».


Αν τον συναναστραφείς, θα καταλάβεις ότι ο Χρήστος Λούλης είναι ένας αισιόδοξος, χορτασμένος άνθρωπος. Ευτυχής γι' αυτά που έχει παίξει, υπερήφανος για τις συνεργασίες του, αν και, όπως δηλώνει, θα μπορούσε να κάνει οποιαδήποτε δουλειά. Είναι ένας χαμαιλέων που προσαρμόζεται στο περιβάλλον του, μπορεί να αναπτύξει τις συμπεριφορές και τα θέλω του και να συνυπάρξει με πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους, μολονότι σιχαίνεται την κοινωνικότητα του βλαχοδήμαρχου. Τη θεωρεί και μια μεγάλη παγίδα του επαγγέλματος. Υπάρχει κάτι που τον θυμώνει;


«Οι χαμένες ευκαιρίες με θυμώνουν. Να πούμε δυο λόγια που δεν τα λέμε. Να συναντηθούμε με το κοινό σε μια παράσταση και να συνεννοηθούμε. Με θυμώνει η καπηλεία των θέσεων, θυμώνω με τα πράγματα όταν γίνονται στην καθημερινότητά μας ανυπόφορα κλειστά. Θυμώνω με τα μυαλά που δεν είναι ανοιχτά, τους ανθρώπους που δεν χαρακτηρίζονται από περιέργεια, που περιχαρακώνουν τη συντηρητικότητά τους. Θυμώνω με αυτούς που περιφρονούν το ελληνικό, επειδή ελληνικό για μένα είναι κάτι που έρχεται από τα βάθη της οικουμένης και εκεί απευθύνεται. Με ενοχλεί αυτή η μικρή επαρχία, η Ελλαδίτσα, με τον εαυτούλη μας πρωταγωνιστή. Και, αντιθέτως, με εξιτάρει και με ενδιαφέρει το αυτονόητο που γίνεται μαγεία, με ενθουσιάζει κάθε πράξη σπουδαία πέρα από τον ίδιο μας τον εαυτό και το κατόρθωμά του».


«Το θέατρο με έχει μεγαλώσει ωραία. Με έχει ωριμάσει, μου αρέσει ο εαυτός μου μέσα σε αυτό και νιώθω ευτυχισμένος. Κι ας μπαίνω στο μηδέν του εαυτού μου συχνότερα από άλλους, κι ας ξεκινάω από την αρχή ξανά και ξανά. Το θέατρο με έχει πλουτίσει με συναναστροφές και με τη διάθεση του παιχνιδιού που ξεκινάει από την αρχή. Είμαι υπερήφανος γι' αυτά που έχω κάνει, έχω δουλέψει σκληρά, έχω κουραστεί πολύ, το μυαλό μου και η ψυχή μου δεν ησυχάζουν, δεν έχω βαρεθεί ποτέ, αλλά τα έχω κάνει όλα στο γήπεδο που θέλω να βρίσκομαι. Και σημασία έχει να τσουλάει η μπάλα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