Η εικαστικός Rachel Maclean παρουσιάζει δύο φιλμ της: The Lion and The Unicorn (2012) και A Whole New World (2014).

 

Η Σκωτσέζα εικαστικός δουλεύει την τελευταία δεκαετία με κύριο μέσο της το φιλμ, δημιουργώντας αλλόκοσμους χαρακτήρες και φαντασιακούς κόσμους, τους οποίους χρησιμοποιεί για να απευθύνει ερωτήματα που πραγματεύονται έννοιες όπως η πολιτική, ο εθνικισμός, η ταυτότητα, ο φεμινισμός κ.α.

 

Μετακινούμενη μεταξύ ιστορίας και φαντασίας, η Maclean κατασκευάζει αφηγήσεις οι οποίες διατίνονται από γκροτέσκ αισθητικά στοιχεία, την ποπ κουλτούρα της Βρετανικής τηλεόρασης, τον καταναλωτισμό και άλλα σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα.

 

Στα έργα της η ίδια η εικαστικός υποδύεται όλους τους ρόλους τους οποίους κατασκευάζει ως "κλώνους" οι οποίοι ενσωματώνουν ασταθής ταυτότητες: κωμικά καχέκτυπα χαρακτήρων, φαντάσματα και κενές προσωπικότητες.  

Στην έκθεση της στην State of Concept Athens, τα έργα της παρουσιάζουν ένα καίριο ερώτημα που ταλανίζει την Ευρωπαϊκή ήπειρο τα τελευταία χρόνια: την αύξανόμενη ρητορική γύρω από την εθνική ταυτότητα, αλλά και την έξαρση του εθνικισμού σε περιόδους κρίσης και αστάθειας. 

Στο έργο A Whole New World, η Maclean αναφέρεται σε ένα σύγχρονο αίτημα ενός μεγάλου κομματιού της Σκωτσέζικης κοινωνίας: την Σκωτσέζικη ανεξαρτησία, ένα ζήτημα το οποίο επαναθεωρείται από το καλοκαίρι του 2016, μετά την έκβαση του δημοψηφίσματος που οδήγησε το Ηνωμένο Βασίλειο στο Brexit. 

Στο The Lion and the Unicorn, η Maclean δημιουργεί μια ιστορία και αντλεί χαρακτήρες από τον θυρεό του Ηνωμένου Βασιλείου: Το Λιοντάρι (Αγγλία) και ο Μονόκερος (Σκωτία). Το έργο χρησιμοποιεί αναπαραστάσεις ταυτόχρονα για συμμαχίες αλλά και αντίπαλα στρατόπεδα, για να εξετάσει την έννοια της ταυτότητας σε σχέση με το δημοψήφισμα της Σκωτίας για Εθνική Ανεξαρτησία.

 

Το φιλμ παρουσιάζει τρεις χαρακτήρες: το λιοντάρι, τον μονόκερο και την βασίλισσα. Οι χαρακτήρες αυτοί φαίνεται να προέρχονται από διαφορετικά genre, όπως αυτά σε ταινίες με σκιώδη ιστορική ανασυγκρότηση, στα παιδικά τραγούδια αλλά και στο φορμάτ μιας ρεαλιστικής τηλεοπτικής συνέντευξης. 

 

Κατοικώντας στο πλούσιο ιστορικό σκηνικό του Traquair House στα σύνορα της Σκωτίας, οι τρεις αυτοί χαρακτήρες πίνουν πετρέλαιο βόρειας θάλασσας από τον κρύσταλλο Jacobite, χωρίζοντας τα κομμάτια ενός κέικ με το Union Jack (το σύμβολο του Ηνωμένου Βασιλείου).
  

Η Rachel MacLean γεννήθηκε το 1987 στο Εδιμβούργο και ζει και εργάζεται στη Γλασκώβη. Χρησιμοποιεί κυρίως το φιλμ και την φωτογραφία στη δουλειά της, κατασκευάζοντας εξωπραγματικούς χαρακτήρες και φαντασιακούς κόσμους τους οποίους χρησιμοποιεί για να σχολιάσει πολιτικο-κοινωνικά ζητήματα αλλά και ερωτήματα γύρω από την ταυτότητα. 

 

Φορώντας χρωματιστά κοστούμια και επαγγελματικό μακιγιάζ, μεταμορφώνεται σε δεκάδες χαρακτήρες τους οποίους υποδύεται η ίδια στις ταινίες της. Με την χρήση της τεχνολογίας δημιουργεί περιβάλλοντα που αποτελούν το φόντο για τις ιστορίες που εκτυλλίσονται στα έργα της, δανειζόμενη ήχους από την τηλεόραση και το σινεμά για να κατασκευάζει αφηγήσεις που πάντοτε διατηρούν μια χιουμοριστική χροιά. 

Η Maclean επιλέχθηκε για να εκπροσωπήσει την Σκωτία στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας. Έχει παρουσιάσει ατομικές εκθέσεις στην συλλογή Zabludowicz στο  Λονδίνο (2014), Edinburgh Printmakers (2013), Collective Gallery, Εδιμβούργο (2013), Trade Gallery, Νότινγχαμ (2013) and Generator Projects, Νταντί (2012). Το 2013 βραβεύτηκε με το Margaret Tait Award για τις παρουσιάσεις της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Γλασκώβης. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί και στα State Museum of Urban Sculpture, Αγία Πετρούπολη, Ρωσία, Tramway, Γλασκώβη, Kunstarkaden, Μόναχο κ.α.