Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »

Ευγένιος Ντελακρουά: Ο ρομαντικός επαναστάτης που ύμνησε την Ελλάδα όσο λίγοι

Πεθαίνει σαν σήμερα στο Παρίσι το 1863, επηρεάζοντας με την τέχνη του λογοτέχνες, ποιητές και ομότεχνούς του

Σαν σήμερα,  στις 13 Αυγούστου 1863, πεθαίνει στο Παρίσι ο Ευγένιος Ντελακρουά. Λίγοι καλλιτέχνες είχαν την ίδια επίδραση και διαρκή επιρροή όπως ο σπουδαίος ρομαντικός ζωγράφος. Ήταν ο πιο γνωστός και αμφιλεγόμενος Γάλλος ζωγράφος του πρώτου μισού του 19ου αιώνα και ένας από τους πρώτους μεγάλους καλλιτέχνες της μοντέρνας τέχνης. Κάθε νέο έργο του που παρουσιαζόταν συνάρπαζε τους σύγχρoνούς του, ανάμεσα στους οποίους συμπεριλαμβάνονταν ο Courbet, ο Chassériau και ο ποιητής και κριτικός Σαρλ Μπωντλαίρ, ο οποίος τον χαρακτηρίζει ως τον τελευταίο ζωγράφο της Αναγέννησης και τον πρώτο μοντέρνο. Μετά τον θάνατό του, γενιές καλλιτεχνών στρέφονται συνεχώς σε αυτόν, προκειμένου να βρουν νέες κατευθύνσεις για την τέχνη τους. Παρόλο που λατρεύτηκε ως πρωτοπόρος από καλλιτέχνες όπως ο Μανέ, ο Σεζάν, ο Ρενουάρ, ο Βαν Γκογκ και ο Ματίς, σε αντίθεση με τα δικά τους, το όνομά του δεν είναι τόσο οικείο σήμερα.


Ο Ντελακρουά γεννήθηκε στις 26 Απριλίου 1798 στο Σαρεντόν-Σαιν-Μορίς και ήταν το τέταρτο παιδί του Σαρλ Ντελακρουά, υπουργού Εξωτερικών του Διευθυντηρίου, αν και εικάζεται ότι ο πραγματικός πατέρας του ήταν ο Ταλλεϋράνδος, διάσημος διπλωμάτης, στον οποίο ο Ευγένιος έμοιαζε στην εμφάνιση και τον χαρακτήρα. Η παιδική του ηλικία ήταν μάλλον περιπετειώδης: όταν ήταν μωρό γλίτωσε από μια πυρκαγιά, όχι όμως και από τα σημάδια της, σώθηκε από πνιγμό, όταν βρέθηκε στη θάλασσα χωρίς να το αντιληφθεί η νταντά του, και ξεπέρασε μια δηλητηρίαση. Το τελευταίο του κατόρθωμα ήταν να επιχειρήσει να κρεμαστεί, μιμούμενος μια σχετική εικόνα που είχε δει σε κάποια έκθεση.

 

Μέσα από τα έργα του εκφράζονται ξεκάθαρα οι αξίες και τα αιτήματα του Ρομαντισμού: η αγάπη για την ελευθερία, το πατριωτικό καθήκον, η ανακάλυψη της αξίας του λαού, του έθνους, της ιστορίας, η απελευθέρωση από τα σφιχτά δεσμά της λογικής και η έκφραση του συναισθήματος σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.


Μετά τις πρώτες σπουδές στο Lycée Napoléon, όταν αποφάσισε ότι ήθελε να γίνει ζωγράφος, μπήκε στο ατελιέ του βαρόνου Pierre-Narcisse Guérin ως μαθητευόμενος. Εκεί γνώρισε τον Τεοντόρ Ζερικό –του οποίου το έργο «Η σχεδία της Μέδουσας» αποτελεί το πρώτο μανιφέστο του Ρομαντισμού– και συνδέθηκαν με αδελφική φιλία. Ο καλλιτέχνης γοήτευσε τον νεαρό Ντελακρουά, στρέφοντάς τον στη μελέτη του Ρούμπενς και του Βελάσκεθ και στην εκφραστικότητα του ορμητικού και βίαιου χρώματος. Στο εργαστήριο ολοκλήρωσε το πρώτο του σημαντικό έργο, «Δάντης και Βιργίλιος», με το αποτέλεσμα να εξαγριώνει τον Guérin, που το χαρακτήρισε παράλογο, απεχθές και υπερβολικό. Παρ' όλα αυτά, το έργο ενθουσίασε όταν παρουσιάστηκε σε έκθεση στο Salon το 1822.

