Πέρα από τον Ολυμπιακό

Πέρα από τον Ολυμπιακό Facebook Twitter
Το νέο Αρχαιολογικό Θεματικό Μουσείο Πειραιά με την υπογραφή του αρχιτεκτονικού γραφείου του Τσαμπίκου Πετρά.
13



Δεν μπορεί να το καταλάβει κάποιος που δεν ζει στο Λεκανοπέδιο, αλλά, πιστέψτε μας, για πολλούς Αθηναίους ο Πειραιάς είναι τόσο διαφορετικό μέρος, όσο η Πάτρα ή η Λαμία /

ξέρω πολλούς που δεν έχουν βγει ποτέ βράδυ στον Πειραιά /

προσωπικά, το έκανα πριν από 20 χρόνια, ως φοιτητής, όταν έγινε κάπως μόδα και πατούσαμε για πρώτη φορά το πόδι μας σε εξωτικά μέρη, όπως η «Φρεαττύδα» ή το «Χατζηκυριάκειο» /

έτσι, η προσωπική σχέση με το λιμάνι εξαντλείται για τους περισσότερους στο «πηγαινέλα» στο λιμάνι το καλοκαίρι ή αν είσαι Ολυμπιακός, στις υποχρεωτικές παρουσίες στο γήπεδο Καραϊσκάκη ή αν ψάχνεσαι πολύ με το θέμα «φαγητό» και τιμάς διάφορους γαστρονομικούς θεσμούς της πόλης στις πιο απίθανες γειτονιές και στους πιο απίθανους δρόμους (απίθανους για εμάς τους άσχετους) /

ο άλλος βασικός λόγος για την αποξένωση των Αθηναίων από τον Πειραιά είναι το στενόχωρο γεγονός ότι ο Πειραιάς αποτέλεσε για δεκαετίες έναν από τους πιο άνυδρους, πολιτιστικά, τόπους στη χώρα /

εντελώς αντίθετα από το δυναμικό προφίλ του μεγαλύτερου λιμανιού, είχες πάντα την αίσθηση τα τελευταία 20 ή και 30 χρόνια ότι δεν συνέβαινε πραγματικά τίποτα /

όμως αυτό φαίνεται ότι αλλάζει /

η μεγάλη άνοδος της σημασίας του λιμανιού από τότε που το διαχειρίζονται οι Κινέζοι (ευτυχώς, στην κυβέρνηση δείχνει να επικρατούν οι φωνές της λογικής και η ιδιωτικοποίηση της COSCO θα παραμείνει ανέπαφη) έχει κινητοποιήσει διαφορετικές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, με κορυφαία τη σύλληψη και τη δημιουργία της λεγόμενης «Πολιτιστικής Ακτής» από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά /

ήδη έχει δρομολογηθεί η μετατροπή ενός σιλό σε Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, ενώ πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η κατάληξη ενός ακόμα αρχιτεκτονικού διαγωνισμού /

πρόκειται για τον ανασχεδιασμό υπάρχοντος κτιρίου σε Αρχαιολογικό Θεματικό Μουσείο Πειραιά και την ανάπλαση χερσαίας περιοχής του ΟΛΠ σε κοινόχρηστο υπαίθριο χώρο και σε πάρκο με κλειστό χώρο στάθμευσης από κάτω /

η «Πολιτιστική Ακτή Πειραιά» θα αναπτυχθεί σε ενιαίο χώρο ανάπλασης 180.000 τ.μ. εντός του οποίου θα δημιουργηθούν τέσσερα μουσεία (Εναλίων Αρχαιοτήτων, Θεματικό Αρχαιολογικό, Μετανάστευσης και Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας), χώροι αναψυχής και θεματικά πάρκα /

το πρώτο βραβείο στον νέο ανοιχτό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό απέσπασε το γραφείο του Τσαμπίκου Πετρά /

