Αθήνα   27°C
LIFO
Παρ, 06 Ιούλ 2007 10:42 πμ

H άποψη του Ν. Μάργαρη για την πυρκαγιά της Πάρνηθας

ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ

1. Οι φωτιές στα δάση είναι φυσιολογικά φαινόμενα.

Η φωτιά είναι ομαλά ενταγμένη στα μεσογειακού τύπου οικοσυστήματα. Σε όλες τις χώρες γύρω από τη Μεσόγειο, στην Καλιφόρνια, στο Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, στη Νότια Αφρική, στην Αυστραλία, στη Χιλή είναι σύνηθες φαινόμενο. Την προηγούμενη μόλις εβδομάδα φωτιά στην Καλιφόρνια έκανε στάχτη 2.000 σπίτια.

Η Ελλάδα δεν είναι ειδική περίπτωση. Ακόμα και τα ζώα της χώρας μας είναι προσαρμοσμένα σε αυτήν. Υπάρχουν πουλιά που πάνε μόνο στις καμένες εκτάσεις γιατί εκεί βρίσκουν πολλά έντομα. Και τα έντομα είναι πολλά, γιατί τα φυτά που βγαίνουν στις καμένες περιοχές ανθίζουν γρηγορότερα. Είναι, όσο και αν δεν το πιστεύουμε, αυτός ο κύκλος της ζωής των μεσογειακών οικοσυστημάτων. Μια καμένη περιοχή, την πρώτη χρονιά μετά τη φωτιά είναι κήπος.

2. Δεν αντιμετωπίζονται σωστά οι πυρκαγιές.

Η πυρκαγιά των δασών θέλει ειδική αντιμετώπιση. Στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ έχουν καταγράψει όλες τις προηγούμενες φωτιές, από το 1985 έως σήμερα. Υπάρχουν σε εξειδικευμένα προγράμματα ανά πάσα στιγμή δεδομένα, όπως οι άνεμοι που φυσούν, μετεωρολογικά και κλιματικά στοιχεία, τα είδη των φυτών που έχουν φυτρώσει, η ηλικία τους, οι εκτάσεις που έχουν ξανακαεί, και ο χρόνος που συνέβη αυτό. Έχοντας διαθέσιμα όλα τα στοιχεία μπορούν να αντιμετωπίσουν τις φλόγες κάθε φορά με τον τρόπο που χρειάζεται.

Η σύγκριση με την Ελλάδα είναι καταλυτική. Εδώ ο καθένας λειτουργεί περίπου ως μαθητευόμενος μάγος.

3. Ποιοι είναι οι εμπρηστές

Εμπρηστές στην Ελλάδα είναι η ΔΕΗ, οι ανεξέλεγκτες χωματερές και όσοι έχουν κοπάδια. Δεν υπάρχουν σατανικοί εμπρηστές με κουκούλες και μηχανές που καίνε τα δάση. Υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό πυρκαγιών που προκαλούνται από άλλες αιτίες. Στη Χαλκιδική η φωτιά ξεκίνησε πέρσι από κεραυνό. Τώρα έλεγε κάποιος ραδιοφωνικός σταθμός ότι υπήρχε εμπρηστικός μηχανισμός στην Πάρνηθα. Είναι λάθος. Βρίσκουν μια παλιά οβίδα και λένε μετά ότι πρόκειται για εμπρηστικό μηχανισμό.

4. Τα πεύκα είναι οι μεγάλοι ένοχοι

Έχουμε μια μανία με τα πεύκα. Τα φυτεύουμε παντού. Στα στρατόπεδα τα βάζουν δίπλα στις πυριτιδαποθήκες. Τα πεύκα όμως έχουν ένα... μειονέκτημα. Χρειάζονται, προκαλούν, τη φωτιά. Ανήκει στο DΝΑ τους.

Στο Πήλιο που δεν έχει πεύκα, πήγαν οι δασολόγοι και φύτεψαν. Τα πεύκα αυτά έχουν καεί έως τώρα τρεις φορές. Στην Πάρνηθα τα πεύκα έκαψαν τα έλατα. Από τη ρητίνη βγαίνει το εύφλεκτο νέφτι.

5. Ο Εθνικός Δρυμός της Πάρνηθας

Υποτίθεται ότι είχαν κάνει Εθνικό Δρυμό και μιλούσαν για τα κρι- κρι που τα έφεραν από την Κρήτη. Είχαν μαντρώσει μια περιοχή και είχαν βάλει μέσα ελάφια. Για να δουλέψει πραγματικά ένα οικοσύστημα με ζαρκάδια και ελάφια έπρεπε να υπήρχαν και λύκοι. Τα ελάφια είχαν γίνει τόσο πολλά που τρώγανε συνεχώς τους φλοιούς των ελάτων.