 

Pietà (after Delacroix),
Vincent Van Gogh
1889.
© Van Gogh Museum (Vincent Van Gogh Foundation), Amsterdam
Pietà (after Delacroix), Vincent Van Gogh 1889. © Van Gogh Museum (Vincent Van Gogh Foundation), Amsterdam


Στη «Σφαγή της Χίου» που ακολούθησε δύο χρόνια αργότερα διακρίνεται πιο έντονα η βενετσιάνικη επίδραση. Ο πίνακας αυτός είχε αναρτηθεί ήδη στο Salon, όταν τέσσερις μέρες πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης ξαναζωγραφίστηκε σχεδόν ολόκληρος από τον Ντελακρουά, που μόλις είχε δει τα έξοχα ατμοσφαιρικά τοπία του Κόνσταμπλ. Λίγο αργότερα ο ζωγράφος θα ταξιδέψει στη Μεγάλη Βρετανία και θα γνωρίσει προσωπικά τον Κόνσταμπλ, τον Τέρνερ και τον Μπόνινγκτον. Η «Σφαγή της Χίου» ανοίγει τον δρόμο για μια σειρά έργων εμπνευσμένων από την Ελληνική Επανάσταση, στην οποία ο Ντελακρουά, επηρεασμένος από τον Μπάιρον, συμμετείχε ιδεολογικά, όπως πολλοί νέοι της γενιάς του. Το 1827 παρουσιάζει στο Salon τον «Θάνατο του Σαρδανάπαλου» εμπνευσμένο από την ποίηση του λόρδου Μπάιρον, ένα έργο που με το αισθησιακό και άγριο περιεχόμενό του είχε μεγάλη επίδραση στη ρομαντική ευαισθησία. Η μακάβρια φαντασία, η αισθησιακή ομορφιά, τα εξωτικά χρώματα και η πρωτοποριακή σύνθεση κάνουν το έργο συγκλονιστικό. Σε όλη του τη ζωή ο Ντελακρουά δεν θα πάψει να εμπνέεται από τη ρομαντική λογοτεχνία, τον Σαίξπηρ, τον Γκαίτε.


Ο ζωγράφος, οπαδός του Βοναπάρτη, συμμετέχει στην επανάσταση του 1830, που κατέληξε στην πτώση της Μοναρχίας των Βουρβόνων, και εμπνέεται από αυτήν το σημαντικότερο και τελευταίο ρομαντικό έργο του, το «Η Ελευθερία οδηγεί τον Λαό». Το έργο αυτό, που συνδυάζει την πραγματικότητα με την ποιητική αλληγορία, θεωρείται ένα από τα πιο δημοφιλή στην παγκόσμια τέχνη. Μέσα από τα έργα του εκφράζονται ξεκάθαρα οι αξίες και τα αιτήματα του Ρομαντισμού: η αγάπη για την ελευθερία, το πατριωτικό καθήκον, η ανακάλυψη της αξίας του λαού, του έθνους, της ιστορίας, η απελευθέρωση από τα σφιχτά δεσμά της λογικής και η έκφραση του συναισθήματος σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.


