Άσε το κακό να μπει

Άσε το κακό να μπει Facebook Twitter
0

«Η φύση δεν περιέχει νοήματα, τα φυσικά φαινόμενα δεν είναι ενδείξεις. Οι σεισμοί δεν ταυτίζονται με το κακό, διότι στο κακό ενυπάρχει η πρόθεση, το κίνητρο. Είναι αυτό που κάνουν οι άνθρωποι...». Γράφοντας για την ισοπεδωτική καταστροφή της Αϊτής, ο αρθρογράφος της «Washington Post» Ντέιβιντ Ιγκνάτιους ανακαλεί κάτι που είχε γράψει στο βιβλίο της Το κακό στη σύγχρονη εποχή η Σούζαν Νάιμαν -Αμερικανίδα συγγραφέας, φιλόσοφος και διευθύντρια του «Αϊνστάιν Φόρουμ» στο Βερολίνο- για να καταλήξει ο ίδιος: «Κατ' επέκτασιν, η σωστή αντίδραση σε ανεξήγητα γεγονότα δεν είναι η συζήτηση αλλά η δράση». Λογικό προφανώς, αλλά είναι πολύ δύσκολο να μην καταντήσει ψιλοκουβέντα (και αφορμή να ξεφουρνίσουμε τα πιο επιπόλαια κλισέ) ακόμα και μια ζωντανή τραγωδία τόσο μεγάλης κλίμακας... Είναι άλλωστε μοναδική ευκαιρία έκφρασης οίκτου, εξωτισμού, ενοχικών προβολών, αυθαίρετων συμπερασμάτων. Στεκόμαστε για λίγο ταπεινωμένοι και αλληλέγγυοι στη δυστυχία του δοκιμαζόμενου λαού, αλλά και ανακουφισμένοι που δεν ανήκουμε στον «μακρινό» Τρίτο Κόσμο: ένα τόσο βαρύ κακό μοιάζει να ελαφρύνει τις σκοτούρες μας, να εξαγνίζει τις δικές μας αμαρτίες. Αμαρτία να το λέμε, αλλά έτσι είναι. Αναφωνούμε «όπου φτωχός κι η μοίρα του» και βαδίζουμε μελαγχολικοί αλλά αμέριμνοι στο ηλιοβασίλεμα.

Είναι περίπου αναπόφευκτο τόσο μεγάλες καταστροφές να ξυπνάνε προκαταλήψεις, δεισιδαιμονίες και τάσεις μοιρολατρίας ακόμα και στους πλέον ορθολογιστές ανάμεσα μας, ειδικά όταν πρόκειται για τόσο παραδειγματικά «καταραμένους» τόπους. Όπως σημείωσε σχετικά κι ο Μαρκ Ντάνερ των «New York Times» (με γλαφυρή δημοσιογραφική πρόζα), «είναι φορές που ο οίκτος ο οποίος έχει προσκολληθεί σ' αυτό τον τόπο -όπως γίνεται φανερό από τις ανταποκρίσεις των τελευταίων ημερών- αποκτά έναν ιερό τόνο, σαν να έχει καταδικαστεί η Αϊτή στον ρόλο του εξιλαστήριου θύματος ανάμεσα στα έθνη, καρφωμένη στον σταυρό μιας έσχατης ένδειας χωρίς τέλος... Τα βάσανα της Αϊτής, όμως, τα προκάλεσαν άνθρωποι, όχι δαίμονες...». Μπορεί τα δεινά να μην τα προκάλεσαν δαίμονες, αλλά πολλοί στην Αμερική είναι έτοιμοι να πιστέψουν ότι η Αϊτή -η οποία βρίσκεται 700 μίλια μόλις από τις ακτές του Μαϊάμι- τα προκάλεσε ένας οργισμένος βιβλικός Θεός. Ο Πατ Ρόμπερτσον, άτυπος ηγέτης της αποκαλούμενης Χριστιανικής Δεξιάς, βγήκε και είπε ο αθεόφοβος ότι ο σεισμός ήταν το φυσικό επακόλουθο παλιάς συμφωνίας με τον Διάβολο που έχουν κάνει οι κάτοικοι του νησιού οι οποίοι -αν και Καθολικοί επίσημα- εξακολουθούν να χρησιμοποιούν πρακτικές βουντού στις θρησκευτικές ιεροτελεστίες τους. Το «αμαρτωλό», πάντως, Γαλλικό Καρτιέ της Νέας Ορλεάνης (όπου παίζει επίσης πολύ το βουντού) είναι το μόνο τμήμα που επέπλευσε όταν ο τυφώνας Κατρίνα βούλιαξε την πόλη...