6. Δεν θα λιγοστέψει το οξυγόνο των Αθηναίων

Άκουσα ότι θα λιγοστέψει το οξυγόνο στην Αθήνα. Το οξυγόνο, τα τελευταία εκατομμύρια χρόνια, δεν έχει ελαττωθεί. Το οξυγόνο παράγεται κατά ενενήντα τοις εκατό απο τους ωκεανούς. Πιστεύει κανείς ότι στη Σαχάρα δεν έχουν οξυγόνο; Στους πόλους που δεν έχουν δέντρα δεν έχουν οξυγόνο άραγε;

Άκουσα επίσης να λένε και να ξαναλένε εξαφανίστηκε ο τελευταίος πνεύμονας πρασίνου. Δεν ήταν ο τελευταίος πνεύμονας πρασίνου στο Λεκανοπέδιο. Υπάρχει η άλλη πλευρά της Πάρνηθας, η Πεντέλη, ο Υμηττός που ξαναπρασίνισε.

7. Δεν χρειάζονται αντιπλημμυρικά έργα,ούτε αναδασώσεις

Στο Άγιον Όρος, πριν από δέκα χρόνια, μια φωτιά είχε κατακάψει τα πάντα. Καθηγητές και οικολόγοι λέγανε ότι έπρεπε να γίνουν αναδασώσεις. Οι καλόγεροι δεν άφησαν κανέναν να μπει μέσα. Οι καλόγεροι ευτυχώς δεν έχουν γίδια. Το δάσος έγινε καλύτερο απ΄ ό,τι ήταν πριν.

Στην Πάρνηθα σήμερα υπάρχει ένας υποόροφος. Είναι ο σχίνος, η κουμαριά, το πουρνάρι. Σε αυτά τα φυτά καίγεται μόνο το από πάνω μέρος. Καίγεται δηλαδή το 40%. Το 60% το αποτελούν οι ρίζες τους. Αυτά τα φυτά «ξαναπετάνε» αμέσως με τις πρώτες φωτιές. Αυτά που ακούμε περί πλημμυρών κ.λπ. είναι ανοησίες. Το έδαφος και το νερό συγκρατούνται από τον υποόροφο, γιατί οι ρίζες είναι ζωντανές.

Δεν πρέπει να πατήσει κανείς μέσα στην καμένη έκταση, να κόψει κορμούς, να τους σέρνει. Στην Πεντέλη, σε εκείνες τις φοβερές αναδασώσεις, μικρών τμημάτων ευτυχώς, σκάβανε και φύτευαν ασθενικά δεντράκια και συγχρόνως καταστρέφανε γύρω στα 100 μικρά φυτά που είχαν φυτρώσει από μόνα τους.

Ο Νίκος Μάργαρης είναι καθηγητής στο Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου και διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του «Νational Geographic».

Πηγή:

http://www.tanea.gr//Article.aspx?d=20070705&nid=5157013&sn=%CE%95%CE%9B%CE%9B%CE%91%CE%94%CE%91&spid=876

 

Τα σχόλια δικά σας... 

 

 

ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ
Facebook Twitter Google Bookmarks
 
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ POSTS ΓΙΑ: ΚΡΙΤΙΚΗ   ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ   ΠΟΛΙΤΗΣ  
 
