Open House: η γιορτή της αρχιτεκτονικής στην Αθήνα

Open House: η γιορτή της αρχιτεκτονικής στην Αθήνα Facebook Twitter
0
Open House: η γιορτή της αρχιτεκτονικής στην Αθήνα Facebook Twitter
Μαρία Κούτσαρη

Τι είναι το Οpen Ηouse;
Ένας διεθνής θεσμός ανάδειξης της αρχιτεκτονικής που άνοιξε τις πόρτες του φέτος για δεύτερη χρονιά στην Αθήνα και περιλαμβάνει δωρεάν ξεναγήσεις αρχιτεκτονικού περιεχομένου σε επιλεγμένα κτίρια. Πρόκειται για μια γιορτή της αρχιτεκτονικής που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, δηλαδή σε σχετικούς και μη με το αντικείμενο της αρχιτεκτονικής, σε νέους και λιγότερο νέους, σε κατοίκους αλλά και επισκέπτες της πόλης που θέλουν να μάθουν περισσότερα για τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και την ιστορία των κτιρίων της.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα;
Η ιδέα ξεκίνησε στο Λονδίνο το 1992 από τη Victoria Thornton, μια γυναίκα που αγαπάει πολύ την αρχιτεκτονική, χωρίς να είναι αρχιτέκτονας, και σκέφτηκε να υλοποιήσει την εκδήλωση αυτή με σκοπό να κάνει την αρχιτεκτονική πιο προσιτή και αγαπητή στο ευρύ κοινό. Στην Ελλάδα το Open House υλοποιήθηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη το 2012 από μια ομάδα νέων αρχιτεκτόνων στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της πόλης. Έκτοτε έγινε τόσο αγαπητό, που συνεχίζει να οργανώνεται –για πέμπτη φορά ήδη– σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.

Ο στόχος του Open House Greece είναι πολλαπλός και δεν απέχει πολύ από την αρχική ιδέα της Victoria Thornton. Ο κυριότερος είναι οι επισκέπτες του Open House να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν την πόλη μέσα από τα ίδια της τα κτίρια.

Ποιος είναι ο στόχος σας;
Ο στόχος του Open House Greece είναι πολλαπλός και δεν απέχει πολύ από την αρχική ιδέα της Victoria Thornton. Ο κυριότερος είναι οι επισκέπτες του Open House να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν την πόλη μέσα από τα ίδια της τα κτίρια. Επιπλέον, να γνωρίσουν με απλό και χειροπιαστό (κατανοητό) τρόπο την αξία της αρχιτεκτονικής και τον καθοριστικό τρόπο με τον οποίο επηρεάζει την καθημερινότητά μας μέσα στους χώρους που ζούμε, εργαζόμαστε και διασκεδάζουμε, αλλά και το αστικό περιβάλλον μέσα στο οποίο κινούμαστε. Για τους εθελοντές του Open House –που έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διοργάνωση της εκδήλωσης– ο στόχος είναι να μάθουν περισσότερα πράγματα για την αρχιτεκτονική μέσα από ένα συγκεκριμένο κτίριο και να μεταφέρουν τη γνώση αυτή στους επισκέπτες του Open House, δημιουργώντας μια αξέχαστη διήμερη εμπειρία. Τέλος, το παράλληλο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που οργανώνεται την Παρασκευή έχει στόχο να μυήσει τους μικρούς στην αρχιτεκτονική μαθητές.

Open House: η γιορτή της αρχιτεκτονικής στην Αθήνα Facebook Twitter
Κατά τη γνώμη μας, την Αθήνα διαφοροποιεί η αντιπαροχή. Ο μηχανισμός αυτός μας έδωσε μια ιδιότυπη τυπολογία, την πολυκατοικία, η οποία, όσο ταπεινή και να μοιάζει στους περισσότερους από εμάς, είναι εκείνη που καθορίζει την αρχιτεκτονική ταυτότητα της Αθήνας...

Έχει αρχιτεκτονική ταυτότητα η Αθήνα;
Σαφώς και έχει τη δική της αρχιτεκτονική ταυτότητα που περνάει μέσα από διάφορες ιστορικές φάσεις. Σίγουρα η αρχιτεκτονική των κλασικών χρόνων είναι κάτι για το οποίο η Αθήνα είναι παγκοσμίως γνωστή, όμως υπάρχουν και άλλες χρονικές περίοδοι κατά τις οποίες έχει παραχθεί πολύ αξιόλογη αρχιτεκτονική. Ο νεοκλασικισμός και στη συνέχεια ο εκλεκτικισμός διαμορφώνουν ένα πολύ σημαντικό κτιριακό απόθεμα για την Αθήνα, με κτίρια όπως η Βουλή, η Αθηναϊκή Τριλογία, το Ιλίου Μέλαθρο, το Δημαρχείο, η Εθνική Τράπεζα επί της Αιόλου, το Μουσείο Μπενάκη, το Εθνικό θέατρο κ.ά. Ο μοντερνισμός άφησε επίσης το αποτύπωμά του στην Αθήνα με κτίρια διεθνούς επιπέδου όπως η Μπλε Πολυκατοικία, το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, το κινηματοθέατρο REX, το ξενοδοχείο Χίλτον, ο υποσταθμός της ΔΕΗ. Τέλος, δεν θα πρέπει να υποτιμήσουμε τη σύγχρονη αρχιτεκτονική της Αθήνας που κάνει, έστω και υπό αντίξοες συνθήκες, μια φιλότιμη προσπάθεια να αναδειχτεί στο διεθνή χάρτη. Τέτοια παραδείγματα διεθνώς βραβευμένης αρχιτεκτονικής είχαμε και φέτος στο Open House, π.χ. το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, το Μουσείο Μπενάκη (οδ. Πειραιώς), η κατοικία στον Άλιμο, το φαρμακείο Placebo, το One Athens.

