24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς

24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
5

Από τον Δεκέμβριο του 2014 μέχρι τον Ιούνιο του 2015 στη Στοά των Εμπόρων, στην οδό Βουλής, έντεκα δημιουργικές ομάδες ξαναζωντάνεψαν μια περιοχή που είχε μείνει πάνω από είκοσι χρόνια χωρίς εμπορικές δραστηριότητες, συμμετέχοντας στη δράση «Ίχνη Εμπορίου». Ανέλαβαν δηλαδή τα άδεια καταστήματα και τα μετέτρεψαν σε πειραματικά στούντιο και εκθετήρια ανοιχτά για το κοινό, με καλλιτεχνικές δράσεις, εργαστήρια και θεατρικές παραστάσεις. Το «Συνεργαστήριον» ήταν μία από αυτές τις ομάδες, η οποία συστάθηκε αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό και στο τέλος διαλύθηκε. Κάθε μήνα, κάποιος από τους συνεργάτες του «Συνεργαστηρίου» είχε την καλλιτεχνική διεύθυνση της ομάδας και σε συνεργασία με τις υπόλοιπες ομάδες της στοάς δημιουργούσε μία έκδοση εμπνευσμένη από μία από τις εννέα μούσες. Ο Μάιος ήταν ο μηνάς της Καλλιόπης, της μούσας της επικής ποίησης.


Για την έκδοση που εμπνεύστηκε από την Καλλιόπη, προστάτιδα Μούσα της επικής ποίησης, της ρητορικής, καθώς και όλων των τεχνών, ο Πάρις Κούτσικος και ο Βασίλης Γεωργίου προσκάλεσαν συνεργάτες και φίλους να σχεδιάσουν ένα γράμμα της αλφαβήτου, έτσι προέκυψε ένα πρωτότυπο αλφαβητάρι το οποίο τυπώθηκε από τα μέλη του Συνεργαστηρίου υπό την επίβλεψη του Χρύσανθου και του Μανώλη Αγγελάκη, στη Στοά Εμπόρων, στις 30 και 31 Μαΐου 2015, με μεταξοτυπία στο χέρι, σε 60 αριθμημένα αντίτυπα και σε τρεις χρωματικές παραλλαγές, σε χαρτί Munken Pure Rough 300 γραμμαρίων από τα Χαρτιά Περράκης. Η βιβλιοδεσία έγινε με κόλλα μεταξοτυπίας στο εργαστήριο του Χρύσανθου και του Μανώλη τον Οκτώβριο του 2015.

24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
Πάρις Κούτσικος, Βασίλης Γεωργίου


«Σκοπός του project ήταν πρώτα από όλα να ξεφύγουμε από τους περιορισμούς του κάδρου της οθόνης του υπολογιστή και να δημιουργήσουμε με αναλογικά μέσα, τόσο στον τομέα του σχεδιασμού όσο και σε αυτόν της παραγωγής» λέει ο Βασίλης Γεωργίου. «Το αλφάβητο τυπώθηκε με μια αρκετά 'πρωτόγονη' μέθοδο – τα γράμματα που σχεδιάστηκαν, μεταφέρθηκαν στο τελάρο της μεταξοτυπίας πάνω σε χειροποίητα αυτοκόλλητα στένσιλ και τυπώθηκαν στο χέρι σε 60 αντίτυπα, σε χρονικό διάστημα δύο ημερών. Αντιμετωπίζοντας το γράμμα ως εικόνα, πειραματιστήκαμε πάνω στο σχέδιο του ελληνικού αλφαβήτου και στο πόσο αυτό μπορεί να διαφοροποιηθεί από τη νόρμα αλλά να παραμείνει αναγνώσιμο.