ΣΧΟΛΙΑ: 39
# The_Rock στις 6.7.2007, 10:56
...πολύ εξωραϊσμένη η συγκεκριμένη άποψη...
# ImmortalJunkie στις 6.7.2007, 10:59
συλλάβουμε τα πεύκα για εμπρησμό!
# The_Rock στις 6.7.2007, 11:01
σωστό και αυτό!
# The_Rock στις 6.7.2007, 11:09
μου φαίνεται εξωραϊσμένη, γιατί σου αφήνει την εντύπωση, ότι εντάξει μωρέ τι έγινε, ας καούν τα πάντα, πάλι θα ξαναβγούν καλύτερα!
# PINK FISH στις 6.7.2007, 11:12
Είμαι μάρτυρας εμπρησμού από καθαρή βλακεία. Ένας γείτονας αποφάσισε να ψήσει κοντά στο σπίτι μας ενώ ο αέρας φύσαγε τρελά! Φυσικά με την φωτιά άρπαξε το διπλανό κτήμα και καμιά 20 σπίτια και άλλοι τόσοι άνθρωποι κινδύνεψαν από τη βλακεία του ενός. Φταίμε και εμείς λοιπόν μερικές φορές, έτσι?
# The_Rock στις 6.7.2007, 11:14
"Δεν υπάρχουν σατανικοί εμπρηστές με κουκούλες και μηχανές που καίνε τα δάση" ελέγχεται για την αξιοπιστία της!
# trashtest στις 6.7.2007, 11:35
ROCk, με το να μη σε διαβάζω, δεν πήρα ειδηση ότι ανφέρθηκες κι εσύ στο αρθρο Μάργαρη!!ανέβασα κι εγω πριν απο λιγο σχετικο ποστ!
# The_Rock στις 6.7.2007, 11:39
καθένας με τις απόψεις του και τις συμπεριφορές του :)
# darkwhisper στις 6.7.2007, 11:46
Καλημέρα rock! Καλημέρα σε όλους!
# RaNDom στις 6.7.2007, 11:56
Επιτέλους, μια ήρεμη εκτίμηση της κατάστασης. Πολύ καλό, Rock!
# The_Rock στις 6.7.2007, 11:58
thanks Random :) Πάντως πιστεύω ότι το κείμενο θα αποκτήσει φανατικούς υποστηρικτές αλλά και φανατικούς εχθρούς...
# karagiozaki στις 6.7.2007, 14:02
πολύ ωραίο το ποστ Rockaki!!! ψυχραιμία, ενημέρωση και οργάνωση. πανικός και φωνές δεν χρειάζονται. δεν τη θεωρώ εξωραϊσμένη την άποψη. ίσα ίσα που πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει σωστός σχεδιασμός και γνώση για να αντιμετωπίζονται ανάλογες καταστάσεις!!! φιλιά!!! (χα χα τώρα είδα ότι γράφετε πάνω στο ίδιο θέμα με τον trash!) δεν είμαι αρκετά γρήγορη τελευταία, δεν προλαβαίνω να παρακολουθώ τα πάντα!
# The_Rock στις 6.7.2007, 14:10
κάθε άποψη έχει και τη δική της αξία... συμφωνώ μαζί σου! Αυτή η έλλειψη σωστού σχεδιασμού μας "τρώει" σε κάθε πυρκαγιά δυστυχώς... Να μου πεις σε όλα τα άλλα υπάρχει κατάλληλος σχεδιασμός? Μάλλον όχι... Φιλάκια και καλό ΣΚ όπου και αν πας μικρό :) ΥΓ. Και πρόσεχε μην βάλεις καμιά φωτιά πουθενά ;-)
# maimos στις 6.7.2007, 14:44
ΣΤΗΝ ΣΑΧΑΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΟΥΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ 5 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΚΑΤΟΙΚΗ ΝΑ ΜΟΛΥΝΟΥΝ ΤΟΣΟ ΠΟΛΥ ΚΑΙ ΣΕ ΤΟΣΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ. ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΑΣΗ ΩΣ ΦΥΣΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ
# The_Rock στις 6.7.2007, 15:02
δεν έχεις άδικο φίλε maimos... Χαίρομαι που το post στάθηκε αφορμή να γραφτούν διάφορες πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις για το θέμα!
# pilgrim στις 6.7.2007, 15:18
Thanx, Rock... Όπως λέω και σε σχόλιό μου στον trash πρέπει να ακουστούν και κάποιες αλλιώτικες αλήθειες... Είμαι ευτυχής πάντως που λόγω δουλειάς δεν βλέπω δελτία των 8.00