Open House: η γιορτή της αρχιτεκτονικής στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο μοντερνισμός άφησε επίσης το αποτύπωμά του στην Αθήνα με κτίρια διεθνούς επιπέδου όπως η Μπλε Πολυκατοικία, το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, το κινηματοθέατρο REX, το ξενοδοχείο Χίλτον, ο υποσταθμός της ΔΕΗ...

Αρχιτεκτονικά, ποια είναι η πιο ενδιαφέρουσα περίοδος της Αθήνας;
Νομίζω ότι στα δικά μας μάτια, των αρχιτεκτόνων δηλαδή, η πιο ενδιαφέρουσα περίοδος είναι αυτή του Μεσοπολέμου. Είναι μια περίοδος κατά την οποία στην Ευρώπη αναδύεται το κίνημα του μοντερνισμού στην αρχιτεκτονική, το οποίο οι Έλληνες αρχιτέκτονες παρακολουθούν και υιοθετούν και στη χώρα μας. Αξιοσημείωτο είναι το πρόγραμμα εκπαίδευσης και πρόνοιας επί υπουργίας Γεωργίου Παπανδρέου που οδήγησε στον σχεδιασμό καινούργιων σχολικών κτιρίων και νοσοκομείων με μοντέρνο λεξιλόγιο, που σήμερα αποτελούν μνημεία της σύγχρονης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της πόλης. Αλλά και τα συγκροτήματα προσφυγικών κατοικιών και οι αστικές πολυκατοικίες του Κολωνακίου, των Εξαρχείων, της Νέαπολης κ.α. είναι αξιόλογα δείγματα του μοντερνισμού, τα οποία πιστεύουμε πως η πόλη πρέπει πλέον να αναγνωρίσει και να αγκαλιάσει.

Ποιο είναι το στοιχείο που από αρχιτεκτονική άποψη διαφοροποιεί την Αθήνα από άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες;
Κατά τη γνώμη μας, την Αθήνα διαφοροποιεί η αντιπαροχή. Ο μηχανισμός αυτός μας έδωσε μια ιδιότυπη τυπολογία, την πολυκατοικία, η οποία, όσο ταπεινή και να μοιάζει στους περισσότερους από εμάς, είναι εκείνη που καθορίζει την αρχιτεκτονική ταυτότητα της Αθήνας. Ανάμεσα στις αμέτρητες πολυκατοικίες του Λεκανοπεδίου λοιπόν, υπάρχουν μικρά διαμαντάκια που πολλές φορές χρειάζεται να σηκώσουμε το βλέμμα ψηλά ή κάποιος να μας τραβήξει την προσοχή σε αυτά για να τα ανακαλύψουμε!

Open House: η γιορτή της αρχιτεκτονικής στην Αθήνα Facebook Twitter
Νομίζω ότι στα δικά μας μάτια, των αρχιτεκτόνων δηλαδή, η πιο ενδιαφέρουσα περίοδος είναι αυτή του Μεσοπολέμου...

Ποια είναι τα δικά σας αγαπημένα κτίρια;
Είναι δύσκολο να επιλέξει κανείς και μάλλον το μεγαλύτερο επίτευγμα του Open House είναι ότι αναδεικνύει τις διαφορετικές πτυχές κάθε κτιρίου που το κάνουν ξεχωριστό. Κάποια κτίρια είναι ενδιαφέροντα λόγω της καινοτομίας στην κατασκευή τους και τις νέες τεχνολογίες που ενσωματώνουν, όπως το Μέγαρο Μουσικής με τις εντυπωσιακές σκηνικές δυνατότητες, το Βιοκλιματικό κτίριο γραφείων για τα καινοτόμα βιοκλιματικά του συστήματα ή η κατοικία στον Άλιμο για το εντυπωσιακό κατασκευαστικό επίτευγμα του προβόλου. Άλλα κτίρια είναι αγαπημένα γιατί είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ιστορία της πόλης, όπως το ξενοδοχείο Χίλτον, το συγκρότημα ΕΜΠ στην Πατησίων, το Μέγαρο της Παλιάς Βουλής κ.α. Άλλα για την επιτυχημένη αλλαγή στη χρήση τους που τους έδωσε νέα πνοή, όπως το One Athens, το Co-working space στη Τζαφέρη, το The Hub, το Thission lofts, το θέατρο των Εξαρχείων και το συγκρότημα στη Δαφνομήλη. Και άλλα, όπως η art deco κατοικία στην οδό Οικονόμου, χωρίς κάποιον προφανή λόγο. Απλά γιατί μερικές φορές η καλή αρχιτεκτονική μπορεί να γίνει και χωρίς αρχιτέκτονες, από ανθρώπους που σέβονται και αγαπούν τα κτίρια στα οποία ζουν! 

Open House: η γιορτή της αρχιτεκτονικής στην Αθήνα Facebook Twitter
Μερικές φορές η καλή αρχιτεκτονική μπορεί να γίνει και χωρίς αρχιτέκτονες, από ανθρώπους που σέβονται και αγαπούν τα κτίρια στα οποία ζουν!
Συνεντεύξεις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