Στο σημερινό ‘Α, μπα’: μια δασκάλα αναρωτιέται

Στο σημερινό ‘Α, μπα’: μια δασκάλα αναρωτιέται Facebook Twitter
14
Λόγω της Χριστουγεννιάτικης άδειας, το σημερινό Α,μπα μεταδίδεται σε επανάληψη.
Η πρώτη δημοσίευση των ερωταπαντήσεων αυτών έγινε σαν σήμερα πριν από ακριβώς ένα χρόνο! (Τα σχόλια διατηρούνται αυτούσια - Αλλάξατε γνώμη σε κάτι από τότε;)

===

Αγαπημένη μου Α, μπα. Γεια! Έχω το εξής πρόβλημα και θέλω την δικιά σου βοήθεια ως δασκαλοπαίδι και των αναγνωστών σου. Δουλεύω ως εκπαιδευτικός σε ένα ΙΕΚ και τους διδάσκω μαθήματα που έχουν να κάνουν με επικοινωνία. Μέσα στη τάξη είναι δυο πιτσιρίκια Χρυσαυγίτες. Από αυτούς που είναι γραμμένοι στην οργάνωση και τα έχουν βάλει να κάνουν προπαγάνδα στα υπόλοιπα πιτσιρίκια. Στα μαθήματα συχνά αναφέρουν τις απόψεις τους, τις οποίες όμως στο πλαίσιο του μαθήματος δεν μπορώ να τις κόψω. Είναι η άποψη τους και πρέπει να την ακούσω (;). Το ίδιο κάνουν και στα διαλείμματα και συχνά τσακώνονται με τους άλλους. Έχουν όμως πείσει και ένα δυο άλλα, δηλαδή η δουλειά τους πιάνει. Για εργασία εξαμήνου πέρσι, κάναμε μια εφημερίδα με ελεύθερο θέμα και αυτά, μου έφεραν εφημερίδα με χρυσαυγίτικες απόψεις που ήταν για φτύσιμο. Εδώ τι κάνω; Ποια είναι η θέση μου; Στη τάξη δεν είναι όλοι μικροί, μιλάμε για εκπαίδευση ενηλίκων οπότε έχω ηλικίες από 18 ως 40. Οφείλω πιστεύω να σεβαστώ τη γνώμη τους και το δικαίωμα τους να τη λένε και δεν μπορώ να κάνω προπαγάνδα; Ή μπορώ; Τι είναι θεμιτό; Δεν θέλω να πιάσω πολιτική συζήτηση στη τάξη, ούτε να δείξω ότι τα απορρίπτω επειδή είναι αυτό που είναι, γιατί νομίζω δεν έχω το δικαίωμα να τοποθετηθώ, πρέπει να είμαι ουδέτερη προς όλους. Εσύ τι λες; Αν θες βάλε την ερώτηση μου λίγο πιο γρήγορα, γιατί το θέμα επείγει και ο προσηλυτισμός συνεχίζεται ακάθεκτος!

ΥΓ. Μην μου πεις να πάρω τη γνώμη του διευθυντή ή των συναδέλφων, πρόκειται για πενηντάρηδες ή ακόμα και τριαντάρηδες με νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου, που το καλύτερο που θα με συμβουλεύσουν είναι μην ασχολείσαι!

Βρίσκεσαι ανάμεσα σε ενήλικες. Είσαι σε σχέση ισχύος βέβαια, οπότε πρέπει να προσέχεις να μην εκμεταλλευτείς αυτό το γεγονός εις βάρος των μαθητών σου. Πρέπει να είσαι ουδέτερη για να μην δείχνεις προτίμηση σε κάποια ομάδα ή σε κάποιο συγκεκριμένο μαθητή, και πρέπει να απέχεις από πολιτικές απόψεις γιατί είσαστε σε χώρο μαθήματος και όχι σε δημόσιο χώρο. Οι μαθητές έχουν δικαίωμα στο μάθημα και δεν πρέπει να χάνουν χρόνο με τις απόψεις του καθένα.


Όλα αυτά ισχύουν, ναι. Μόνο που η Χρυσή Αυγή κάνει κήρυγμα μίσους. Οπότε όλα τα προηγούμενα δεν ισχύουν.