# maimos στις 6.7.2007, 15:22
Καλά κάνεις The rock και παρουσιάζεις και την αλλή άποψη και μάλιστα την επιστημονική. Το γεγονός όμως είναι οτι πλεον, δεν υπάρχει δάσος γύρω απο την Αθήνα. Στη θέση αυτού θα γίνει προσπάθεια να φτίαχτουν καινούργιες τουρτοβιλίτσες όπως έχει γίνει στην Πεντέλη. Σε τελική ανάλυση το πρόβλημα που προκύπτει απο το καψημο της Παρνηθας δεν είναι μόνο τι αέρα θα αναπνέουμε απο εδω και πέρα.
# The_Rock στις 6.7.2007, 15:32
εγώ προσωπικά είμαι ενάντια σε κάθε μορφή ακρότητας και υπερβολής σε τέτοια θέματα! Δεν είμαι ούτε απαθής δέκτης που απλά σχολιάζω φιλολογικά τα συμβάντα, ούτε φανατικός που βρίζει από το πρωί ως το βράδυ επί παντός επιστητού! Το θέμα δεν είναι καινούργιο αλλά πολύ παλιό... Τα media το παίζουν γιατί πουλάει, όπως πουλάει και κάθε είδους καταστροφή... Από κει και πέρα, δεν θα κάτσω να χαζεύω απαθέστατος όταν θα καίγεται ότι η Ελλάδα και θα ονειρεύομαι στη δερμάτινη πολυθρόνα μου, πως δεν πειράζει μέσα από τα αποκαϊδια ίσως δημιουργηθεί ένα καλύτερο δάσος... Νομίζω πως άλλα πράγματα θέλουν κάψιμο και φτιάξιμο από την αρχή στην Ελλάδα και όχι τα κακόμοιρα τα δεντράκια... Και για να κλείσω, ας το πω καθαρά: Υπάρχουν Ευθύνες σε όλους! Η φράση Πολύδωρα εκείνο το βράδυ "την πατήσαμε" τα λέει όλα...
# The_Rock στις 6.7.2007, 15:39
δε διαφωνώ μαζί σου... Δεν το ξέρεις ότι μετά τις πυρκαγιές, ήδη κάποιοι αρχίζουν να ετοιμάζουν τα σχέδια για τις βιλίτσες τους; Το θέμα το βλέπω γενικότερα σαν μελλοντική ολοκληρωτική καταστροφή του περιβάλλοντος είτε λέγεται δάσος είτε ατμόσφαιρα είτε θάλασσα... Την άποψη Μάργαρη την ανέβασα, για να γίνει αυτή η πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που μας αφορά όλους και σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον!
# EKEINH στις 6.7.2007, 15:43
Διαβάζω πράγματα που δεν ήξερα... Ευχαριστώ The Rock!
# Ανώνυμο σχόλιο στις 6.7.2007, 15:46
Τον Μάργαρη παρακολουθώ από 15/ετίας τουλάχιστον. Οι θέσεις του, οι απόψεις του -π.χ. για τα ακατάλληλα για το κλίμα μας πεύκα- μου ήταν από τότε γνωστές. Φυσικά και θυμάμαι τις μεγάλες φωτιές στο Αγιονόρος το '90-'92. Ξεκίνησαν από τις χωματερές του όρους. Τον χαίρομαι πάντα όταν τον διαβάζω. Φίλοι, αν είστε δημοσιογράφοι λυπούμαι. Πραγματικά αυτό που μάς χρειάζεται είναι μακρυά από την ομιλούσα ΤV των "8" κλοιπούς δήθεν καύσωνες...
# The_Rock στις 6.7.2007, 15:59
ΕΚΕΙΝΗ εγώ ευχαριστώ για τη συμμετοχή! Φίλε ανώνυμε μακριά από την ιδιωτική TV γενικώς :)
# Ανώνυμο σχόλιο στις 6.7.2007, 17:54
Λέτε βλακείες για τα 5 εκατομμύρια των κατοίκων στην Σαχάρα και τους πόλους.
Ο Μάργαρης έχει δίκιο.
Για να καθαρίσει ο αέρας της Αθήνας μέσω δήθεν κατάλυσης στα έλατα της Πάρνηθας, θάπρεπε να κάνουν βόλτα οι αέριες μάζες μέχρι το δάσος της Πάρνηθας και μετά να ξαναγυρίσουν στο Σύνταγμα πράγμα που ΔΕΝ συμβαίνει.
Οι μετακινήσεις αερίων μαζών ακολουθούν μεγαλύτερους κύκλους από τα όρια της Αττικής.
# Ανώνυμο σχόλιο στις 6.7.2007, 17:58
Σωστά - άλλωστε πόσες φορές δεν φτάνει μέχρι την Αττική κόκκινη σκόνη από την Σαχάρα...
# Ανώνυμο σχόλιο στις 6.7.2007, 18:03
Εξαρτάται από την εποχή. Αν ο αέρας πάνω απ'την Αθήνα είναι στατικός, δημιουργείται νέφος από τα αυτοκίνητα και δεν μας σώζει η Πάρνηθα διότι δεν φτάνει ΕΚΕΙΝΟΣ ο αέρας μέχρι το Σύνταγμα.
Αν η κατεύθυνση του ανέμου επιτρέπει, ο αέρας της Πάρνηθας καταλήγει στο κέντρο της Αθήνας.
Δεν επιβαρύνεται περισσότερο όμως τώρα που κάηκαν τα δένδρα - ποιος τα λέει αυτά...
