To εκπληκτικό soundtrack του «Lady Bird» που αγνοήθηκε στα φετινά Όσκαρ

To εκπληκτικό soundtrack του «Lady Bird» που αγνοήθηκε στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Το «Lady Bird» ακολουθεί τη ζωή της πρωταγωνίστριας Κριστίν «Lady Bird» Mακφέρσον (την οποία υποδύεται υπέροχα η Σέρσα Ρόναν) κατά τη διάρκεια της τελευταίας της χρονιάς στο καθολικού λύκειο όπου φοιτά.
0

Τις περισσότερες φορές ένα σάουντρακ είναι πετυχημένο όταν έχει καταφέρει να θρέψει συναισθηματικά το κοινό με έμμεσο τρόπο, χωρίς να του έχει υποδείξει πώς να νιώσει ή τι να σκεφτεί, επισκιάζοντας ουσιαστικά την ίδια την ταινία.

Η μουσική του έμπειρου συνθέτη Jon Brion για το φιλμ «Lady Bird», το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Γκρέτα Γκέργουιγκ, πετυχαίνει ακριβώς αυτό: το γλυκόπικρο και νοσταλγικό του μοτίβο παραμονεύει αθόρυβα σε κάθε σημαντική ή μη σκηνή της ταινίας και χωρίς να τις αλλοιώνει, υπογραμμίζει απλώς ευγενικά το ειδικό βάρος της καθεμίας.

Το «Lady Bird» ακολουθεί τη ζωή της πρωταγωνίστριας Κριστίν «Lady Bird» Mακφέρσον (την οποία υποδύεται υπέροχα η Σέρσα Ρόναν) κατά τη διάρκεια της τελευταίας της χρονιάς στο καθολικού λύκειο όπου φοιτά.

Οι σύγχρονοι σκηνοθέτες έχουν την τάση να μην προτιμούν τα μελωδικά σάουντρακ γιατί έτσι πιστεύουν ότι χειραγωγούν το κοινό, αλλά ευτυχώς η Γκρέτα Γκέργουιγκ δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία.

Ανάμεσα σε οικογενειακά δράματα, ερωτικά ναυάγια, προδοσίες πιστών φίλων, εσωτερικές διαμάχες και κρίσεις ταυτότητας, η Lady Bird ονειρεύεται και σχεδιάζει τη ζωή της μακριά από το σπίτι της στο Σακραμέντο, σε ένα νέο, δημιουργικό και ενδιαφέρον περιβάλλον, μεταξύ ατόμων με τα οποία νιώθει ότι έχει πολλά κοινά.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα τρομερά ρεαλιστικό και τρυφερό φιλμ ενηλικίωσης που απέκτησε σταδιακά cult διαστάσεις, πετυχαίνοντας την υψηλότερη συγκεντρωτική βαθμολογία από την παραμονή του στο Rotten Tomatoes, και έφτασε τελικά να διεκδικεί 5 βραβεία στα φετινά Όσκαρ.

To εκπληκτικό soundtrack του «Lady Bird» που αγνοήθηκε στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Η Σέρσα Ρόναν και η Γκρέτα Γκέργουιγκ στα γυρίσματα της ταινίας.

Δυστυχώς, ανάμεσα στις υποψηφιότητες δεν συμπεριλαμβάνεται, λόγω του σκληρού ανταγωνισμού, η εκπληκτική μουσική επένδυση, αλλά αξίζει να εξετάσουμε λίγο πιο προσεχτικά τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει στην ανάδειξη του συναισθηματικού πυρήνα της ταινίας.

«Τα πράγματα δεν πάνε και πολύ καλά για τους χαρακτήρες της ταινίας, αλλά όλοι τους τρέφουν μια κάποια φιλοδοξία. Η πρωταγωνίστρια πιστεύει ότι υπάρχουν πολύ περισσότερα στη ζωή από αυτά που της προσφέρει ο τόπος της.

»Αυτό είναι ένα συναίσθημα που σε πηγαίνει μπροστά, ακόμη και αν δεν είσαι ικανοποιημένος με ό,τι συμβαίνει γύρω σου τη δεδομένη περίοδο. Η Lady Bird έχει αυτό το αίσθημα του ανικανοποίητου, ότι η ζωή είναι εκεί έξω.

»Δεν είναι βέβαιη, αλλά υπάρχει μια ελπίδα μέσα της που την οδηγεί σε ένα διαφορετικό μέλλον» σχολίασε ο Jon Brion σε μια συνέντευξή του στο «Crack», όταν ρωτήθηκε αν ήταν συνειδητή η σύνθεση ενός σάουντρακ που αφήνει στο τέλος μια νότα αισιοδοξίας.