Δεν είναι όλες οι απόψεις σεβαστές. Από πού έχει προκύψει αυτή η πεποίθηση, αναρωτιέμαι. Γιατί το λέμε αυτό συνέχεια; Είναι τόσο φανερά λάθος! Για την ακρίβεια, οι απόψεις που αξίζουν σεβασμό είναι η μειοψηφία. Οι περισσότερες απόψεις είναι χλιαρές, ή είναι πρόχειρες, ή λάθος. Αυτές δεν χρειάζεται να τις πολεμάμε – ο καθένας έχει δικαίωμα να λέει την λανθασμένη του άποψη, και αν έχουμε όρεξη, τον διορθώνουμε. Όταν μιλάμε όμως για απόψεις που κηρύσσουν το μίσος ενάντια σε κοινωνικές ομάδες, απόψεις που υποστηρίζουν τον ρατσισμό, τον αποκλεισμό, με φασιστικά επιχειρήματα περί ανωτερότητας και κατωτερότητας ανθρώπων, ε, τότε όχι μόνο δεν σεβόμαστε, αλλά δείχνουμε την αντίθεση μας και την απόρριψη με όποιον τρόπο θεωρούμε καταλληλότερο, αναλογιζόμενοι τη θέση μας και την επιρροή που μπορούμε να ασκήσουμε. Μήπως δεν έχεις λογικότατα επιχειρήματα απέναντί τους; Γιατί να λέγεται προπαγάνδα η αντίρρηση σου; Ίσα ίσα, αν δεν απαντάς, τα υπόλοιπα παιδιά μπορεί να θεωρούν ότι δεν υπάρχουν απαντήσεις, ή ότι συμφωνείς μαζί τους.


Δεν είναι μια τυχαία πολιτική κουβέντα η άποψη ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι. Στην περιοχή της γης που ζούμε αυτό είναι θεσμοθετημένο και δεν αμφισβητείται. Όποιος το αμφισβητεί είναι ξένο σώμα, δεν είναι ένας που διαφωνεί αν είναι καλύτερα τα γεμιστά με κιμά ή χωρίς. Πιστεύω ότι έχεις κάθε δικαίωμα να απαγορέψεις τον προσηλυτισμό στην τάξη σου, εξηγώντας το γιατί: επειδή η πεποίθηση στην ισότητα όλων των ανθρώπων είναι αδιαπραγμάτευτη. Και σε αυτή την περίπτωση, έχεις κάθε λόγο να τους απορρίψεις, όχι για αυτό που είναι, αλλά για αυτά που πιστεύουν.