η πρότασή του διαχειρίζεται δύο κυρίαρχες συνιστώσες της δυναμικής του τοπίου: την αποκατάσταση της συνέχειας του πρασίνου στην πόλη αλλά και της σύνδεσης του αστικού ιστού με τη θάλασσα και την πολιτιστική ακτή /

προτείνεται ο καθαρισμός και η ανάδειξη του υπάρχοντος σκελετού από σκυρόδεμα με την τεχνική της ενίσχυσης και του επιφανειακού τριψίματος, η κατασκευή του τείχους και της αστικής προβλήτας από μέταλλο με επένδυση ξύλινου ντεκ στην οροφή και η κατασκευή της νέας επιδερμίδας από πλακίδια ανακυκλωμένου σκυροδέματος σε μεταλλική στήριξη /

η επιδερμίδα απαντά στις παραμέτρους των χρήσεων, στις απαιτήσεις του φυσικού σκιασμού και της θέας και μεταφράζεται σε ένα σύστημα κελύφους διαδοχικών πλακιδίων που εμπνέεται από το ισόδομο σύστημα του μνημείου /

μακάρι όλα αυτά να τα δούμε να γίνονται /

η αποκατάσταση και η επαναλειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου, τα προγραμματισμένα εγκαίνια της Βιβλιοθήκης του Ιδρύματος Λασκαρίδη, αλλά κυρίως η κατασκευή δικτύων μετρό και τραμ στον Πειραιά συνηγορούν στο ότι το μεγάλο λιμάνι σηκώνει, επιτέλους, κεφάλι.

 