Δεν είμαστε νοσταλγοί κάποιου υποτιθέμενου ιδεατού παρελθόντος, χρησιμοποιούμε τις νέες τεχνολογίες και θεωρούμε τους υπολογιστές απαραίτητο εργαλείο της δουλειάς μας. Εξάλλου, η τυπογραφία και η αναπαραγωγή κειμένων ανέκαθεν εξαρτιόταν απόλυτα από την τεχνολογία της κάθε εποχής, είτε αυτή ήταν η στοιχειοθεσία μεταλλικών τυπογραφικών στοιχείων, είτε η φωτοαναπαραγωγή είτε ο ψηφιακός σχεδιασμός. Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως το κάθε μέσο παραγωγής αντικατοπτρίζεται κατά κάποιο τρόπο και στο τελικό τυπωμένο αποτέλεσμα, και η απόλυτη καθαρότητα της ψηφιακής αναπαραγωγής δεν φέρει την ζεστασιά της χειροποίητης δημιουργίας. Γι αυτό κατά τη γνώμη μας παρατηρείται τελευταία μια επιστροφή στις παλιές αναλογικές μεθόδους όχι μόνο στη χώρα μας αλλά σε όλο τον κόσμο.

24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter


Η τέχνη και η τεχνική της καλλιγραφίας παρουσιάζει και αυτή μια άνθιση τα τελευταία χρόνια. Η φιλοσοφία όμως της καλλιγραφίας είναι αρκετά διαφορετική από αυτή της τυπογραφίας, καθώς η πρώτη αφορά την δημιουργία μοναδικών έργων ενώ η δεύτερη την παραγωγή πολλαπλών αντιτύπων. Μπορεί το σχέδιο του γράμματος να είναι το κοινό αντικείμενο των δύο αυτών τεχνών, από εκεί και πέρα όμως έχουν περισσότερες διαφορές παρά ομοιότητες. Τα πνευματικά δικαιώματα των σχεδίων που παραχωρήθηκαν από συνεργάτες και φίλους για την έκδοση ανήκουν στους ίδιους».


Τα γράμματα σχεδίασαν οι:
Α Γιώργος Γιάκος /Β Σωτήρης Σιουτζιούκης / Γ Μάριος Αντωνόπουλος /Δ Πάρις Κούτσικος / Ε Νάσος Δημάκης / Ζ Κώστας Θεοχάρης / Η Δημήτρης Κωλέτσης / Θ Ολυμπία Λιόνη/ Ι Βασίλης Γεωργίου / Κ Γιάννης Καρλόπουλος / Λ Κωνσταντίνα Πολυτίμη Ζερδεβά Μπρικόρη / Μ Παναγιώτης Χαρατζόπουλος / Ν Κώστας Ζησιμόπουλος / Ξ Ηλίας Γιαννόπουλος / Ο Γρηγόρης Παπαγρηγορίου / Π Κατερίνα Σταθάκη / Ρ Χρήστος Κούρτογλου / Σ Σέργιος Κοτσόβουλος / Τ Δημήτρης Κουρκούτης / Υ Μανώλης Αγγελάκης / Φ Μαρίνα Δημοπούλου/ Χ Μαριέττα Καλλονά / Ψ Στέλιος Σπανουδάκης / Ω Χρύσανθος Αγγελάκης

 

24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
24 Έλληνες γραφίστες ενώθηκαν για να σχεδιάσουν από ένα γράμμα μιας νέας καλλιγραφικής γραμματοσειράς Facebook Twitter
Urban Culture
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιοδυναμική καλλιέργεια: Οι νέοι αγρότες παρακολουθούν το φεγγάρι και τους πλανήτες και απλώνουν κοπριά μέσα σε θαμμένα κέρατα αγελάδας

Radio Lifo / Βιοδυναμική καλλιέργεια: Οι νέοι αγρότες παρακολουθούν το φεγγάρι και τους πλανήτες

Ένας «ακραίος» βιολογικός τρόπος καλλιέργειας που ακολουθούν λίγοι στη χώρα μας. Αν και δεν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που να υποστηρίζουν τις βιοδυναμικές πρακτικές, ωστόσο όσοι τις ακολουθούν ισχυρίζονται ότι καταφέρνουν να παραγάγουν προϊόντα υψηλής ποιότητας και θρεπτικής αξίας. Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τους βιοδυναμικούς καλλιέργητές Κώστα Βαρώτσο και Θοδωρή Κοντογιάννη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Δέσποινα Ισοπούλου μαθαίνει στους Αθηναίους τι πάει να πει floral design