Το 1832 έλαβε μέρος σε μια διπλωματική αποστολή που είχε οργανώσει ο Λουδοβίκος Φίλιππος προς τον Σουλτάνο του Μαρόκου. Στην εξάμηνη παραμονή του στη Β. Αφρική γοητεύτηκε από τη ζωή των Αράβων και εμπνεύστηκε μία σειρά από έργα, ανάμεσά τους οι «Φανατικοί της Ταγγέρης» (1837-1838) και το «Κυνήγι Λιονταριών» (1854). Από το 1838 ως το 1844 ο ζωγράφος ανέλαβε πολλές μεγάλες παραγγελίες, όπως η διακόσμηση της Γαλλικής Βουλής, του Δημαρχείου του Παρισιού και της οροφής στην Gallery του Απόλλωνα στο Λούβρο. Το 1855 εξέθεσε 48 ζωγραφικούς πίνακες στην Παγκόσμια Έκθεση που έγινε στο Μέγαρο Καλών Τεχνών του Παρισιού και μετά από οκτώ αιτήσεις έγινε μέλος της Ακαδημίας του Παρισιού. Το παρεκκλήσι των Αγίων Αγγέλων στην εκκλησία του Αγίου Σουλπικίου στο Παρίσι (1850-1861) θεωρείται ένα είδος πνευματικής διαθήκης του Ντελακρουά και σηματοδοτεί μια εκπληκτική αναβίωση της δημιουργικότητάς του τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Πέθανε στις 13 Αυγούστου του 1863 στο Παρίσι. Έναν χρόνο αργότερα, παρουσιάζεται στο Salon ο πίνακας του Σεζάν «Η αποθέωση του Ντελακρουά» και εγκαινιάζεται έκθεση των έργων του στην Boulevard des Italiens, η οποία περιλάμβανε 174 πίνακες και 303 σχέδια και λιθογραφίες.


Ο Christopher Riopelle, επιμελητής της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου, είχε γράψει με αφορμή τη μεγάλη αναδρομική έκθεση που πραγματοποιήθηκε στη αγγλική πρωτεύουσα στις αρχές του 2016: «Η ευκαιρία να συστήσει εκ νέου έναν εκπληκτικά πρωτότυπο και τολμηρό καλλιτέχνη στο βρετανικό κοινό, μετά από πάρα πολύ καιρό, κάνει αυτή την έκθεση συναρπαστική. Σκοπό έχει, επίσης, να αναδείξει τον Ντελακρουά ως ηγέτη μεταξύ των συγχρόνων του και ως κέντρισμα για τη δημιουργικότητα των καλλιτεχνών επί 50 χρόνια μετά τον θάνατό του –μέχρι την εποχή του Ματίς και Καντίνσκι–, επιβεβαιώνοντας τον κεντρικό του ρόλο στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης».

 

St Stephen borne away by his Disciples,
Eugène Delacroix
1862.
© The Trustees of the Barber Institute of Fine Arts, University of Birmingham
St Stephen borne away by his Disciples, Eugène Delacroix 1862. © The Trustees of the Barber Institute of Fine Arts, University of Birmingham

 

Self Portrait,
Eugène Delacroix
about 1837.
© RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Jean-Gilles Berizzi
Self Portrait, Eugène Delacroix about 1837. © RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Jean-Gilles Berizzi

 

Immortality,
Ignace-Henri-Théodore Fantin-Latour
1889.
© Amgueddfa Cymru - National Museum Wales
Immortality, Ignace-Henri-Théodore Fantin-Latour 1889. © Amgueddfa Cymru - National Museum Wales

 

Apotheosis of Delacroix,
Paul Cézanne
1890-4.
© RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski
Apotheosis of Delacroix, Paul Cézanne 1890-4. © RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski

 

The Barque of Dante (after Delacroix),
Edouard Manet
about 1854.
© Lyon MBA - photo Alain Basset
The Barque of Dante (after Delacroix), Edouard Manet about 1854. © Lyon MBA - photo Alain Basset

 

The Jewish Wedding in Morocco (after Delacroix),
Pierre-Auguste Renoir
about 1875.
© Worcester Art Museum, Worcester, Massachusetts
The Jewish Wedding in Morocco (after Delacroix), Pierre-Auguste Renoir about 1875. © Worcester Art Museum, Worcester, Massachusetts

 

La Japonaise: Woman beside the Water,
Henri Matisse
1905.
© Succession H. Matisse/ DACS 2015: Digital image © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence
La Japonaise: Woman beside the Water, Henri Matisse 1905. © Succession H. Matisse/ DACS 2015: Digital image © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

 

Apollo Slaying Python, Preliminary Sketch,
Eugène Delacroix
about 1850.
© Van Gogh Museum, Amsterdam
Apollo Slaying Python, Preliminary Sketch, Eugène Delacroix about 1850. © Van Gogh Museum, Amsterdam

 

Standing Nude,
Paul Cézanne
about 1898.
© Photo courtesy of the owner
Standing Nude, Paul Cézanne about 1898. © Photo courtesy of the owner

 

