Σχεδόν κατά γράμμα αναπαράσταση του πιο ξακουστού ιστορικού δράματος όλων των εποχών για έναν εμφανή λόγο και ένα ανεκδοτολογικό περιστατικό. Το σημείο αιχμής του ήταν, και παραμένει, η αγωνιώδης, μεγαλειώδης αρματοδρομία λίγο πριν από το φινάλε που γύρισαν οι βοηθοί Γιακίμα Κάνουτ και Άντριου Μάρτον, με υποστήριξη από τον νεαρό τότε Σέρτζιο Λεόνε, στην Τσινετσιτά και αποτελεί σημείο αναφοράς σφιχτού μοντάζ, αμείωτης δράσης, ανάγλυφων χαρακτήρων και υψηλής κλιμάκωσης, πολύ πριν από την ψηφιακή διευκόλυνση στο post. Το άλλο, το παρασκηνιακό, αφορά το σενάριο.

 

Στη νέα εκδοχή δεν υπάρχει χρόνος και χώρος για υπόνοιες και λεπτομέρειες.

 

Η δουλειά της συγγραφής πιστώθηκε στον Καρλ Τάνμπεργκ, αλλά ο όγκος του σεναρίου αντιμετωπίστηκε από τον Γκορ Βιντάλ. Σε ένα από τα 12 προσχέδια συμβουλεύτηκε τον σκηνοθέτη Γουίλιαμ Γουάιλερ για τη λανθάνουσα ομοφυλοφιλική σχέση ανάμεσα στους κύριους χαρακτήρες, τον εβραίο Τζούντα Μπεν Χουρ και τον παιδικό φίλο του, τον Ρωμαίο Μεσάλα, για το πώς να χειριστεί τον διάλογο, σκοπεύοντας να ρωτήσει και τον Τσάρλτον (Τσακ, το χαϊδευτικό του) Ίστον (αν και προφέρεται Χέστον) για την προσέγγιση. «Κάνε ό,τι νομίζεις, αλλά μην πεις στον Τσακ πως είναι γκέι στο έργο γιατί θα σε σκοτώσει» ήταν η απάντηση του Αμερικανού σκηνοθέτη. Στη νέα εκδοχή δεν υπάρχει χρόνος και χώρος για υπόνοιες και λεπτομέρειες. Το μόνο που ενδιαφέρει τον φουριόζο Τιμούρ Μπεκμαμπέτοφ είναι να κολλήσει τις σκηνές της δράσης όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται και, καθ' οδόν, να μην ξεχάσει πως έχει να κάνει με ανθρώπους και όχι μόνο με σκηνικά και κάμερες. Όντως, οι σκηνές-κλειδί στη γαλέρα με τους σκλάβους, το στάδιο με τις άμαξες και τους δρόμους με τους διωγμούς έχουν νεύρο, αλλά οι διάλογοι ηχούν ως κύμβαλα αλαλάζοντα. Και πώς να μην ακούγονται εντελώς ψεύτικοι, όταν οι ανδρικές ερμηνείες είναι του γυμναστηρίου και οι γυναικείες του κομμωτηρίου. Με την απογοητευτική υποδοχή που επιφύλαξε το κοινό μέχρι στιγμής στο Μπεν Χουρ, αλλά και στα πρόσφατα Risen και Έξοδος, Θεοί και Βασιλιάδες, το είδος της βιβλικής περιπέτειας σανδαλιών και πέπλων πνέει τα λοίσθια. Μόνο ο Μελ Γκίμπσον γνωρίζει πώς μπορεί να αναστηθεί: με πολλούς πυροβολισμούς.