Living / Η Δέσποινα Ισοπούλου μαθαίνει στους Αθηναίους τι πάει να πει floral design

Τρία χρόνια πριν, την άνοιξη του 2021, αποφάσισε να κάνει στροφή στην καριέρα της: άρχισε να ψάχνει τα διαθέσιμα θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα γύρω από τα λουλούδια και έφτιαξε το δικό της Eiko Flowers. Έτσι γεμίζει την πόλη με συνθέσεις και μπουκέτα που μοιάζουν να αναπνέουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
20 χρόνια μετά την «Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού», υπάρχει πλέον η τεχνολογία διαγραφής αναμνήσεων;

Tech & Science / 20 χρόνια μετά την «Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού», υπάρχει πλέον η τεχνολογία διαγραφής αναμνήσεων;

Σίγουρα είμαστε πολύ πιο κοντά στο να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την επιστήμη για να αλλάξουμε τις αναμνήσεις μας, από ό,τι ήμασταν πριν από μια εικοσαετία.
NEWSROOM
Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Paleo: Πώς ο Γιάννης Καϋμενάκης κατάφερε να δημιουργήσει ένα πετυχημένο wine bar εκτός πιάτσας, αποφεύγοντας το gentrification

Radio Lifo / Paleo: Πώς ένα wine bar στη μέση του πουθενά έκανε επιτυχία

Μακριά από το hip κέντρο, σε έναν δρόμο με εργοστάσια, συνεργεία και παλιά κτίρια, στην περιοχή Ρετσίνα κοντά στο λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται το wine bar Paleo. Δεν είναι χθεσινό μαγαζί, φέτος κλείνει τα 8 χρόνια λειτουργίας. H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον δημιουργό του Γιάννη Καϋμενάκη για το πώς κατάφερε να συνυπάρξει με μια ιστορική γειτονιά του Πειραιά που εξακολουθεί να ζει στους ρυθμούς της.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Το ice hockey στην Αθήνα είναι στην κυριολεξία το πιο κουλ πράγμα που είδαμε τελευταία

Living / Kύπλωπες και Τιτάνες παίζουν ice hockey στο Αιγάλεω

Μια καλά οργανωμένη ερασιτεχνική λίγκα κάνει γρήγορες τρίπλες, πέφτει με δύναμη στον πάγο, σηκώνεται και συνεχίζει. Κάποιοι έχουν βρει έναν διαφορετικό τρόπο να χαλαρώνουν μετά τη δουλειά και ο αγώνας που παρακολουθήσαμε είναι από τα πιο κουλ πράγματα που είδαμε τελευταία.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Urban Culture / Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Ένα μικρό οδοιπορικό σε περισσότερο ή λιγότερο γνωστά τοπόσημα και γειτονιές του Πειραιά που παρουσιάζουν ιστορικό, αρχιτεκτονικό, κοινωνιολογικό αλλά και πολιτιστικό ενδιαφέρον με «ξεναγό» τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, Νίκο Διαμαντή.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
...H σχεδίαση γραμματοσειρών είναι πεδίο που ανήκει, τυπικά (αλλά όχι αποκλειστικά), στην γραφιστική.Τώρα, η εκτύπωση/παρουσίαση του γράμματος δλδ αν γίνει με offset ή με μεταξοτυπία ή με λινόλεουμ ή αν κάποιος το σχεδιάσει με πενάκι στο χαρτί ή αν απλώς το προβάλει από την οθόνη του υπολογιστή του στον τοίχο με προτζέκτορα είναι ένα διαφορετικό θέμα!...και υπάρχουν και κάποιες θεμελιώδεις διαφορές:https://www.nlm.nih.gov/exhibition/hooke/images/plate.jpgχαρακτική (δεξιά "μήτρα" σε χάλκινο φύλλο, αριστερά εκτύπωση σε χαρτί)http://i2.wp.com/cdn.makezine.com/uploads/2013/10/m36_vinylsilkscreen.jpgμεταξοτυπία (στένσιλ με τρύπες, ούτως ώστε να περνάει το χρώμα).