14

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

11 σχόλια
επικοινωνία ε;Δεν ξέρω αν έχει νόημα αλλά σου έκανα upload σε αυτό το link: http://we.tl/CCUeCHIuHQ αρκετές φώτο (22 αρχεία .jpg) της "Μάυρης Βίβλου" (1941-1942, Μεγάλος Λοιμός Αθήνα) της Βούλας Παπαϊωάννου.Αν δεν τις έχεις πετύχει είναι (το έχω πει αρκετές φορές)συγκλονιστικές.
Άκου λέει "όλες οι απόψεις είναι δεκτές"... τι λέτε, μωρέ! Από πότε;;; αν θες το μαθησιακό σου περιβάλλον να έχει δημοκρατικά χαρακτηριστικά πάρε ένα τούβλο, γράψε πάνω το όνομά τους και πέτα τους το στο κεφάλι... η Δημοκρατία είναι το πιο ευπαθές πολιτειακό σύστημα. Πρώτο και σημαντικότερο καθήκον της είναι να αυτο-προστατεύεται!
πως μπορεις να πιστευει οτι ο ενεργητικος η παθητικος προσυλιτισμος ειναι επιτρεπτος; Διαβασε το ρημαδι το συνταγμα και εφαρμοσε το στην ταξη αμεσα...οχι δεν ειναι ολες οι αποψεις ευπροσδεκτες η επιτρεπτες, π.χ η αποψη ενος, οτι η ταδε κοινωνικη ομαδα πρεπει να εκτοπιστει ειναι ευπροσδεκτη? πολλοι εχουν την ταση να μπερδευουν τα πραγματα και θεωρουν την ασυδοσια και την ελλειψη κανονων και εφαρμογης του ως ενα δικαιωμα του πολιτη...ελεος πια
Ως εκπαιδευτικός έχω να πω τα εξής:Στα ΙΕΚ φοιτούν ενήλικες και μιλάμε για κατάρτιση και όχι εκπαίδευση.Εργάζομαι ως εκπαιδευτικός τα τελευταία 15 χρόνια.Μου έκανε εντύπωση το Υ.Γ σου με το οποίο απαξιώνεις τους συναδέλφους σου!Μια συζήτηση μαζί τους ίσως να σε έκανε να βρεις συμμάχους ή τουλάχιστον κι άλλους που αντιμετωπίζουν την ίδια κατάσταση.Αναφέρεσαι στις ηλικίες τους με ρατσιστική διάθεση και μιλάς μετά για τις ρατσιστικές απόψεις των σπουδαστών!Στην αρχή αναφέρεις "Βρίσκεσαι ανάμεσα σε ενήλικες. Είσαι σε σχέση ισχύος βέβαια..."Η σύγχρονη παιδαγωγική είναι μαθητοκεντρική και όχι δασκαλοκεντρική.Αυτό το σχέση ισχύος είναι δείγμα ανασφάλειας ενός εκπαιδευτικού.Ίσως θα ήταν χρήσιμο να κάνεις πρώτα την αυτοκριτική σου!
...πρόκειται για πενηντάρηδες ή ακόμα και τριαντάρηδες με νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου,...@Αυτοσχεδιάζοντας, που ακριβώς εντοπίζεις διάκριση λόγω ηλικίας;
Σαν καλή δασκάλα, να τους υπενθυμίσεις με κάθε ευκαιρία ότι οι ακραίες απόψεις τους είναι σχεδόν παράνομες στην πράξη/καθημερινότητα.Και ότι οι διακρίσεις απαγορεύονται δια νόμου τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα (ευτυχώς!):http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/1510-FRA-CASE-LAW-HANDBOOK_EL.pdfΣτην θέση σου θα χαιρόμουν, κάθε φορά που θα μου έδιναν την αφορμή να τους υπενθυμίζω το παραπάνω νόμο. Θα το έλεγα σαν ποίημα γιατί πιστεύω ότι ακόμα και αν δεν αλλάξουν γνώμη θα αποφευχθεί ο προσηλυτισμός. Στην Γερμανία πριν πολλά χρόνια ένας δικαστής καταδίκασε έναν ανήλικο νεοναζί να διαβάσει το βιβλίο του Χίτλερ (Mein Kampf, το οποίο παρεμπιπτόντως επανακυκλοφόρησε). Ήταν αρκετό να αλλάξει σκεπτικό ώστε να τον αποτρέψει να παραβεί τον νόμο ξανά, όπως διαπιστώθηκε αργότερα.Πολλοί δεν γνωρίζουν τις ακραίες αντιλήψεις του απέναντι στην θρησκεία την οποία απέρριπτε (δεν είναι κακό να απορρίπτεις την θρησκεία μόνο που οι αντιλήψεις των Ναζιστών δεν συμβαδίζουν με τον Χριστιανισμό, είναι οξύμωρο) και τα άτομα με ειδικές ανάγκες κατέληγαν στον «Καιάδα».Το κυριότερο για μένα όμως είναι ότι όσοι δεν είχαν το ίδιο σκεπτικό, εκτελούνταν. Δηλαδή δεν ήταν ένα Δημοκρατικό πολίτευμα, άσχετα με το πως ξεκίνησε.
Νομίζω πως συχνά πίσω από το επιχείρημα "πρέπει να σεβαστώ την άποψη τους" και μιλάω για τη συγκεκριμένη ομάδα κρύβεται ο φόβος της αντιπαράθεσης. Και δεν εννοώ ο φόβος της έλλειψης επιχειρημάτων μιλάω για καθαρό πρωτόγονο φόβο, φόβο για τη σωματική ακεραιότητα του αντιπαραβαλόμενου. Κι έτσι πολλοί άνθρωποι δεν μιλάνε καθόλου, επειδή όμως νιώθουν και τύψεις κατά βάθος, εφησυχάζουν με τα περί ελευθερίας της έκφρασης κλπ. Αυτό είναι και μια μεγάλη επιτυχία τέτοιων ομάδων, έχουν πετύχει έτσι να αποφεύγουν μεγάλο, τεράστιο κομμάτι από τον αντίλογο από απλούς ανθρώπους που θα ήθελαν πολύ να τους πουν ότι διαφωνούν, αλλά φοβούνται. Δεν είναι εύκολο. Για να διακρίνεις αν αυτό που πραγματικά σε κρατάει είναι ο φόβος και να το διαχειριστείς κατάλληλα σκέψου το εξής: Όταν μέσα από τις εργασίες που κάνετε ακούς και άλλες απόψεις με τις οποίες διαφωνείς έχεις το ίδιο πρόβλημα "περί σεβασμού στην έκφραση τους", ώστε να μην εκφράζεις τις αντιρρήσεις σου? Αν όχι τότε το πρόβλημα είναι άλλο και δύσκολο...
Ζόρικο το θέμα, δεν θα ήθελα να είμαι στη θέση σου..Για πνευματικά πολεμοφόδια, σου προτείνω να διαβάσεις (αν δεν το έχεις κάνει ήδη) το εξαιρετικό εγχειρίδιο του Κωστή Παπαϊωάννου "Ας μιλήσουμε καθαρά για την ακροδεξιά".https://xyzcontagion.files.wordpress.com/2014/11/as_milisoume_kathara_gia_tin_akrodexia.pdf
Καλημέρα και καλή χρονιά σε όλους!Όση ώρα διάβαζα την απάντηση της Λένας είχα στο μυαλό μου να σου γράψω ακριβώς αυτό που σου έγραψε στην τελευταία της παράγραφο! Μέσα στην τάξη σου έχεις το δικαίωμα να μην επιτρέπεις την προπαγάνδα και τον προσηλυτισμό, ακόμα και αν προέρχεται από πιο "ήπιους" ή/και πιο "δημοκρατικούς" χώρους (πχ. θρησκεία, εκκλησία, κόματα κλπ). Δηλαδή το ίδιο άσχημο θα ήταν αν αυτοί οι δύο ήταν πωρωμένοι Νεοδημοκράτες-Πασοκτζήδες-Ανελήτες κλπ. και προσπαθούσαν να "πείσουν" τους υπόλοιπους μέσα στην τάξη σου. Πόσο μάλλον όταν οι απόψεις τους είναι τόσο επιθετικές και ακραίες. Δεν νομίζω ότι μπορείς να κάνεις κάτι παραπάνω από αυτό, εκτός μαθήματος κλπ. Αλλά αυτό μπορείς άνετα να το κάνεις.
Πιασε τον ταυρο απ' τα κερατα! Αφιερωσε μαθηματα στο συγκεκριμενο θεμα, για τα ΜΜΕ στη ναζιστικη Γερμανια, για το περφημο υπουργειο Προπαγανδας, ζητα εργασιες, δωσε υλικο για μελετη και δουλεια. Οσο αγνοεις το θεμα και το προσπερνας, τοσο καταλαβαινουν οτι σε φερνουν σε δυσκολη θεση και θα συνεχισουν να προκαλουν. Σκεψου να σου φερει καποιος πχ μια σακουλα σκουπιδια και να τα πεταξει πανω στην εδρα. Ειναι δυνατον να συνεχισεις το μαθημα παριστανοντας οτι δεν τρεχει τιποτα, ενω παραλληλα σας πνιγει ολους η βρωμα; Οι δικες σου σταθερες αποψεις, διατυπωμενες απεριφραστα και στηριγμενες με επιχειρηματα θα αποτελεσουν αναχωμα σε καθε ειδους "κηρυγματα". Οταν ολοκληρωσεις το μαθημα πες κατηγορηματικα: "Αυτοι ειναι οι λογοι για τους οποιους δεν θα δεχτω ξανα να ακουστουν στην ταξη παρομοιες ιδεες". Και να εισαι απολυτως καθετη σε αυτο. Ειχα σχετικη εμπειρια απο δυο χρονιες σε ΕΠΑΛ, το βουλωσαν και αποσυρθηκαν στα λαγουμια τους. Καλη δυναμη. Και παρντον για το σεντονι.
Σαν εκπαιδευτικός κι εγώ σου προτείνω το εξής: μια τάξη έχει κανόνες και πρέπει να ακολουθούνται από όλους. Απαγορεύονται οι θρησκευτικές και πολιτικές συζητήσεις. Τελεία. Μην επιτρέπεις σε κανέναν να κάνει προσυλητισμό, ό,τι ιδεολογία κι αν έχει. Να τους κόβεις αμέσως, με αυστηρότητα και να συνεχίζεις το μάθημα σου. Όσον αφορά το διάλειμμα, αν κάνεις μαζί τους, πες τη γνώμη σου ήρεμα και ξεκάθαρα και ίσως καταφέρεις να περάσεις κάτι. Όμως επειδή μιλάμε για ενήλικες, έχω διαπιστώσει ότι κάποιος αφήνεται να προσυλητιστεί μόνο όταν κατά βάθος συμφωνεί με μια συγκεκριμένη ιδεολογία. Αλλιώς δεν του αλλάζεις γνώμη ούτε με εξορκισμό.