Η ιστορία εκτυλίσσεται σε έναν φαινομενικά ουτοπικό κόσμο, κάπου στο μέλλον, χωρίς πολέμους, διακρίσεις, πόνο και αδικίες. Βασικός ήρωας είναι ένας νεαρός άνδρας, ο Τζόνας, που γεννήθηκε και ζει μέσα σε αυτόν τον τέλειο κόσμο. Μόνο ένας μεγαλύτερος σε ηλικία άνδρας μέσα σ' αυτή την κοινωνία γνωρίζει τι πραγματικά συνέβαινε στο παρελθόν. Σταδιακά ο Τζόνας ενηλικιώνεται και σύντομα θα μάθει ποιος είναι ο ρόλος του στην κοινωνία. Είναι εκείνος που θα επωμιστεί το βάρος της μνήμης του παρελθόντος. Ο Giver θα αρχίσει να του μεταφέρει διάφορες μνήμες τους παρελθόντος και εκείνος θα συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι όλα έτσι όπως φαίνονται, καμιά φορά θέτοντας σε κίνδυνο ακόμα και τη ζωή του.


Ο Τζεφ Μπρίτζες είναι ο Φύλακας της Μνήμης σε μια ουτοπική κοινωνία, το 2048, φτιαγμένη κάτω από αντισηπτικά ιδανικές συνθήκες, χωρίς συναισθήματα και διακυμάνσεις, πολέμους και διακρίσεις,μετεωρολογικά φαινόμενα και λοιπές οξύνσεις, ως πρότυπο ισορροπίας μετά από μια ολοκληρωτική καταστροφή που προφανώς έχει προηγηθεί. Πρωταγωνιστεί ο Μπρέντον Θουέιτς στον ρόλο του Τζόνας, ενός νέου που μόλις ενηλικιώθηκε και, αντίθετα με τα άλλα παιδιά της γενιάς του, συμπεριλαμβανομένων των δύο καλύτερων φίλων του, δεν του ανατέθηκε μια συγκεκριμένη, ισόβια απασχόληση ανάλογα με τις κλίσεις του αλλά το σοβαρό έργο της λήψης της καλά φυλαγμένης μνήμης της ανθρωπότητας από τον απομονωμένο στις σκέψεις του και σε μια απομακρυσμένη κατοικία Φύλακα. Το πώς διαχειρίζεται τα πρωτόγνωρα δώρα, που είναι ταυτόχρονα καταραμένα καθώς ενέχουν πόνο και βάσανα, είναι το θέμα μιας ακόμη ταινίας βασισμένης σε μυθιστόρημα νεανικής λογοτεχνίας, με ανέπαφα τα περισσότερα χαρακτηριστικά του είδους: νέοι, φωτογενείς ήρωες παγιδευμένοι σε έναν πλανήτη κατεστραμμένο από τη φονική απερισκεψία των παλαιοτέρων. Λιγότερο «κυνηγημένος» και πολύπλοκος σε σχέση με ανάλογες ταινίες, όπως οι Διαφορετικοί και ο πρόσφατος Λαβύρινθος, ο Φύλακας της Μνήμης συγγενεύει περισσότερο με την προβληματική και τη σχεδόν εικαστική προσέγγιση του Άντριου Νίκολ (Γκάτακα), προσαρμοσμένη σε απλοϊκότερα σχήματα. Ο νεαρός Αυστραλός Θουέιτς, αρμονικός και ορεξάτος, συντονίζεται απόλυτα και φέρνει αύρα αυθεντικής αθωότητας, χωρίς αφέλειες, τικ και πόζες άβγαλτων, φιλόδοξων νεαρών, πλην του Μάιλς Τέλερ στο Divergent. Στέκει με θαυμασμό, ελπίδα και δέος μπροστά στο άγνωστο που ξετυλίγεται απότομα μπροστά του, με μια σωστή, διακριτικότατη δόση πληροφορίας, ενώ έχει μεγαλώσει σε μια κοινωνία ανίδεη για το παρελθόν, συνεπώς και τη μνήμη. Ο Τζεφ Μπρίτζες σώζει την άβολα country μανιέρα του με μια εγκάρδια τελική εξομολόγηση περί αγάπης, η Μέριλ Στριπ κρατάει επαγγελματικά τον τυπικό ρόλο της αρχόντισσας/σοφής που οφείλει να είναι κακιά, ενώ η Κέιτι Χολμς και ο Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, γονείς χωρίς γονεϊκές αντιδράσεις, ενσωματώνουν την ευγενική αναισθησία σε ρόλους που παραπέμπουν σε θρίλερ.