Αθήνα
13

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

9 σχόλια
Ο αγαπημένος, χιλιοτραγουδισμένος Πειραιάς. Ο Πειραιάς είναι μία πολή με έντονο χαρακτήρα, έντονους ανθρώπους και τεράστια ιστορία. Πολλές σελίδες είναι γραμμένες με μαύρο μελάνι αλλά αυτές ίσως είναι και από τις πιο ουσιαστικές. Ο Πειραιάς είναι ένα κολάζ από ανθρώπους, χαρακτηριστικά, αξίες και εικόνες που καθορίζουν την γενικότερη εικόνα της πόλης. Δυστυχώς για πολλά χρόνια οι τοπικές αρχές περνούσαν από ανίκανα χέρια σε ακόμα πιο ανίκανα χέρια με αποτέλεσμα τα προβλήματα της πόλης να είναι αντικειμενικά και μείζονα (καθαριότητα κλπ). Στο χώρο του πολιτισμού, τα πολιτιστικά δρόμενα περιορίζονταν σε συναυλίες στις πλατείες και στο Βεάκειο (ειδικά τα χρόνια που ήταν κλειστό το Δημοτικό Θέατρο). Τα πολιτιστικά δρόμενα τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν άνθιση στην πόλη με περισσότερους συναυλιακούς χώρους (Passport κλπ), εικαστικές εκθέσεις (παλιό ταχυδρομίο Πειραιά κλπ) και τα πολιτιστικά φεστιβάλ στο λιμάνι. Το λιμάνι του Πειραιά (ΟΛΠ) είναι ένας πνεύμονας για την πόλη. Για τα περισσότερα έργα της πόλης (ο περιφερειακός δρόμος της ιχθυόσκαλας, η πεζογέφυρα στον ηλεκτρικό κλπ) είναι έργα του ΟΛΠ. Οι αμέτρητες θέσεις εργασίας. Η πηγή εσόδων κερδοφόρου οργανισμού του δημοσίου. Το όραμα της πολιτιστικής ακτής Πειραιά είναι όραμα του ΟΛΠ, έργο ανθρώπων που παρόλο που είναι δημόσιοι υπάλληλοι βλέπουν τη δουλειά τους με πάθος και όνειρο (ναι υπάρχει και αυτό το είδος δημοσίου υπαλλήλου). Η πολιτιστική ακτή θα αποτελέσει ένα πυρήνα συνάθροισης ιδεών, παιδείας και πολιτισμού και θα αποτελέσει την πυρίτιδα για την ανάπτυξη της πόλης. Δυστυχώς, τα σημεία των καιρών μας και οι πολιτικές συνιστώσες αντιμάχονται το όραμα του ΟΛΠ, εν όψει της πώλησης του οργανισμού. Η προσφορά του στον πολιτισμό δεν έχει σχέση με όρους οικονομίας, επιχειρήσεων, "προσφοράς και ζήτησης". Είναι απαράδεκτο να "αλλάξει χέρια" το λιμάνι. Πολύ αμφιβάλω ότι η COSCO θα είχε το ίδιο όραμα ή πόσο μάλλον, ότι θα ολοκληρώσει το έργο του ΟΛΠ. Σε καμία περίπτωση δεν γράφω αυτό το κείμενο για να κάνω πολιτική, απλά δεν θέλω να χάσω όλα αυτά τα όμορφα από την πόλη που ζω. Όσο για τα προηγούμενα σχόλια περί του "μέσου Πειραιώτη", "μπεκλέρια" κλπ τα θεωρώ ακρως ρατσιστικά, τοπικιστικά και ας παραμείνουν ασχολίαστα καθώς δεν αντιπροσωπεύουν την εικόνα της πόλης μου. Συγχαρητήρια στους συναδέλφους για το εξαιρετικό μουσείο που σχεδίασαν. Ας ελπίσουμε ότι θα γίνουν και άλλα παρόμοια, όμορφα έργα.
Εντάξει παιδιά, ας μην γελιόμαστε. Στον Πειραιά, πάντα κάτι συνέβαινε και πάντα κάτι συμβαίνει. Το γεγονός όμως οτι δεν έβγαινε απο τα "ορια" της πολης δεν σημαίνει οτι δεν συνέβαινε τίποτα 20-30 χρόνια τώρα. Με την εξαίρεση του ανακαινισμένου και -επιτελους- λειτουργικού Δημοτικού Θεάτρου, πάντα κάποιος καλλιτέχνης έκανε καλοκαιρινές συναυλίες στο Βεάκειο και στο Κατράκειο. Για να μην πω για θεατρικες παραστάσεις, όχι μόνο στα δυα αυτά που προανέφερα, αλλά και σε άλλα, μικρότερα θέατρα. Για να μην αναφέρω το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, στην Χαριλάου Τρικούπη, διώροφο, και με εκθέματα ακόμα και στην αυλή. Απλά, τώρα θυμηθήκαμε ότι έχουμε και πάλι λιμάνι. Τώρα που πήρε τα ηνία κάποιος που έχει λεφτά και δεν τον νοιάζει να φάει. Βέβαια, ακόμα περιμένουμε να δούμε κάτι αξιόλογο, πέρα απο τις φρικτές τουλάχιστον κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εν όψει τραμ, το οποίο θα επιβαρύνει κατα πολύ το υπάρχον κυκλοφορικό πρόβλημα και το πρόβλημα παρκινγκ. Φάντασμα, και υπανάπτυκτος ο Πειραιάς? Όχι, ποτέ. Παρατημένος και κακοδιαχειρισμένος? Ναι, σίγουρα.