The Expulsion of Adam and Eve from Paradise,
Eugène Delacroix
1844.
© Musée des Beaux-Arts de Dijon. Photo Michel Bourquin
The Expulsion of Adam and Eve from Paradise, Eugène Delacroix 1844. © Musée des Beaux-Arts de Dijon. Photo Michel Bourquin

 

Still Life with a Sketch after Delacroix,
Paul Gauguin
1887.
© Photo Musées de Strasbourg, M. Bertola
Still Life with a Sketch after Delacroix, Paul Gauguin 1887. © Photo Musées de Strasbourg, M. Bertola

 

The Eternal Feminine,
Paul Cézanne
about 1877.
© The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, California
The Eternal Feminine, Paul Cézanne about 1877. © The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, California

 

The Battle of Love,
Paul Cézanne
about 1880.
© Image courtesy of the Board of Trustees, National Gallery of Art, Washington, DC
The Battle of Love, Paul Cézanne about 1880. © Image courtesy of the Board of Trustees, National Gallery of Art, Washington, DC

 

Women of Algiers in their Apartment,
Eugène Delacroix
1847-9.
© Musee Fabre, Montpellier Agglomeration
Women of Algiers in their Apartment, Eugène Delacroix 1847-9. © Musee Fabre, Montpellier Agglomeration

 

Convulsionists of Tangier,
Eugène Delacroix
1837-8.
© The Minneapolis Institute of Art
Convulsionists of Tangier, Eugène Delacroix 1837-8. © The Minneapolis Institute of Art

 

Woman and Girl from Constantine with a Gazelle,
Théodore Chassériau
1849.
© The Museum of Fine Arts, Houston, Texas / Bridgeman Images
Woman and Girl from Constantine with a Gazelle, Théodore Chassériau 1849. © The Museum of Fine Arts, Houston, Texas / Bridgeman Images

 

Tangier from the Shore,
Eugène Delacroix
1858.
© The Minneapolis Institute of Art
Tangier from the Shore, Eugène Delacroix 1858. © The Minneapolis Institute of Art

 

Interior of a Seraglio,
Théodore Chassériau
1854.
© Photo Musées de Strasbourg, N. Fussler
Interior of a Seraglio, Théodore Chassériau 1854. © Photo Musées de Strasbourg, N. Fussler

 

Madame Clémentine Valentine Stora (L'Algérienne),
Pierre-Auguste Renoir
1870.
© Fine Arts Museums of San Francisco, California
Madame Clémentine Valentine Stora (L'Algérienne), Pierre-Auguste Renoir 1870. © Fine Arts Museums of San Francisco, California

 

View of Tangier with Figures,
Eugène Delacroix
about 1853.
© The Minneapolis Institute of Art
View of Tangier with Figures, Eugène Delacroix about 1853. © The Minneapolis Institute of Art

 

La Toilette,
Frédéric Bazille
1870.
© RMN-Grand Palais / Agence Bulloz
La Toilette, Frédéric Bazille 1870. © RMN-Grand Palais / Agence Bulloz

 

The Lamentation,
Eugène Delacroix
1848.
© Museum of Fine Arts, Boston, Massachusetts
The Lamentation, Eugène Delacroix 1848. © Museum of Fine Arts, Boston, Massachusetts

 

St Sebastian unbound by the Holy Women,
Gustave Moreau
1869.
© The Saint Louis Art Museum, Saint Louis, Missouri (19:1968)
St Sebastian unbound by the Holy Women, Gustave Moreau 1869. © The Saint Louis Art Museum, Saint Louis, Missouri (19:1968)

 

The Red Barque,
Odilon Redon 
about 1895.
© Lyon MBA - photo Alain Basset
The Red Barque, Odilon Redon about 1895. © Lyon MBA - photo Alain Basset

 

Olive Trees,
Vincent Van Gogh
1889.
© The Minneapolis Institute of Art
Olive Trees, Vincent Van Gogh 1889. © The Minneapolis Institute of Art

 

Roger rescues Angelica,
Eugène Delacroix
about 1856.
© Musee de Grenoble
Roger rescues Angelica, Eugène Delacroix about 1856. © Musee de Grenoble

 

Weislingen Captured by Goetz's Men,
Eugène Delacroix
1853.
© The Saint Louis Art Museum, Saint Louis, Missouri
Weislingen Captured by Goetz's Men, Eugène Delacroix 1853. © The Saint Louis Art Museum, Saint Louis, Missouri