Ο Μάργαρης έχει δίκιο.
# maimos στις 6.7.2007, 18:48
Aν τελικά ενδιαφέρεσαι για το κατα πόσο θα έχεις αρκέτό οξύγόνο να την βγάλεις καθαρή, οκ σου έχω καλά νέα, οι αέριες μάζες πάνω απο το σπίτι σου επαρκούνε για την ώρα , κοιμήσου ήσυχος
Οσο για τις θεωρίες για το πώς κινούνται οι αέριες μάζες ,κανείς δεν σου έιπε οτι αυτές κανουν δρομολόγιο Συνταγμα - Πάρνηθα -Σύνταγμα. Ειναι απλά τα πράματα απο κάπου έρχονται οι δόλιες. Οι λέξεις Βορείας, Νοτιάς, Δυτικός αέρας κτλ σου λένε καti;Οσο για την κόκκινη σκόνη απο ότι γνωρίζω μέχρι σήμερα ο Πειραίάς και τα Νότια Προάστια δεν πρεπει να έχουν κάποιο Δάσος.. για να την φιλτράρει γιατι αυτή έρχεται απο την Σαχάρα δηλαδή απο τα Νότια και όχι απο τα Βοριοδυτικά δηλαδή απο την Πάρνηθα
# The_Rock στις 6.7.2007, 19:29
Ο Καραμανλής δηλώσε ρητά ότι το δάσος της Πάρνηθας θα ξαναγίνει άμεσα δάσος... Ο Μάργαρης από την άλλη είναι φανατικά κατά της αναδάσωσης! Ποιος από τους δύο θα επικρατήσει άραγε? Ο πολιτικός ή ο επιστήμονας? Παρακάτω πάντως θα σας αναφέρω κάποια πράγματα που διάβασα στο διαδίκτυο...
# The_Rock στις 6.7.2007, 19:35
...Ο εθνικός δρυμός της Πάρνηθας ήταν το μοναδικό ελατοδάσος, το οποίο θεωρείται ανώτατο οικοσύστημα. Αυτό σημαίνει ότι σε σύγκριση με όλα τα υπόλοιπα είδη δασών, όπως π.χ. τα πευκοδάση, έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες στην παραγωγή οξυγόνου, στο "φιλτράρισμα" των ρύπων, στο δροσισμό της ατμόσφαιρας και στην υδατοκράτηση του εδάφους. Η συνεισφορά της Πάρνηθας στο μικροκλίμα της Αττικής θεωρούνταν κορυφαία, από τη στιγμή μάλιστα που οι άλλοι δύο σημαντικοί ορεινοί όγκοι του Λεκανοπεδίου, έχουν παραδοθεί εδώ και χρόνια στις καταπατήσεις και στο τσιμέντο... Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του '95 στην Πεντέλη, υπολογίστηκε ότι η παραγωγή οξυγόνου στο Λεκανοπέδιο μειώθηκε κατά 30%. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η πυρκαγιά που έκανε αποκαϊδια 30.000 στρέμματα δάσους στην Πάρνηθα, θα προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερη ασφυξία.... Τα συμπεράσματα δικά σας!
# The_Rock στις 6.7.2007, 20:00
"...Επομένως είναι θέμα αλλαγής νοοτροπίας και διαχείρισης. Οταν ακόμη και σήμερα όλοι όσοι ασχολούνται με οποιονδήποτε τρόπο με το πρόβλημα των πυρκαϊών θεωρούν ότι με τη φωτιά το δάσος καταστρέφεται ολοκληρωτικά και η αναδάσωση είναι η μόνη λύση, πώς θα προχωρήσουμε στην πρόληψη; Πόσοι από αυτούς έχουν υπόψη τους ότι ένα καμένο πευκοδάσος έχει τη δυνατότητα φυσικής αναγέννησης με τα χιλιάδες πευκάκια που φυτρώνουν μετά τα πρωτοβρόχια; Ακόμη, πόσοι από τους παραπάνω γνωρίζουν τι σημαίνει προγραμματισμένη φωτιά και καθορισμός της ηλικίας του δάσους σε συνδυασμό με τη συσσώρευση βιομάζας και χειμερινών δράσεων μείωσής της που συμβαίνουν σε Καλιφόρνια, Αυστραλία και Χιλή; Πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξουμε το σύστημα της διαχείρισης και να εφαρμόσουμε σύγχρονες τεχνικές πρόληψης. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν είμαστε ο ομφαλός της γης και μπορεί να προβλέψουμε ακόμη και με δορυφόρους το ποια δάση κινδυνεύουν περισσότερο ούτως ώστε να τα καθαρίσουμε..." ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΔΩ: http://tovima.dolnet.gr/print.php?e=B&f=14849&m=A32&aa=1

# animalera στις 7.7.2007, 00:11
Τότε τι καθόμαστε.Επανίδρυση των δασών μας εδώ και τώρα!Είναι τώρα μέρες,για να βάζουμε τέτοιες ιδέες στους εμπρηστές;
# Ανώνυμο σχόλιο στις 7.7.2007, 23:41
Ο τρόπος που γράφεται αυτή η άποψη από τον Ν. Μάργαρη έχει κάτι το ανοήτως εξυπνολογικό και ξυπνά τον εφησυχασμό. Δίνει πάτημα στη συνέχιση της υπάρχουσας κατάστασης.
# Ανώνυμο σχόλιο στις 8.7.2007, 09:17
Παρακολουθώ εδώ και κάποιες μέρες το ενδιαφέρον και την ανησυχία στα διάφορα blogs με αφορμή την καταστροφική πυρκαγιά στην Πάρνηθα. Καταλαβαίνω την αγανάκτηση του κόσμου και την απαίτηση να αποκατασταθεί άμεσα η Πάρνηθα, ίσως πρέπει να φτάσουμε στον πάτο του γκρεμού για να απαιτήσουμε τα αυτονόητα: Πως ο πολιτισμός μας θα πρέπει επιτέλους να πάψει να εξαντλεί τα αποθέματα της φύσης και πως εδώ που φτάσαμε η προτεραιότητα είναι η προστασία της.
Μέσα σε όλο αυτό τον διάλογο που γίνεται πέφτω συνέχεια πάνω στις απόψεις Μάργαρη και βλέπω πως πολλά άτομα που έχουν οικολογικές ευαισθησίες ασπάζονται τις απόψεις του και τις διαδίδουν.
Όπως είπε και ο παραπάνω φίλος όλο το άρθρο έχει κάτι το ανοήτως εξυπνολογικό και "βγάζει" εφησυχασμό.
Καταρχήν η επιστημονική επάρκεια του συγκεκριμένου για μένα προσωπικά είναι υπό αμφισβήτηση.
Έχω σπουδάσει δασολογία και έχω ακούσει άπειρες φορές, έχω διαβάσει και έχω δει πάρα πολλές φορές με τα μάτια μου ότι το έδαφος σε ένα δάσος μετά από πυρκαγιά ανάλογα με το πόσο έντονο είναι το ανάγλυφο- αν έχουμε απότομες κλίσεις δηλαδή- παρασύρεται από τα ορμητικά νερά των βροχών και διαβρώνεται. Αυτό συμβαίνει επειδή χάνεται ο προστατευτικός μανδύας της βλάστησης και του στρώματος των νεκρών φύλλων, κλαδιών και χόρτων, δηλαδή του δασικού τάπητα όπως τον λένε τα βιβλία, που αναγκάζει τα νερά της βροχής να " διηθηθούν " μέσα στο έδαφος σιγά σιγά και να μην κινηθούν επιφανειακά και παρασύρουν μαζί τους και το έδαφος.
Ο κος Μαργαρης επαναπαύεται στο ότι ένα μέρος του εδάφους συγκρατείται από τις ρίζες των θάμνων που μένουν ζωντανές και μετά τη φωτιά. Ναι ένα μέρος συγκρατείται, αλλά το επιφανειακό έδαφος δεν μπορεί να συγκρατηθεί, αυτό είναι δεδομένο. Οπότε η διαπίστωση του ότι είναι ανοησίες όσα ακούγονται για κίνδυνο πλημμύρων δεν δείχνει τίποτα άλλο παρά ότι ο άνθρωπος αγνοεί πράγματα που γνωρίζει ακόμη κι ένας πρωτοετής φοιτητής της δασολογίας. Και μάλιστα όταν η διαπίστωση αυτή γίνεται από κάποιον που υποτίθεται ότι διδάσκει για το περιβάλλον σε πανεπιστήμιο, ε τότε θα πρέπει να ανησυχούμε…
Αλλά ας πάρουμε με την σειρά τις ανεπανάληπτες ανοησίες που είπε:
1. Η φωτιά είναι ομαλά ενταγμένη στα μεσογειακού τύπου οικοσυστήματα… Μια καμένη περιοχή, την πρώτη χρονιά μετά τη φωτιά είναι κήπος.
Οι πυρκαγιές από κεραυνούς παρατηρούνται στην φύση με συχνότητα μια ανα 100 ή 150 χρόνια. Στην εποχή μας βλέπουμε το ίδιο δάσος να καίγεται ακόμη και ανά 5 χρόνια . Συνυπολογίστε το έντονο ανάγλυφο που υπάρχει στην χώρα μας, το αβαθές των εδαφών, το ότι τα δάση μας είναι ήδη υποβαθμισμένα από τη κακή διαχείρηση,την υπερβόσκηση και τις καταπατήσεις και βγάλτε συμπέρασμα μόνοι σας κατά πόσο γίνεται κήπος ένα δάσος μετα από φωτιά.
Είναι γεγονός ότι οι σπόροι των πεύκων της παραθαλάσσιας ζώνης φυτρώνουν πολύ πιο εύκολα μετά από πυρκαγιά γιατί αντέχουν στις θερμοκρασίες της φωτιάς και γιατι ανοίγουν και απελευθερώνουν τους σπόρους σε αυτές τις θερμοκρασίες ενώ σε φυσιολογικές συνθήκες μένουν κλειστά για πολλά χρόνια. Επίσης είναι γεγονός ότι σε αυτη την ζώνη εξαιτίας των λίγων βροχοπτώσεων και της χημικής σύστασης της βλάστησης των πεύκων οι νεκρές βελόνες και τα κλαδιά, η νεκρή βιομάζα δηλαδή αποσυντίθεται με πολύ αργό ρυθμό με αποτέλεσμα να συσσωρεύεται στο έδαφος. Αυτό έχει δυο αρνητικά αποτελέσματα: παρεμποδίζει τους σπόρους να βρούν γυμνό έδαφος και να φυτρώσουν και το χειρότερο όλη αυτή η νεκρή βιομάζα είναι η «μπαρουταποθήκη» του δάσους, αυξάνει κατά πολύ δηλαδή τον κίνδυνο πυρκαγιάς.
Όλα αυτά γνωστά, αλλά την αφετηρία αυτή για να φτάσεις στο σημείο να πεις πως η φωτιά είναι ωφέλιμη και αναβαθμίζει το οικοσύστημα ( δάσος – κήπος) προϋποθέτει πως είσαι τουλάχιστον νοητικός ακροβάτης.
3. Ποιοι είναι οι εμπρηστές
«Εμπρηστές στην Ελλάδα είναι η ΔΕΗ, οι ανεξέλεγκτες χωματερές και όσοι έχουν κοπάδια. Δεν υπάρχουν σατανικοί εμπρηστές με κουκούλες και μηχανές που καίνε τα δάση. Υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό πυρκαγιών που προκαλούνται από άλλες αιτίες.»
Τι ωραία άποψη! Μήπως όμως είναι και αυθαίρετη?
Γνωρίζει ο κος Μάργαρης ότι το 5 % των πυρκαγιών που ξεσπούν είναι υπεύθυνο για το 75% των εκτάσεων που καίγονται? Μήπως αυτές οι μεγάλες πυρκαγιές τυχαίνει να ξεκινάνε από πέντε ή δέκα εστίες ταυτόχρονα και μάλιστα σε μέρες υψηλού κινδύνου (δυνατοί άνεμοι, χαμηλή υγρασία κλπ) ? Και γιατί αντί να φυτρώσουν πευκάκια μετά την φωτιά φυτρώνουν βίλες?
Δεν λέμε ότι οι εμπρησμοί είναι η αποκλειστική αιτία πυρκαγιών, είναι όμως μια από τις σημαντικές αιτίες, δεν μπορούμε να την παραβλέψουμε με το έτσι θέλω.
4. Τα πεύκα είναι οι μεγάλοι ένοχοι
«Έχουμε μια μανία με τα πεύκα. Στο Πήλιο που δεν έχει πεύκα, πήγαν οι δασολόγοι και φύτεψαν. Τα πεύκα αυτά έχουν καεί έως τώρα τρεις φορές. Στην Πάρνηθα τα πεύκα έκαψαν τα έλατα. Από τη ρητίνη βγαίνει το εύφλεκτο νέφτι.»
Εδώ έχει δίκιο. Πάρα πολλές αναδασώσεις στην Ελλάδα έχουν γίνει σχεδόν αποκλειστικά με πεύκα. Ακόμη και σε περιοχές που θα μπορούσαν να ευδοκιμήσουν άλλα είδη λιγότερο επικίνδυνα στις πυρκαγιές.
# The_Rock στις 8.7.2007, 09:38
…ευχαριστώ που πηγαίνετε ακόμη παραπέρα τη συζήτηση... Ο τελευταίος φίλος θα μπορούσε να ανεβάσει ολόκληρο post αλλά και εδώ πιστεύω ότι οι απόψεις του θα διαβαστούν από πολλούς... Ο λόγος που ανέβασα το post ήταν πως μπορεί σε πολλά να έχει δίκιο ο Μάργαρης, όμως αυτός ο εφησυχασμός που απορρέει από τις θέσεις του είναι που με τρομάζει .. Είναι θέσεις που δεν σε ευαισθητοποιούν όσο θα έπρεπε, ειδικά όταν πρόκειται για μια τόσο μεγάλου μεγέθους οικολογική καταστροφή…. Καλημέρα και από μένα.
# Ανώνυμο σχόλιο στις 17.7.2007, 09:54
ΜΙΑ ΛΕΞΗ ΜΟΝΟ...ΑΧ
# The_Rock στις 17.7.2007, 10:05
... και ΒΑΧ!
# Ανώνυμο σχόλιο στις 24.8.2007, 15:07
ολα ειναι εμπρησμοι.
# Ανώνυμο σχόλιο στις 27.8.2007, 18:13
Σαφεστατα το δασος μπορει απο μονο του να ξαναγινει και αυτο ειναι γνωστο σε γνωριζουν ελαχιστα απο τετοια πραγματα...
Το θεμα για μενα ειναι αλλο....Αν τυχον το χειμωνα ριξει κανα τρελοβροχο στην Πελοπονησσο,τι θα γινει???
# Ανώνυμο σχόλιο στις 29.8.2007, 14:55
Σεβαστές όλες οι απόψεις επιστημονικές και μη... Τώρα που έχουν γίνει όλες αυτές οι καταστροφές τί μπορεί να γίνει για να μην λεηλατηθούν περαιτέρο οι εκτάσεις αυτές; Πώς θα αφήσουμε τη φύση να κάνει το έργο της χωρίς εμπόδια...;; Πώς θα βοηθήσουμε (έμμεσα) τους ανθρώπους που είδαν τις περιουσίες τους να γίνονται στάχτη και τις οικογένεις τους να ξεκληρίζονται....Η βοήθεια που τους παρέχεται είναι προσωρινή...ΜΕΤΑ ΤΙ;;;;
Πιστέυω ότι πρέπει να ψηφιστεί νέο άρθρο στο Σύνταγμα που να λέει ρητά και κατηγορηματικά ότι οποιοσδήποτε προσπαθήσει να καταχραστεί καμένες εκτάσεις θα πηγαίνει αυτόφορο.Όμως μαζί του θα πηγαίνουν και όλοι όσοι ευθύνονται εν μέρη και το επιτρέπουν (δήμαρχος- νομάρχης, τοπικοί φορείς κτλ κάθε περιοχής). Δικαιοσύνη χωρίς οίκτο...
Ίσως είναι ένας τρόπος να προστατέψουμε "αυτόν το τόπο το μικρό το μέγα".
Ίσως είναι ένας τρόπος να μάθουν να σέβονται -έστω και με το φόβο -όσοι δεν ξέρουν να σέβονται, να εκτιμούν και κυρίως... Ν' ΑΓΑΠΟΥΝ...
# Ανώνυμο σχόλιο στις 1.9.2007, 15:21
αληθεια ο Μαργαρης που ειναι ρε παιδια να μας πει για τις επιπτωσεις των πυρκαγιών στην Πελ/νησο????Η παραγραφος 3 του Μαργαρη ειναι για γιαουρτια!Ακου δεν υπαρχουν εμπρηστες!!!!!!Θα πρεπε να ντρεπεται!!!

Πρέπει να είσαστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια

Avatar
Welcome to...
our prison... True stories only!
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣE ΑΥΤΟ ΤΟ BLOG
ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Copyright© 2009 ΔΥΟΔΕΚΑ Α.Ε.       Ανάπτυξη εφαρμογής verve VERVE Internet & Open Source Solutions  / Διεύθυνση project FairyNetwork