Αφιέρωμα στον Κλωντ Ντεμπυσύ από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Η ΚΟΑ τιμά τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Γάλλου συνθέτη

The LiFO team, 15.3.2018 | 12:31

Έργα σταθμούς του μουσικού ιμπρεσιονισμού θα ερμηνεύσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών  την Παρασκευή 23 Μαρτίου σε ένα αφιέρωμα με αφορμή τα 100 χρόνια από το θάνατο του Κλωντ Ντεμπυσύ.

 

Ο διαπρεπής Ισπανός αρχιμουσικός Πέντρο Χάλφτερ θα διευθύνει μια βραδιά που ανοίγει με το ποιητικό «Πρελούδιο στο απόγευμα ενός φαύνου» του Κλωντ Ντεμπυσύ, προχωρά στο εκρηκτικό «Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα» του Ζακ Ιμπέρ με σολίστ τη διεθνώς καταξιωμένη φλαουτίστα Μαγκαλί Μοσνιέ και κορυφώνεται με το έργο «Θάλασσα» τρία συμφωνικά σκίτσα για ορχήστρα, που αποτελεί ορόσημο για το συνθετικό ύφος του Ντεμπυσύ.

 

Τα έργα

Πρελούδιο στο απόγευμα ενός φαύνου

Γραμμένο από το 1891 ως το 1894, το συμφωνικό αυτό έργο είναι εμπνευσμένο από το γνωστό ποίημα του μεγάλου Γάλλου συμβολιστή ποιητή Στεφάν Μαλαρμέ «Το απόγευμα ενός φαύνου» (1876). Στο ποίημα, ο αρχαίος ρωμαϊκός θεός των δασών σε μία κατάσταση μεταξύ ύπνου και ξύπνιου προσπαθεί να θυμηθεί μία συνάντησή του με όμορφες νύμφες που αντιστέκονται στο ερωτικό του κάλεσμα.

 

Το Πρελούδιο του Ντεμπυσύ εκτελέστηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 1894 στο Παρίσι και αποτελεί έκτοτε εμβληματικό έργο του ιμπρεσιονισμού στη μουσική. Ένα αιθέριο σόλο του φλάουτου επαναλαμβάνεται και αναπτύσσεται με λεπτές αρμονικές αποχρώσεις και αισθησιακή ενορχήστρωση, στοιχεία που αποτυπώνουν τη ζεστή ατμόσφαιρα του μεσημεριανού ρεμβασμού.

 

Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα

Ο Γάλλος συνθέτης Ζακ Ιμπέρ ανήκει στους δημιουργούς εκείνους που απέφυγαν να  ταυτιστούν ολοκληρωτικά με κάποιο στυλ ή ρεύμα της εποχής τους· διατήρησε στο έργο του μία ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στην παράδοση και την πρωτοπορία με γνώμονα πάντα ένα εξαιρετικό γούστο.

 

Από το πλουσιότατο έργο του το Κοντσέρτο για φλάουτο είναι εκείνο που ακούγεται πιο συχνά στις μέρες μας, καθώς αποτελεί ένα από το κορυφαία (και απαιτητικότερα) κοντσέρτα του ρεπερτορίου του οργάνου. Γράφτηκε κατά τα έτη 1932-1933 για τον θρυλικό βιρτουόζο του φλάουτου, καθηγητή στο Ωδείο του Παρισιού, Μαρσέλ Μουάζ, ο οποίος και το παρουσίασε πρώτη φορά το 1934 στο Παρίσι.

 

Αφιέρωμα στον Κλωντ Ντεμπυσύ από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
H διεθνώς καταξιωμένη φλαουτίστα Μαγκαλί Μοσνιέ.

 

Μια βάρκα στον ωκεανό

Η πιανιστική συλλογή Καθρέπτες (Miroirs) γράφτηκε από τον Ραβέλ κατά τα έτη 1904-1905 και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πιανιστικά έργα του αλλά και έργο-σταθμό στην προσωπική, συνθετική του εξέλιξη. Καθένα από τα πέντε συνολικά κομμάτια της συλλογής αφιερώθηκε και σε ένα μέλος των λεγόμενων «Απάχηδων», μίας προοδευτικής καλλιτεχνικής ομάδας που διαμορφώθηκε στο Παρίσι, στις αρχές του 20ού αιώνα.

 

Το τρίτο κομμάτι των Καθρεπτών, με τίτλο «Μια βάρκα στον ωκεανό» αφιερώθηκε στον ζωγράφο Πωλ Σορντ, στο σπίτι του οποίου συχνά συγκεντρώνονταν οι Απάχηδες. Το 1906, λίγους μήνες μετά την πρεμιέρα της πιανιστικής συλλογής, ο Ραβέλ ενορχήστρωσε τη Βάρκα στον ωκεανό (όπως και την Alborada del grazioso).

 

«Η Θάλασσα», τρία συμφωνικά σκίτσα για ορχήστρα

Το συμφωνικό έργο «Θάλασσα», το οποίο αφιερώθηκε στον εκδότη Ζακ Ντυράντ, ολοκληρώθηκε στις 5 Μαρτίου 1905 κατά την παραμονή του Ντεμπυσύ στην παραθαλάσσια πόλη Ήστμπορν της νότιας Αγγλίας και παρουσιάστηκε πρώτη φορά στις 15 Οκτωβρίου της ίδιας χρονιάς στο Παρίσι στο πλαίσιο των Συναυλιών Λαμουρέ υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Καμίγ Σεβιγιάρ. Η μουσική εστιάζεται περισσότερο στην απόδοση αποχρώσεων, διαθέσεων και αισθήσεων παρά στην αποτύπωση της πραγματικότητας.

 

Info

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Τ. 210 7282333

Παρασκευή 23 Μαρτίου, 20.30

Τιμές εισιτηρίων: 25€, 15€, 10€ και 5€ (εκπτωτικό)

Οδηγός Μουσικής