Ο Πειραιας αξιζει να βγει απο την αφανεια και την απομονωση που τον καταδικασαν για δεκαετιες τωρα.Ειναι το πιο ομορφο και σπουδαιο απο πολλες αποψεις λιμανι της χωραςμας.Λαθος δημαρχοι,συμφεροντα, κρατικη αδιαφορια,ολα μαζι καταντησαν τον Πειραια φαντασμα .Επιτελους ας γινει κατι το αξιζει πραγματικα.Εχω γεννηθει στο Χατζηκυριακειο δεν μενω πλεον ,αλλα ποναω ..
Αγαπητη Αννα p.με το συμπαθειο αλλα δεν νομιζω οτι φταιει η αρχιτεκτονικη που δεν αναπτυσεται ο Πειραιας.Το θεμα ειναι στον μεσο Πειραιωτη και τα μυαλα που κουβαλαει τοσα χρονια.Βλαχεια - ακροδεξισμος - λαικουρια με την κακη εννοια,οπαδισμος στο μεγαλειο του.Ο μεσος πειραιωτης κραταει μπεκλερι και ακουει Ρεμο και Βερτη,πηγαινει εκλησσια,ψηφιζει για δημαρχο παλι οπαδικα το δεξι χερι του Μαρινακη.Θελει πολυ αγωνα για να αλλαξουνε τα μυαλα
28 χρόνια στον Πειραιά δεν έχω δει έναν να κρατάει μπεγλέρι. Όσο για τον ακροδεξισμό δεν νομίζω ότι είναι φαινόμενο του Πειραιά, υπάρχει ακροδεξιά τάση σε όλη την Ελλάδα και ειδικότερα σε περιοχές με χαμηλά εισοδήματα, οπότε δεν καταλαβαίνω γιατί επικεντρώνεσαι στον Πειραιά.Το αν ο μέσος Πειραιώτης πηγαίνει εκκλησία δεν θα το σχολιάσω καν. Όσο για τον οπαδισμό, το να ψηφίζουμε δήμαρχο με βάση την παράταξη στην οποία ανήκει και όχι την εμπιστοσύνη που μας εμπνέει ο ίδιος το βρίσκω επίσης τραγικό αλλά αυτό μάλλον θα το βρίσκεις λογικό. Τόσα χρόνια πάντως που είχαμε κομματικούς δημάρχους δεν είδαμε και καμία διαφορά, μπορείς να κρίνεις στο τέλος της θητείας του τον τωρινό δήμαρχο και αν κάνανε καλά οι πειραιώτες που τον ψηφίσαν. Το τσουβάλιασμα ανθρώπων πάντως είναι ακροδεξιά τακτική, αλλά φυσικά εσύ θα έχεις κάνει την διατριβή σου στους πειραιώτες και θα ξέρεις καλύτερα.
αγαπητέ (;) afandub οι χαρακτηρισμοί σου για τους Πειραιώτες, έχουν κάποια βάση;;; γιατί η βλαχειά και η λαϊκουριά ρέει άφθονη και στην Αθήνα και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό απ' ότι στον Πειραιά...όσο για τον ακροδεξισμό που αναφέρεις, ναι υπάρχει (δυστυχώς) στον Πειραιά όπως υπάρχει στην Αθήνα, καθώς και σε άλλες περιοχές ολόκληρης της Ελλάδας...κι επειδή κι εγώ είμαι "ο μέσος Πειραιώτης" σε πληροφορώ ότι ούτε μπεγλέρι κρατώ, ούτε Ρέμο και Βέρτη ακούω, ούτε εκκλησία πηγαίνω...θέλει όντως πολύ αγώνα να αλλάξουν τα μυαλά, όχι όμως μόνο των Πειραιωτών, αλλά και όσων έχουν τις ίδιες αντιλήψεις με εσένα....
Ποιος σας ειπε οτι ειναι ετσι ο μεσος Πειραιωτης ?Ιδεα δεν εχετε..Επαναλαμβανετε στερεοτυπα ταινιων του Δαλιανιδη.Γεννηθηκα και μεγαλωσα στον Πειραια,τα χαρακτηριστικα που αναφερετε ποτε δεν τα εντοπισα.Ουτε καμ στα καφενεια του ΟΛΠ.Οσο για τον "ακροδεξισμο ",κοιταξτε τα ποσοστα της χρθσης αυγης.Α,και κατι αλλο."Λαικουρια με την κακη εννοια "ειναι ακρως ρατσιστικο σχολιο..