 

Tannhäuser: Venusberg,
Ignace-Henri-Théodore Fantin-Latour
1864.
© Los Angeles County Museum of Art, California
Tannhäuser: Venusberg, Ignace-Henri-Théodore Fantin-Latour 1864. © Los Angeles County Museum of Art, California

 

A Basket of Fruit in a Flower Garden,
Eugène Delacroix
1848-9.
© Philadelphia Museum of Art, Pennsylvania
A Basket of Fruit in a Flower Garden, Eugène Delacroix 1848-9. © Philadelphia Museum of Art, Pennsylvania

 

The Trellis, or Young Woman arranging Flowers,
Gustave Courbet
1862.
© The Toledo Museum of Art, Toledo, Ohio
The Trellis, or Young Woman arranging Flowers, Gustave Courbet 1862. © The Toledo Museum of Art, Toledo, Ohio

 

Young Woman with Peonies,
Frédéric Bazille
1870.
© Image courtesy of the Board of Trustees, National Gallery of Art, Washington, DC.
Young Woman with Peonies, Frédéric Bazille 1870. © Image courtesy of the Board of Trustees, National Gallery of Art, Washington, DC.

 

Henri IV conferring the Regency on Marie de' Medici (after Rubens),
Eugène Delacroix
about 1825-30.
© Los Angeles County Museum of Art, California
Henri IV conferring the Regency on Marie de' Medici (after Rubens), Eugène Delacroix about 1825-30. © Los Angeles County Museum of Art, California

 

Lion Hunt,
Eugène Delacroix
1861.
© The Art Institute of Chicago, Illinois
Lion Hunt, Eugène Delacroix 1861. © The Art Institute of Chicago, Illinois

 

Landscape near Champrosay,
Eugène Delacroix
1850s.
© Photo Thierry Normand
Landscape near Champrosay, Eugène Delacroix 1850s. © Photo Thierry Normand

 

River Landscape,
Paul Cézanne
about 1881.
© Minnesota Marine Art Museum, Winona, Minnesota
River Landscape, Paul Cézanne about 1881. © Minnesota Marine Art Museum, Winona, Minnesota

 

Snow: Boulevard de Clichy, Paris,
Paul Signac 
1886.
© The Minneapolis Institute of Art
Snow: Boulevard de Clichy, Paris, Paul Signac 1886. © The Minneapolis Institute of Art

 

Shipwreck off a Coast,
Eugène Delacroix
1862.
© The Museum of Fine Arts, Houston, Texas / Bridgeman Images
Shipwreck off a Coast, Eugène Delacroix 1862. © The Museum of Fine Arts, Houston, Texas / Bridgeman Images

 

The Red Carpet (Le Tapis rouge),
Henri Matisse
1906.
© Succession H. Matisse/ DACS 2015; photo © Musée de Grenoble
The Red Carpet (Le Tapis rouge), Henri Matisse 1906. © Succession H. Matisse/ DACS 2015; photo © Musée de Grenoble

 

Combat of the Giaour and Hassan,
Eugène Delacroix
1835.
© Roger-Viollet / REX
Combat of the Giaour and Hassan, Eugène Delacroix 1835. © Roger-Viollet / REX

 

Pegasus and the hydra,
Odilon Redon 
after 1900.
© Collection Kröller-Müller Museum, Otterlo. Photo Rik Klein Gotink
Pegasus and the hydra, Odilon Redon after 1900. © Collection Kröller-Müller Museum, Otterlo. Photo Rik Klein Gotink

 

Peonies,
Eugène Delacroix
about 1848.
© Photo courtesy of the owne
Peonies, Eugène Delacroix about 1848. © Photo courtesy of the owne

 

I Raro Te Oviri (Under the Pandanus),
Paul Gauguin
1891.
© The Minneapolis Institute of Ar
I Raro Te Oviri (Under the Pandanus), Paul Gauguin 1891. © The Minneapolis Institute of Ar

 

Study for 'Luxe, calme et volupté',
Henri Matisse
1904.
© Succession H. Matisse/ DACS 2015: Digital image © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence
Study for 'Luxe, calme et volupté', Henri Matisse 1904. © Succession H. Matisse/ DACS 2015: Digital image © The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

 

 

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/ΠΡΟΣΦΑΤΑ