Ομπάμα, ξε-Ομπάμα, φανταστείτε πόσο μετράει ακόμα (ίσως και περισσότερο) η πρωτόγονα θρησκόληπτη αντίληψη των πραγμάτων στις ΗΠΑ, ώστε ένιωσαν την ανάγκη να απαντήσουν στις δηλώσεις Ρόμπερτσον πολλοί επιφανείς πολιτειακοί παράγοντες και δημοσιογράφοι. Όπως ο Κρίστοφερ Χίτσενς, ο οποίος σε άρθρο του στο δικτυακό Slate αναγκάστηκε να ουρλιάζει το προφανές (ότι η καταστροφή έχει να κάνει με τη γεωλογία και την έλλειψη ακόμα και της πιο στοιχειώδους υποδομής, όχι με άνωθεν επεμβάσεις), υπενθυμίζοντας παράλληλα ότι το 1981 η Μητέρα Τερέζα παρέλαβε το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής από τα χέρια του δικτάτορα Ντουβαλιέ (τζούνιορ, γνωστού και ως «Baby Doc», για να ξεχωρίζει από τον πατέρα του «Papa Doc») μαζί με παχυλή επιταγή. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι το Βατικανό προστάτευε ένα από τα πιο ειδεχθή καθεστώτα του πλανήτη για πολλές δεκαετίες.

Έλεος με τη μοιρολατρία περί εκδικητικής φύσης! Αυτό θέλουν να τονίσουν οι Αμερικανοί αρθρογράφοι που προαναφέρθηκαν, συχνά όμως οι συνάδελφοί τους που πήγαν στο νησί έμοιαζαν να ενισχύουν τα πιο εύκολα στερεότυπα με τις κραυγαλέα αυθαίρετες ανταποκρίσεις τους, ξεχειλισμένες στη βία, το πλιάτσικο και μια σειρά από εικόνες που συνοδεύονται από προειδοποιήσεις περί περιεχομένου το οποίο σοκάρει - μια χωρίς δημοσιογραφικό φιλτράρισμα άμορφη μάζα τριτοκοσμικής φρίκης, χάους και αναρχίας, τη λογική της οποίας μοιάζουμε να έχουμε προκαθορίσει προ πολλού. Το γεγονός ότι η Αϊτή το 1804 ήταν η δεύτερη ελεύθερη δημοκρατία του πλανήτη με κατοχυρωμένο φιλελεύθερο Σύνταγμα -η πρώτη ήταν οι ΗΠΑ και η τρίτη η Ελλάδα, το σύνταγμα της οποίας πρώτη η Αϊτή αναγνώρισε επίσημα- αποκαλύπτει απλά τις βαθιές ειρωνείες της ιστορίας.

Εκεί, όμως, που το πράγμα έγινε γελοίο, κακόγουστο, χυδαίο και βαθιά προσβλητικό για κάθε αντίληψη ανθρώπινης αξιοπρέπειας, κοινωνίας των εθνών και τα ρέστα, ήταν στα συστήματα κοινωνικής δικτύωσης και κωλοβαρέματος, όπου όλοι έσπευσαν να δηλώσουν (ή να «τιτιβίσουν») τη βαθιά οδύνη τους για το μέγεθος της καταστροφής. Αν η περίπτωση των αντιφρονούντων στο καθεστώς του Ιράν θεωρήθηκε ο θρίαμβος αυτού του τύπου επικοινωνίας, η Αϊτή αποδείχθηκε ένα κωμικοτραγικό φιάσκο τόσο στο Facebook (μόνο στη Σουηδία, 200.000 άτομα έγιναν μέλη ενός γκρουπ το οποίο υποτίθεται ότι συγκέντρωνε δωρεές για τους σεισμοπαθείς, για να αποδειχθεί ότι ήταν μια ομάδα χαβαλέδων απατεώνων με τίτλο «Ένωση Σουηδών Νεκρόφιλων») όσο και στο Twitter, το οποίο κάποια στιγμή μπούκωσε εντελώς από τον καταιγισμό μελούρας και αυτό-ικανοποιούμενης αλληλεγγύης. Μια από τις περιπτώσεις, πάντως, που τα αστραπιαία αντανακλαστικά των Δυτικών αφορούσαν τη δράση κι όχι τη συναισθηματικά φορτισμένη φλυαρία ήταν οι περιπτώσεις άμεσης υιοθεσίας παιδιών της Αϊτής από Γερμανούς και Ολλανδούς καταρχήν. Πώς μπορείς να κάνεις πλάκα γι' αυτό; Μπορείς; Μόνο αν είσαι επαγγελματίας stand up κωμικός...

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