Πράγματι, ακριβώς αυτό το συναίσθημα της μικρής αλλά ολοζώντανης ελπίδας για μια διαφορετική, πιο συναρπαστική ζωή συλλαμβάνουν οι συνθέσεις του Jon Brion.

Η μουσική βασίζεται σε ένα κεντρικό ορχηστρικό μοτίβο το οποίο αποδίδεται με πιάνο, κιθάρες και πνευστά που θυμίζουν αντίστοιχες δουλειές για τον κινηματογράφο του Γάλλου πολυοργανίστα François de Roubaix.

 

Lady Bird | Soundtrack | The Monkees - As We Go Along

Συγκεκριμένα, υπάρχουν δύο αρμονικά μοτίβα που μπλέκονται μεταξύ τους: το ένα ακολουθεί μια καθοδική κλίμακα και ντύνει τις άσχημες στιγμές της Lady Bird και το άλλο έχει ανοδική κλίμακα και λειτουργεί ως αντίβαρο στις στιγμές που εκείνη ανακάμπτει.

Με αυτό τον τρόπο προκύπτει κάτι που μοιάζει με τους κύκλους της πραγματικής ζωής, με τα πάνω και τα κάτω της, τις στιγμές που όλα βγάζουν νόημα κι εκείνες που μοιάζουν όλα μάταια, συμβάλλοντας έτσι στον ταπεινό ρεαλισμό που αναδίδει το φιλμ.

Βέβαια, η σκηνοθέτις Γκρέτα Γκέργουιγκ γνώριζε πως δεν είχε να κάνει με αρχάριο όταν ζήτησε από τον Brion να αναλάβει το σάουντρακ της ταινίας.

Ο Αμερικανός συνθέτης είναι υπεύθυνος για τη μουσική μερικών από τις πιο σπουδαίες κινηματογραφικές στιγμές του 21ου αιώνα.

Οι συνθέσεις του για τη «Magnolia» του Πολ Τόμας Άντερσον, την «Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού» του Mισέλ Γκόντρι και τη «Συνεκδοχή της Νέας Υόρκης» του Τσάρλι Κάουφμαν είναι σπουδαίες και έχουν προταθεί για διάφορα βραβεία, χωρίς να έχουν κερδίσει κάποιο, ενώ αξιοσημείωτες είναι και οι δισκογραφικές του παραγωγές σε μουσικούς τόσο του mainstream όσο και του εναλλακτικού τοπίου, όπως ο Kanye West, ο Frank Ocean, ο Elliott Smith, η Fiona Apple, οι Of Montreal, οι Spoon κ.ά.

To εκπληκτικό soundtrack του «Lady Bird» που αγνοήθηκε στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Η Σέρσα Ρόναν και η Λόρι Μέτκαλφ είναι και οι δύο υποψήφιες για βραβείο Όσκαρ.

Μπορεί η μουσική του για το «Lady Bird» να μην προτάθηκε για κάποιο μεγάλο βραβείο και να μείνει στην ιστορία ως ένα υποτιμημένο διαμάντι, αλλά νομίζω ότι αυτό ταιριάζει περισσότερο και στο low-profile πνεύμα της ίδιας της ταινίας.

Όπως λέει και ο ίδιος: «Ήθελα να φτιάξω κάτι συναισθηματικό. Οι σύγχρονοι σκηνοθέτες έχουν την τάση να μην προτιμούν τα μελωδικά σάουντρακ γιατί έτσι πιστεύουν ότι χειραγωγούν το κοινό, αλλά ευτυχώς η Γκρέτα Γκέργουιγκ δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία.

»Δεν ήθελα να φτιάξω κάτι δυσνόητο και προσποιητό αλλά κάτι που οι θεατές θα απολάμβαναν πραγματικά και δεν θα ξεχνούσαν φεύγοντας από τον κινηματογράφο».

Αυτός, άλλωστε, δεν θα έπρεπε να είναι και ο σκοπός κάθε πραγματικά σπουδαίας ταινίας; Να φωλιάζει και να επανέρχεται στις σκέψεις μας για μέρες μετά την προβολή της.

Οι συνθέσεις του Jon Brion συνέβαλαν διακριτικά και ειλικρινά σε αυτό, επενδύοντας μουσικά μια ταινία που διαχειρίζεται τις διαχρονικές θεματικές της με τον πιο αυθεντικό και συγκινητικό τρόπο που έχουμε δει τελευταία στο σινεμά.

 
Oscars News
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM